niedziela, 14 sierpnia 2016

Lekki krążownik typu Philipsburg 1938-1939 (4 szt.)



Lekki krążownik typu Philipsburg 1938-1939 (4 szt.)

Dla zastąpienia mocno już wysłużonych krążowników kolonialnych typu Lome (CL-15 1919-21), zbudowano lekkie (bardzo lekkie :)) krążowniki prezentowanego typu. Okręty te będą pełnić służbę w koloniach, będąc obok krążowników liniowych i kanonierek głównymi aktywami naszej floty zamorskiej.
Pomimo mojej znanej niechęci do jednostek „uniwersalnych”, krążowniki te, chcąc, nie chcąc będą grać rolę „panny do wszystkiego” Bardzo zróżnicowany zestaw uzbrojenia oraz parametry nawigacyjne daje im możliwość wykonywania funkcji krążowników rozpoznawczych, niszczycieli, eskortowców, lekkich rajderów i co tylko jeszcze dusza zapragnie :).
Już słyszę komentarze typu: krążownik, ale słaby… Tak, jednak silniejszy od Tenryu i Yubari, a porównywalny do Kuma, Nagara, Sendai, Katori i brytyjskich typu C i D.
Wyzwaniem dla mnie było bezkolizyjne rozmieszczenie - na niewielkim przecież kadłubie  - tak zróżnicowanego zestawu uzbrojenia (artyleria DP, plot, wt, uzbrojenie pop, grupa lotnicza). Nieskromnie uważam, że stanąłem na wysokości zadania, zapewniając jednocześnie tym jednostkom zupełnie dobre własności morskie. Rzadko spotykanym na okrętach tej wielkości rozwiązaniem są pojedyncze działka 40 mm. Równie nietypowy jest układ zespołu napędowego; K-M-M-K. Dodatkowo przedziały napędowe są rozdzielone czymś w rodzaju koferdamów, co wydatnie zwiększa szanse okrętu na zachowanie zdolności bojowej nawet po zniszczeniu jednej maszynowni/kotłowni.
Obszerny hangar mieści obydwa wodnosamoloty jednocześnie, a zapasy paliwa wystarczają na odbycie ok. 30 lotów operacyjnych na pełnym zasięgu przez każdy z hydroplanów.
Nie wiem, co napisać w kwestii sylwetki; dążyłem – jak zwykle – do jej obniżenia (w granicach rozsądku), niemniej kolega dV chyba będzie usatysfakcjonowany wysokością masztów. Tak w ogóle, to im bardziej oddalam wzrok od monitora, tym bardziej sylwetka mi się podoba, też tak macie?
I jeszcze informacja co do losów krążowników typu Lome; Lome i Arawa zostaną sprzedane, a Apia przebudowana na okręt szkolny.
I taka łatwa zagadka - znajdź trzech marynarzy na okręcie. Pierwszy Czytelnik, który udzieli prawidłowej odpowiedzi będzie nagrodzony… wirtualnym uściskiem dłoni Szefa Admiralicji oraz tytułem „Sokole Oko Tygodnia” ;).





Philipsburg, Poland Light cruiser laid down 1938

Displacement:
            4 707 t light; 4 878 t standard; 5 530 t normal; 6 052 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (479,74 ft / 475,72 ft) x 49,21 ft x (19,69 / 20,89 ft)
            (146,23 m / 145,00 m) x 15,00 m  x (6,00 / 6,37 m)

Armament:
      6 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              3 x Twin mounts on centreline ends, majority forward
                        1 raised mount - superfiring
      6 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              1 x Quad mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount - superfiring
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 raised mounts
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, aft evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 445 lbs / 202 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 26,25 ft / 8,00 m torpedoes - 1,742 t each, 10,452 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 5,246 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,825 t total
            in Stern depth charge throwers

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   1,97" / 50 mm 324,80 ft / 99,00 m     12,14 ft / 3,70 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,97" / 50 mm 183,73 ft / 56,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 105% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 1,18" / 30 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 52 883 shp / 39 451 Kw = 32,00 kts
            Range 14 500nm at 11,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 174 tons

Complement:
            319 - 416

Cost:
            £2,364 million / $9,455 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 158 tons, 2,9%
               - Guns: 135 tons, 2,4%
               - Weapons: 23 tons, 0,4%
            Armour: 827 tons, 15,0%
               - Belts: 445 tons, 8,1%
               - Armament: 89 tons, 1,6%
               - Armour Deck: 273 tons, 4,9%
               - Conning Towers: 20 tons, 0,4%
            Machinery: 1 448 tons, 26,2%
            Hull, fittings & equipment: 2 217 tons, 40,1%
            Fuel, ammunition & stores: 824 tons, 14,9%
            Miscellaneous weights: 57 tons, 1,0%
               - Hull below water: 34 tons
               - Hull above water: 4 tons
               - On freeboard deck: 19 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              7 748 lbs / 3 514 Kg = 103,2 x 5,3 " / 135 mm shells or 1,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
            Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
            Roll period: 14,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,40

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,420 / 0,433
            Length to Beam Ratio: 9,67 : 1
            'Natural speed' for length: 25,22 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       32,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:    34,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Quarter deck:        16,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Average freeboard:                      20,06 ft / 6,11 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 95,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 175,2%
            Waterplane Area: 15 152 Square feet or 1 408 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 129%
            Structure weight / hull surface area: 80 lbs/sq ft or 390 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 2,86
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

1 x catapult
2 x LWS-20HRf(k)

Sensors:
1 x DC-M-6
1 x DC-P-4
1 x SP-2
1 x SA-1
2 x RN-2
1 x RWN-PM-1

Philipsburg (1938)
Marigot (1938)
Kojani (1939)
Yaren (1939)