Niderlandzka pływająca stacja torpedowa typu Visser 1941 (1 jednostka)
Potocznie, podobne jednostki nazywa
się poławiaczami torped, ale nazwa ta tylko w części oddałaby przeznaczenie Vissera.
Pierwszym z zadań, jakie ciążą na tym
okręcie jest testowanie i regulacja torped. Wygląda to tak, że wyznacza się
odcinek pomiarowy, na początku którego kotwiczy sama stacja, a będące na jej
wyposażeniu dwa kutry motorowe ustawia się wzdłuż wyznaczonego odcinka. Z
zamontowanej na stacji wyrzutni, wystrzeliwuje się torpedę, a kutry śledzą jej
bieg. Po zakończeniu swojego biegu, torpeda wypływa na powierzchnię, jest
odnajdywana przez jeden z kutrów i holowana do stacji, a następnie podnoszona
żurawiem na jej pokład. Jeśli wyniki pomiarów okażą się negatywne, dokonuje się
regulacji torpedy i testuje ją ponownie. Operacje te można powtarzać
wielokrotnie.
Drugie zadanie, to uczestnictwo w
szkolnych strzelaniach torpedowych okrętów bojowych. Wtedy rzeczywiście rolą Vissera jest poławianie wystrzelonych
torped, ale także śledzenie ich biegu.
Dla realizacji tych zadań, okręt
został wyposażony w dwie wyrzutnie torped 533 i 450 mm, żuraw o udźwigu 6 t,
dwa kutry motorowe i dwie motorowe łodzie robocze. Na stację można załadować do
11 torped 533 mm i do 13 450 mm. Poza tymi w wyrzutniach, torpedy
przewożone są w ładowni na rufie oraz na pokładzie, na specjalnych
torach/prowadnicach.
Okręt zbudowała stocznia Amsterdamsche
Droogdok Maatschappij w Amsterdamie, został on przydzielony do Dowództwa Zabezpieczenia
Techniczno-Materiałowego. Ponieważ, na obszarach Metropolii i Indii Wschodnich
istnieją stacjonarne (brzegowe) stacje torpedowe, większość czasu Visser będzie spędzał na obszarze Indii
Zachodnich. Jedynie dwa razy w roku, na okres jednego miesiąca, będzie
przechodził do obszaru Afryki Południowej (stąd – wydawałoby się niepotrzebny
– duży zasięg).
Opis techniczny.
Kadłub
O pełnych kształtach, z obniżonym pokładem rufowym.
Napęd
Dwa silniki diesla DAF o mocy 420 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 1xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 1xIxwt533 mm, z zapasem 11 torped;
- 1xIxwt450 mm, z zapasem 13 torped.
Inne
Jednostka została wyposażona w trzy radiostacje i
radionamiernik.
Visser, Netherlands floating torpedo station laid down 1941, launched 1941, complefed 1941 (engine 1941)
Displacement:
654 t light; 671 t
standard; 760 t normal; 832 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(185,36 ft / 183,07 ft)
x 30,51 ft x (7,87 / 8,46 ft)
(56,50 m / 55,80 m) x
9,30 m x (2,40 / 2,58 m)
Armament:
1 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0
cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck
forward
1 raised
mount
Weight of broadside 2 lbs /
1 kg
Main Torpedoes
1 - 21,0" / 533 mm,
23,56 ft / 7,18 m torpedo - 1,595 t total
In a deck mounted
reload + 10 torpedoes reload
2nd Torpedoes
1 - 17,7" / 450 mm,
15,75 ft / 4,80 m torpedo - 0,867 t total
In a deck mounted
reload + 12 torpedoes reload
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
840 shp / 626 Kw = 12,18 kts
Range 7 200nm at
10,00 kts
Bunker normal = 89
tons, at max displacement = 161 tons
Complement:
48 - 63
Cost:
£0,162 million / $0,647
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 0,5%
- Guns: 1 tons, 0,1%
- Weapons: 3 tons, 0,4%
Machinery: 22 tons,
2,9%
Hull, fittings &
equipment: 600 tons, 78,9%
Fuel, ammunition &
stores: 107 tons, 14,0%
Miscellaneous weights: 28
tons, 3,7%
- Hull below water: 5 tons
- Hull above water: 10 tons
- On freeboard deck: 13 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
405 lbs / 184 Kg = 207,7 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,23
Metacentric height 1,2
ft / 0,4 m
Roll period: 11,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has low
quarterdeck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,605 / 0,616
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 15,93 kts
Power going to wave
formation at top speed: 43 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 9,90 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 13,12 ft /
4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Forward deck: 24,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 13,12 ft / 4,00 m
- Aft deck: 24,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Quarter deck: 28,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Average freeboard: 11,93 ft / 3,64 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 14,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 144,2%
Waterplane Area:
4 278 Square feet or 397 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 1 000%
Structure weight / hull
surface area: 88 lbs/sq ft or 431 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 2,07
- Longitudinal:
9,57
- Overall:
2,41
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather