środa, 3 września 2025

WIELKA KOLUMBIA – ROZWÓJ W LATACH 1919-1932

    WIELKA KOLUMBIA – ROZWÓJ W LATACH 1919-1932

Korzystając z tego, że z powodu Wielkiego Kryzysu, niewiele jest tematów okrętowych, a także z uwagi na to, że kolumbijski cykl (1919-45) doszedł do półmetka, spróbuję przedstawić zmiany, jakie zaszły w Federacji w latach 1919-32 oraz jej aktualny potencjał militarny.

Demografia

W latach 1919-32 populacja Wielkiej Kolumbii wzrosła z 19 170 607 do 29 761 533 osób. Stanowi to przyrost o 55,2%, czyli średniorocznie 4,25%. Dużo to, czy mało? Dla porównania, przyrost naturalny Polski w latach 1921-31 wyniósł średniorocznie 1,81%, czyli Kolumbia wygląda na tym tle dość dobrze. Trzeba jednak mieć na względzie fakt, że przyrost ten nie był równomierny i napędzał go głównie trend obserwowany w większych miastach, z rozwijającym się przemysłem; w interiorze utrzymywał się na niższym poziomie. Najważniejsze  przyczyny przyrostu to: ogólny wzrost dobrobytu, poprawa w dziedzinie ochrony zdrowia i higieny, a także działania w kierunku upowszechnienia edukacji.
Pod względem etnicznym, nie nastąpiły większe zmiany i aktualnie podział wygląda tak:
- Kreole (potomkowie Europejczyków) 16,3%,
- Metysi (potomkowie Europejczyków i Indian) 51,1%,
- Indianie (ludność autochtoniczna) 20,1%,
- Murzyni (potomkowie afrykańskich niewolników) 7,4%,
- Zambos (potomkowie Murzynów i Indian) 3,8%,
- inni (głównie Mulaci, Hindusi i Żydzi) 1,3%.
Pod względem wyznaniowym, zaszły również niewielkie zmiany, podział prezentuje się następująco:
- katolicyzm 79,1%,
- protestantyzm 12,8%,
- religie plemienne 5,1%,
- inne (głównie hinduizm, judaizm, islam) 1,1%,
- brak wyznania 1,9%.
Poniżej największe miasta i ich populacje:
- Lima 1 789 702,
- Bogota 1 282 309,
- Caracas 900 287,
- Maracaibo 525 904,
- Medellin 434 904,
- Quito 407 208,
- Trujillo 390 283,
- Guayaquil 382 914,
- Panama 377 188,
- Cali 362 137,
- Cartagena 360 255,
- Callao 335 074,
- Arequipa 332 962,
- Santa Cruz 321 101,
- Valencia 317 160,
- La Paz 313 248,
- El Alto 292 163,
- Cúcuta 284 080.

Bogactwa naturalne

Odkryto nowe zasoby ropy naftowej w Ekwadorze i Kolumbii. Wydobycie w Ekwadorze już uruchomiono, w Kolumbii trwają prace w tym kierunku.
Rozpoczęto wydobycie gazu ziemnego w rejonie Maracaibo.

Energetyka
Rozwój przemysłu, dynamiczny wzrost zaludnienia miast oraz ogólny postęp technologiczny, nie mógł się obyć bez istotnego zwiększenia produkcji energii elektrycznej. W latach 1919-32 zbudowano dwie duże i cztery mniejsze elektrownie węglowe, jedną średnią gazową oraz dwie duże, dwie średnie i osiem małych elektrowni wodnych. Na etapie budowy znajdują się:
- jedna duża i jedna mniejsza elektrownia węglowa;
- jedna duża elektrownia gazowa;
- jedna wielka; jedna duża i siedem mniejszych elektrowni wodnych.
Ogólnie, produkcja energii elektrycznej w latach 1919-32 wzrosła ponad 9-krotnie.

Przemysł

Prócz związanych z obronnością zakładów przemysłowych, o których pisałem w biuletynach, powstało sporo innych, przeważnie średniej i mniejszej wielkości. Reprezentują one głównie przemysł chemiczny (przetwórstwo ropy naftowej i gazu, w tym jedna duża rafineria), spożywczy (przetwórstwo ryb i owoców morza, cukrownie, destylarnie, chłodnie cytrusów), maszynowy (produkcja statków rybackich, narzędzi i maszyn rolniczych), sukiennictwo, przemysł drzewny i materiałów budowlanych.
Korzystną tendencją jest zmniejszanie się udziału kapitałów zagranicznych w przemyśle; spadł on w latach 1919-32 z 43% do 29%.

Rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo

W rolnictwie zanotowano wyraźny wzrost o charakterze przeważnie intensywnym (wzrost plonów bez rozszerzania areału), został on umożliwiony przez coraz powszechniejsze zastosowanie maszyn rolniczych i nawozów (oczywiście tylko w większych gospodarstwach typu latyfundiów). W hodowli zanotowano jeszcze większy wzrost, ale o charakterze raczej ekstensywnym (zwiększenie powierzchni pastwisk).Tak w rolnictwie, jak i w hodowli, coraz większe znaczenie uzyskuje sztuczne nawadnianie.
W leśnictwie istotnego wzrostu nie zaobserwowano; drewno, jako materiał budowlany i narzędziowy traci na znaczeniu.
Nastąpił dalszy wzrost ilości poławianych ryb oraz owoców morza. Niewiele wzrosły przychody z koncesji rybackich.

Transport i infrastruktura

Sieć drogowa nadal jest niezbyt rozwinięta; głównym powodem są niekorzystne warunki terenowe. Niemniej, w latach 1919-32, łączna długość sieci drogowej wzrosła ze 153 540 do 253 340 km, w tym dróg bitych z 64 490 do 105 700 km, daje to gęstość 0,053 km/km2. Znaczna część dróg jest przejezdna tylko sezonowo. W trakcie budowy znajduje się tzw. trasa karaibsko-andyjsko-pacyficzna, o planowanym przebiegu: Caracas – Maracaibo – Cartagena – Medellin – Bogota – Cali – Quito – Guayuquil – Trujillo – Lima – Arequipa. Planowana jej długość (bez odgałęzień) to circa 7 100 km. Dotychczas zbudowano circa 4 180 km tej trasy (ok. 59%), ale najtrudniejsze technicznie odcinki albo są dopiero w budowie, albo jeszcze nie zostały w ogóle rozpoczęte.
Procentowo, lepiej wygląda rozwój transportu kolejowego. Długość linii kolejowych wydłużyła się z 3 100 do 8 890 km, co daje wzrost prawie 3-krotny, ale aktualna jej gęstość (0,003 km/km2) nadal jest niewielka (dla porównania w dzisiejszej Polsce 0,063, w Rosji i Australii 0,005). Odpowiednikiem drogowej trasy karaibsko-andyjsko-pacyficznej ma być przebiegająca podobnie magistrala kolejowa o długości (bez odgałęzień) ok. 8 090 km. Zaawansowanie jej budowy (z uwzględnieniem wcześniej istniejących odcinków) nie przekracza aktualnie 28%.
Nadal wielkie znaczenie ma transport morski. Istotnej rozbudowie poddano duże porty w Callao, Cartagenie i Maracaibo. Podniesiono rangę i przepustowość, lokalnych dawniej przystani, w Manta, Paracas, Chimbote, Matarani i Puerto Grau. Nie zmniejsza się rola transportu rzecznego.
Dość dynamicznie rozwija się transport lotniczy. Funkcjonują trzy międzynarodowe porty lotnicze w Panamie (przez Hawanę do Miami), Caracas (na Curaçao) i Limie (przez Arequipę, La Paz, Sucre, Saltę, Cordobę do Buenos Aires) oraz 16 krajowych (Cumaná, Maracaibo, Ciudad Bolívar, Cúcuta, Cartagena, Medellin, Bogota, Cali, Quito, Guayaquil, Trujillo, Cuzco, Iquitos, Arequipa, La Paz, Sucre, Santa Cruz).
Długość rurociągów przesyłowych ropy i gazu ziemnego wzrosła 4-krotnie.
Dynamicznie wzrosła długość przesyłowych linii energetycznych; ze stu kilkudziesięciu do kilku tysięcy km.

Edukacja

We wszystkich krajach związkowych wprowadzono obowiązek edukacji do 16 roku życia. Nadal są jednak obszary, gdzie nawet dawne przepisy (obowiązek edukacji do 14 roku życia) nie są przestrzegane. Jednakże ogólnie da się zaobserwować znaczy postęp. Wskaźnik alfabetyzacji nadal wykazuje znaczne różnice w poszczególnych Republikach, ale średnio podniósł się z 48,1% do 56,8%. Co ważne, zmniejszyła się różnica pod względem płci; analfabetami jest obecnie 28,3% mężczyzn i 58,1% kobiet.
Liczba szkół wyższych wzrosła o 6 (1 handlowa, 2 techniczne i 3 seminaria nauczycielskie), co stanowi wzrost o 15%, jednakże liczba studentów wzrosła aż o 63%.

