Przebudowa włoskiego krążownika pancernego Pisa na hiszpański pancernik obrony wybrzeża Numancia 1943 (1 szt.)
Pomysłodawcą jest kolega ŁK, poniżej
legenda Jego autorstwa.
Krążownik
lekki Ancona nie był jedynym dużym
okrętem, który hiszpańska flota narodowa otrzymała od włoskiej Regia Marina. 13
grudnia 1937 r. Włosi przekazali jej poufnie, stary ex-krążownik pancerny Pisa, który wcześniej, w kwietniu
1937 r., został skreślony z listy floty włoskiej. Okręt do końca
listopada 1937 r. został rozbrojony z całej artylerii oraz wyrzutni
torped, zachowując jednocześnie urządzenia napędowe (tłokowe maszyny parowe i
stare, zdezelowane kotły węglowe Belleville’a) oraz osprzęt nawigacyjny. Realna
prędkość okrętu nie przekraczała wówczas 17,5 węzła. W takiej to postaci trafił
w ręce frankistów, z przeznaczeniem na półstacjonarny okręt koszarowy/bazę
okrętów podwodnych o nazwie Numancia.
Hiszpanie zmodernizowali go w następujący sposób: zdemontowali kotłownie I i
III wraz z ich kominami, pozostawiając tylko środkową kotłownię, a w niej 8
kotłów wykazujących najlepszy stan techniczny. Moc siłowni osiągnęła teraz
poziom 7200 KM, a prędkość maksymalna okrętu dochodziła do 13,5 węzła. W
pomieszczeniach byłych kotłowni urządzono magazyny torped i amunicji
artyleryjskiej oraz części zamiennych, olejów i smarów. Na pokładzie, obok
zdemontowanych kominów (otwory po nich stały się szybami za- i wyładunkowymi,
przysłoniętymi masywnymi pokrywami) pojawiły się 2 ciężkie dźwigi
przeładunkowe. Okręt został uzbrojony jedynie w lekką broń przeciwlotniczą
pochodzenia włoskiego: 4 pojedyncze armaty
76 mm L/40 Ansaldo 1917 i 4 pojedyncze nkm-y 13 mm L/76 Breda. Tak
zmodyfikowany, pełnił służbę od 12.03.1938 r. aż do 16.11.1940 r. Zakończenie
działań wojennych wiosną 1939 r. pozwoliło na dokonanie pełnego bilansu strat
Armada Espanola. Jedynym cięższym okrętem, który pozostał w służbie był
krążownik Canarias, klasyczny
przedstawiciel krążowników waszyngtońskich. To było tragicznie mało, jak na
potrzeby i ambicje dowódców floty. W tej sytuacji postanowiono przywrócić do
rangi jednostki bojowej Numancię.
Szczegółowy projekt opracowali inżynierowie ze stoczni SECN w El Ferrol, przy
wybitnym współudziale włoskich specjalistów ze stoczni STT w Trieście. Roboty
ruszyły jednak dopiero po otrzymaniu kredytu na przebudowę, udzielonego przez
rząd III Rzeszy (19.12.1940 r.). Nastąpiło to po bałamutnym oświadczeniu
generała Franco, że okręt jest niezbędny do przeprowadzenia skutecznego ataku
na Gibraltar. Numancia miała bowiem
stać się supermonitorem, przeznaczonym rzekomo do tej właśnie operacji. Prace
stoczniowe ruszyły niemal niezwłocznie, 09.02.1941 r., a zakończone zostały
dopiero 21.12.1943 r., po celowo przeciąganych robotach. Oczywiście, w tym
czasie również Niemcy zrozumieli, że do żadnego ataku na Gibraltar nie dojdzie.
Sam okręt został skierowany na Wyspy Kanaryjskie, na których pełnił służbę do
końca swej kariery, czyli do 30.06.1958 r., po czym został przekazany na złom.
Reaktywacji okrętu,
połączonej z głęboką przebudową, dokonała stocznia SECN w El Ferrol, a
czynności objęły n.w. zakres.
Kadłub
Przebudowano dziobnicę
oraz częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Zdemontowano kotły i
maszyny parowe. Zainstalowano dwa silniki wysokoprężne Sulzer o mocy po
2500 KM każdy (pochodzące z okrętów podwodnych typu D1, których budowa została definitywnie przerwana), poruszające
prądnice wytwarzające prąd dla dwu silników elektrycznych, napędzających śruby
na wałach napędowych.
Uzbrojenie
Usunięto istniejące
uzbrojenie, montując w zamian:
- 2xIx38,1 cm/45 (15") Vickers-Armstrong
Model 1926/41, przy maksymalnej elewacji 40o donośność pociskami HE
i APC 885,0 kg wynosi 35100 m;
- 4xIx24 cm/42 (9.45") Guillen
Model 1896/41, przy maksymalnej elewacji 40o donośność pociskami HE
i APC 225, 0 kg wynosi 22900 m;
- 4xIIx12 cm/45 (4.7") Vickers-Armstrong
Mark F 1933/41, przy elewacji 45o donośność pozioma pociskiem HE 22,0
kg wynosi 20000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 13400 m;
- 8xIx4 cm/56 (1,575”) Bofors 1936,
przy elewacji 45o donośność pozioma pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9800
m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 7200 m;
- 6xIVx2 cm/65 (0,79”) Rheinmetall
C/38, przy elewacji 45o donośność pozioma pociskiem HE 0,134 kg
wynosi 4900 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3700 m.
Działa 381, 240 i 120 mm zostały zmodernizowane i zainstalowane w opracowanych specjalnie dla tego okrętu wieżach/stanowiskach.
