Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Cauca 1936 (3 jednostki)
Czwarta już generacja kutrów
patrolowych. Utrzymany został trend zastępowania dział 76,2 mm działami 57 mm
oraz km-ów 7,62 mm nkm-ami 12,7 mm.
Zadania tych okręcików są identyczne
do zadań ich poprzedników w tej klasie, nie będę się więc tu o nich rozpisywał.
Dwa kutry zlecono stoczni Astillero
Baranquilla, a jeden stoczni Astillero Naval No.2 w Guayaquil. Wszystkie
dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O dość smukłych kształtach, z
niewielką pawężą rufową.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o
mocy 420 KM każdy.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIx57/50 mm BSB M1923, przy
elewacji 45o donośność
pociskiem 2,74 kg wynosi 7960 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5240 m;
- 1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 1xIxwbg z zapasem 6 wbg typu BP-19.
Inne
Okręciki
wyposażono w trzy radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.
Cauca, Great Colombia patrol craft laid down 1936, launched 1936, completed 1936 (engine 1936)
Displacement:
65 t light; 68 t
standard; 79 t normal; 87 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(110,92 ft / 107,94 ft)
x 15,42 ft x (5,51 / 5,81 ft)
(33,81 m / 32,90 m) x
4,70 m x (1,68 / 1,77 m)
Armament:
1 - 2,24" / 57,0 mm
50,0 cal gun - 6,04lbs / 2,74kg shells, 300 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1923 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1921 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 6 lbs /
3 kg
Main DC/AS Mortars
1 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charge + 6 reloads - 1,316 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,31" / 8 mm - -
Machinery:
Diesel Internal combustion
motors,
Geared drive, 2 shafts,
840 shp / 626 Kw = 17,93 kts
Range 1 700nm at
13,00 kts
Bunker normal = 11
tons, at max displacement = 19 tons
Complement:
13 - 17
Cost:
£0,032 million / $0,127
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 tons, 4,1%
- Guns: 2 tons, 2,0%
- Weapons: 2 tons, 2,1%
Armour: 0 tons, 0,3%
- Armament: 0 tons, 0,3%
Machinery: 24 tons,
30,0%
Hull, fittings &
equipment: 38 tons, 48,3%
Fuel, ammunition &
stores: 14 tons, 17,3%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
92 lbs / 42 Kg = 16,2 x 2,2 " / 57 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,26
Metacentric height 0,5
ft / 0,1 m
Roll period: 9,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,22
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and small transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,316
Length to Beam Ratio:
7,00 : 1
'Natural speed' for
length: 11,60 kts
Power going to wave
formation at top speed: 63 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 8,01 ft /
2,44 m, 6,50 ft / 1,98 m
- Forward deck: 28,00%, 6,50 ft / 1,98
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 28,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 5,51 ft / 1,68 m
- Quarter deck: 22,00%, 5,51 ft / 1,68
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Average freeboard: 6,14 ft / 1,87 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 103,9%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 88,1%
Waterplane Area:
1 001 Square feet or 93 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 153%
Structure weight / hull
surface area: 21 lbs/sq ft or 104 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 5,92
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Cauca (1936)
Atrato (1936)
Guaviare (1936)
Ładnie wyglądające okręciki, a w razie wojny sprawdzą się jako przybrzeżne małe ścigacze okrętów podwodnych.
OdpowiedzUsuńŁK
Masz rację. Niemniej planuje się budowę mniejszych i słabiej uzbrojonych (skromniejsze kalibry i brak broni pop), ale znacznie szybszych kutrów. Spowodowane jest to zapoczątkowanym w czasie Wielkiego Kryzysu (i prohibicji w USA) rozwojem kontrabandy drogą morską. Jednostki przemytników są coraz szybsze; trzeba tej sytuacji stawić czoło.
UsuńJKS
Mam nadzieję, że następny będzie "Rimac", a nie jakiś kolejny "drobnoustrój"! :)
OdpowiedzUsuńŁK