piątek, 11 lipca 2025

Budowa kolumbijskich ścigaczy okrętów podwodnych typu C-1 1929-1930 (7 jednostek)

Budowa kolumbijskich ścigaczy okrętów podwodnych typu C-1 1929-1930 (7 jednostek)

Chilijska MW zamówiła w roku 1928, w brytyjskiej stoczni Vickers-Armstrong, trzy duże okręty podwodne typu Capitán O'Brien. Po ich oddaniu do służby (co ma nastąpić w II. połowie roku 1929), Chile będzie posiadać łącznie 9 jednostek tej klasy, w tym trzy duże i nowoczesne. Sytuacja ta mocno zaniepokoiła kolumbijską Admiralicję; niejako w odpowiedzi, zleciła ona stoczniom krajowym projekt i budowę siedmiu ścigaczy OP.
Wielkość tych ścigaczy plasuje je w „dolnej strefie stanów średnich” dla okrętów tej klasy. Są jednak dość mocno uzbrojone, a całość artylerii (i km-ów) może prowadzić ogień plot, co daje im dodatkowy walor małych okrętów plot. Zadania ścigaczy są dość oczywiste; patrolowanie i zwalczanie OP wroga oraz eskortowanie statków i konwojów w żegludze kabotażowej. Mimo niewielkich rozmiarów, posiadają dobre właściwości morskie, co umożliwia im operowanie w praktycznie każdych warunkach pogodowych.
Budowa ścigaczy odbywa się w czterech różnych stoczniach: Astilero Naval No.1 (2 jednostki), Astilero Naval No.2 (1), Astilero Naval No.3 (2) i Astillero Baranquilla (2). Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym wydłużeniu i szerokiej pawęży rufowej.
Napęd
Dwa silniki diesla  Gray/JSFM o mocy 660 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel/BSB M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 1xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xwbg z zapasem 24 bg typu BP-19.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Na ścigaczu zainstalowano dwie radiostacje i szumonamiernik.

C-1, Great Colombia submarine chaser laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)

Displacement:
            114 t light; 118 t standard; 135 t normal; 149 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (131,25 ft / 127,62 ft) x 17,72 ft x (5,91 / 6,25 ft)
            (40,00 m / 38,90 m) x 5,40 m  x (1,80 / 1,91 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 12,20lbs / 5,53kg shells, 150 per gun
             Dual purpose gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 750 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 320 shp / 985 Kw = 18,55 kts
            Range 1 600nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 17 tons, at max displacement = 31 tons

Complement:
            19 - 25

Cost:
            £0,041 million / $0,162 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 8 tons, 5,8%
               - Guns: 2 tons, 1,3%
               - Weapons: 6 tons, 4,5%
            Machinery: 41 tons, 29,9%
            Hull, fittings & equipment: 65 tons, 48,2%
            Fuel, ammunition & stores: 22 tons, 16,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              132 lbs / 60 Kg = 9,8 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,39

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,355 / 0,370
            Length to Beam Ratio: 7,20 : 1
            'Natural speed' for length: 13,59 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  9,51 ft / 2,90 m,  8,01 ft / 2,44 m
               - Forward deck:       28,00%,  8,01 ft / 2,44 m,  7,51 ft / 2,29 m
               - Aft deck:                30,00%,  7,51 ft / 2,29 m,  7,02 ft / 2,14 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,02 ft / 2,14 m,  7,02 ft / 2,14 m
               - Average freeboard:                      7,65 ft / 2,33 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 101,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 105,8%
            Waterplane Area: 1 406 Square feet or 131 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 158%
            Structure weight / hull surface area: 25 lbs/sq ft or 121 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,38
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

C-1 - C-4 (1929)
C-5 - C-7 (1930)

7 komentarzy:

  1. Około godz. 8.00 napisałem komentarz, by przekonać się w południe, że zniknął. Zatem jeszcze raz. Uzbrojenie, prędkość i zasięg operacyjny bez uwag. Również zasadność samej budowy tych okrętów została przekonywująco wyartykułowana. Co do wyglądu, to jest on osobliwy, o czym przesądza gigantyczny komin przesunięty w kierunku rufy. Dzięki temu okręt, z większej odległości, prezentuje się niczym trawler rybacki. Ale może to nie jest wadą? :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komin wydaje się wielki, bo jest zblokowany z żurawiem łodzi, to samo decyduje o jego lokalizacji.
      Ostatnie zdanie Twojego komentarza może być prorocze. Jeśli wrogi OP uzna go za łup, a nie za zagrożenie, może to być jego ostatnia pomyłka...

      JKS

      Usuń
    2. Cały numer polega na tym, że na Ptaszkach bom dla łodzi był zamontowany bezpośrednio na kominie, bez półmasztu dla niego. Tutaj wygląda jakby przy kominie stał półmaszt będący oparciem dla konstrukcji bomu.
      Poza tym myślę, że bardziej użyteczne przy zwalczaniu U-bootów byłyby karabiny 12,7 mm, które nie spowodowałyby miażdżącej utraty stateczności na pojedynczych lekkich podstawach. Natomiast efekt niszczący pocisków był zdecydowanie większy od kalibru 7,6 mm.
      Peperon

      Usuń
    3. Działko 37 mm to odpowiednie narzędzie do dziurawienia okrętu podwodnego.
      Stonk

      Usuń
    4. Jedno nie wyklucza drugiego. Krótkolufowa armata 76 mm (mająca do dyspozycji bardzo konkretne pociski o masie 5,9 kg) jest znakomitym dopełnieniem owego szybkostrzelnego działka 37 mm w "dziele" szybkiego zniszczenia wynurzonego okrętu podwodnego. Oczywiście, jeśli można by zamienić km-y 7,62 mm na nkm-y 12,7 mm, to tym lepiej!
      ŁK

      Usuń
  2. Okręty wielkością, prędkością i uzbrojeniem bardzo zbliżone do naszych "Jaskółek'". A pod względem wyglądu to każdy sam widzi.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ładne szasery! Sylwetka, uzbrojenie, napęd, wygląd, wszystko jest dobrze pomyślane. Załoga niedoszacowana na 30% w dół w stosunku do przewidywanego zakresu zadań, ale to życie szybko by zweryfikowało, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń