poniedziałek, 5 października 2015

Niszczyciel eskortowy typu Mazury 1927-1928 (8 szt.)



Niszczyciel eskortowy typu Mazury 1927-1928 (8 szt.)

Celem złagodzenia problemu niedoboru niszczycieli, wdrożono budowę serii niewielkich jednostek, które ja nazywam niszczycielami eskortowymi. Jeśli kogoś razi ta lekko ahistoryczna nazwa podklasy, to może uważać te okręty po prostu za małe niszczyciele.
Głównym zadaniem prezentowanych okrętów jest eskortowanie konwojów lub zespołów wielkich okrętów bojowych (okręty liniowe, lotniskowce {in spe}). Dla realizacji tych celów zamontowano na tych niszczycielach silne uzbrojenie pop oraz całkiem przyzwoite plot. Aby jednak w pełni zasługiwały na miano niszczycieli, nie zrezygnowano również z uzbrojenia torpedowego. Prędkość i zasięg omawianych jednostek sytuuje je pomiędzy klasycznymi niszczycielami, a eskortowcami. Godne uwagi są dobre - jak na niszczyciele – właściwości morskie.
Jeśli ktoś odniesie wrażenie jakby „niedokończonej” sylwetki, to informuję, że spowodowane jest to planowaną już teraz modernizacją, przewidywaną na koniec lat 30-tych. Zdaję sobie sprawę, że tak daleko idąca antycypacja może budzić sprzeciw, ale po prostu nie chciałem sobie utrudniać pracy w przyszłości.

 
Mazury, Poland Destroyer escort laid down 1927

Displacement:
            911 t light; 950 t standard; 1 139 t normal; 1 290 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (298,97 ft / 295,28 ft) x 32,81 ft x (10,83 / 11,69 ft)
            (91,13 m / 90,00 m) x 10,00 m  x (3,30 / 3,56 m)

Armament:
      4 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Quad mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      5 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides amidships 2 raised mounts
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward 1 raised mount
      Weight of broadside 143 lbs / 65 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,762 t each, 7,048 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 542,34 lbs / 246,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 6,295 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      4 - 542,34 lbs / 246,00 kg Depth Charges + 30 reloads - 8,232 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 10 187 shp / 7 600 Kw = 26,00 kts
            Range 9 700nm at 11,00 kts
            Bunker at max displacement = 340 tons

Complement:
            97 - 127

Cost:
            £0,342 million / $1,367 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 76 tons, 6,7%
               - Guns: 42 tons, 3,7%
               - Weapons: 34 tons, 3,0%
            Machinery: 322 tons, 28,2%
            Hull, fittings & equipment: 513 tons, 45,1%
            Fuel, ammunition & stores: 228 tons, 20,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 584 lbs / 718 Kg = 44,8 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,28
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,20

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,380 / 0,399
            Length to Beam Ratio: 9,00 : 1
            'Natural speed' for length: 20,13 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       30,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    30,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      12,08 ft / 3,68 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 105,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 121,6%
            Waterplane Area: 6 110 Square feet or 568 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 141%
            Structure weight / hull surface area: 52 lbs/sq ft or 253 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,90
                        - Longitudinal: 2,58
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Mazury (1927)
Warmia (1927)
Pomorze (1927)
Prusy (1927)
Śląsk (1928)
Wielkopolska (1928)
Małopolska (1928)
Mazowsze (1928)