środa, 4 listopada 2015

Okręt desantowy typu BD-1 1929 (2 szt.) i kuter desantowy typu KD-1 1929 (6 szt.)



Okręt desantowy typu BD-1 1929 (2 szt.) i kuter desantowy typu KD-1 1929 (6 szt.)

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, przedstawiam dziś dwie jednostki desantowe. Są to: mały okręt desantowy typu BD-1 i kuter desantowy typu KD-1. Ponownie chciałbym zaznaczyć, że budowa tych jednostek nie oznacza początku tworzenia jakiejś armady desantowej. Wykorzystując istnienie w naszej flocie transportowca ścigaczy Tarnica,  zdolnego również do transportu innych małych jednostek, przedstawiane okręty będą użyte do zbierania doświadczeń w operacjach desantowych i szkolenia żołnierzy piechoty morskiej, którzy będą mogli stanowić trzon przyszłych oddziałów amfibijnych. Proszę więc traktować te jednostki wyłącznie jako eksperymentalno-treningowe.
Wracam do opisu, najpierw kuter.
Mały okręcik przeznaczony do wyrzucenia na brzeg pierwszego rzutu desantu. Zabiera na pokład 80 żołnierzy lub 25 t ładunku. Wyładowanie wojska odbywa się przez opuszczaną furtę dziobową. W przypadku desantu taktycznego na tyły opartego o morze frontu, kuter dociera na miejsce akcji o własnych siłach. W przypadku desantów na odleglejszych wybrzeżach, konieczna jest „pomoc” większego okrętu.



KD-1, Poland Landing craft laid down 1929

Displacement:
            27 t light; 28 t standard; 34 t normal; 59 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (62,49 ft / 59,06 ft) x 14,76 ft x (2,30 / 3,77 ft)
            (19,05 m / 18,00 m) x 4,50 m  x (0,70 / 1,15 m)

Armament:
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 337 shp / 248 Kw = 8,00 kts
            Range 80nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 6 tons

Complement:
            5 - 7

Cost:
            £0,007 million / $0,028 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,4%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 2 tons, 3,8%
            Hull, fittings & equipment: 15 tons, 34,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 3,5%
            Miscellaneous weights: 25 tons, 58,3%
               - Hull below water: 13 tons
               - Hull above water: 13 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              108 lbs / 49 Kg = 1 613,2 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,49
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,501
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 9,59 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Forward deck:       60,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Aft deck:    20,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Quarter deck:        10,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      5,59 ft / 1,70 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 78,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 91,0%
            Waterplane Area: 604 Square feet or 56 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 149%
            Structure weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 75 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,79
                        - Longitudinal: 8,01
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

KD-1 - KD-6 (1929)

Teraz mały okręt desantowy.
Okręt przeznaczony do wysadzenia na brzeg drugiego rzutu desantu. Zabiera na pokład 160 żołnierzy lub 60 t ładunku. Wyładunek wojska odbywa się po umieszczonych po obu stronach dziobu opuszczanych trapach. Zasięg umożliwia samodzielny udział w operacjach na obszarze Bałtyku, na większe odległości musi być przewożony.



BD-1, Poland Landing ship laid down 1929

Displacement:
            120 t light; 124 t standard; 136 t normal; 196 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (120,58 ft / 118,11 ft) x 19,69 ft x (3,94 / 5,74 ft)
            (36,75 m / 36,00 m) x 6,00 m  x (1,20 / 1,75 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      Weight of broadside 3 lbs / 1 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 632 shp / 472 Kw = 12,00 kts
            Range 1 300nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 16 tons

Complement:
            12-18

Cost:
            £0,023 million / $0,094 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,8%
               - Guns: 1 tons, 0,8%
            Machinery: 10 tons, 7,6%
            Hull, fittings & equipment: 49 tons, 38,3%
            Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 6,5%
            Miscellaneous weights: 60 tons, 46,8%
               - Hull below water: 60 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              326 lbs / 148 Kg = 167,0 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,71
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 8,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 95 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,90

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,494
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 12,99 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Forward deck:       25,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    40,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      6,84 ft / 2,09 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 99,7%
            Waterplane Area: 1 596 Square feet or 148 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 156%
            Structure weight / hull surface area: 21 lbs/sq ft or 104 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 2,89
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

BD-1 - BD-2 (1929)

Ponieważ okręty desantowe są dość specyficzne (zmienne zanurzenie, nieproporcjonalnie duży w stosunku do wyporności standardowej ładunek, nietypowe kształty kadłuba itd.), Springsharp zupełnie sobie z nimi nie radzi. Wobec czego dopuściłem się „ręcznej” ingerencji w raporty (wyporność, zanurzenie, moc maszyn, zapas paliwa).

I jeszcze bonus; Tarnica „obładowana” opisywanymi jednostkami desantowymi.