środa, 5 lipca 2017

Lotnictwo morskie rok 1942



Lotnictwo morskie rok 1942

Starym zwyczajem, na początku nowego roku blogowego przedstawiam aktualne zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów używanych w lotnictwie morskim. Do służby wprowadzonych zostało siedem nowych modeli, tyleż samo z niej wycofanych, a jeden zmodernizowano.

Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
CZL-76M-m
Pustułka
1941
1
10,4
9,2
3,8
19,8
2 673
3 101
1x1520
670
19,9
11 900
570

4
1


CZL-77M
Orłosęp
1941
2
16,5
13,6
5,3
42,2
5 939
7 409
2x1400
585
11,2
10 200
1 065
4

4


CZL-91M
Sokół
1942
1
11,3
9,8
4,1
21,8
3 465
4 175
1x1720
708
16,3
12 800
826
4

2


PWL-126M(p)
Wężojad
1942
1
13,1
10,2
4,0
31,0
4 219
5 743
1x2240
635
16,8
10 700
836

6



S a m o l o t y  m y ś l i w s k o-b o m b o w e
CZL-77MB
Orłosęp
1941
2
16,5
13,6
5,3
42,2
5 939
7 909
2x1400
551
9,6
8 700
986


4
600

S a m o l o t y  b o m b o w e
PWL-123B
Oknówka
1941
4
16,4
11,7
3,2
38,5
4 737
6 938
2x920
520
7,4
8 350
890

6

750

PFS-57B
Kuropatwa
1942
5
22,5
17,6
6,1
63,1
8 800
11 500
2x1400
524
8,8
7 500
972
4
1

1 500

CZL-86B
Bażant
1942
4
21,3
15,2
5,6
50,0
10 262
15 743
2x1960
564
6,3
6 650
1 296
4
4

2 500

PWL-127B
Struś
1942
7
31,1
21,1
6,3
120,5
16 571
30 924
4x1280
450
3,7
6 500
2 157
8


6 500

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e
PFS-45BN(p)
Kulon
1940
2
12,7
10,1
4,1
30,2
2 905
4 853
1x1200
410
8,6
7 800
970
2
2

1 000

S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-112TB
Pójdżka
1939
4
17,6
13,5
4,3
46,7
5 945
9 629
2x1040
385
5,6
5 050
1 346
4


900
1
PWL-119TB(p)
Płomykówka
1940
3
16,5
12,5
4,7
45,5
4 429
7 761
1x1520
395
8,4
7 300
973
3
2

900
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PFS-47RB(p)
Kakadu
1940
2
13,7
10,0
4,5
28,5
2 905
3 960
1x1040
410
9,4
9 250
952
1
2

700

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
WSD-32R
Kruk
1942
2
14,7
11,0
3,9
32,0
3 231
5 000
2x1040
592
7,3
10 500
1 337
2




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e
CZL-71HMf
Gadożer
1940
1
12,0
9,7
3,7
20,2
2 174
2 613
1x1040
433
9,8
9 800
543
4

1


W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
LWS-20HRf(k)
Siewka
1937
2
12,9
8,9
3,7
25,0
1 336
1 908
1x480
263
7,2
6 150
423
2




LWS-33HRf(k)
Nur
1941
3
14,5
11,3
4,7
36,0
2 616
3 614
1x1040
368
8,0
8 700
1 090
1
1

250

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z o - b o m b ow e
CZL-80HRBf
Krakwa
1941
3
15,9
12,9
5,1
38,0
4 008
4 812
2x360
335
4,1
6 100
881
2


400

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
LWS-34HMTBf(k)
Łabądź
1942
2
12,3
11,6
4,6
27,0
3 440
4 584
1x1600
505
9,2
9 900
661
4

1
750
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
PWL-114HRb
Biegus
1939
2
12,6
7,7
3,1
21,5
731
1 051
1x240
179
2,9
4 650
600





CZL-75HRb
Mewa
1940
3
15,2
12,9
3,9
31,6
2 434
3 041
4x160
272
4,2
4 100
618
1
1



PWL-122HRb
Żuraw
1940
5
30,0
24,6
6,9
120,0
11 870
23 518
4x600
345
2,0
6 500
3 834
2
1



PWL-118HRb
Dubelt
1941
5
12,2
9,5
3,5
22,8
1 573
2 156
2x240
271
4,0
4 900
855





Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
CZL-69HRBb
Pelikan
1938
9
34,4
26,0
10
138
15 660
26 330
4x1040
331
3,6
4 900
2 588
2
4
1
900

PWL-124HRBb/k
Nawałnik
1941
7
25,0
21,2
7,7
99,0
9 525
15 240
2x1520
435
6,5
4 750
1 472
4

