Budowa kolumbijskich ścigaczy okrętów podwodnych typu C-1 1929-1930 (7 jednostek)
Chilijska MW zamówiła w roku 1928, w
brytyjskiej stoczni Vickers-Armstrong, trzy duże okręty podwodne typu Capitán O'Brien. Po ich oddaniu do
służby (co ma nastąpić w II. połowie roku 1929), Chile będzie posiadać łącznie
9 jednostek tej klasy, w tym trzy duże i nowoczesne. Sytuacja ta mocno
zaniepokoiła kolumbijską Admiralicję; niejako w odpowiedzi, zleciła ona
stoczniom krajowym projekt i budowę siedmiu ścigaczy OP.
Wielkość tych ścigaczy plasuje je w
„dolnej strefie stanów średnich” dla okrętów tej klasy. Są jednak dość mocno
uzbrojone, a całość artylerii (i km-ów) może prowadzić ogień plot, co daje im
dodatkowy walor małych okrętów plot. Zadania ścigaczy są dość oczywiste;
patrolowanie i zwalczanie OP wroga oraz eskortowanie statków i konwojów w
żegludze kabotażowej. Mimo niewielkich rozmiarów, posiadają dobre właściwości
morskie, co umożliwia im operowanie w praktycznie każdych warunkach pogodowych.
Budowa ścigaczy odbywa się w czterech
różnych stoczniach: Astilero Naval No.1 (2 jednostki), Astilero Naval No.2 (1),
Astilero Naval No.3 (2) i Astillero Baranquilla (2). Wszystkie główne dostawy
zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym
wydłużeniu i szerokiej pawęży rufowej.
Napęd
Dwa silniki
diesla Gray/JSFM o mocy 660 KM każdy w
jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel/BSB M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 1xIx37
mm/51 COW/FNA M1918, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xwbg z zapasem 24 bg typu BP-19.
Stałych
urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Na ścigaczu
zainstalowano dwie radiostacje i szumonamiernik.
C-1, Great Colombia submarine chaser laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)
Displacement:
114 t light; 118 t
standard; 135 t normal; 149 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(131,25 ft / 127,62 ft)
x 17,72 ft x (5,91 / 6,25 ft)
(40,00 m / 38,90 m) x
5,40 m x (1,80 / 1,91 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 12,20lbs / 5,53kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 750 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
centre
1 raised
mount
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 double raised
mounts
Weight of broadside 14 lbs /
6 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
1 320 shp / 985 Kw = 18,55 kts
Range 1 600nm at
13,00 kts
Bunker normal = 17
tons, at max displacement = 31 tons
Complement:
19 - 25
Cost:
£0,041 million / $0,162
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 8 tons, 5,8%
- Guns: 2 tons, 1,3%
- Weapons: 6 tons, 4,5%
Machinery: 41 tons,
29,9%
Hull, fittings &
equipment: 65 tons, 48,2%
Fuel, ammunition &
stores: 22 tons, 16,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
132 lbs
/ 60 Kg = 9,8 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,26
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 9,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,39
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,355 / 0,370
Length to Beam Ratio:
7,20 : 1
'Natural speed' for length:
13,59 kts
Power going to wave
formation at top speed: 64 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 15,50 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 9,51 ft /
2,90 m, 8,01 ft / 2,44 m
- Forward deck: 28,00%, 8,01 ft / 2,44
m, 7,51 ft / 2,29 m
- Aft deck: 30,00%, 7,51 ft / 2,29 m, 7,02 ft / 2,14 m
- Quarter deck: 20,00%, 7,02 ft / 2,14
m, 7,02 ft / 2,14 m
- Average freeboard: 7,65 ft / 2,33 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 101,8%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 105,8%
Waterplane Area:
1 406 Square feet or 131 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 158%
Structure weight / hull
surface area: 25 lbs/sq ft or 121 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
-
Longitudinal: 6,38
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
C-1 - C-4 (1929)
C-5 - C-7 (1930)