Okręt desantowy typu BD-1 1929 (2 szt.) i kuter desantowy typu KD-1 1929 (6 szt.)
Zgodnie z
wcześniejszymi zapowiedziami, przedstawiam dziś dwie jednostki desantowe. Są
to: mały okręt desantowy typu BD-1 i
kuter desantowy typu KD-1. Ponownie
chciałbym zaznaczyć, że budowa tych jednostek nie oznacza początku tworzenia
jakiejś armady desantowej. Wykorzystując istnienie w naszej flocie
transportowca ścigaczy Tarnica, zdolnego również do transportu innych małych
jednostek, przedstawiane okręty będą użyte do zbierania doświadczeń w
operacjach desantowych i szkolenia żołnierzy piechoty morskiej, którzy będą
mogli stanowić trzon przyszłych oddziałów amfibijnych. Proszę więc traktować te
jednostki wyłącznie jako eksperymentalno-treningowe.
Wracam do
opisu, najpierw kuter.
Mały
okręcik przeznaczony do wyrzucenia na brzeg pierwszego rzutu desantu. Zabiera
na pokład 80 żołnierzy lub 25 t ładunku. Wyładowanie wojska odbywa się przez
opuszczaną furtę dziobową. W przypadku desantu taktycznego na tyły opartego o
morze frontu, kuter dociera na miejsce akcji o własnych siłach. W przypadku
desantów na odleglejszych wybrzeżach, konieczna jest „pomoc” większego okrętu.
KD-1, Poland Landing craft laid down 1929
Displacement:
27 t
light; 28 t standard; 34 t normal; 59 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(62,49
ft / 59,06 ft) x 14,76 ft x (2,30 / 3,77 ft)
(19,05 m
/ 18,00 m) x 4,50 m x (0,70 / 1,15 m)
Armament:
2 -
0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
Weight of
broadside 0 lbs / 0 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 337 shp / 248 Kw = 8,00 kts
Range
80nm at 8,00 kts
Bunker
at max displacement = 6 tons
Complement:
5 - 7
Cost:
£0,007
million / $0,028 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
0 tons, 0,4%
- Guns: 0 tons, 0,4%
Machinery:
2 tons, 3,8%
Hull,
fittings & equipment: 15 tons, 34,1%
Fuel,
ammunition & stores: 1 tons, 3,5%
Miscellaneous
weights: 25 tons, 58,3%
- Hull below water: 13 tons
- Hull above water: 13 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
108 lbs / 49 Kg = 1 613,2 x 0,5 " /
13 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,49
Metacentric
height 0,6 ft / 0,2 m
Roll
period: 8,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has
a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,501
Length
to Beam Ratio: 4,00 : 1
'Natural
speed' for length: 9,59 kts
Power
going to wave formation at top speed: 52 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 26,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 10,00%, 6,89 ft /
2,10 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Forward deck: 60,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Aft deck: 20,00%, 4,92 ft / 1,50 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Quarter deck: 10,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Average freeboard: 5,59 ft / 1,70 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 78,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 91,0%
Waterplane
Area: 604 Square feet or 56 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 149%
Structure
weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 75 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,79
-
Longitudinal: 8,01
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
KD-1 - KD-6 (1929)
Teraz mały okręt desantowy.
Okręt przeznaczony do wysadzenia na brzeg drugiego rzutu
desantu. Zabiera na pokład 160 żołnierzy lub 60 t ładunku. Wyładunek wojska
odbywa się po umieszczonych po obu stronach dziobu opuszczanych trapach. Zasięg
umożliwia samodzielny udział w operacjach na obszarze Bałtyku, na większe
odległości musi być przewożony.
BD-1, Poland Landing ship laid down 1929
Displacement:
120
t light; 124 t standard; 136 t normal; 196 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(120,58
ft / 118,11 ft) x 19,69 ft x (3,94 / 5,74 ft)
(36,75
m / 36,00 m) x 6,00 m x (1,20 / 1,75 m)
Armament:
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft 1
raised mount
Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 632 shp / 472 Kw = 12,00 kts
Range
1 300nm at 8,00 kts
Bunker
at max displacement = 16 tons
Complement:
12-18
Cost:
£0,023
million / $0,094 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
1 tons, 0,8%
- Guns: 1 tons, 0,8%
Machinery:
10 tons, 7,6%
Hull,
fittings & equipment: 49 tons, 38,3%
Fuel,
ammunition & stores: 8 tons, 6,5%
Miscellaneous
weights: 60 tons, 46,8%
- Hull below water: 60 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
326 lbs / 148 Kg = 167,0 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,71
Metacentric
height 1,1 ft / 0,3 m
Roll
period: 8,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 95 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,90
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,494
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 12,99 kts
Power
going to wave formation at top speed: 49 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Forward deck: 25,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 40,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 6,84 ft / 2,09 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 79,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 99,7%
Waterplane
Area: 1 596 Square feet or 148 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 156%
Structure
weight / hull surface area: 21 lbs/sq ft or 104 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,88
-
Longitudinal: 2,89
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
BD-1 - BD-2 (1929)
Ponieważ okręty desantowe są dość specyficzne (zmienne
zanurzenie, nieproporcjonalnie duży w stosunku do wyporności standardowej
ładunek, nietypowe kształty kadłuba itd.), Springsharp zupełnie sobie z nimi
nie radzi. Wobec czego dopuściłem się „ręcznej” ingerencji w raporty
(wyporność, zanurzenie, moc maszyn, zapas paliwa).