2
900






Uwagi, do poszczególnych typów samolotów:
- wycofane zostały samoloty typów: PWL-103M(p)-m Aguja,  CZL-70M-m Bielik, PWL-92B-m Głuszec, PFS-39B Cietrzew, PWL-111B Nandu, WSD-29R Gawron oraz PWL-113HTBf Petrel;
- wprowadzone zostały do służby samoloty typów: CZL-91M Sokół, PWL-126M(p) Wężojad, PFS-57B Kuropatwa, CZL-86B Bażant, PWL-127B Struś, WSD-32R Kruk, oraz LWS-34HMTBf(k) Łabądź;
- zmodernizowany został poprzez montaż silnika większej mocy samolot typu CZL-76M Pustułka.
CZL-91M Sokół – dzięki swoim osiągom - powinien pozostać naszym podstawowym modelem myśliwca startującego z baz lądowych przez co najmniej 2-3 lata.
Pokładowy samolot myśliwski PWL-126M(p) Wężojad zastąpi starszy i nieco już przestarzały model PWL-103M(p)-m Aguja zarówno na lotniskowcach eskadrowych(uderzeniowych), jak i eskortowych.
Lekki (choć spory rozmiarami) bombowiec PFS-57B Kuropatwa będzie niejako uzupełniał pozostającego jeszcze w służbie mniejszego choć starszego „brata” PWL-123B Oknówka.
Ciekawą konstrukcją jest średni bombowiec CZL-86B Bażant; umieszczone w nosie silne uzbrojenie strzeleckie (4 nkm), pozwala mu na wykonywanie zadań niejako „szturmowych”, chociaż jego rozmiary nie pozwalają go zaliczyć do typowego „samolotu pola walki” Jego znaczny zasięg daje nadzieję na użycie go także w innych rolach, np. samolotu zwalczania OP (z ładunkiem bg), lub samolotu torpedowego (z ładunkiem dwu torped); w obydwu tych przypadkach zasięg byłby zwiększony do ok. 2 000 Mm. Trwają także prace projektowo-badawcze, mające na celu opracowanie wersji zwalczania żeglugi z dodatkowo zamontowanym działem 57 lub 75 mm.
Struś, to pierwszy w naszym lotnictwie bombowiec strategiczny. Znaczny zasięg oraz duży ładunek bomb, umożliwi mu atakowanie ważnych baz morskich i lotniczych oraz ośrodków zbrojeniowych wroga na jego zapleczu.
Pragnę zwrócić uwagę na nowy samolot rozpoznawczy WSD-32R Kruk; jego duży zasięg pozwala na stosunkowo dalekie rozpoznanie, a zaskakująco wysoka prędkość daje szansę ucieczki przed wrogimi myśliwcami starszej daty. Zastanawiam się nad użyciem go na lotniskowcach (oczywiście tylko w ilości kilku sztuk na okręt), byłby to pierwszy u nas pokładowy samolot dwusilnikowy.
I na koniec, mocno uniwersalny pływakowy wodnosamolot pokładowy LWS-34HMTBf(k) Łabądź, którego wprowadzenie jakiś czas temu awizowałem (post z 02.05.2017). Jest on przeznaczony głównie dla projektowanych (i budowanych już) krążowników lotniczych. Mimo, że w dyskusji zdania Wasze były mocno podzielone, zdecydowałem się – jak widać – na jego wprowadzenie. Argumentów moich z ww. dyskusji powtarzał tu nie będę, przypomnę tylko, że samolot ten bez uzbrojenia torpedowo-bombowego osiąga prędkość 538 km/h, co do walki z myśliwcami nie wystarcza, ale powinno wystarczyć do zwalczania samolotów torpedowo-bombowych npla. Prócz roli samolotu pokładowego wspomnianych krążowników lotniczych, Łabądź może również operować z naziemnych, a właściwie nawodnych baz wodnosamolotów, zastępując wycofanego Petrela.

Aktualny zestaw samolotów pokładowych.
ROK
M
R(RB)
BN
TB
HR
HMTB
lotn. eskadr.
lotn. eskort.
lotn. eskort.
lotniskowce
lotniskowce
katapulty okrętowe
katapulty okrętowe
1942
PWL-126M(p) Wężojad     1942
PWL-126M(p) Wężojad     1942
PFS-47RB(p)   Kakadu          1940
PFS-45BN(p) Kulon           1940
PWL-119TB(p)    Płomykówka       1940
LWS-20HRf(k) Siewka          1937
LWS-33HRBf(k) Nur               1941
LWS-34HMTBf(k) Łabądź                     1942