Budowa kolumbijskich okrętów-baz typu Boyacá 1934-1935 (2 jednostki)
Średniej wielkości okręt-baza, o uniwersalnym
przeznaczeniu. Może stanowić pływającą bazę dla wszelkiego rodzaju kutrów (torpedowych,
patrolowych, trałowych), torpedowców, mniejszych trałowców i stawiaczy min, innych
mniejszych jednostek nawodnych, okrętów podwodnych oraz wodnosamolotów,
operujących poza zasięgiem baz stałych. Jako baza, zapewnia zabezpieczenie
trojakiego rodzaju; materiałowe, techniczne i socjalne.
Dla zabezpieczenia materiałowego, przewozi
w ładowniach i zbiornikach: paliwa płynne i smary, wodę pitną i kotłową,
żywność, amunicję, lekkie uzbrojenie, części zamienne, medykamenty, sorty
mundurowe itp. Łącznie mieści do 2800 t zaopatrzenia, w tym 1900 t paliw.
Dla zabezpieczenia technicznego
posiada niewielkie warsztaty: ciesielsko-szkutniczy, ślusarsko-kowalsko-spawalniczy,
mechaniczny, elektro- i radiotechniczny oraz rusznikarski. Wzmocniona powierzchnia pokładu
na śródokręciu, umożliwia wykonywanie remontów niektórych większych urządzeń
okrętowych i uzbrojenia oraz wodnosamolotów, w tym wymianę ich silników. Mały
podnośnik służy do wynoszenia silników lotniczych i kutrowych z magazynu na
pokład.
W zakresie zabezpieczenia socjalnego,
okręt dysponuje: kajutami i kubrykami dla 310 osób (nie licząc pomieszczeń dla
załogi stałej), łaźnią, pralnią, suszarnią, ambulatorium internistycznym, chirurgicznym
oraz dentystycznym, salą operacyjną, 16-osobowym szpitalikiem (plus dwie
izolatki zakaźne), kaplicą oraz biblioteką wraz z czytelnią/świetlicą.
Stosunkowo silne uzbrojenie plot ma
swoje uzasadnienie. Daje szansę – wraz z uzbrojeniem plot „podopiecznych”
jednostek – na odparcie ataku sił powietrznych wroga, dla których skupienie
w jednym miejscu, niebędących w ruchu kilku/kilkunastu jednostek, stanowić może
łakomy cel.
Pierwszą jednostkę zbudowała stocznia Astillero
Naval No.1 w Callao, druga powstaje w stoczni Construcción Naval y Plantas Mecánicas
w La Guaira. Za wyjątkiem dział artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł
krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Przypominający jednostki handlowe; o
pełnych kształtach, lecz stosunkowo niewielkim zanurzeniu i współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Identyczny do napędu zaopatrzeniowca Huiracocha. Cztery silniki diesla Gray/JSFM w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
-
2xIx127/50 mm Bethlehem Steel M1900,
przy elewacji maksymalnej 25o
donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 1xII+4xIx37/51
mm COW/FNA M1918, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIIx12,7/90
mm Browning/FNA M1921, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w pięć radiostacji
oraz radionamiernik.
Boyacá, Great Colombia depot ship laid down 1932, launched 1933, completed 1934 (engine 1932)
Displacement:
4 365 t light;
4 487 t standard; 5 026 t normal; 5 457 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(388,87 ft / 375,98 ft)
x 51,51 ft x (16,08 / 17,18 ft)
(118,53 m / 114,60 m) x
15,70 m x (4,90 / 5,24 m)
Armament:
2 - 5,00" / 127 mm 50,0
cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
6 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
4 x Single mounts on sides, forward evenly
spread
4 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
8 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
2 raised
mounts
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 126 lbs
/ 57 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
3 600 shp / 2 685 Kw = 14,87 kts
Range 8 900nm at
13,00 kts
Bunker normal = 539
tons, at max displacement = 970 tons
Complement:
149 - 194
Cost:
£0,799 million / $3,195
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 29 tons, 0,6%
- Guns: 29 tons, 0,6%
Armour: 5 tons, 0,1%
- Armament: 5 tons, 0,1%
Machinery: 106 tons,
2,1%
Hull, fittings &
equipment: 1 371 tons, 27,3%
Fuel, ammunition &
stores: 661 tons, 13,2%
Miscellaneous weights:
2 854 tons, 56,8%
- Hull below water: 2 050 tons
- Hull above water: 788 tons
- On freeboard deck: 16 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 211 lbs / 2 364 Kg = 83,4 x 5,0 " /
127 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,61
Metacentric height 4,1
ft / 1,3 m
Roll period: 10,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,565 / 0,574
Length to Beam Ratio:
7,30 : 1
'Natural speed' for
length: 19,39 kts
Power going to wave
formation at top speed: 33 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,85 degrees
Stern overhang: 7,87 ft
/ 2,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 12,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 24,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 40,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 24,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 16,96 ft / 5,17 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 70,7%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 132,7%
Waterplane Area:
13 707 Square feet or 1 273 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 160%
Structure weight / hull
surface area: 65 lbs/sq ft or 319 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,81
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Boyacá (1934)
Pchincha (1935)
Podoba mi się ta uniwersalność! karol flibustier
OdpowiedzUsuńOkręty przypominają swoją koncepcją liczne (i powstałe dokładnie w tym samym czasie!) okręty-bazy niemieckiej Kriegsmarine. Zapewne należy je traktować jako równie udane, bo te niemieckie okręty, które przeżyły DWS, były łakomym kąskiem dla reparacyjnych podziałów międzyalianckich (Francja, Związek Sowiecki, Dania).
OdpowiedzUsuńŁK
Cieszą mnie powyższe komentarze.
OdpowiedzUsuńJKS