I jeszcze bonus; Tarnica
„obładowana” opisywanymi jednostkami desantowymi.
25 ton to w owych czasach masa czołgu średniego. Biorąc 12 takich kutrów, Tarnica może rzucić na wrogi brzeg kompanię czołgów. Jeśli takie są początki, za piętnaście lat naszej armadzie inwazyjnej nie oprze się nic. Następnym krokiem powinien być okręt wsparcia desantu, uzbrojony w średniego kalibru armaty i haubice (na rakiety przyjdzie czas), małe zanurzenie, niewielka prędkość.
OdpowiedzUsuńPrzedstawiony kuter desantowy o nośności 25 t nie jest konstrukcyjnie przystosowany do przewozu czołgów i innych pojazdów (brak rampy wyjazdowej). Jednostki takie, jakie proponujesz, to jeszcze melodia przyszłości.
UsuńJKS
Rozumiem, że te jednostki mają charakter szkolno-eksperymentalny. Myślałem, że kuter ma rampę, zmylił mnie ten tępo zakończony dziób.
UsuńDokładnie rozumiesz charakter tych jednostek. Kuter ma wprawdzie rampę, ale ona nie otwiera się do samego "dna" kutra, lecz tylko do poziomu podwyższonego podestu na dziobie. Ułatwia to "wysiadanie suchą nogą" żołnierzom, ale uniemożliwia wyjazd jakiegokolwiek pojazdu.
UsuńJKS
Jeśli chodzi o czołg, pierwszy jaki chcę narysować dla JKSa do przerobienia w paincie (bo o ile w pancie jestem noga, o tyle rysunek choć będzie czołg przypominać), chcę uczynić 18-19 tonowym czołgiem średnim, drugi będzie czymś pomiędzy naszym tksem a lekkim czołgiem.
UsuńJeśli podest nie jest zbyt wysoki, czołg powinien go pokonać (Renault FT pokonywał pionowe ściany do 60 cm wysokości), ale rampa mogłaby nie wytrzymać takiego obciążenia.
UsuńKT
Nie twierdzę, że kuter jest przystosowany do przewozu czołgów, ale myślę, że byłoby to możliwe.
UsuńKT
Ale mogę się mylić.
UsuńKT
Panowie, spokojnie, za ileś tam lat zbudujemy jednostkę specjalnie dostosowaną do przewozu czołgów i innych pojazdów i nie trzeba będzie kombinować z tym kutrem, któremu o wożeniu czołgów nawet się nie śni :)
UsuńJKS
Chyba po raz pierwszy jednostki są pokazane z częścią podwodną - to już tak będzie?
OdpowiedzUsuńZupełnie inna sprawa: czy tylko mi "dziwnie" działa blog. Jeśli np kliknę w prawym górnym rogu w np. "sierpień" to (od wczoraj) nie rozwija się lista postów z sierpnia. Co prawda widać najstarszy post i można używać przycisków "starszy post" / "nowszy post" ale nie jest to wygodne.
H_Babbock
Nie, już tak nie będzie. W tym przypadku (podobnie jak i w przypadku ostatnich ścigaczy) chciałem przedstawić okręty załadowane na inny okręt, więc część podwodna musiała być widoczna. Ponieważ okręty "od spodu" na co dzień oglądają tylko ryby, bez konieczności części podwodnej rysował nie będę.
UsuńNie wiem, co się z tym blogiem dzieje - mnie sierpnia w ogóle nie pokazuje.
JKS
Urocze jednostki (zwłaszcza kuter),trzeba pomyśleć u następców o możliwość transportu i desantu pojazdów (jakby nie patrzeć taki czołg lekki byłby niezłym wsparciem dla żołnierzy w czasie szturmu na plaży . W następnych jednostkach trzeba też wyposażyć w jakieś wyrzutnie haków (nie każde wybrzeże to piękna plaża , ale także sporych rozmiarów klif ).
OdpowiedzUsuńWszystko to przyszłość, przyszłość, przyszłość... Na razie trzeba eksperymentować, obserwować i trenować, przede wszystkim trenować. Posiadane dziś jednostki zabierają łącznie pełny batalion. Zakładając, że szkolenie trwa pół roku, za - powiedzmy - 6 lat możemy mieć przeszkolone 3 brygady. I wtedy będzie dla kogo budować jednostki desantowe.
UsuńJKS
Tak szczerze pisząc - trudno komentować Twoje projekty.
OdpowiedzUsuńStworzyłeś "inny świat", więc założenia są inne. Nie wiemy czym dysponują floty innych krajów, a nasze oporne komentarze wynikają z oparcia się o realia znanej rzeczywistości. W Twoim świecie brakuje mi trochę punktu odniesienia :(
Piotr
Nic dodać - nic ująć!
UsuńŁK