Jednostkę wyposażono w systemy
kierowania ogniem produkcji włoskiej firmy Officine Galileo.
Opancerzenie
Zlikwidowano opancerzenie „końcówek”
kadłuba, a odzyskaną stal pancerną użyto do podwyższenia i pogrubienia ze 100
do 200 mm górnego, burtowego pasa pancernego. Ponadto:
- zwiększono grubość głównego pokładu
pancernego z 50 do 70 mm,
- zamontowano górny pokład pancerny o
grubości 30 mm;
- zamontowano bąble i grodzie ptorp o
grubości 75 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i komin.
Zainstalowano nowe wyposażenie
radionawigacyjne, w tym niemiecką stację radiolokacyjną Würzburg firmy
Telefunken (dostarczoną u schyłku 1942 r., kiedy to Niemcy nie wyzbyli się
jeszcze resztki złudzeń co do wartości hiszpańskiego „sojusznika”).
W wyniku przebudowy:
- długość kadłuba na linii wodnej
zwiększyła się 0,15 m;
- zanurzenie zwiększyło się z 7,10 do
7,55 m;
- wyporność normalna zwiększyła się z
9832 do 11673 t;
- prędkość spadła z 23,00 do 14,29 w;
- zasięg zwiększył się z 2500 Mm przy
12,0 w. do 6500 Mm przy 8,5 w.
Koszt przebudowy wyniósł 46,4%
wartości identycznego okrętu nowego.
Jeżeli coś pominąłem, dopowie
Pomysłodawca. Ze swojej strony chciałbym zwrócić uwagę na bardzo mocne
opancerzenie pionowe, które na śródokręciu w rejonie linii wodnej wynosi
275-405 mm, czyli jak na poważnym pancerniku.
Link
do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/ebfc9beab6989026b77b683f3dd2af35.html
Numancia, Spain coastal defence battleship laid down 1905, launched
1907, completed 1909, rebuilt 1938/1943 (engine 1942)
Displacement:
10 739 t light;
11 399 t standard; 11 673 t normal; 11 892 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(458,52 ft / 453,25 ft)
x 68,90 ft (Bulges 76,77 ft) x (24,77 / 25,15 ft)
(139,76 m / 138,15 m) x
21,00 m (Bulges 23,40 m) x (7,55 / 7,67
m)
Armament:
2 - 15,00" / 381 mm
45,0 cal guns - 1 951,09lbs / 885,00kg shells, 100 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1926 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 9,45" / 240 mm 42,0
cal guns - 496,04lbs / 225,00kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1941 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
8 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 48,50lbs / 22,00kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1941 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
8 - 1,57" / 40,0 mm
56,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 double
raised mounts
24 - 0,79" / 20,0 mm
65,0 cal guns - 0,30lbs / 0,14kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
6 x 2 row quad mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
Weight of broadside 5 101
lbs / 2 314 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 7,87" / 200 mm 253,61 ft / 77,30 m 9,19
ft / 2,80 m
Ends: Unarmoured
Upper: 7,87" / 200 mm 106,63 ft / 32,50 m 11,48
ft / 3,50 m
Main Belt covers 86% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
2,95"
/ 75 mm 253,61 ft / 77,30 m 22,64 ft / 6,90 m
Beam between torpedo
bulkheads 56,76 ft / 17,30 m
- Hull Bulges:
2,95"
/ 75 mm 253,61 ft / 77,30 m 25,92 ft / 7,90 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 7,87" / 200 mm 3,94" / 100 mm 7,87"
/ 200 mm
2nd: 3,94" / 100 mm 1,97" / 50 mm 7,87"
/ 200 mm
3rd: 0,98" / 25 mm -
-
- Protected deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
6,30" / 160 mm
- Conning towers: Forward
7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm
Machinery:
Diesel internal
combustion generators,
Electric motors, 2
shafts, 5 000 shp / 3 731 Kw = 14,29 kts
Range 6 500nm at 8,50
kts
Bunker at max
displacement = 494 tons
Complement:
560 - 729
Cost:
£0,407 million / $1,628
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 189
tons, 10,2%
- Guns: 1 189 tons, 10,2%
Armour: 5 445
tons, 46,6%
- Belts: 1 384 tons, 11,9%
- Torpedo bulkhead: 627 tons, 5,4%
- Bulges: 718 tons, 6,2%
- Armament: 787 tons, 6,7%
- Armour Deck: 1 798 tons, 15,4%
- Conning Towers: 131 tons, 1,1%
Machinery: 131 tons,
1,1%
Hull, fittings &
equipment: 3 974 tons, 34,0%
Fuel, ammunition &
stores: 934 tons, 8,0%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
26 466 lbs / 12 005 Kg = 15,7 x
15,0 " / 381 mm shells or 5,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,22
Metacentric height 4,1
ft / 1,3 m
Roll period: 15,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 88 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,65
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,76
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,474 / 0,476
Length to Beam Ratio:
5,90 : 1
'Natural speed' for
length: 21,29 kts
Power going to wave
formation at top speed: 28 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,30 degrees
Stern overhang: -4,59
ft / -1,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 20,67 ft /
6,30 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 29,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 15,42 ft / 4,70 m
- Aft deck: 29,00%, 15,42 ft / 4,70 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Quarter deck: 20,00%, 15,42 ft /
4,70 m, 16,40 ft / 5,00 m
- Average freeboard: 16,16 ft / 4,93 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 52,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 107,8%
Waterplane Area:
20 329 Square feet or 1 889 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 113%
Structure weight / hull
surface area: 146 lbs/sq ft or 711 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,90
-
Longitudinal: 2,43
- Overall:
1,00
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather