poniedziałek, 20 października 2025

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Cauca 1936 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Cauca 1936 (3 jednostki)

Czwarta już generacja kutrów patrolowych. Utrzymany został trend zastępowania dział 76,2 mm działami 57 mm oraz km-ów 7,62 mm nkm-ami 12,7 mm.
Zadania tych okręcików są identyczne do zadań ich poprzedników w tej klasie, nie będę się więc tu o nich rozpisywał.
Dwa kutry zlecono stoczni Astillero Baranquilla, a jeden stoczni Astillero Naval No.2 w Guayaquil. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O dość smukłych kształtach, z niewielką pawężą rufową.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 420 KM każdy.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIx57/50 mm BSB M1923, przy elewacji 45o donośność pociskiem 2,74 kg wynosi 7960 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5240 m;
- 1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 1xIxwbg z zapasem 6 wbg typu BP-19.
Inne
Okręciki wyposażono w trzy radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.

Cauca, Great Colombia patrol craft laid down 1936, launched 1936, completed 1936 (engine 1936)

Displacement:
            65 t light; 68 t standard; 79 t normal; 87 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (110,92 ft / 107,94 ft) x 15,42 ft x (5,51 / 5,81 ft)
            (33,81 m / 32,90 m) x 4,70 m  x (1,68 / 1,77 m)

Armament:
      1 - 2,24" / 57,0 mm 50,0 cal gun - 6,04lbs / 2,74kg shells, 300 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1921 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 6 lbs / 3 kg
      Main DC/AS Mortars
      1 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charge + 6 reloads - 1,316 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:            0,31" / 8 mm                      -                                    -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 840 shp / 626 Kw = 17,93 kts
            Range 1 700nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 11 tons, at max displacement = 19 tons

Complement:
            13 - 17

Cost:
            £0,032 million / $0,127 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 4,1%
               - Guns: 2 tons, 2,0%
               - Weapons: 2 tons, 2,1%
            Armour: 0 tons, 0,3%
               - Armament: 0 tons, 0,3%
            Machinery: 24 tons, 30,0%
            Hull, fittings & equipment: 38 tons, 48,3%
            Fuel, ammunition & stores: 14 tons, 17,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              92 lbs / 42 Kg = 16,2 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,316
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 11,60 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  8,01 ft / 2,44 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Forward deck:       28,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        22,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      6,14 ft / 1,87 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 103,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 88,1%
            Waterplane Area: 1 001 Square feet or 93 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 153%
            Structure weight / hull surface area: 21 lbs/sq ft or 104 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,84
                        - Longitudinal: 5,92
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Cauca (1936)
Atrato (1936)
Guaviare (1936)