środa, 4 listopada 2015

Okręt desantowy typu BD-1 1929 (2 szt.) i kuter desantowy typu KD-1 1929 (6 szt.)



Okręt desantowy typu BD-1 1929 (2 szt.) i kuter desantowy typu KD-1 1929 (6 szt.)

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, przedstawiam dziś dwie jednostki desantowe. Są to: mały okręt desantowy typu BD-1 i kuter desantowy typu KD-1. Ponownie chciałbym zaznaczyć, że budowa tych jednostek nie oznacza początku tworzenia jakiejś armady desantowej. Wykorzystując istnienie w naszej flocie transportowca ścigaczy Tarnica,  zdolnego również do transportu innych małych jednostek, przedstawiane okręty będą użyte do zbierania doświadczeń w operacjach desantowych i szkolenia żołnierzy piechoty morskiej, którzy będą mogli stanowić trzon przyszłych oddziałów amfibijnych. Proszę więc traktować te jednostki wyłącznie jako eksperymentalno-treningowe.
Wracam do opisu, najpierw kuter.
Mały okręcik przeznaczony do wyrzucenia na brzeg pierwszego rzutu desantu. Zabiera na pokład 80 żołnierzy lub 25 t ładunku. Wyładowanie wojska odbywa się przez opuszczaną furtę dziobową. W przypadku desantu taktycznego na tyły opartego o morze frontu, kuter dociera na miejsce akcji o własnych siłach. W przypadku desantów na odleglejszych wybrzeżach, konieczna jest „pomoc” większego okrętu.



KD-1, Poland Landing craft laid down 1929

Displacement:
            27 t light; 28 t standard; 34 t normal; 59 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (62,49 ft / 59,06 ft) x 14,76 ft x (2,30 / 3,77 ft)
            (19,05 m / 18,00 m) x 4,50 m  x (0,70 / 1,15 m)

Armament:
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 337 shp / 248 Kw = 8,00 kts
            Range 80nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 6 tons

Complement:
            5 - 7

Cost:
            £0,007 million / $0,028 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,4%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 2 tons, 3,8%
            Hull, fittings & equipment: 15 tons, 34,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 3,5%
            Miscellaneous weights: 25 tons, 58,3%
               - Hull below water: 13 tons
               - Hull above water: 13 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              108 lbs / 49 Kg = 1 613,2 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,49
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,501
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 9,59 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Forward deck:       60,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Aft deck:    20,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Quarter deck:        10,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      5,59 ft / 1,70 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 78,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 91,0%
            Waterplane Area: 604 Square feet or 56 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 149%
            Structure weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 75 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,79
                        - Longitudinal: 8,01
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

KD-1 - KD-6 (1929)

Teraz mały okręt desantowy.
Okręt przeznaczony do wysadzenia na brzeg drugiego rzutu desantu. Zabiera na pokład 160 żołnierzy lub 60 t ładunku. Wyładunek wojska odbywa się po umieszczonych po obu stronach dziobu opuszczanych trapach. Zasięg umożliwia samodzielny udział w operacjach na obszarze Bałtyku, na większe odległości musi być przewożony.



BD-1, Poland Landing ship laid down 1929

Displacement:
            120 t light; 124 t standard; 136 t normal; 196 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (120,58 ft / 118,11 ft) x 19,69 ft x (3,94 / 5,74 ft)
            (36,75 m / 36,00 m) x 6,00 m  x (1,20 / 1,75 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      Weight of broadside 3 lbs / 1 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 632 shp / 472 Kw = 12,00 kts
            Range 1 300nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 16 tons

Complement:
            12-18

Cost:
            £0,023 million / $0,094 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,8%
               - Guns: 1 tons, 0,8%
            Machinery: 10 tons, 7,6%
            Hull, fittings & equipment: 49 tons, 38,3%
            Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 6,5%
            Miscellaneous weights: 60 tons, 46,8%
               - Hull below water: 60 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              326 lbs / 148 Kg = 167,0 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,71
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 8,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 95 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,90

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,494
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 12,99 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Forward deck:       25,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    40,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      6,84 ft / 2,09 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 99,7%
            Waterplane Area: 1 596 Square feet or 148 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 156%
            Structure weight / hull surface area: 21 lbs/sq ft or 104 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 2,89
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

BD-1 - BD-2 (1929)

Ponieważ okręty desantowe są dość specyficzne (zmienne zanurzenie, nieproporcjonalnie duży w stosunku do wyporności standardowej ładunek, nietypowe kształty kadłuba itd.), Springsharp zupełnie sobie z nimi nie radzi. Wobec czego dopuściłem się „ręcznej” ingerencji w raporty (wyporność, zanurzenie, moc maszyn, zapas paliwa).

