wtorek, 20 października 2015

Ścigacz torpedowy typu ST-13 1928-1929 (12 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-5 1928-1929 (3 szt.)



Ścigacz torpedowy typu ST-13 1928-1929 (12 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-5 1928-1929 (3 szt.)

Trzecia generacja ścigaczy w naszej flocie. Jak pisałem przy okazji starszych ścigaczy, okręty te działają w dywizjonach w składzie: 1 ścigacz artyleryjski (przewodnik dywizjonu) i 4 ścigacze torpedowe.
Ścigacze tej generacji są od swoich poprzedników większe, nieco szybsze, a przede wszystkim posiadają lepsze właściwości morskie. Uzbrojenie jest podobne, jedyne różnice to obrotowe mocowanie wyrzutni na ścigaczach torpedowych, wzmocnienie uzbrojenia o dwa nkm-y oraz zmieniona ilość i typ bomb głębinowych w przypadku ścigaczy artyleryjskich.
Do napędu zastosowano 3 silniki benzynowe, 1 dla prędkości marszowej, a wszystkie 3 dla szczytowej.
Ponieważ – jak wielokrotnie już pisałem – Springsharp nie bierze pod uwagę pływania innego niż wypornościowe, w celu uzyskania dla tych ścigaczy realnych osiągów musiałem trochę „pokantować” Ustalając, co jest w tym przypadku realne, opierałem się na charakterystykach „historycznych” ścigaczy różnych państw, głównie niemieckich i włoskich.
Zgodnie z dawniejszymi ustaleniami, ścigacze torpedowe miały nosić nazwy psich ras, a artyleryjskie dzikich przedstawicieli psowatych, okręty dwu pierwszych generacji tak się nazywały. Kiedy jednak pomyślałem, jaka ilość ścigaczy jeszcze może opuścić stocznie, doszedłem do wniosku, że sensownych nazw z założonego zakresu szybko zabraknie i zdecydowałem o przejściu na nazwy „alfanumeryczne”  
Z wyprzedzeniem informuję, że w następnym poście pojawi się okręt dość ściśle z prezentowanymi tu ścigaczami związany.

Najpierw ścigacz torpedowy.



ST-13, Poland Motor torpedo boat laid down 1928

Displacement:
            63 t light; 65 t standard; 78 t normal; 89 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (119,10 ft / 118,11 ft) x 19,69 ft x (3,94 / 4,20 ft)
            (36,30 m / 36,00 m) x 6,00 m  x (1,20 / 1,28 m)

Armament:
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Breech loading guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,23 ft / 8,30 m torpedoes - 1,760 t each, 3,520 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 500 shp / 3 355 Kw = 36,00 kts
            Range 750nm at 18,00 kts
            Bunker at max displacement = 24 tons

Complement:
            13 - 17

Cost:
            £0,024 million / $0,096 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 7 tons, 9,4%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
               - Weapons: 7 tons, 9,0%
            Machinery: 28 tons, 36,0%
            Hull, fittings & equipment: 30 tons, 38,3%
            Fuel, ammunition & stores: 15 tons, 19,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              97 lbs / 44 Kg = 203,5 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 8,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,04

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,320
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 13,52 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            30,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      6,77 ft / 2,06 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 119,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 78,8%
            Waterplane Area: 1 420 Square feet or 132 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 136%
            Structure weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 72 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,55
                        - Longitudinal: 2,80
                        - Overall: 0,65
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

ST-13 - ST-20 (1928)
ST-21 - ST-24 (1929)

A teraz artyleryjski.



SA-5, Poland Motor gun boat laid down 1928

Displacement:
            63 t light; 65 t standard; 78 t normal; 89 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (119,10 ft / 118,11 ft) x 19,69 ft x (3,94 / 4,20 ft)
            (36,30 m / 36,00 m) x 6,00 m  x (1,20 / 1,28 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 300 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Breech loading guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 200 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
      Weight of broadside 3 lbs / 2 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 500 shp / 3 355 Kw = 36,00 kts
            Range 750nm at 18,00 kts
            Bunker at max displacement = 24 tons

Complement:
            13 - 17

Cost:
            £0,025 million / $0,100 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 3,2%
               - Guns: 1 tons, 1,5%
               - Weapons: 1 tons, 1,8%
            Machinery: 28 tons, 36,0%
            Hull, fittings & equipment: 32 tons, 40,4%
            Fuel, ammunition & stores: 16 tons, 20,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              96 lbs / 44 Kg = 49,1 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,44
            Metacentric height 0,8 ft / 0,3 m
            Roll period: 9,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,03

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,320
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 13,52 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            30,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      6,77 ft / 2,06 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 122,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 137,9%
            Waterplane Area: 1 420 Square feet or 132 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 130%
            Structure weight / hull surface area: 16 lbs/sq ft or 78 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,58
                        - Longitudinal: 3,00
                        - Overall: 0,69
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

SA-5 - SA-6 (1928)
SA-7 (1929)

