piątek, 4 maja 2018

Pancernik typu Stefan Batory 1943-1944 (2 szt.)



Pancernik typu Stefan Batory 1943-1944 (2 szt.)

Oto obiecana wcześniej odpowiedź na japońskie superpancerniki typu Yamato.
Jest to niewątpliwie największy i najsilniejszy okręt pancerny, jaki kiedykolwiek opuścił stocznię. Ponieważ wiele jest o nim do powiedzenia, podzielę opis okrętu na osobne zagadnienia.
Rozmiary.
Mamy tu najdłuższy, najszerszy i najgłębiej zanurzony pancernik świata. Z uwagi na te rozmiary, wykluczone jest przejście okrętu przez Kanał Panamski, przez Kanał Sueski tylko przy 95% zanurzenia, a pokonanie Sundu wymaga pozostawienia tylko niezbędnie minimalnej ilości paliwa oraz pomocy holowników (wielka długość okrętu utrudnia manewry).
Napęd.
Okręt posiada klasyczny napęd; cztery śruby napędzane są przez osiem turbin parowych, zasilanych 16 kotłami wodno-rurkowymi wysokiego ciśnienia. Układ przedziałów napędowych – licząc od dziobu i lewej burty - wygląda następująco: K-K-K-K-M-M-M-M. Z uwagi na zastosowanie gruszki dziobowej, „raportową” prędkość powiększono o 4,5%, czyli 1,3 w.
Uzbrojenie.
Artylerię główną stanowią działa o największym praktycznie zastosowanym na okrętach kalibrze. Działa te wyrzucają pociski o masie 1 858 kg, z prędkością początkową 820 m/s, na odległość maksymalną 42 800 m. Obliczeniowa zdolność przebijania pancerza wynosi 563 mm na dystansie 18 288 m (20 000 yd).
24 działa uniwersalne 135 mm są w stanie stworzyć skuteczną zaporę plot już od dystansu 9 km, a jako broń przeciwko słabiej opancerzonym krążownikom i niszczycielom mogą mieć mocno deprymujące znaczenie (duża liczba luf przy znacznej szybkostrzelności).
Imponująca jest liczba artylerii plot, łącznie z artylerią DP daje to 156 luf. Nie znam innego okrętu z okresu IIWS o silniejszej obronie plot.
Opancerzenie.
Opancerzenie projektowane było z następującymi założeniami:
- ochrona żywotnych obszarów okrętu przeciw pociskom kalibru do 457 mm na dystansach pow. 15 000 m,
- j.w., lecz przeciw bombom o wagomiarze do 1000 kg zrzucanych z wysokości do 1500 m,
- maksymalnie możliwa neutralizacja skutków trafień torpedami, poprzez zastosowanie podwójnych grodzi ptorp (metodą wzmocnienia elementów konstrukcyjnych).
Stosowana zazwyczaj w naszej flocie zasada „wszystko, albo nic” została lekko zmodyfikowana, zaprojektowano górny pas pancerny grubości 50 mm, mający osłaniać komory amunicyjne artylerii DP oraz zapewnić dodatkową ochronę urządzeń napędowych przed pociskami trafiającymi pod dużym kątem (z większych dystansów).
Wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem.
W zakresie łączności okręt wyposażony jest w: 3 radiostacje dalekiego, 2 średniego oraz 5 bliskiego zasięgu. Dwa dalekosiężne radary kontroli ogólnej, wspomagane przez radar pomocniczy tegoż przeznaczenia, zapewniają wczesną informację o ewentualnych zagrożeniach. Zestaw uzupełniają trzy radionamierniki.
Bogato zaprojektowano układy kierowania ogniem. Dwa główne radiodalocelowniki kontrolują ogień artylerii zasadniczego kalibru. Dla artylerii uniwersalnej i plot przewidziano aż 6 radiodalocelowników pomocniczych; umożliwia to niezależne kierowanie ogniem we wszystkich czterech ćwiartkach półsfery, oraz zapewnia 33% rezerwę na ewentualne uszkodzenia. Rezerwowy charakter mają również zamontowane w wieżach artylerii głównej dalmierze optyczne.
Grupa lotnicza.
Nie przewidziano w standardzie lotniczego wyposażenia okrętu, zakłada się, że okręt będzie stale operował w towarzystwie lotniskowców. Niemniej, konstrukcja jednostki instalację grupy lotniczej w razie potrzeby umożliwia. Zamontowano w tym celu fundamenty pod katapulty i żuraw, zainstalowano podnośnik, a także wydzielono w kadłubie hangar lotniczy. Przy braku wyposażenia lotniczego, pomieszczenie to służy jako sala do ćwiczeń i gier sportowych oraz… kaplica okrętowa. Ewentualna grupa lotnicza składałaby się z 5 wodnosamolotów typu LWS-40HRf(k), którego sylwetkę informacyjnie pokazano na rysunku.
Środki ratunkowe.
Zgodnie z moją zasadą, że nie może być na pokładzie etatowego członka załogi, dla którego nie przewidziano środków ratunkowych, łączna ilość miejsc na łodziach i tratwach wynosi 3 148. Ponieważ załoga etatowa okrętu liczy 2 396 osób (maksymalnie, wraz z ewentualnymi pasażerami 3 116), nikt nie może czuć się pominięty.
Sylwetka.
Stefan Batory w stosunku do swojego konkurenta Yamato posiada „nieprzyzwoicie” niską sylwetkę, jak nie przymierzając naleśnik :). Nie jest to dziełem przypadku, bo:
- znacznie większa od Yamato długość i szerokość kadłuba umożliwia rozplanowanie nadbudówek wzdłuż i wszerz, a nie w pionie;
- zastosowanie radiodalocelowników nie wymusza ich montażu na bardzo wysokim poziomie, przykładowo, nasz zlokalizowany na poziomie ok. 29 m n.p.m. główny radiodalocelownik jest w stanie namierzyć przeciwnika z odległości 40-42 km, aby dokonać tego narzędziami optycznymi, trzeba by je umieścić na poziomie ok. 100 m n.p.m.;
- i na koniec, niska sylwetka to mniejszy cel, a co za tym idzie, większa szansa uniknięcia trafienia.
Insygnia.
Na maszcie rufowym pokazano banderę nr 5, tzw. „wielką banderę”, jest ona podnoszona przez nasze okręty od krążownika wzwyż w bitwie lub przy innych uroczystych okazjach. Na maszcie dziobowym zawieszony jest proporczyk dowódcy MW, jako że jednostka ta została desygnowana do pełnienia roli okrętu flagowego MW.
Inne.
W stadium wyposażania znajduje się drugi okręt tego typu. Wcześniejsze rozważania na temat ewentualnego ukończenia tej jednostki jako okrętu innego przeznaczenia stały się praktycznie bezprzedmiotowe, z uwagi na znaczne zaawansowanie prac i nieopłacalność możliwych do pomyślenia konwersji. 




