piątek, 11 lipca 2025

Budowa kolumbijskich ścigaczy okrętów podwodnych typu C-1 1929-1930 (7 jednostek)

Budowa kolumbijskich ścigaczy okrętów podwodnych typu C-1 1929-1930 (7 jednostek)

Chilijska MW zamówiła w roku 1928, w brytyjskiej stoczni Vickers-Armstrong, trzy duże okręty podwodne typu Capitán O'Brien. Po ich oddaniu do służby (co ma nastąpić w II. połowie roku 1929), Chile będzie posiadać łącznie 9 jednostek tej klasy, w tym trzy duże i nowoczesne. Sytuacja ta mocno zaniepokoiła kolumbijską Admiralicję; niejako w odpowiedzi, zleciła ona stoczniom krajowym projekt i budowę siedmiu ścigaczy OP.
Wielkość tych ścigaczy plasuje je w „dolnej strefie stanów średnich” dla okrętów tej klasy. Są jednak dość mocno uzbrojone, a całość artylerii (i km-ów) może prowadzić ogień plot, co daje im dodatkowy walor małych okrętów plot. Zadania ścigaczy są dość oczywiste; patrolowanie i zwalczanie OP wroga oraz eskortowanie statków i konwojów w żegludze kabotażowej. Mimo niewielkich rozmiarów, posiadają dobre właściwości morskie, co umożliwia im operowanie w praktycznie każdych warunkach pogodowych.
Budowa ścigaczy odbywa się w czterech różnych stoczniach: Astilero Naval No.1 (2 jednostki), Astilero Naval No.2 (1), Astilero Naval No.3 (2) i Astillero Baranquilla (2). Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym wydłużeniu i szerokiej pawęży rufowej.
Napęd
Dwa silniki diesla  Gray/JSFM o mocy 660 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel/BSB M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 1xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xwbg z zapasem 24 bg typu BP-19.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Na ścigaczu zainstalowano dwie radiostacje i szumonamiernik.

C-1, Great Colombia submarine chaser laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)

Displacement:
            114 t light; 118 t standard; 135 t normal; 149 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (131,25 ft / 127,62 ft) x 17,72 ft x (5,91 / 6,25 ft)
            (40,00 m / 38,90 m) x 5,40 m  x (1,80 / 1,91 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 12,20lbs / 5,53kg shells, 150 per gun
             Dual purpose gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 750 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 320 shp / 985 Kw = 18,55 kts
            Range 1 600nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 17 tons, at max displacement = 31 tons

Complement:
            19 - 25

Cost:
            £0,041 million / $0,162 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 8 tons, 5,8%
               - Guns: 2 tons, 1,3%
               - Weapons: 6 tons, 4,5%
            Machinery: 41 tons, 29,9%
            Hull, fittings & equipment: 65 tons, 48,2%
            Fuel, ammunition & stores: 22 tons, 16,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              132 lbs / 60 Kg = 9,8 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,39

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,355 / 0,370
            Length to Beam Ratio: 7,20 : 1
            'Natural speed' for length: 13,59 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  9,51 ft / 2,90 m,  8,01 ft / 2,44 m
               - Forward deck:       28,00%,  8,01 ft / 2,44 m,  7,51 ft / 2,29 m
               - Aft deck:                30,00%,  7,51 ft / 2,29 m,  7,02 ft / 2,14 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,02 ft / 2,14 m,  7,02 ft / 2,14 m
               - Average freeboard:                      7,65 ft / 2,33 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 101,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 105,8%
            Waterplane Area: 1 406 Square feet or 131 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 158%
            Structure weight / hull surface area: 25 lbs/sq ft or 121 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,38
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

C-1 - C-4 (1929)
C-5 - C-7 (1930)