wtorek, 17 stycznia 2017

Zaopatrzeniowiec typu Nowe Pomorze 1941-1942 (4 szt.)



Zaopatrzeniowiec typu Nowe Pomorze 1941-1942 (4 szt.)

Mając na względzie bardzo niepewną sytuacją polityczną na Dalekim Wschodzie, oraz nieuchronnie zbliżającą się konieczność wycofania bardzo już wyeksploatowanych zaopatrzeniowców typu Belitung (SV-1 1919), podjęto decyzję o budowie czterech nowych jednostek tej klasy.
Zasadniczym zadaniem prezentowanych okrętów jest zaopatrywanie baz zamorskich w uzbrojenie, amunicję, części zamienne, sprzęt kwatermistrzowski, maszyny i materiały (np. budowlane) i inne urządzenia techniczne oraz żywność, która tam jest niedostępna.  Dla realizacji tego celu, okręt posiada pięć ładowni o łącznej pojemności 5 100 t; ładownie (licząc od dziobu) 1, 3 i 5 są przystosowane do typowej drobnicy, ładownia 2 do ładunków wielkogabarytowych, a ładownia 4 do ładunków ciężkich, np. czołgi, wieże działowe itp. Niejako „przy okazji”, zaopatrzeniowce te mogą przewieźć w dobrych warunkach do 160 żołnierzy (np. w ramach rotacyjnej wymiany garnizonów), a w czasie wojny ewakuować do 100 ciężko rannych i chorych.

Drugorzędnym zadaniem jest pełnienie w czasie wojny roli krążownika pomocniczego. W przeciwieństwie, do powszechnej praktyki adaptacji statków handlowych do zadań krążowników pomocniczych dopiero po wybuchu wojny (w czasie od kilku tygodni do kilku miesięcy), nasz zaopatrzeniowiec może przyjąć na siebie te obowiązki równo z dniem wybuchu wojny.
Powyższe założenie usprawiedliwia bardzo silne – jak na okręt pomocniczy – uzbrojenie artyleryjskie i torpedowe, a nawet minowe. Typowy scenariusz wojenny dla tego typu okrętów wygląda tak:
- najkrótszym kursem (przez Kanał Sueski) z metropolii do portu(ów) zamorskiego dostarczyć zaopatrzenie (za wyjątkiem paliw);
- pobrać w tym porcie miny i uzupełnić paliwo;
- wracając (już nie najkrótszą drogą, np. przez Kanał Panamski) do metropolii, postawić miny na wcześniej zaplanowanym akwenie;
- zapolować po drodze na nieprzyjacielską żeglugę.
Sądzę, że na trasie powrotnej mógłby znaleźć sporo interesujących celów, niebędących jednocześnie zagrożeniem dla niego samego.
Przewiduję protesty z powodu dużej prędkości, ale uważam, że w realizacji zadań krążownika pomocniczego, na pewno to nie zaszkodzi.
To chyba tyle, resztę można znaleźć w raporcie.

 Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/d8e73e526970961


Nowe Pomorze, Poland Replenishment ship laid down 1941

Displacement:
            8 482 t light; 8 756 t standard; 10 733 t normal; 12 315 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (481,38 ft / 472,44 ft) x 59,06 ft x (18,70 / 21,13 ft)
            (146,73 m / 144,00 m) x 18,00 m  x (5,70 / 6,44 m)

Armament:
      8 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 800 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2x Quad mounts on centreline, evenly spread
                        2 double raised mounts
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
              4 x Single mounts on sides, aft deck forward
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 337 lbs / 153 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,657 t each, 9,943 t total
            In 2 sets of deck mounted on sides rotating tubes
      Mines
      2 - 1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 20 reloads - 14,074 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 20 289 shp / 15 135 Kw = 21,00 kts
            Range 19 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 560 tons

Complement:
            343 - 505

Cost:
            £2,604 million / $10,417 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 170 tons, 1,6%
               - Guns: 140 tons, 1,3%
               - Weapons: 30 tons, 0,3%
            Armour: 2 tons, 0,0%
               - Armament: 2 tons, 0,0%
            Machinery: 536 tons, 5,0%
            Hull, fittings & equipment: 2 650 tons, 24,7%
            Fuel, ammunition & stores: 2 251 tons, 21,0%
            Miscellaneous weights: 5 124 tons, 47,7%
               - Hull below water: 2 550 tons
               - Hull above water: 2 560 tons
               - On freeboard deck: 14 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              18 241 lbs / 8 274 Kg = 346,0 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,42
            Metacentric height 4,2 ft / 1,3 m
            Roll period: 12,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,12
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,720 / 0,731
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 21,74 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
            Stern overhang: 4,92 ft / 1,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Forward deck:       37,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:    37,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        11,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Average freeboard:                      20,15 ft / 6,14 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,1%
            Waterplane Area: 22 763 Square feet or 2 115 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 161%
            Structure weight / hull surface area: 79 lbs/sq ft or 386 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,48
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x DO-3
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1

Nowe Pomorze (1941)
Nowe Prusy (1941)
Antyle (1942)
Truk (1942)