I jeszcze bonus; Tarnica „obładowana” opisywanymi jednostkami desantowymi.






15 komentarzy:

  1. 25 ton to w owych czasach masa czołgu średniego. Biorąc 12 takich kutrów, Tarnica może rzucić na wrogi brzeg kompanię czołgów. Jeśli takie są początki, za piętnaście lat naszej armadzie inwazyjnej nie oprze się nic. Następnym krokiem powinien być okręt wsparcia desantu, uzbrojony w średniego kalibru armaty i haubice (na rakiety przyjdzie czas), małe zanurzenie, niewielka prędkość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przedstawiony kuter desantowy o nośności 25 t nie jest konstrukcyjnie przystosowany do przewozu czołgów i innych pojazdów (brak rampy wyjazdowej). Jednostki takie, jakie proponujesz, to jeszcze melodia przyszłości.

      JKS

      Usuń
    2. Rozumiem, że te jednostki mają charakter szkolno-eksperymentalny. Myślałem, że kuter ma rampę, zmylił mnie ten tępo zakończony dziób.

      Usuń
    3. Dokładnie rozumiesz charakter tych jednostek. Kuter ma wprawdzie rampę, ale ona nie otwiera się do samego "dna" kutra, lecz tylko do poziomu podwyższonego podestu na dziobie. Ułatwia to "wysiadanie suchą nogą" żołnierzom, ale uniemożliwia wyjazd jakiegokolwiek pojazdu.

      JKS

      Usuń
    4. Jeśli chodzi o czołg, pierwszy jaki chcę narysować dla JKSa do przerobienia w paincie (bo o ile w pancie jestem noga, o tyle rysunek choć będzie czołg przypominać), chcę uczynić 18-19 tonowym czołgiem średnim, drugi będzie czymś pomiędzy naszym tksem a lekkim czołgiem.

      Usuń
    5. Jeśli podest nie jest zbyt wysoki, czołg powinien go pokonać (Renault FT pokonywał pionowe ściany do 60 cm wysokości), ale rampa mogłaby nie wytrzymać takiego obciążenia.
      KT

      Usuń
    6. Nie twierdzę, że kuter jest przystosowany do przewozu czołgów, ale myślę, że byłoby to możliwe.
      KT

      Usuń
    7. Ale mogę się mylić.
      KT

      Usuń
    8. Panowie, spokojnie, za ileś tam lat zbudujemy jednostkę specjalnie dostosowaną do przewozu czołgów i innych pojazdów i nie trzeba będzie kombinować z tym kutrem, któremu o wożeniu czołgów nawet się nie śni :)

      JKS

      Usuń
  2. Chyba po raz pierwszy jednostki są pokazane z częścią podwodną - to już tak będzie?

    Zupełnie inna sprawa: czy tylko mi "dziwnie" działa blog. Jeśli np kliknę w prawym górnym rogu w np. "sierpień" to (od wczoraj) nie rozwija się lista postów z sierpnia. Co prawda widać najstarszy post i można używać przycisków "starszy post" / "nowszy post" ale nie jest to wygodne.

    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, już tak nie będzie. W tym przypadku (podobnie jak i w przypadku ostatnich ścigaczy) chciałem przedstawić okręty załadowane na inny okręt, więc część podwodna musiała być widoczna. Ponieważ okręty "od spodu" na co dzień oglądają tylko ryby, bez konieczności części podwodnej rysował nie będę.
      Nie wiem, co się z tym blogiem dzieje - mnie sierpnia w ogóle nie pokazuje.

      JKS

      Usuń
  3. Urocze jednostki (zwłaszcza kuter),trzeba pomyśleć u następców o możliwość transportu i desantu pojazdów (jakby nie patrzeć taki czołg lekki byłby niezłym wsparciem dla żołnierzy w czasie szturmu na plaży . W następnych jednostkach trzeba też wyposażyć w jakieś wyrzutnie haków (nie każde wybrzeże to piękna plaża , ale także sporych rozmiarów klif ).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko to przyszłość, przyszłość, przyszłość... Na razie trzeba eksperymentować, obserwować i trenować, przede wszystkim trenować. Posiadane dziś jednostki zabierają łącznie pełny batalion. Zakładając, że szkolenie trwa pół roku, za - powiedzmy - 6 lat możemy mieć przeszkolone 3 brygady. I wtedy będzie dla kogo budować jednostki desantowe.

      JKS

      Usuń
  4. Tak szczerze pisząc - trudno komentować Twoje projekty.
    Stworzyłeś "inny świat", więc założenia są inne. Nie wiemy czym dysponują floty innych krajów, a nasze oporne komentarze wynikają z oparcia się o realia znanej rzeczywistości. W Twoim świecie brakuje mi trochę punktu odniesienia :(

    Piotr

    OdpowiedzUsuń