sobota, 3 czerwca 2017

Okręt podwodny typu Tuńczyk 1941-1942 (12 szt.)



Okręt podwodny typu Tuńczyk  1941-1942 (12 szt.)

Duży, oceaniczny okręt podwodny, przeznaczony do długotrwałych operacji w znacznym oddaleniu od bazy, celem zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi oraz ewentualnego przechwytywania wielkich okrętów wroga. Duży zasięg, wysoka prędkość nawodna oraz silne uzbrojenie predestynuje Tuńczyki do opisanych wyżej zadań.
Okręt charakteryzuje się stosunkowo niewielką wysokością wolnej burty w pływaniu nawodnym, co wydatnie utrudnia jego wykrycie tak optycznie, jak i radarem. Wg raportów naszego wywiadu, żaden z naszych potencjalnych przeciwników nie dysponuje obecnie radarem, ale nie można zakładać, że tak będzie zawsze.
Pragnę zwrócić uwagę na bogate wyposażenie radionawigacyjne; aby nie zmuszać Kolegów do „grzebania” w starszych postach, wyjaśniam symbole z raportu:
- SP-3 – namiernik akustyczny pasywny (szumonamiernik) trzeciej generacji,
- SA-2 – namiernik akustyczny aktywny (sonar) drugiej generacji,
- RN-1 – radionamiernik pierwszej generacji,
- RWN-M-1 – radar kontroli powierzchni wody (i nawigacyjny) pierwszej generacji.
Prócz tego, okręt dysponuje dwiema radiostacjami dalekiego i jedną bliskiego zasięgu.
Jak widać na rzucie z góry, kadłub sztywny(naciskotrwały) tej jednostki nie ma kształtu regularnego „cygara”, jak to jest powszechnie przyjęte. Jego profil bardziej przypomina bardzo wydłużoną kroplę; wg naszych projektantów i konstruktorów, ma to dawać mniejsze opory (szczególnie w pływaniu nawodnym). Czy mają rację? Praktyka te założenia zweryfikuje.
Wszystkie okręty tego typu mają bazować w portach PPTR, w związku z tym, OP Awior, Półdziobiec i Sajra (typ Belona SS 92-94 1940) zostają relokowane na Belitung.


 Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/b3efbb551544756
 
Tuńczyk, Poland Submarine laid down 1941

Displacement:
            1 324 t light; 1 359 t standard; 1 512(1 890) t normal; 1 635 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (275,32 ft / 272,31 ft) x 24,61 ft x (18,37 / 19,39 ft)
            (83,92 m / 83,00 m) x 7,50 m  x (5,60 / 5,91 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 35,63lbs / 16,16kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1941 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 750 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,53lbs / 0,24kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      Weight of broadside 39 lbs / 18 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,818 t each, 10,908 t total
            submerged bow tubes + 8 reloads
      2nd Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,818 t each, 7,272 t total
            submerged stern tubes + 4 reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion engines plus batteries,
            Geared drive, 2 shafts, 5 466(2 554) shp / 4 078(1 905) Kw = 20,00(9,00) kts
            Range 12 000(115)nm at 9,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 276 tons

Complement:
            60

Cost:
            £0,848million / $3.392 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 44 tons, 2,9%
               - Guns: 8 tons, 0,5%
               - Weapons: 36 tons, 2,4%
            Machinery: 144 tons, 9,6%
            Hull, fittings & equipment: 1 096 tons, 72,5%
            Fuel, ammunition & stores: 188 tons, 12,4%
            Miscellaneous weights: 40 tons, 2,6%
               - Hull below water: 40 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 475 lbs / 1 123 Kg = 23,2 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,2torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 53 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,05

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,430 / 0,440
            Length to Beam Ratio: 11,07 : 1
            'Natural speed' for length: 16,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            27,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Forward deck:       27,50%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Aft deck:    27,50%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        18,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  0,98 ft / 0,30 m
               - Average freeboard:                      7,54 ft / 2,30 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 52,6%
            Waterplane Area: 4 208 Square feet or 391 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 435%
            Structure weight / hull surface area: 125 lbs/sq ft or 611 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,82
                        - Longitudinal: 5,60
                        - Overall: 3,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room

Operational diving depth - 91 m
Emergency diving depth - 145 m
Crush diving depth - 227 m

Sensors:
1 x SP-3
1 x SA-2
1 x RN-1
1 x RWN-M-1

Tuńczyk (1941)
Tazar (1941)
Marun (1941)
Bonito (1941)
Włócznik (1941)
Pałasz (1941)
Żaglica (1941)
Marlin (1941)
Tongol (1942)
Barrakuda (1942)
Opastun (1942)
Karita (1942)