poniedziałek, 14 lipca 2025

Budowa kolumbijskiego rzecznego zaopatrzeniowca typu Illapa 1929 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego rzecznego zaopatrzeniowca typu Illapa 1929 (1 jednostka)

W ramach dyskusji pod Biuletynem Informacyjnym nr 19/1/1928, wyjaśniłem co to takiego rzeczna baza zaopatrzeniowa i do czego służy. Rozwijając zagadnienie informuję, że aktualnie istnieją dwie bazy zaopatrzeniowe dla flotylli rzecznych; główna w Iquitos i wysunięta w Puerto Nariño, obydwie nad Amazonką. Istnieje jednak duży problem; do Iquitos – mimo że jest jednym z większych miast Wielkiej Kolumbii (ok. 135 000 mieszkańców w roku 1929) – nie dociera ani linia kolejowa, ani bita droga kołowa (tak jest zresztą do dziś, choć miasto liczy już prawie pół miliona mieszkańców). Jest tam wprawdzie lotnisko, ale transport powietrzny i współcześnie nie jest ani wydajny, ani tani, a tym bardziej na przełomie lat 20- i 30-tych XX. w. Skąd więc bierze się w Iquitos zaopatrzenie? Otóż wyrusza z Limy/Callao koleją do La Oroya. Stamtąd transportem kołowym do Pucallpa nad Ucayali. Potem już drogą wodną, najpierw Ucayali, a po połączeniu z Marañon, Amazonką.
Przewóz zaopatrzenia na tym ostatnim, rzecznym odcinku, a także pomiędzy Iquitos i Puerto Nariño, jest właśnie głównym zadaniem prezentowanego okrętu. Jego zdolność przewozowa to maksymalnie 380 t ładunku, w skład którego mogą wchodzić: węgiel luzem, paliwa płynne i smary (olej opałowy, napędowy i smarny oraz benzyny) w beczkach, sprzęt artyleryjski, strzelecki i amunicja, urządzenia napędowe (silniki spalinowe) i pomocnicze, części zamienne, stal konstrukcyjna i pancerna, sprzęt elektro- i radiotechniczny, żywność, materiały opatrunkowe i medykamenty, wyposażenie kwatermistrzowskie i.in. Ładunek ten przewożony jest w dwu ładowniach, a elementy wielkogabarytowe na dwu wzmocnionych obszarach pokładu. Znaczne – jak na jednostkę rzeczną – zanurzenie i/lub niski stan wody, może uniemożliwić podejście do nabrzeży mniejszych portów i przystani na odległość zasięgu żurawi. Wtedy, do całkowitego lub częściowego rozładowania/załadowania, wykorzystuje się, przewożone na pokładzie, cztery małe, samobieżne lichtugi o nośności 5,2 t każda. Dodatkowo, niezależnie od ładunku, Illapa może przewieźć do 40 osób. W czasie ewentualnej wojny, nie wyklucza się użycia okrętu do zaopatrzenia desantu.
Uzbrojenie okrętu jest dość symboliczne i służy głównie do obrony plot.
Dość dynamiczny rozwój sił rzecznych Wielkiej Kolumbii, a także opisane wyżej trudności z ich zaopatrzeniem, wymuszą zapewne w niedalekiej przyszłości decyzję o budowie dalszych jednostek o tym przeznaczeniu.
Okręt powstał w stoczni Astillero Fluvial w Iquitos. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O pełnych kształtach i dużym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa kotły węglowo-olejowe AFI, z możliwością opalania drewnem, w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AFI w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Jednostkę wyposażono w dwie radiostacje. 

Illapa, Great Colombia river suply vessel laid down 1928, launched 1929, completed 1929 (engine 1928)

Displacement:
            812 t light; 832 t standard; 913 t normal; 978 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (219,84 ft / 216,21 ft) x 35,43 ft x (6,00 / 6,38 ft)
            (67,01 m / 65,90 m) x 10,80 m  x (1,83 / 1,94 m)

Armament:
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 0,30" / 7,62 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 3 lbs / 1 kg

Machinery:
            Coal and oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 1 shaft, 780 ihp / 582 Kw = 12,21 kts
            Range 3 900nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 81 tons, at max displacement = 146 tons (40% coal)

Complement:
            41 - 54

Cost:
            £0,134 million / $0,538 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,1%
               - Guns: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 46 tons, 5,1%
            Hull, fittings & equipment: 337 tons, 36,9%
            Fuel, ammunition & stores: 101 tons, 11,1%
            Miscellaneous weights: 428 tons, 46,9%
               - Hull below water: 150 tons
               - Hull above water: 234 tons
               - On freeboard deck: 44 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 178 lbs / 534 Kg = 762,1 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
            Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
            Roll period: 10,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,695 / 0,701
            Length to Beam Ratio: 6,10 : 1
            'Natural speed' for length: 14,70 kts
            Power going to wave formation at top speed: 38 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,10 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Forward deck:       36,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:                38,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        12,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Average freeboard:                      12,16 ft / 3,71 m
            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 63,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 171,1%
            Waterplane Area: 6 068 Square feet or 564 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 175%
            Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 194 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,30
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

3 komentarze:

  1. Bardzo ciekawa PJP! Dobrze pomyślane te dodanie niewielkich środków transportowych do operacji z dala od nabrzeża. Trochę mnie zaskoczyła jedna śruba z dwoma silnikami parowymi, ale..., nawet amerykańskiej produkcji fregata Pułaski ma dwie turbiny gazowe na jedną śrubę! Co tu dużo gadać, mądy okręt i powinien mieć co najmniej bliźniaka, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dwie maszyny pracujące na jeden wał śrubowy, to nic dziwnego.

      JKS

      Usuń
    2. Napęd za pomocą dwóch maszyn parowych zamiast jednej o większej mocy może być zaletą. W czasie wojny często naprawy ulegają opóźnieniu. W razie awarii jednej maszyny okręt traci 1/2 mocy, ale nie jest unieruchomiony i bezużyteczny.
      Stonk

      Usuń