poniedziałek, 30 marca 2020

Przebudowa włoskiego krążownika pancernego Pisa na hiszpański pancernik obrony wybrzeża Numancia 1943 (1 szt.)


Przebudowa włoskiego krążownika pancernego Pisa na hiszpański pancernik obrony wybrzeża Numancia 1943 (1 szt.)

Pomysłodawcą jest kolega ŁK, poniżej legenda Jego autorstwa.

Krążownik lekki Ancona nie był jedynym dużym okrętem, który hiszpańska flota narodowa otrzymała od włoskiej Regia Marina. 13 grudnia 1937 r. Włosi przekazali jej poufnie, stary ex-krążownik pancerny Pisa,  który wcześniej, w kwietniu 1937 r., został skreślony z listy floty włoskiej. Okręt do końca  listopada 1937 r. został rozbrojony z całej artylerii oraz wyrzutni torped, zachowując jednocześnie urządzenia napędowe (tłokowe maszyny parowe i stare, zdezelowane kotły węglowe Belleville’a) oraz osprzęt nawigacyjny. Realna prędkość okrętu nie przekraczała wówczas 17,5 węzła. W takiej to postaci trafił w ręce frankistów, z przeznaczeniem na półstacjonarny okręt koszarowy/bazę okrętów podwodnych o nazwie Numancia. Hiszpanie zmodernizowali go w następujący sposób: zdemontowali kotłownie I i III wraz z ich kominami, pozostawiając tylko środkową kotłownię, a w niej 8 kotłów wykazujących najlepszy stan techniczny. Moc siłowni osiągnęła teraz poziom 7200 KM, a prędkość maksymalna okrętu dochodziła do 13,5 węzła. W pomieszczeniach byłych kotłowni urządzono magazyny torped i amunicji artyleryjskiej oraz części zamiennych, olejów i smarów. Na pokładzie, obok zdemontowanych kominów (otwory po nich stały się szybami za- i wyładunkowymi, przysłoniętymi masywnymi pokrywami) pojawiły się 2 ciężkie dźwigi przeładunkowe. Okręt został uzbrojony jedynie w lekką broń przeciwlotniczą pochodzenia włoskiego:  4 pojedyncze armaty  76 mm L/40 Ansaldo 1917 i  4 pojedyncze nkm-y 13 mm L/76 Breda. Tak zmodyfikowany, pełnił służbę od 12.03.1938 r. aż do 16.11.1940 r. Zakończenie działań wojennych wiosną 1939 r. pozwoliło na dokonanie pełnego bilansu strat Armada Espanola. Jedynym cięższym okrętem, który pozostał w służbie był krążownik Canarias, klasyczny przedstawiciel krążowników waszyngtońskich. To było tragicznie mało, jak na potrzeby i ambicje dowódców floty. W tej sytuacji postanowiono przywrócić do rangi jednostki bojowej Numancię. Szczegółowy projekt opracowali inżynierowie ze stoczni SECN w El Ferrol, przy wybitnym współudziale włoskich specjalistów ze stoczni STT w Trieście. Roboty ruszyły jednak dopiero po otrzymaniu kredytu na przebudowę, udzielonego przez rząd III Rzeszy (19.12.1940 r.). Nastąpiło to po bałamutnym oświadczeniu generała Franco, że okręt jest niezbędny do przeprowadzenia skutecznego ataku na Gibraltar. Numancia miała bowiem stać się supermonitorem, przeznaczonym rzekomo do tej właśnie operacji. Prace stoczniowe ruszyły niemal niezwłocznie, 09.02.1941 r., a zakończone zostały dopiero 21.12.1943 r., po celowo przeciąganych robotach. Oczywiście, w tym czasie również Niemcy zrozumieli, że do żadnego ataku na Gibraltar nie dojdzie. Sam okręt został skierowany na Wyspy Kanaryjskie, na których pełnił służbę do końca swej kariery, czyli do 30.06.1958 r., po czym został przekazany na złom.

