sobota, 4 kwietnia 2015

Niszczyciel typu Tsunami 1925-1927 (12 szt.)



Niszczyciel typu Tsunami 1925-1927 (12 szt.)

Długa seria niszczycieli, która ma „załatwić” braki okrętów tej klasy w naszej flocie. Z założenia mają to być niszczyciele uniwersalne, nadające się zarówno do zadań eskortowych, jak i ofensywnych.
Okręty są niewielką modyfikacją typu Monsun; są o 1 m krótsze, o 1 w. wolniejsze, mają 1 działo 120 mm mniej, ale za to posiadają większy zapas bg, większy zasięg i dużo lepsze właściwości morskie oraz silniejszą konstrukcję. Wymienione zalety predestynują ten typ do działań oceanicznych, czy to w charakterze eskorty jednostek handlowych i pomocniczych, czy to w charakterze okrętów towarzyszących wielkim jednostkom bojowym.
Uważam, że może to być nasz podstawowy typ niszczyciela na długie lata i nie wykluczam zarówno przedłużenia serii, jak i eksportu tego projektu do krajów zaprzyjaźnionych lub neutralnych.
W stosunku do Monsunów obniżyłem nieznacznie wysokość kominów, chyba poprawiło to „urodę” sylwetki.
Wprawdzie nominalny koszt budowy tych okrętów jest wyższy niż jednostek typu Monsun, ale biorąc pod uwagę stały wzrost kosztów, można uznać, że jest to ekonomiczniejsza wersja Monsunów.


Tsunami, Poland Destroyer laid down 1925

Displacement:
            1 324 t light; 1 374 t standard; 1 469 t normal; 1 545 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (346,75 ft / 341,21 ft) x 32,81 ft x (13,12 / 13,51 ft)
            (105,69 m / 104,00 m) x 10,00 m  x (4,00 / 4,12 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline, forward 1 raised mount
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck 1 raised mount
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread 2 raised mounts
      Weight of broadside 217 lbs / 98 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,754 t each, 10,524 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,687 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 10 reloads - 2,303 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 31 114 shp / 23 211 Kw = 33,00 kts
            Range 5 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 172 tons

Complement:
            118 - 154

Cost:
            £0,574 million / $2,294 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 97 tons, 6,6%
               - Guns: 69 tons, 4,7%
               - Weapons: 28 tons, 1,9%
            Machinery: 747 tons, 50,9%
            Hull, fittings & equipment: 480 tons, 32,7%
            Fuel, ammunition & stores: 145 tons, 9,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              412 lbs / 187 Kg = 11,3 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,04
            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
            Roll period: 13,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,50
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,84

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,350 / 0,358
            Length to Beam Ratio: 10,40 : 1
            'Natural speed' for length: 20,03 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 85
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Forward deck:       24,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:    46,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        15,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      12,14 ft / 3,70 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 179,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,2%
            Waterplane Area: 6 840 Square feet or 635 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 65%
            Structure weight / hull surface area: 42 lbs/sq ft or 206 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,63
                        - Longitudinal: 1,68
                        - Overall: 0,69
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Tsunami (1925)
Fala (1925)
Grzywacz (1925)
Sejsza (1925)
Obłok (1926)
Chmura (1926)
Ulewa (1926)
Śnieżyca (1926)
Zadymka (1927)
Zawieja (1927)
Zamieć (1927)
Zawierucha (1927)

7 komentarzy:

  1. "No więc" się doczekaliśmy dłuższej serii niszczycieli! około roku 1932 w oparciu o ten projekt można by zrobić coś troszkę większego ("pół-lider"?), lub zbudować własną wersję typu "Grom" (w konfiguracji 8x105 lub 6x120mm i podobną prędkością [37w]).
    Bardzo dobra inwestycja na przyszłość moim zdaniem! (mówię o typie Tsunami)
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy to będzie "bardzo dobra inwestycja na przyszłość", to się jeszcze okaże. Zdradzę, że pojawiają się co do tego pewne wątpliwości.

      JKS

      Usuń
    2. ""No więc" się doczekaliśmy..." z całym szacunkiem, ale to jest lekko zmieniony projekt Monsuna z 1921r (post 13 grudnia 2014), więc w 1932 będzie trochę wiekowy. A Grom (6x120) to już był (post 25 luty 2015). Tak więc "wszystko już było".
      Pozdrawiam
      H_Babbock

      Usuń
    3. Z tą "wiekowością" to trochę przesada, ale rzeczywiście coraz mniej optymistycznie zapatruję się na przyszłość tego projektu (patrz komentarz powyżej). W każdym razie na pewno nie jest to podstawa do budowy wielkich niszczycieli (liderów).

      JKS

      Usuń
    4. Mówiąc Typ Grom miałem namyśli realnego "Groma" i "Błyskawicę", tylko od razu po poprawkach w Anglii. :)
      Kpt.G

      Usuń
    5. Błyskawica w wersji po przezbrojeniu w Anglii kiedyś mi się bardzo podobała. Okręt bardzo szybki i z bardzo silna bronią plot (4xII 40mm Bofors). Ale kiedy spokojnie przeanalizowałem "ciężką" broń to jest słabo:
      8x102 to równoważnik około 5x120, do tego tylko 3 wt - marnie jak"lidera".
      W sumie to Błyskawica była wówczas (tak troszkę przesadzając) "szybką kanonierka plot" (kanonierka, bo za mała na krążownik).
      Pozdrawiam
      H_Babbock

      Usuń
    6. Brytyjczycy przezbrajając "Błyskawicę" mieli na celu dostosowanie jej do zadań eskortowych, co w przypadku tego okrętu nie było chyba najlepszym pomysłem. Niemniej należy zrozumieć ich podejście w kontekście tak ważnej dla Anglii "Bitwy o Atlantyk"
      Po przezbrojeniu "Błyskawica" dość mocno przypominała japońskie niszczyciele typu "Akizuki"

      JKS

      Usuń