sobota, 4 kwietnia 2015

Niszczyciel typu Tsunami 1925-1927 (12 szt.)



Niszczyciel typu Tsunami 1925-1927 (12 szt.)

Długa seria niszczycieli, która ma „załatwić” braki okrętów tej klasy w naszej flocie. Z założenia mają to być niszczyciele uniwersalne, nadające się zarówno do zadań eskortowych, jak i ofensywnych.
Okręty są niewielką modyfikacją typu Monsun; są o 1 m krótsze, o 1 w. wolniejsze, mają 1 działo 120 mm mniej, ale za to posiadają większy zapas bg, większy zasięg i dużo lepsze właściwości morskie oraz silniejszą konstrukcję. Wymienione zalety predestynują ten typ do działań oceanicznych, czy to w charakterze eskorty jednostek handlowych i pomocniczych, czy to w charakterze okrętów towarzyszących wielkim jednostkom bojowym.
Uważam, że może to być nasz podstawowy typ niszczyciela na długie lata i nie wykluczam zarówno przedłużenia serii, jak i eksportu tego projektu do krajów zaprzyjaźnionych lub neutralnych.
W stosunku do Monsunów obniżyłem nieznacznie wysokość kominów, chyba poprawiło to „urodę” sylwetki.
Wprawdzie nominalny koszt budowy tych okrętów jest wyższy niż jednostek typu Monsun, ale biorąc pod uwagę stały wzrost kosztów, można uznać, że jest to ekonomiczniejsza wersja Monsunów.


Tsunami, Poland Destroyer laid down 1925

Displacement:
            1 324 t light; 1 374 t standard; 1 469 t normal; 1 545 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (346,75 ft / 341,21 ft) x 32,81 ft x (13,12 / 13,51 ft)
            (105,69 m / 104,00 m) x 10,00 m  x (4,00 / 4,12 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline, forward 1 raised mount
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck 1 raised mount
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread 2 raised mounts
      Weight of broadside 217 lbs / 98 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,754 t each, 10,524 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,687 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 10 reloads - 2,303 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 31 114 shp / 23 211 Kw = 33,00 kts
            Range 5 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 172 tons

Complement:
            118 - 154

Cost:
            £0,574 million / $2,294 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 97 tons, 6,6%
               - Guns: 69 tons, 4,7%
               - Weapons: 28 tons, 1,9%
            Machinery: 747 tons, 50,9%
            Hull, fittings & equipment: 480 tons, 32,7%
            Fuel, ammunition & stores: 145 tons, 9,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              412 lbs / 187 Kg = 11,3 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,04
            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
            Roll period: 13,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,50
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,84

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,350 / 0,358
            Length to Beam Ratio: 10,40 : 1
            'Natural speed' for length: 20,03 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 85
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Forward deck:       24,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:    46,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        15,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      12,14 ft / 3,70 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 179,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,2%
            Waterplane Area: 6 840 Square feet or 635 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 65%
            Structure weight / hull surface area: 42 lbs/sq ft or 206 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,63
                        - Longitudinal: 1,68
                        - Overall: 0,69
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Tsunami (1925)
Fala (1925)
Grzywacz (1925)
Sejsza (1925)
Obłok (1926)
Chmura (1926)
Ulewa (1926)
Śnieżyca (1926)
Zadymka (1927)
Zawieja (1927)
Zamieć (1927)
Zawierucha (1927)

Pierwsza przymiarka do krążownika podwodnego



Pierwsza przymiarka do krążownika podwodnego

Poniżej wstępny raport dotyczący - budzącego tak burzliwą dyskusję - podwodnego krążownika.
Prócz 16 torped w wyrzutniach, okręt zabierałby dodatkowo 14 torped zapasowych. Ewentualna opcja 13 wyrzutni + 17 torped w zapasie. Czas zanurzenia szacuję na 45 s. Niepokoi trochę niewielki zasięg pod wodą, ale taka „krowa” musi generować duże opory. Spróbuję zwiększyć pojemność baterii akumulatorów, to z kolei zmniejszy głębokości zanurzenia. Można ewentualnie zwiększyć zasięg podwodny kosztem nawodnego. Duże rozmiary jednostki korzystnie wpłynęły na właściwości morskie.

Rekin, Poland Submarine laid down 1927

Displacement:
            2 041 t light; 2 097 t standard; 2 566(3 019) t normal; 2 942 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (379,22 ft / 377,30 ft) x 31,50 ft x (21,00 / 22,84 ft)
            (115,59 m / 115,00 m) x 9,60 m  x (6,40 / 6,96 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 120 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Single mounts on centreline, evenly spread
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 480 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward 1 raised mount
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck aft 1 raised mount
      Weight of broadside 70 lbs / 32 kg
      Main Torpedoes
      10 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,762 t each, 17,619 t total
            submerged bow & stern tubes
      2nd Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,762 t each, 10,572 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 8 230(1 622) shp / 6 140(1 210) Kw = 21,00(10,00) kts
            Range 16 500(85)nm at 10,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 766 tons

Complement:
            103

Cost:
            £0,812 million / $3,248 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 71 tons, 2,8%
               - Guns: 15 tons, 0,6%
               - Weapons: 56 tons, 2,2%
            Machinery: 260 tons, 10,1%
            Hull, fittings & equipment: 1 257 tons, 49,0%
            Fuel, ammunition & stores: 526 tons, 20,5%
            Miscellaneous weights: 453 tons, 17,7%
               - Hull below water: 453 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 869 lbs / 1 755 Kg = 64,8 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 12,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,360 / 0,379
            Length to Beam Ratio: 11,98 : 1
            'Natural speed' for length: 19,42 kts
            Power going to wave formation at top speed: 35 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  10,50 ft / 3,20 m
               - Forward deck:       35,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  10,50 ft / 3,20 m
               - Aft deck:    35,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  10,50 ft / 3,20 m
               - Quarter deck:        15,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  0,98 ft / 0,30 m
               - Average freeboard:                      9,88 ft / 3,01 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 66,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 60,0%
            Waterplane Area: 7 133 Square feet or 663 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 255%
            Structure weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 428 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,60
                        - Longitudinal: 2,81
                        - Overall: 1,69
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Operational diving deepth 84 m
Emergency diving deepth 135 m
Crush deepth 211 m