11 komentarzy:

  1. Jak widzę, kolejne posty "wypluwasz" niczym szybkostrzelne działo automatyczne! :) Nie jestem znawcą takich drobnoustrojów, ale - poza zbyt "bogatym" zestawem artylerii - wydają się niezgorzej wpisywać w realia epoki (benzynowe silniki niskoprężne). Przejście na nazewnictwo "alfanumeryczne" było nieuniknione. Pozwolę sobie na przypuszczenie, że następny będzie okręt-baza przeznaczony dla obsługi tego "drobiazgu".
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się nadrobić zaległości, gdyby nie ten przymusowy zastój z ostatnich miesięcy, to mielibyśmy już rok 1931!
      Nie uważam, aby ścigacze te były przezbrojone; weź pod uwagę ich wielkość i porównaj np. z niemieckimi schnellbootami serii S92-100.
      W kwestii następnego mojego "płodu" trafiłeś - no, powiedzmy - w dziewiątkę.

      JKS

      Usuń
    2. Wszystko się zgadza, poza tym,że przywołane przez Ciebie schnellbooty weszły do służby równe 15 lat później (tj. w okresie największego nasilenia działań DWS).
      ŁK

      Usuń
    3. Ścigacz torpedowy JKS ma wyporność pełną 89t i 2x25 (co ciężarowo odpowiada 4x20) + 2wt. Porównaniem dla niego są np S7 z 86t i 1x20+2wt. A przywołany S92 w wersji torpedowej miał 2x20 + 2wt, ale na 112t. Więc dla mnie ścigacze torpedowe wyglądają na przezbrojone.
      Wydawało mi się, że dla artyleryjskich, umieszczano cięższe uzbrojenie (tutaj 40mm) na rufie - śródokręciu, aby nie przeciążać dziobu.

      Usuń
    4. Przepraszam, powyżej się nie podpisałem.
      H_Babbock

      Usuń
  2. 1. Jak wyliczyłeś, że 2x25mm = 4x20mm? Springsharp przyjmuje dla 25/60 160 kg, z dla 20/65 120 kg, są to masy działka wraz z podstawą.
    2. Dlaczego powołujesz się akurat na wersję torpedową S92, tu mamy również wersję artyleryjską.
    3. Z rozmieszczeniem artylerii na ścigaczach bywało różnie, na przykład brytyjskie MTB424 miały na dziobie nawet działko 57 mm, przy wyporności standard 39 t. Te to dopiero były przezbrojone, nieprawdaż?

    JKS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ad 1 Oczywiście przeciw faktom nie ma argumentów. Ja zastosowałem najprostszy wzór: masa działka rośnie jak 3-cia potęga kalibru. Czyli masa 25: masy 20 = 25^3 : 20^3 = 1,95 : 1. Wzór jak się okazuje dla małych kalibrów jest dramatycznie nie dokładny.
      ad 2. Porównuje Twój torpedowy z niemieckim torpedowym. Akurat Twój artyleryjski (na tle torpedowego ) wydaje się "lekki jak piórko": zamiast 2wt (3,5t + wyrzutnie = 4t?) ma tylko 1 działko 40mm + 2nkm.
      ad 3 racja, choć nie do końca - ten MTB miał wyrzutnie 450mm.
      H_Babbock

      Usuń
    2. No nic to... bo coś jak kojarzę.... widziałem projekty polskich ścigaczy torpedowych planowane na 1940 r. z uzbrojeniem 1x40 mm Bofors plus 1x20 mm plus km-y plus 2 torpedy (jak coś pomyliłem - proszę poprawić - piszę z głowy w biegu :)), czyli całkiem mocną wg ówczesnych standardów jednostkę.

      Piotr

      Usuń
  3. Dobre potrzebne jednostki, chociaż jestem tutaj sceptyczny odnośnie "obrotowych" wt na takich jednostkach. Myślałbym raczej o instalacji wt w taki sposób jaki miały S-booty (lub jak amerykańskie PT), o ile dobrze pamiętam któraś z ich serii miała 4 wt. i ogółem 6 torped na pokładzie.
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Następne "generacje" ścigaczy będą miały taki układ wyrzutni jak na Schellbootach, 2 stałe + 2 torpedy zapasowe.

      JKS

      Usuń
    2. To wygląda jeszcze bardziej obiecująco, S-booty były udanymi jednostkami, zastanawiam się czy i na naszych jednostkach pojawią się lekko opancerzone mostki/sterówki.
      Powiem jeszcze że odkąd dV wstawił swój typ "Narwal", zacząłem się zastanawiać nad koncepcją kutra torpedowego wyposażonego równocześnie w wt. (2-4) dziobowe i (2) rufowe+ew. zapas 2 torped. (możliwość odpalenia torped w trakcie szarży oraz w trakcie odwrotu), inna sprawa że taki kuter znacząco przekroczyłby 120 ton wyporności. :)
      Kpt.G

      Usuń