Służba zdrowia i opieka społeczna

Służba zdrowia nadal słabo rozwinięta, ale widać znaczącą poprawę. Liczba lekarzy na 1000 mieszkańców wzrosła z 0,35 do 0,86. Prócz tego, zorganizowano na terenie całej Federacji ponad 3 100 punktów felczersko-położniczych. Dysponując bardzo skromnym wyposażeniem, oraz mocno zaangażowaną, choć często niezbyt wykwalifikowaną kadrą, przyczyniły się one w dużej mierze do spadku odsetka śmiertelności, szczególnie wśród dzieci do 1-go roku życia.
System emerytalno-rentowy nie uległ zmianom, ale zwiększył się zakres jego obowiązywania. Aktualnie, ubezpieczeniem emerytalnym objęte jest ok. 10,5% zatrudnionych, a zdrowotnym ok. 14,1% zatrudnionych. Od połowy roku 1930, wprowadzono zasiłki dla bezrobotnych. Nie są jednak powszechne, a obejmują jedynie tych, którzy:
- byli zatrudnieni w okresie do 31.12.1930 w sposób ciągły przez co najmniej 3 lata (w administracji rządowej i samorządowej, w tym w siłach zbrojnych co najmniej 2 lata);
- uzyskali na skutek ukończenia szkoły, lub praktyki uznane kwalifikacje.
Dla pozostałych bezrobotnych wdrożono program robót publicznych.

Siły zbrojne

W wojskach lądowych struktura nie uległa żadnym zmianom. Aktualnie, w wojskach operacyjnych służy ok. 232 000 żołnierzy, a w wojskach terytorialnych ok. 49 000. Na co dzień oddziały terytorialne są skadrowane, a ich personel odbywa okresowe ćwiczenia. Na stopie wojennej, liczebność wojsk zakłada się na poziomie ok. 398 000 w wojskach operacyjnych i ok. 97 000 w terytorialnych (zakres tzw. małej mobilizacji). Ogólny potencjał mobilizacyjny to ok. 1 980 000 osób.
Lotnictwo podległe wojskom lądowym liczy ok. 190 samolotów w linii ( w tym ok. 140 bojowych)  i mniej, więcej połowę z tego w rezerwie.
Kryzys wymusił w siłach lądowych i lotnictwie armii  wprowadzenie pewnych oszczędności, ale nie są one tak daleko idące, jak w MW.
Siły marynarki wojennej omówię poniżej.

Marynarka wojenna

Jako całość, obejmuje obecnie 85 jednostek morskich, o łącznej wyporności 116 197 tn oraz 42 jednostki rzeczne, o łącznej wyporności 6 950 tn. Liczba czynnego personelu wynosi:
- w komponencie morskim 16 821 osób, w tym pływającego 9 345 osób;
- w komponencie rzecznym 1 373 osoby, w tym pływającego 858 osób.
Lotnictwo morskie liczy 116 maszyn (nie licząc szkolnych, transportowych, łącznikowych i innych nie uzbrojonych).
Artyleria nadbrzeżna liczy:
- na stanowiskach 232 działa i km, w tym 40 o kalibrach ³ 100 mm;
- w arsenałach 132 działa i km, w tym 2 o kalibrach ³ 100 mm.
Budżet MW w latach 1919-32 wzrósł z $12.250.538 do $56.283.543 (maksymalnie w roku 1929 $63.956.322). Nakłady na budowę nowych okrętów wyniosły w latach 1919-32 $100.379.490. Wydatki na modernizacje/przebudowy wyniosły w tym okresie łącznie $5.706.878. Zakupiono w tym czasie okręty i uzbrojenie za kwotę łączną $1.546.269.

Perspektywy

Kryzys w Wielkiej Kolumbii, wg wszelkich prognoz, jest już na etapie przesilenia. Od następnego (1933) roku prognozuje się wzrost; wg różnych źródeł, na poziomie 3-9%. Odkrycie i uruchomienie eksploatacji nowych pól naftowych, może te przewidywania zmienić na plus.
W związku z powyższym, oczekuje się, że w roku 1933, budżet MW może wrócić do poziomu z roku 1929, lub niewiele niższego. Pozwoli to – przede wszystkim – na przywrócenie dawnej intensywności działań szkoleniowych, tak we flocie, jak i w lotnictwie MW. Jeśli wszystko ułoży się zgodnie z przewidywaniami, to i budownictwo okrętów przypomni sobie najlepsze lata 1927-29.