Lekki krążownik typu Philipsburg 1938-1939 (4 szt.)
Dla zastąpienia mocno
już wysłużonych krążowników kolonialnych typu Lome (CL-15 1919-21), zbudowano lekkie (bardzo lekkie :))
krążowniki prezentowanego typu. Okręty te będą pełnić służbę w koloniach, będąc
obok krążowników liniowych i kanonierek głównymi aktywami naszej floty
zamorskiej.
Pomimo mojej znanej
niechęci do jednostek „uniwersalnych”, krążowniki te, chcąc, nie chcąc będą grać
rolę „panny do wszystkiego” Bardzo zróżnicowany zestaw uzbrojenia oraz
parametry nawigacyjne daje im możliwość wykonywania funkcji krążowników
rozpoznawczych, niszczycieli, eskortowców, lekkich rajderów i co tylko jeszcze
dusza zapragnie :).
Już słyszę komentarze typu: krążownik, ale słaby… Tak, jednak
silniejszy od Tenryu i Yubari, a porównywalny do Kuma, Nagara, Sendai, Katori i brytyjskich typu C i D.
Wyzwaniem dla mnie było bezkolizyjne rozmieszczenie
- na niewielkim przecież kadłubie - tak
zróżnicowanego zestawu uzbrojenia (artyleria DP, plot, wt, uzbrojenie pop,
grupa lotnicza). Nieskromnie uważam, że stanąłem na wysokości zadania,
zapewniając jednocześnie tym jednostkom zupełnie dobre własności morskie. Rzadko
spotykanym na okrętach tej wielkości rozwiązaniem są pojedyncze działka 40 mm. Równie
nietypowy jest układ zespołu napędowego; K-M-M-K. Dodatkowo przedziały napędowe
są rozdzielone czymś w rodzaju koferdamów, co wydatnie zwiększa szanse okrętu na
zachowanie zdolności bojowej nawet po zniszczeniu jednej maszynowni/kotłowni.
Obszerny hangar mieści obydwa wodnosamoloty
jednocześnie, a zapasy paliwa wystarczają na odbycie ok. 30 lotów operacyjnych na
pełnym zasięgu przez każdy z hydroplanów.
Nie wiem, co napisać w kwestii sylwetki;
dążyłem – jak zwykle – do jej obniżenia (w granicach rozsądku), niemniej kolega
dV chyba będzie usatysfakcjonowany wysokością masztów. Tak w ogóle, to im bardziej
oddalam wzrok od monitora, tym bardziej sylwetka mi się podoba, też tak macie?
I jeszcze informacja co do losów krążowników
typu Lome; Lome i Arawa zostaną
sprzedane, a Apia przebudowana na
okręt szkolny.
I taka łatwa zagadka - znajdź trzech marynarzy
na okręcie. Pierwszy Czytelnik, który udzieli prawidłowej odpowiedzi będzie
nagrodzony… wirtualnym uściskiem dłoni Szefa Admiralicji oraz tytułem „Sokole
Oko Tygodnia” ;).
Philipsburg, Poland Light cruiser laid down
1938
Displacement:
4 707
t light; 4 878 t standard; 5 530 t normal; 6 052 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(479,74
ft / 475,72 ft) x 49,21 ft x (19,69 / 20,89 ft)
(146,23
m / 145,00 m) x 15,00 m x (6,00 / 6,37
m)
Armament:
6
- 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette
mounts, 1932 Model
3 x Twin mounts on centreline ends, majority
forward
1
raised mount - superfiring
6
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
1 x Quad mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount - superfiring
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 raised mounts
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Twin mounts on sides, aft evenly spread
4
raised mounts
Weight of broadside 445 lbs / 202 kg
Main Torpedoes
6
- 21,0" / 533 mm, 26,25 ft / 8,00 m torpedoes - 1,742 t each, 10,452 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 5,246 t total
in
Stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,825 t total
in
Stern depth charge throwers
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 1,97" / 50 mm 324,80 ft / 99,00 m 12,14
ft / 3,70 m
Ends: Unarmoured
Upper: 1,97" / 50 mm 183,73 ft / 56,00 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Main Belt covers 105% of normal length
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 1,97"
/ 50 mm
-
Armoured deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 1,18" / 30 mm
-
Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 52 883 shp / 39 451 Kw = 32,00 kts
Range
14 500nm at 11,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 174 tons
Complement:
319
- 416
Cost:
£2,364
million / $9,455 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
158 tons, 2,9%
- Guns: 135 tons, 2,4%
- Weapons: 23 tons, 0,4%
Armour:
827 tons, 15,0%
- Belts: 445 tons, 8,1%
- Armament: 89 tons, 1,6%
- Armour Deck: 273 tons, 4,9%
- Conning Towers: 20 tons, 0,4%
Machinery:
1 448 tons, 26,2%
Hull,
fittings & equipment: 2 217 tons, 40,1%
Fuel,
ammunition & stores: 824 tons, 14,9%
Miscellaneous
weights: 57 tons, 1,0%
- Hull below water: 34 tons
- Hull above water: 4 tons
- On freeboard deck: 19 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 748 lbs / 3 514 Kg = 103,2 x 5,3
" / 135 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,11
Metacentric
height 2,1 ft / 0,6 m
Roll
period: 14,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,40
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,420 / 0,433
Length
to Beam Ratio: 9,67 : 1
'Natural
speed' for length: 25,22 kts
Power
going to wave formation at top speed: 59 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 32,00%, 23,95 ft / 7,30
m, 23,95 ft / 7,30 m
- Aft deck: 34,00%, 15,75 ft / 4,80 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Quarter deck: 16,00%, 15,75 ft /
4,80 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Average freeboard: 20,06 ft / 6,11 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 95,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 175,2%
Waterplane
Area: 15 152 Square feet or 1 408 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 129%
Structure
weight / hull surface area: 80 lbs/sq ft or 390 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 2,86
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
1 x catapult
2 x LWS-20HRf(k)
Sensors:
1 x DC-M-6
1 x DC-P-4
1 x SP-2
1 x SA-1
2 x RN-2
1 x RWN-PM-1
Philipsburg (1938)
Marigot (1938)
Kojani (1939)
Yaren (1939)