Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Orinoco 1919-1920 (3 jednostki)
Pierwsze – niewielkie jeszcze – okręty
zbudowane w stoczni kolumbijskiej, prawie samodzielnie. Dlaczego „prawie”?
Dlatego, że projekt ich został oparty na amerykańskich tzw. 110-stopowych
ścigaczach okrętów podwodnych (typ SC
110-ft 1917-19). Nie jest to jednak wierna kopia ww. amerykańskich
jednostek. Występują mniejsze, lub większe różnice w wymiarach, architekturze,
rodzaju napędu, ilości wałów śrubowych, prędkości, zasięgu i uzbrojeniu.
Największa różnica dotyczy napędu; amerykańskie jednostki napędzają trzy
silniki benzynowe, a typ Orinoco dwa
diesle. Jest to wg mojej wiedzy, pierwszy przypadek zastosowania silników
diesla do napędu okrętów wojennych w Ameryce Południowej.
Zadania tych niewielkich jednostek są
jasne; patrolowanie, zwalczanie piractwa i kontrabandy, a czasie wojny
tropienie i zwalczanie OP wroga. To „zwalczanie”, to trochę na wyrost, czterema
lekkimi bg (45 kg) można nieprzyjacielski OP najwyżej odstraszyć i przepędzić.
Wszystkie trzy jednostki buduje
stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira. Będą one
wykorzystywane na karaibskich wybrzeżach Federacji i zaopatrywane przez
admiralicję Wenezueli.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym
wydłużeniu i minimalnym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa wały
śrubowe, napędzane silnikami diesla Grey, o mocy 330 KM każdy, w jednej
maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 1xIx7,62
mm/93 Colt-Browning M1914, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a
przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1220 m;
- 1xwbg
z zapasem 4 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem
brak.
Inne
Okręt został wyposażony w radiostację
krótkiego zasięgu i szumonamiernik.
Orinoco, Great Colombia patrol craft laid down 1919, launched 1919, completed 1919
Displacement:
63 t light; 65 t
standard; 75 t normal; 82 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(111,25 ft / 108,27 ft)
x 14,44 ft x (5,58 / 5,87 ft)
(33,91 m / 33,00 m) x
4,40 m x (1,70 / 1,79 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,30" / 7,6 mm 93,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1914 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 13 lbs /
6 kg
Main DC/AS Mortars
1 - 99,21 lbs / 45,00 kg
Depth Charge + 4 reloads - 0,221 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
660 shp / 493 Kw = 17,38 kts
Range 1 450nm at
13,00 kts
Bunker normal = 9 tons,
at max displacement = 17 tons
Complement:
12 - 16
Cost:
£0,013 million / $0,051
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 2,0%
- Guns: 1 tons, 1,7%
- Weapons: 0 tons, 0,4%
Machinery: 23 tons,
31,4%
Hull, fittings &
equipment: 38 tons, 50,7%
Fuel, ammunition &
stores: 12 tons, 15,9%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
94 lbs / 42 Kg = 7,0 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,25
Metacentric height 0,4
ft / 0,1 m
Roll period: 9,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,20
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,49
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,314
Length to Beam Ratio:
7,50 : 1
'Natural speed' for
length: 10,41 kts
Power going to wave
formation at top speed: 60 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 8,01 ft /
2,44 m, 6,50 ft / 1,98 m
- Forward deck: 28,00%, 6,50 ft / 1,98
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 28,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 5,51 ft / 1,68 m
- Quarter deck: 18,00%, 5,51 ft / 1,68
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Average freeboard: 6,20 ft / 1,89 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 107,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 87,5%
Waterplane Area: 918
Square feet or 85 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 149%
Structure weight / hull
surface area: 21 lbs/sq ft or 102 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
- Longitudinal:
6,88
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Orinoco (1919)
Apure (1920)
Meta (1920)