piątek, 19 września 2025

Budowa kolumbijskich okrętów-baz typu Boyacá 1934-1935 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich okrętów-baz typu Boyacá 1934-1935 (2 jednostki)

Średniej wielkości okręt-baza, o uniwersalnym przeznaczeniu. Może stanowić pływającą bazę dla wszelkiego rodzaju kutrów (torpedowych, patrolowych, trałowych), torpedowców, mniejszych trałowców i stawiaczy min, innych mniejszych jednostek nawodnych, okrętów podwodnych oraz wodnosamolotów, operujących poza zasięgiem baz stałych. Jako baza, zapewnia zabezpieczenie trojakiego rodzaju; materiałowe, techniczne i socjalne.
Dla zabezpieczenia materiałowego, przewozi w ładowniach i zbiornikach: paliwa płynne i smary, wodę pitną i kotłową, żywność, amunicję, lekkie uzbrojenie, części zamienne, medykamenty, sorty mundurowe itp. Łącznie mieści do 2800 t zaopatrzenia, w tym 1900 t paliw.
Dla zabezpieczenia technicznego posiada niewielkie warsztaty: ciesielsko-szkutniczy, ślusarsko-kowalsko-spawalniczy, mechaniczny, elektro- i radiotechniczny oraz rusznikarski. Wzmocniona powierzchnia pokładu na śródokręciu, umożliwia wykonywanie remontów niektórych większych urządzeń okrętowych i uzbrojenia oraz wodnosamolotów, w tym wymianę ich silników. Mały podnośnik służy do wynoszenia silników lotniczych i kutrowych z magazynu na pokład.
W zakresie zabezpieczenia socjalnego, okręt dysponuje: kajutami i kubrykami dla 310 osób (nie licząc pomieszczeń dla załogi stałej), łaźnią, pralnią, suszarnią, ambulatorium internistycznym, chirurgicznym oraz dentystycznym, salą operacyjną, 16-osobowym szpitalikiem (plus dwie izolatki zakaźne), kaplicą oraz biblioteką wraz z czytelnią/świetlicą.
Stosunkowo silne uzbrojenie plot ma swoje uzasadnienie. Daje szansę – wraz z uzbrojeniem plot „podopiecznych” jednostek – na odparcie ataku sił powietrznych wroga, dla których skupienie w jednym miejscu, niebędących w ruchu kilku/kilkunastu jednostek, stanowić może łakomy cel.
Pierwszą jednostkę zbudowała stocznia Astillero Naval No.1 w Callao, druga powstaje w stoczni Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Za wyjątkiem dział artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Przypominający jednostki handlowe; o pełnych kształtach, lecz stosunkowo niewielkim zanurzeniu i współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Identyczny do napędu zaopatrzeniowca Huiracocha. Cztery silniki diesla Gray/JSFM w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx127/50 mm Bethlehem Steel M1900, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 1xII+4xIx37/51 mm COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIIx12,7/90 mm Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w pięć radiostacji oraz radionamiernik. 

Boyacá, Great Colombia depot ship laid down 1932, launched 1933, completed 1934 (engine 1932)

Displacement:
            4 365 t light; 4 487 t standard; 5 026 t normal; 5 457 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (388,87 ft / 375,98 ft) x 51,51 ft x (16,08 / 17,18 ft)
            (118,53 m / 114,60 m) x 15,70 m  x (4,90 / 5,24 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 50,0 cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      6 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts on sides, forward evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      8 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 126 lbs / 57 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                    -                                      -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 600 shp / 2 685 Kw = 14,87 kts
            Range 8 900nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 539 tons, at max displacement = 970 tons

Complement:
            149 - 194

Cost:
            £0,799 million / $3,195 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 29 tons, 0,6%
               - Guns: 29 tons, 0,6%
            Armour: 5 tons, 0,1%
               - Armament: 5 tons, 0,1%
            Machinery: 106 tons, 2,1%
            Hull, fittings & equipment: 1 371 tons, 27,3%
            Fuel, ammunition & stores: 661 tons, 13,2%
            Miscellaneous weights: 2 854 tons, 56,8%
               - Hull below water: 2 050 tons
               - Hull above water: 788 tons
               - On freeboard deck: 16 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              5 211 lbs / 2 364 Kg = 83,4 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,61
            Metacentric height 4,1 ft / 1,3 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,565 / 0,574
            Length to Beam Ratio: 7,30 : 1
            'Natural speed' for length: 19,39 kts
            Power going to wave formation at top speed: 33 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       24,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:                40,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        24,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      16,96 ft / 5,17 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 132,7%
            Waterplane Area: 13 707 Square feet or 1 273 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 160%
            Structure weight / hull surface area: 65 lbs/sq ft or 319 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,81
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Boyacá (1934)
Pchincha (1935)