Stefan Batory, Poland Battleship laid down 1943


Displacement:
            69 754 t light; 74 744 t standard; 80 848 t normal; 85 731 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (1 020,95 ft / 1 010,50 ft) x 134,51 ft x (38,06 / 39,86 ft)
            (311,18 m / 308,00 m) x 41,00 m  x (11,60 / 12,15 m)

Armament:
      8 - 20,04" / 509 mm 45,0 cal guns - 4 096,19lbs / 1 858,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1943 Model
              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      24 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 450 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              12 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
      64 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 800 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              8 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        6 raised mounts
              8 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        8 double raised mounts
      72 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              6 x Twin mounts on sides, evenly spread
              30 x Twin mounts on sides, evenly spread
                       30 double raised mounts
      Weight of broadside 33 721 lbs / 15 296 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   17,7" / 450 mm           515,09 ft / 157,00 m   13,78 ft / 4,20 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,97" / 50 mm 213,25 ft / 65,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 78% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        3,94" / 100 mm           515,09 ft / 157,00 m   33,14 ft / 10,10 m
            Beam between torpedo bulkheads 104,99 ft / 32,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   17,7" / 450 mm           9,84" / 250 mm                      17,7" / 450 mm
            2nd:     2,95" / 75 mm 1,97" / 50 mm             2,95" / 75 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 9,84" / 250 mm

   - Conning towers: Forward 17,72" / 450 mm, Aft 9,84" / 250 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 210 478 shp / 157 017 Kw = 31,40 kts
            Range 14 900nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 10 987 tons

Complement:
            2 396 - 3 116

Cost:
            £42,175 million / $168,701 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 6 335 tons, 7,8%
               - Guns: 6 335 tons, 7,8%
            Armour: 29 110 tons, 36,0%
               - Belts: 5 810 tons, 7,2%
               - Torpedo bulkhead: 2 486 tons, 3,1%
               - Armament: 7 543 tons, 9,3%
               - Armour Deck: 12 160 tons, 15,0%
               - Conning Towers: 1 110 tons, 1,4%
            Machinery: 5 436 tons, 6,7%
            Hull, fittings & equipment: 28 729 tons, 35,5%
            Fuel, ammunition & stores: 11 093 tons, 13,7%
            Miscellaneous weights: 145 tons, 0,2%
               - Hull below water: 120 tons
               - On freeboard deck: 25 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              125 995 lbs / 57 150 Kg = 31,3 x 20,0 " / 509 mm shells or 21,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
            Metacentric height 8,9 ft / 2,7 m
            Roll period: 18,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,70
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              an extended bulbous bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,547 / 0,554
            Length to Beam Ratio: 7,51 : 1
            'Natural speed' for length: 31,79 kts
            Power going to wave formation at top speed: 45 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            28,00%,  33,14 ft / 10,10 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Forward deck:       25,50%,  24,93 ft / 7,60 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Aft deck:    25,50%,  24,93 ft / 7,60 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Quarter deck:        21,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Average freeboard:                      25,85 ft / 7,88 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 77,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 187,5%
            Waterplane Area: 94 596 Square feet or 8 788 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 114%
            Structure weight / hull surface area: 263 lbs/sq ft or 1 286 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,99
                        - Longitudinal: 1,07
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Sensors:
2 x RDC-M-7
6 x RDC-P-4
3 x RN-2
2 x RWN-PM-2
1 x RWN-PM-1

Stefan Batory (1943)
Władysław IV (1944)