Budowa kolumbijskich okrętów-baz typu Boyacá 1934-1935 (2 jednostki)
Średniej wielkości okręt-baza, o uniwersalnym
przeznaczeniu. Może stanowić pływającą bazę dla wszelkiego rodzaju kutrów (torpedowych,
patrolowych, trałowych), torpedowców, mniejszych trałowców i stawiaczy min, innych
mniejszych jednostek nawodnych, okrętów podwodnych oraz wodnosamolotów,
operujących poza zasięgiem baz stałych. Jako baza, zapewnia zabezpieczenie
trojakiego rodzaju; materiałowe, techniczne i socjalne.
Dla zabezpieczenia materiałowego, przewozi
w ładowniach i zbiornikach: paliwa płynne i smary, wodę pitną i kotłową,
żywność, amunicję, lekkie uzbrojenie, części zamienne, medykamenty, sorty
mundurowe itp. Łącznie mieści do 2800 t zaopatrzenia, w tym 1900 t paliw.
Dla zabezpieczenia technicznego
posiada niewielkie warsztaty: ciesielsko-szkutniczy, ślusarsko-kowalsko-spawalniczy,
mechaniczny, elektro- i radiotechniczny oraz rusznikarski. Wzmocniona powierzchnia pokładu
na śródokręciu, umożliwia wykonywanie remontów niektórych większych urządzeń
okrętowych i uzbrojenia oraz wodnosamolotów, w tym wymianę ich silników. Mały
podnośnik służy do wynoszenia silników lotniczych i kutrowych z magazynu na
pokład.
W zakresie zabezpieczenia socjalnego,
okręt dysponuje: kajutami i kubrykami dla 310 osób (nie licząc pomieszczeń dla
załogi stałej), łaźnią, pralnią, suszarnią, ambulatorium internistycznym, chirurgicznym
oraz dentystycznym, salą operacyjną, 16-osobowym szpitalikiem (plus dwie
izolatki zakaźne), kaplicą oraz biblioteką wraz z czytelnią/świetlicą.
Stosunkowo silne uzbrojenie plot ma
swoje uzasadnienie. Daje szansę – wraz z uzbrojeniem plot „podopiecznych”
jednostek – na odparcie ataku sił powietrznych wroga, dla których skupienie
w jednym miejscu, niebędących w ruchu kilku/kilkunastu jednostek, stanowić może
łakomy cel.
Pierwszą jednostkę zbudowała stocznia Astillero
Naval No.1 w Callao, druga powstaje w stoczni Construcción Naval y Plantas Mecánicas
w La Guaira. Za wyjątkiem dział artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł
krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Przypominający jednostki handlowe; o
pełnych kształtach, lecz stosunkowo niewielkim zanurzeniu i współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Identyczny do napędu zaopatrzeniowca Huiracocha. Cztery silniki diesla Gray/JSFM w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
-
2xIx127/50 mm Bethlehem Steel M1900,
przy elewacji maksymalnej 25o
donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 1xII+4xIx37/51
mm COW/FNA M1918, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIIx12,7/90
mm Browning/FNA M1921, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w pięć radiostacji
oraz radionamiernik.
Boyacá, Great Colombia depot ship laid down 1932, launched 1933, completed 1934 (engine 1932)
Displacement:
4 365 t light;
4 487 t standard; 5 026 t normal; 5 457 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(388,87 ft / 375,98 ft)
x 51,51 ft x (16,08 / 17,18 ft)
(118,53 m / 114,60 m) x
15,70 m x (4,90 / 5,24 m)
Armament:
2 - 5,00" / 127 mm 50,0
cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
6 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
4 x Single mounts on sides, forward evenly
spread
4 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
8 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
2 raised
mounts
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 126 lbs
/ 57 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
3 600 shp / 2 685 Kw = 14,87 kts
Range 8 900nm at
13,00 kts
Bunker normal = 539
tons, at max displacement = 970 tons
Complement:
149 - 194
Cost:
£0,799 million / $3,195
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 29 tons, 0,6%
- Guns: 29 tons, 0,6%
Armour: 5 tons, 0,1%
- Armament: 5 tons, 0,1%
Machinery: 106 tons,
2,1%
Hull, fittings &
equipment: 1 371 tons, 27,3%
Fuel, ammunition &
stores: 661 tons, 13,2%
Miscellaneous weights:
2 854 tons, 56,8%
- Hull below water: 2 050 tons
- Hull above water: 788 tons
- On freeboard deck: 16 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 211 lbs / 2 364 Kg = 83,4 x 5,0 " /
127 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,61
Metacentric height 4,1
ft / 1,3 m
Roll period: 10,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,565 / 0,574
Length to Beam Ratio:
7,30 : 1
'Natural speed' for
length: 19,39 kts
Power going to wave
formation at top speed: 33 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,85 degrees
Stern overhang: 7,87 ft
/ 2,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 12,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 24,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 40,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 24,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 16,96 ft / 5,17 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 70,7%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 132,7%
Waterplane Area:
13 707 Square feet or 1 273 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 160%
Structure weight / hull
surface area: 65 lbs/sq ft or 319 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,81
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Boyacá (1934)
Pchincha (1935)