Budowa kolumbijskich ścigaczy okrętów podwodnych typu C-1 1929-1930 (7 jednostek)
Chilijska MW zamówiła w roku 1928, w
brytyjskiej stoczni Vickers-Armstrong, trzy duże okręty podwodne typu Capitán O'Brien. Po ich oddaniu do
służby (co ma nastąpić w II. połowie roku 1929), Chile będzie posiadać łącznie
9 jednostek tej klasy, w tym trzy duże i nowoczesne. Sytuacja ta mocno
zaniepokoiła kolumbijską Admiralicję; niejako w odpowiedzi, zleciła ona
stoczniom krajowym projekt i budowę siedmiu ścigaczy OP.
Wielkość tych ścigaczy plasuje je w
„dolnej strefie stanów średnich” dla okrętów tej klasy. Są jednak dość mocno
uzbrojone, a całość artylerii (i km-ów) może prowadzić ogień plot, co daje im
dodatkowy walor małych okrętów plot. Zadania ścigaczy są dość oczywiste;
patrolowanie i zwalczanie OP wroga oraz eskortowanie statków i konwojów w
żegludze kabotażowej. Mimo niewielkich rozmiarów, posiadają dobre właściwości
morskie, co umożliwia im operowanie w praktycznie każdych warunkach pogodowych.
Budowa ścigaczy odbywa się w czterech
różnych stoczniach: Astilero Naval No.1 (2 jednostki), Astilero Naval No.2 (1),
Astilero Naval No.3 (2) i Astillero Baranquilla (2). Wszystkie główne dostawy
zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym
wydłużeniu i szerokiej pawęży rufowej.
Napęd
Dwa silniki
diesla Gray/JSFM o mocy 660 KM każdy w
jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel/BSB M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 1xIx37
mm/51 COW/FNA M1918, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xwbg z zapasem 24 bg typu BP-19.
Stałych
urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Na ścigaczu
zainstalowano dwie radiostacje i szumonamiernik.
C-1, Great Colombia submarine chaser laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)
Displacement:
114 t light; 118 t
standard; 135 t normal; 149 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(131,25 ft / 127,62 ft)
x 17,72 ft x (5,91 / 6,25 ft)
(40,00 m / 38,90 m) x
5,40 m x (1,80 / 1,91 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 12,20lbs / 5,53kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 750 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
centre
1 raised
mount
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 double raised
mounts
Weight of broadside 14 lbs /
6 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
1 320 shp / 985 Kw = 18,55 kts
Range 1 600nm at
13,00 kts
Bunker normal = 17
tons, at max displacement = 31 tons
Complement:
19 - 25
Cost:
£0,041 million / $0,162
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 8 tons, 5,8%
- Guns: 2 tons, 1,3%
- Weapons: 6 tons, 4,5%
Machinery: 41 tons,
29,9%
Hull, fittings &
equipment: 65 tons, 48,2%
Fuel, ammunition &
stores: 22 tons, 16,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
132 lbs
/ 60 Kg = 9,8 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,26
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 9,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,39
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,355 / 0,370
Length to Beam Ratio:
7,20 : 1
'Natural speed' for length:
13,59 kts
Power going to wave
formation at top speed: 64 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 15,50 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 9,51 ft /
2,90 m, 8,01 ft / 2,44 m
- Forward deck: 28,00%, 8,01 ft / 2,44
m, 7,51 ft / 2,29 m
- Aft deck: 30,00%, 7,51 ft / 2,29 m, 7,02 ft / 2,14 m
- Quarter deck: 20,00%, 7,02 ft / 2,14
m, 7,02 ft / 2,14 m
- Average freeboard: 7,65 ft / 2,33 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 101,8%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 105,8%
Waterplane Area:
1 406 Square feet or 131 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 158%
Structure weight / hull
surface area: 25 lbs/sq ft or 121 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
-
Longitudinal: 6,38
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
C-1 - C-4 (1929)
C-5 - C-7 (1930)
Około godz. 8.00 napisałem komentarz, by przekonać się w południe, że zniknął. Zatem jeszcze raz. Uzbrojenie, prędkość i zasięg operacyjny bez uwag. Również zasadność samej budowy tych okrętów została przekonywująco wyartykułowana. Co do wyglądu, to jest on osobliwy, o czym przesądza gigantyczny komin przesunięty w kierunku rufy. Dzięki temu okręt, z większej odległości, prezentuje się niczym trawler rybacki. Ale może to nie jest wadą? :)
OdpowiedzUsuńŁK
Komin wydaje się wielki, bo jest zblokowany z żurawiem łodzi, to samo decyduje o jego lokalizacji.
UsuńOstatnie zdanie Twojego komentarza może być prorocze. Jeśli wrogi OP uzna go za łup, a nie za zagrożenie, może to być jego ostatnia pomyłka...
JKS
Cały numer polega na tym, że na Ptaszkach bom dla łodzi był zamontowany bezpośrednio na kominie, bez półmasztu dla niego. Tutaj wygląda jakby przy kominie stał półmaszt będący oparciem dla konstrukcji bomu.
UsuńPoza tym myślę, że bardziej użyteczne przy zwalczaniu U-bootów byłyby karabiny 12,7 mm, które nie spowodowałyby miażdżącej utraty stateczności na pojedynczych lekkich podstawach. Natomiast efekt niszczący pocisków był zdecydowanie większy od kalibru 7,6 mm.
Peperon
Działko 37 mm to odpowiednie narzędzie do dziurawienia okrętu podwodnego.
UsuńStonk
Jedno nie wyklucza drugiego. Krótkolufowa armata 76 mm (mająca do dyspozycji bardzo konkretne pociski o masie 5,9 kg) jest znakomitym dopełnieniem owego szybkostrzelnego działka 37 mm w "dziele" szybkiego zniszczenia wynurzonego okrętu podwodnego. Oczywiście, jeśli można by zamienić km-y 7,62 mm na nkm-y 12,7 mm, to tym lepiej!
UsuńŁK
Okręty wielkością, prędkością i uzbrojeniem bardzo zbliżone do naszych "Jaskółek'". A pod względem wyglądu to każdy sam widzi.
OdpowiedzUsuńH_Babbock
Bardzo ładne szasery! Sylwetka, uzbrojenie, napęd, wygląd, wszystko jest dobrze pomyślane. Załoga niedoszacowana na 30% w dół w stosunku do przewidywanego zakresu zadań, ale to życie szybko by zweryfikowało, karol flibustier
OdpowiedzUsuń