wtorek, 7 stycznia 2025

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Orinoco 1919-1920 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Orinoco 1919-1920 (3 jednostki)

Pierwsze – niewielkie jeszcze – okręty zbudowane w stoczni kolumbijskiej, prawie samodzielnie. Dlaczego „prawie”? Dlatego, że projekt ich został oparty na amerykańskich tzw. 110-stopowych ścigaczach okrętów podwodnych (typ SC 110-ft 1917-19). Nie jest to jednak wierna kopia ww. amerykańskich jednostek. Występują mniejsze, lub większe różnice w wymiarach, architekturze, rodzaju napędu, ilości wałów śrubowych, prędkości, zasięgu i uzbrojeniu. Największa różnica dotyczy napędu; amerykańskie jednostki napędzają trzy silniki benzynowe, a typ Orinoco dwa diesle. Jest to wg mojej wiedzy, pierwszy przypadek zastosowania silników diesla do napędu okrętów wojennych w Ameryce Południowej.
Zadania tych niewielkich jednostek są jasne; patrolowanie, zwalczanie piractwa i kontrabandy, a czasie wojny tropienie i zwalczanie OP wroga. To „zwalczanie”, to trochę na wyrost, czterema lekkimi bg (45 kg) można nieprzyjacielski OP najwyżej odstraszyć i przepędzić.
Wszystkie trzy jednostki buduje stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira. Będą one wykorzystywane na karaibskich wybrzeżach Federacji i zaopatrywane przez admiralicję Wenezueli.
Opis techniczny.

Kadłub

O sporym wydłużeniu i minimalnym współczynniku pełnotliwości.

Napęd

Dwa wały śrubowe, napędzane silnikami diesla Grey, o mocy 330 KM każdy, w jednej maszynowni.

Uzbrojenie

Na okręcie zamontowano:

- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 1xIx7,62 mm/93 Colt-Browning M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m;
- 1xwbg z zapasem 4 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Okręt został wyposażony w radiostację krótkiego zasięgu i szumonamiernik. 

Orinoco, Great Colombia patrol craft laid down 1919, launched 1919, completed 1919

Displacement:
            63 t light; 65 t standard; 75 t normal; 82 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (111,25 ft / 108,27 ft) x 14,44 ft x (5,58 / 5,87 ft)
            (33,91 m / 33,00 m) x 4,40 m  x (1,70 / 1,79 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1914 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 13 lbs / 6 kg
      Main DC/AS Mortars
      1 - 99,21 lbs / 45,00 kg Depth Charge + 4 reloads - 0,221 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 660 shp / 493 Kw = 17,38 kts
            Range 1 450nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 9 tons, at max displacement = 17 tons

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,013 million / $0,051 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 2,0%
               - Guns: 1 tons, 1,7%
               - Weapons: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 23 tons, 31,4%
            Hull, fittings & equipment: 38 tons, 50,7%
            Fuel, ammunition & stores: 12 tons, 15,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              94 lbs / 42 Kg = 7,0 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,20
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,49

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,314
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 10,41 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            26,00%,  8,01 ft / 2,44 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Forward deck:       28,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        18,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      6,20 ft / 1,89 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 107,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 87,5%
            Waterplane Area: 918 Square feet or 85 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 149%
            Structure weight / hull surface area: 21 lbs/sq ft or 102 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,88
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Orinoco (1919)
Apure (1920)
Meta (1920)