piątek, 19 września 2025

Budowa kolumbijskich okrętów-baz typu Boyacá 1934-1935 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich okrętów-baz typu Boyacá 1934-1935 (2 jednostki)

Średniej wielkości okręt-baza, o uniwersalnym przeznaczeniu. Może stanowić pływającą bazę dla wszelkiego rodzaju kutrów (torpedowych, patrolowych, trałowych), torpedowców, mniejszych trałowców i stawiaczy min, innych mniejszych jednostek nawodnych, okrętów podwodnych oraz wodnosamolotów, operujących poza zasięgiem baz stałych. Jako baza, zapewnia zabezpieczenie trojakiego rodzaju; materiałowe, techniczne i socjalne.
Dla zabezpieczenia materiałowego, przewozi w ładowniach i zbiornikach: paliwa płynne i smary, wodę pitną i kotłową, żywność, amunicję, lekkie uzbrojenie, części zamienne, medykamenty, sorty mundurowe itp. Łącznie mieści do 2800 t zaopatrzenia, w tym 1900 t paliw.
Dla zabezpieczenia technicznego posiada niewielkie warsztaty: ciesielsko-szkutniczy, ślusarsko-kowalsko-spawalniczy, mechaniczny, elektro- i radiotechniczny oraz rusznikarski. Wzmocniona powierzchnia pokładu na śródokręciu, umożliwia wykonywanie remontów niektórych większych urządzeń okrętowych i uzbrojenia oraz wodnosamolotów, w tym wymianę ich silników. Mały podnośnik służy do wynoszenia silników lotniczych i kutrowych z magazynu na pokład.
W zakresie zabezpieczenia socjalnego, okręt dysponuje: kajutami i kubrykami dla 310 osób (nie licząc pomieszczeń dla załogi stałej), łaźnią, pralnią, suszarnią, ambulatorium internistycznym, chirurgicznym oraz dentystycznym, salą operacyjną, 16-osobowym szpitalikiem (plus dwie izolatki zakaźne), kaplicą oraz biblioteką wraz z czytelnią/świetlicą.
Stosunkowo silne uzbrojenie plot ma swoje uzasadnienie. Daje szansę – wraz z uzbrojeniem plot „podopiecznych” jednostek – na odparcie ataku sił powietrznych wroga, dla których skupienie w jednym miejscu, niebędących w ruchu kilku/kilkunastu jednostek, stanowić może łakomy cel.
Pierwszą jednostkę zbudowała stocznia Astillero Naval No.1 w Callao, druga powstaje w stoczni Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Za wyjątkiem dział artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Przypominający jednostki handlowe; o pełnych kształtach, lecz stosunkowo niewielkim zanurzeniu i współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Identyczny do napędu zaopatrzeniowca Huiracocha. Cztery silniki diesla Gray/JSFM w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx127/50 mm Bethlehem Steel M1900, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 1xII+4xIx37/51 mm COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIIx12,7/90 mm Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w pięć radiostacji oraz radionamiernik. 

Boyacá, Great Colombia depot ship laid down 1932, launched 1933, completed 1934 (engine 1932)

Displacement:
            4 365 t light; 4 487 t standard; 5 026 t normal; 5 457 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (388,87 ft / 375,98 ft) x 51,51 ft x (16,08 / 17,18 ft)
            (118,53 m / 114,60 m) x 15,70 m  x (4,90 / 5,24 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 50,0 cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      6 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts on sides, forward evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      8 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 126 lbs / 57 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                    -                                      -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 600 shp / 2 685 Kw = 14,87 kts
            Range 8 900nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 539 tons, at max displacement = 970 tons

Complement:
            149 - 194

Cost:
            £0,799 million / $3,195 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 29 tons, 0,6%
               - Guns: 29 tons, 0,6%
            Armour: 5 tons, 0,1%
               - Armament: 5 tons, 0,1%
            Machinery: 106 tons, 2,1%
            Hull, fittings & equipment: 1 371 tons, 27,3%
            Fuel, ammunition & stores: 661 tons, 13,2%
            Miscellaneous weights: 2 854 tons, 56,8%
               - Hull below water: 2 050 tons
               - Hull above water: 788 tons
               - On freeboard deck: 16 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              5 211 lbs / 2 364 Kg = 83,4 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,61
            Metacentric height 4,1 ft / 1,3 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,565 / 0,574
            Length to Beam Ratio: 7,30 : 1
            'Natural speed' for length: 19,39 kts
            Power going to wave formation at top speed: 33 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       24,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:                40,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        24,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      16,96 ft / 5,17 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 132,7%
            Waterplane Area: 13 707 Square feet or 1 273 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 160%
            Structure weight / hull surface area: 65 lbs/sq ft or 319 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,81
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Boyacá (1934)
Pchincha (1935)

3 komentarze:

  1. Podoba mi się ta uniwersalność! karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
  2. Okręty przypominają swoją koncepcją liczne (i powstałe dokładnie w tym samym czasie!) okręty-bazy niemieckiej Kriegsmarine. Zapewne należy je traktować jako równie udane, bo te niemieckie okręty, które przeżyły DWS, były łakomym kąskiem dla reparacyjnych podziałów międzyalianckich (Francja, Związek Sowiecki, Dania).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszą mnie powyższe komentarze.

    JKS

    OdpowiedzUsuń