poniedziałek, 26 grudnia 2022

Niderlandzki kuter patrolowy typu P1 1927 (9 jednostek)

  Niderlandzki kuter patrolowy typu P1 1927 (9 jednostek)

Dla odciążenia klasycznych patrolowców od patrolowania akwenów przybrzeżnych, zaprojektowano i zbudowano serię kutrów patrolowych. W czasie pokoju, okręty będą pełnić służbę o charakterze głównie policyjnym (zwalczanie kontrabandy, nielegalnego przekraczania granicy morskiej itp.). W czasie wojny, dodatkowym zadaniem będzie wykrywanie i zwalczanie OP przeciwnika. Zwalczanie, to trochę za wiele powiedziane; skromne uzbrojenie pop pozwala raczej na odstraszanie, niż niszczenie wroga. Wszystkie kutry tego typu będą stacjonować w Metropolii, dla kolonii przewiduje się w przyszłości budowę jednostek nieco większych i lepiej radzących sobie w trudnych warunkach pogodowych.
Wszystkie jednostki zostały zbudowane w stoczni Willemsoord Werf w Den Helder.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla małych i szybkich jednostek.
Napęd
Okręt został wyposażony w trzy silniki diesla Westoever; jeden o mocy 240 KM dla prędkości marszowej i dwa po 300 KM dla mocy szczytowej. Na samym silniku marszowym prędkość maksymalna wynosi 15,80 w, a na samych silnikach mocy szczytowej 20,32 w.
Uzbrojenie
1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 1xIx7,9/77 FN P1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2450 m;
- 2xwbg z zapasem 8 bg lekkiego typu (102 kg).
Inne
Na okręcie zamontowano dwie radiostacje bliskiego zasięgu i szumonamiernik.

P1, Netherlands patrol craft laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)

Displacement:
            49 t light; 50 t standard; 52 t normal; 54 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (100,91 ft / 98,43 ft) x 15,75 ft x (3,94 / 4,00 ft)
            (30,76 m / 30,00 m) x 4,80 m  x (1,20 / 1,22 m)

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 000 per gun
              Machine gun in deck mount, 1927 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,31" / 7,9 mm 77,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine gun in deck mount, 1927 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 224,87 lbs / 102,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,004 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:

            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 840 shp / 627 Kw = 23,21 kts
            Range 320nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 2 tons, at max displacement = 4 tons

Complement:
            9 - 12

Cost:
            £0,020 million / $0,079 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 2,7%
               - Guns: 0 tons, 0,3%
               - Weapons: 1 tons, 2,4%
            Machinery: 26 tons, 49,6%
            Hull, fittings & equipment: 22 tons, 41,5%
            Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 6,2%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              23 lbs / 11 Kg = 337,2 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,88

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,305
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 12,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 68 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 85
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       28,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:                28,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      5,91 ft / 1,80 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 161,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 118,3%
            Waterplane Area: 947 Square feet or 88 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 98%
            Structure weight / hull surface area: 14 lbs/sq ft or 71 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,60
                        - Longitudinal: 4,08
                        - Overall: 0,73
            Caution: Hull subject to strain in open-sea
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

P1 - P9 (1927)