Niderlandzki kuter patrolowy typu P1 1927 (9 jednostek)
Dla odciążenia klasycznych patrolowców
od patrolowania akwenów przybrzeżnych, zaprojektowano i zbudowano serię kutrów
patrolowych. W czasie pokoju, okręty będą pełnić służbę o charakterze głównie
policyjnym (zwalczanie kontrabandy, nielegalnego przekraczania granicy morskiej
itp.). W czasie wojny, dodatkowym zadaniem będzie wykrywanie i zwalczanie OP
przeciwnika. Zwalczanie, to trochę za wiele powiedziane; skromne uzbrojenie pop
pozwala raczej na odstraszanie, niż niszczenie wroga. Wszystkie kutry tego typu
będą stacjonować w Metropolii, dla kolonii przewiduje się w przyszłości budowę
jednostek nieco większych i lepiej radzących sobie w trudnych warunkach
pogodowych.
Wszystkie jednostki zostały zbudowane
w stoczni Willemsoord Werf w Den Helder.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość
typowy dla małych i szybkich jednostek.
Napęd
Okręt
został wyposażony w trzy silniki diesla Westoever; jeden o mocy 240 KM dla
prędkości marszowej i dwa po 300 KM dla mocy szczytowej. Na samym silniku
marszowym prędkość maksymalna wynosi 15,80 w, a na samych silnikach mocy
szczytowej 20,32 w.
Uzbrojenie
- 1xIx13,2/78 FN P1919,
przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem
wynosi 4080 m;
- 1xIx7,9/77
FN P1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi
4200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym
pociskiem wynosi 2450 m;
- 2xwbg z zapasem 8 bg lekkiego typu (102
kg).
Inne
Na
okręcie zamontowano dwie radiostacje bliskiego zasięgu i szumonamiernik.
P1, Netherlands patrol craft laid down 1927, launched 1927, completed
1927 (engine 1927)
Displacement:
49 t light; 50 t
standard; 52 t normal; 54 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(100,91 ft / 98,43 ft)
x 15,75 ft x (3,94 / 4,00 ft)
(30,76 m / 30,00 m) x
4,80 m x (1,20 / 1,22 m)
Armament:
1 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 000 per gun
Machine gun in deck mount, 1927 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,31" / 7,9 mm 77,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine gun in deck mount, 1927 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 224,87 lbs / 102,00 kg
Depth Charges + 8 reloads - 1,004 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
840 shp / 627 Kw = 23,21 kts
Range 320nm at 12,00
kts
Bunker normal = 2 tons, at max displacement
= 4 tons
Complement:
9 - 12
Cost:
£0,020 million / $0,079
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 2,7%
- Guns: 0 tons, 0,3%
- Weapons: 1 tons, 2,4%
Machinery: 26 tons,
49,6%
Hull, fittings & equipment:
22 tons, 41,5%
Fuel, ammunition &
stores: 3 tons, 6,2%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
23 lbs / 11 Kg = 337,2 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,22
Metacentric height 0,4
ft / 0,1 m
Roll period: 9,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,88
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,305
Length to Beam Ratio:
6,25 : 1
'Natural speed' for
length: 12,29 kts
Power going to wave
formation at top speed: 68 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 85
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,30 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 5,91 ft /
1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 28,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 28,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 5,91 ft / 1,80 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 161,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 118,3%
Waterplane Area: 947
Square feet or 88 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 98%
Structure weight / hull
surface area: 14 lbs/sq ft or 71 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,60
-
Longitudinal: 4,08
- Overall:
0,73
Caution: Hull subject
to strain in open-sea
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Poor seaboat, wet and
uncomfortable, reduced performance in heavy weather
P1 - P9 (1927)