Okręt podwodny typu Tuńczyk 1941-1942 (12 szt.)
Duży, oceaniczny okręt podwodny, przeznaczony
do długotrwałych operacji w znacznym oddaleniu od bazy, celem zwalczania
nieprzyjacielskiej żeglugi oraz ewentualnego przechwytywania wielkich okrętów
wroga. Duży zasięg, wysoka prędkość nawodna oraz silne uzbrojenie predestynuje Tuńczyki do opisanych wyżej zadań.
Okręt charakteryzuje się stosunkowo niewielką
wysokością wolnej burty w pływaniu nawodnym, co wydatnie utrudnia jego wykrycie
tak optycznie, jak i radarem. Wg raportów naszego wywiadu, żaden z naszych
potencjalnych przeciwników nie dysponuje obecnie radarem, ale nie można
zakładać, że tak będzie zawsze.
Pragnę zwrócić uwagę na bogate wyposażenie
radionawigacyjne; aby nie zmuszać Kolegów do „grzebania” w starszych postach, wyjaśniam
symbole z raportu:
- SP-3 – namiernik akustyczny pasywny (szumonamiernik)
trzeciej generacji,
- SA-2 – namiernik akustyczny aktywny (sonar)
drugiej generacji,
- RN-1 – radionamiernik pierwszej generacji,
- RWN-M-1 – radar kontroli powierzchni wody (i
nawigacyjny) pierwszej generacji.
Prócz tego, okręt dysponuje dwiema radiostacjami
dalekiego i jedną bliskiego zasięgu.
Jak widać na rzucie z góry, kadłub
sztywny(naciskotrwały) tej jednostki nie ma kształtu regularnego „cygara”, jak
to jest powszechnie przyjęte. Jego profil bardziej przypomina bardzo wydłużoną
kroplę; wg naszych projektantów i konstruktorów, ma to dawać mniejsze opory
(szczególnie w pływaniu nawodnym). Czy mają rację? Praktyka te założenia
zweryfikuje.
Wszystkie
okręty tego typu mają bazować w portach PPTR, w związku z tym, OP Awior, Półdziobiec i Sajra (typ Belona SS 92-94 1940) zostają relokowane
na Belitung.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/b3efbb551544756
Tuńczyk, Poland Submarine
laid down 1941
Displacement:
1 324 t light; 1 359 t
standard; 1 512(1 890) t normal; 1 635 t full load
Dimensions:
Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(275,32 ft / 272,31 ft) x 24,61 ft x
(18,37 / 19,39 ft)
(83,92 m / 83,00 m) x 7,50 m x (5,60 / 5,91 m)
Armament:
1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun -
35,63lbs / 16,16kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1941 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck centre
1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun -
2,05lbs / 0,93kg shells, 750 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns -
0,53lbs / 0,24kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
1 raised mount
Weight of broadside 39 lbs / 18 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33
m torpedoes - 1,818 t each, 10,908 t total
submerged bow tubes + 8 reloads
2nd Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33
m torpedoes - 1,818 t each, 7,272 t total
submerged stern tubes + 4 reloads
Machinery:
Diesel Internal combustion engines
plus batteries,
Geared drive, 2 shafts, 5 466(2 554)
shp / 4 078(1 905) Kw = 20,00(9,00) kts
Range 12 000(115)nm at 9,00(5,00)
kts
Bunker at max displacement = 276
tons
Complement:
60
Cost:
£0,848million / $3.392 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 44 tons, 2,9%
- Guns: 8 tons, 0,5%
- Weapons: 36 tons, 2,4%
Machinery: 144 tons, 9,6%
Hull, fittings & equipment:
1 096 tons, 72,5%
Fuel, ammunition & stores: 188
tons, 12,4%
Miscellaneous weights: 40 tons, 2,6%
- Hull below water: 40 tons
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
2 475 lbs / 1 123 Kg = 23,2 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,2torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,12
Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
Roll period: 11,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 53 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,05
Hull
form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep):
0,430 / 0,440
Length to Beam Ratio: 11,07 : 1
'Natural speed' for length: 16,50
kts
Power going to wave formation at top
speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 16,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 27,00%, 10,50 ft / 3,20 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Forward deck: 27,50%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Aft deck: 27,50%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 18,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 0,98 ft / 0,30 m
- Average freeboard: 7,54
ft / 2,30 m
Ship tends to be wet forward
Ship
space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,5%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 52,6%
Waterplane Area: 4 208 Square
feet or 391 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 435%
Structure weight / hull surface
area: 125 lbs/sq ft or 611 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 2,82
- Longitudinal: 5,60
- Overall: 3,02
Excellent machinery, storage,
compartmentation space
Cramped accommodation and workspace
room
Operational
diving depth - 91 m
Emergency
diving depth - 145 m
Crush
diving depth - 227 m
Sensors:
1
x SP-3
1
x SA-2
1
x RN-1
1
x RWN-M-1
Tuńczyk
(1941)
Tazar
(1941)
Marun
(1941)
Bonito
(1941)
Włócznik
(1941)
Pałasz
(1941)
Żaglica
(1941)
Marlin
(1941)
Tongol
(1942)
Barrakuda
(1942)
Opastun
(1942)
Karita (1942)