Reaktywacji okrętu, połączonej z głęboką przebudową, dokonała stocznia SECN w El Ferrol, a czynności objęły n.w. zakres.
Kadłub
Przebudowano dziobnicę oraz częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Zdemontowano kotły i maszyny parowe. Zainstalowano dwa silniki wysokoprężne Sulzer o mocy po 2500 KM każdy (pochodzące z okrętów podwodnych typu D1, których budowa została definitywnie przerwana), poruszające prądnice wytwarzające prąd dla dwu silników elektrycznych, napędzających śruby na wałach napędowych.
Uzbrojenie
Usunięto istniejące uzbrojenie, montując w zamian:
- 2xIx38,1 cm/45 (15") Vickers-Armstrong Model 1926/41, przy maksymalnej elewacji 40o donośność pociskami HE i APC 885,0 kg wynosi 35100 m;
- 4xIx24 cm/42 (9.45") Guillen Model 1896/41, przy maksymalnej elewacji 40o donośność pociskami HE i APC 225, 0 kg wynosi 22900 m;
- 4xIIx12 cm/45 (4.7") Vickers-Armstrong Mark F 1933/41, przy elewacji 45o donośność pozioma pociskiem HE 22,0 kg wynosi 20000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 13400 m;
- 8xIx4 cm/56 (1,575”) Bofors 1936, przy elewacji 45o donośność pozioma pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9800 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7200 m;
- 6xIVx2 cm/65 (0,79”) Rheinmetall C/38, przy elewacji 45o donośność pozioma pociskiem HE 0,134 kg wynosi 4900 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3700 m.
Działa 381, 240 i 120 mm zostały zmodernizowane i zainstalowane w opracowanych specjalnie dla tego okrętu wieżach/stanowiskach.
Jednostkę wyposażono w systemy kierowania ogniem produkcji włoskiej firmy Officine Galileo.
Opancerzenie
Zlikwidowano opancerzenie „końcówek” kadłuba, a odzyskaną stal pancerną użyto do podwyższenia i pogrubienia ze 100 do 200 mm górnego, burtowego pasa pancernego. Ponadto:
- zwiększono grubość głównego pokładu pancernego z 50 do 70 mm,
- zamontowano górny pokład pancerny o grubości 30 mm;
- zamontowano bąble i grodzie ptorp o grubości 75 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i komin.
Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne, w tym niemiecką stację radiolokacyjną Würzburg firmy Telefunken (dostarczoną u schyłku 1942 r., kiedy to Niemcy nie wyzbyli się jeszcze resztki złudzeń co do wartości hiszpańskiego „sojusznika”).
W wyniku przebudowy:
- długość kadłuba na linii wodnej zwiększyła się 0,15 m;
- zanurzenie zwiększyło się z 7,10 do 7,55 m;
- wyporność normalna zwiększyła się z 9832 do 11673 t;
- prędkość spadła z 23,00 do 14,29 w;
- zasięg zwiększył się z 2500 Mm przy 12,0 w. do 6500 Mm przy 8,5 w.
Koszt przebudowy wyniósł 46,4% wartości identycznego okrętu nowego.

Jeżeli coś pominąłem, dopowie Pomysłodawca. Ze swojej strony chciałbym zwrócić uwagę na bardzo mocne opancerzenie pionowe, które na śródokręciu w rejonie linii wodnej wynosi 275-405 mm, czyli jak na poważnym pancerniku.



Numancia, Spain coastal defence battleship laid down 1905, launched 1907, completed 1909, rebuilt 1938/1943  (engine 1942)
Displacement:
            10 739 t light; 11 399 t standard; 11 673 t normal; 11 892 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (458,52 ft / 453,25 ft) x 68,90 ft (Bulges 76,77 ft) x (24,77 / 25,15 ft)
            (139,76 m / 138,15 m) x 21,00 m (Bulges 23,40 m)  x (7,55 / 7,67 m)

Armament:
      2 - 15,00" / 381 mm 45,0 cal guns - 1 951,09lbs / 885,00kg shells, 100 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1926 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 9,45" / 240 mm 42,0 cal guns - 496,04lbs / 225,00kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1941 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 48,50lbs / 22,00kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1941 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      8 - 1,57" / 40,0 mm 56,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 double raised mounts
      24 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,30lbs / 0,14kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              6 x 2 row quad mounts on sides, evenly spread
                        6 raised mounts
      Weight of broadside 5 101 lbs / 2 314 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   7,87" / 200 mm           253,61 ft / 77,30 m     9,19 ft / 2,80 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 7,87" / 200 mm           106,63 ft / 32,50 m     11,48 ft / 3,50 m
              Main Belt covers 86% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,95" / 75 mm 253,61 ft / 77,30 m     22,64 ft / 6,90 m
            Beam between torpedo bulkheads 56,76 ft / 17,30 m

   - Hull Bulges:
                        2,95" / 75 mm 253,61 ft / 77,30 m     25,92 ft / 7,90 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   7,87" / 200 mm           3,94" / 100 mm                      7,87" / 200 mm
            2nd:     3,94" / 100 mm           1,97" / 50 mm             7,87" / 200 mm
            3rd:      0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 6,30" / 160 mm

   - Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
            Diesel internal combustion generators,
            Electric motors, 2 shafts, 5 000 shp / 3 731 Kw = 14,29 kts
            Range 6 500nm at 8,50 kts
            Bunker at max displacement = 494 tons

Complement:
            560 - 729

Cost:
            £0,407 million / $1,628 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 189 tons, 10,2%
               - Guns: 1 189 tons, 10,2%
            Armour: 5 445 tons, 46,6%
               - Belts: 1 384 tons, 11,9%
               - Torpedo bulkhead: 627 tons, 5,4%
               - Bulges: 718 tons, 6,2%
               - Armament: 787 tons, 6,7%
               - Armour Deck: 1 798 tons, 15,4%
               - Conning Towers: 131 tons, 1,1%
            Machinery: 131 tons, 1,1%
            Hull, fittings & equipment: 3 974 tons, 34,0%
            Fuel, ammunition & stores: 934 tons, 8,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              26 466 lbs / 12 005 Kg = 15,7 x 15,0 " / 381 mm shells or 5,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
            Metacentric height 4,1 ft / 1,3 m
            Roll period: 15,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 88 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,65
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,76

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,474 / 0,476
            Length to Beam Ratio: 5,90 : 1
            'Natural speed' for length: 21,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 28 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: -4,59 ft / -1,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       29,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Aft deck:    29,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Quarter deck:        20,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Average freeboard:                      16,16 ft / 4,93 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 107,8%
            Waterplane Area: 20 329 Square feet or 1 889 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 113%
            Structure weight / hull surface area: 146 lbs/sq ft or 711 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,90
                        - Longitudinal: 2,43
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather