Polski pancernik typu Mieszko I (ex-Impierator Alieksandr III, ex-Wolia, ex-Gienierał Alieksiejew) 1937 (1 jednostka)
Pomysłodawcą jest – debiutujący w tej roli – kolega MB
(nie mylić z kolegą mb81). Legenda została napisana wspólnymi, Pomysłodawcy i
moimi siłami. Opracowanie techniczne moje.
Prezentowany okręt posiada bardzo
bogatą (szczególnie w kwestii nazewnictwa) historię. Oddany do użytku w roku
1917, jako Impierator Alieksandr III,
jeszcze tego samego roku zmienił nazwę na Wolia.
Teraz zaczyna się kalejdoskop wydarzeń związanych z sytuacją rewolucyjną w
Rosji. W roku 1918 przejęty przez Niemców, następnie przez Brytyjczyków i
przebazowany do Izmiru. W październiku roku 1919 okręt powraca do Sewastopola i
wchodzi w skład floty „białych” pod nazwą Gienierał
Alieksiejew. W roku 1920 wspiera ogniem, walczące z bolszewikami „białe” oddziały.
W grudniu 1920 roku, wraz z innymi „białymi” jednostkami internowany przez
Francuzów w Bizercie.
W 1928 roku Francuzi postanawiają pozbyć się internowanych jednostek sprzedając je na złom. W tym momencie
pojawiła się polska inicjatywa, mająca na celu odkupienie części tych okrętów,
właśnie po cenie złomu, oraz ich modernizację w stoczniach francuskich. Złożono
przy tym obietnicę, że ewentualne dalsze modernizacje odbędą się w tych samych stoczniach.
W ten sposób Gienierał Alieksiejew
trafił w ręce polskie i został przemianowany na Mieszko I. W związku z brakiem funduszy zrezygnowano z poważniejszej
modernizacji. Na początku roku 1929, okręt został przeholowany do Tulonu, gdzie
przeszedł tylko doraźny remont, przywracający mu sprawność bojową. Po jego zakończeniu, w roku 1930 na okręcie podniesiono polską banderę i
okręt odbył – z mieszaną jeszcze polsko-francuską załogą – rejs do Gdyni. Do
końca roku 1934 udało się uzbierać (głównie drogą kolekty narodowej) fundusze na
modernizację Mieszka I. W styczniu
1935 roku okręt udał się do stoczni Chantiers Navals Français, gdzie miała
odbyć się modernizacja; ukończono ją w lutym 1937 roku. Poniżej jej opis.
Kadłub
Bez większych zmian. Przebudowano dziobnicę,
nadając jej quasi-kliprowe wychylenie oraz częściowo zmieniono podział wewnętrzny
kadłuba.
Napęd
Wymieniono w całości. Zamontowano osiem
kotłów olejowych typu Indret w czterech kotłowniach oraz cztery zestawy turbin
parowych z przekładniami typu Rateau-Bretagne w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Istniejące zdemontowane w całości (większość
artylerii wykorzystana w artylerii nadbrzeżnej). W jego miejsce zainstalowano:
- 2xIVx330
mm/50 (13") Mle 1931, przy elewacji maksymalnej 35o
donośność pociskiem APC 560,0 kg wynosi 41700 m;
- 8xIIx155
mm/50 (6.1") Mle 1920, przy elewacji maksymalnej 40o
donośność pociskiem HE 56,5 kg wynosi 26100 m;
- 8xIIx37
mm/50 (1.46") Mle 1925, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 0,73 kg wynosi 7180 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność tym samym pociskiem wynosi 4740 m;
- 6xIIx13.2
mm/76 (0.52") Mle 1929, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność tym samym pociskiem wynosi 4200 m.
Kierowanie ogniem za pomocą
dalocelownika głównego o bazie 7,2 m oraz dalocelownika pomocniczego o bazie
5,3 m. Ponadto, obydwie wieże 330 mm są wyposażone w dalmierz optyczny o bazie
12,0 m, a połowa wież 155 mm w dalmierz optyczny o bazie 5,9 m.
W marcu 1939 roku, podjęto decyzję o
wzmocnieniu artylerii plot. Planowano zdemontować wszystkie stanowiska 37 oraz
13,2 mm i zastąpić je przez:
- 4xIx75 mm/50 (2.95”) wz.36,
- 6xIIx40 mm/56 (1.57”) wz.36,
- 8xIIx20 mm/70 (0,79”) wz.38.
Do wybuchu wojny zdołano jedynie wymienić
nkm-y 13,2 mm na działka 20 mm oraz zastąpić cztery stanowiska 37 mm przez sześć
stanowisk 40 mm. Na dzień 01.09.1939, artyleria plot okrętu wyglądała tak:
6xIIx40, 4xIIx37 i 6xIIx20 mm.
Opancerzenie
Dodano górny pokład pancerny o
grubości 25 mm oraz grodzie przeciwtorpedowe o grubości 37 mm. Pozostałe istniejące opancerzenie bez zmian.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki
maszty i kominy.
Zainstalowano trzy radiostacje o
zróżnicowanym zasięgu oraz
radionamiernik. Wymieniono wyposażenie nawigacyjne.
W wyniku modernizacji:
- prędkość maksymalna wzrosła z 21,00 do
24,44 w;
- zasięg wzrósł z 1400 Mm przy 12 w.
do 6200 Mm przy 12 w;
- ciężar salwy burtowej obniżył się z
5983 kg do 4932 kg (tylko artyleria główna i średnia).
Koszt modernizacji wyniósł 48,3%
wartości identycznego okrętu nowego.
We wrześniu 1939 roku okręt pozostał na polskim wybrzeżu (trzy
niszczyciele z planu „Peking” również). Schleswig-Holstein
nie przypłynął, bo byłby narażony na zniszczenie przez Mieszka. Siła ognia (w tym plot) polskiej obrony niepomiernie wzrasta.
W tych warunkach, obrona Westerplatte trwa 10 dni, obszaru Gdyni 30 dni, a Helu
60 dni. Czy to może mieć wpływ na dalszy przebieg IIWS? Temat do dyskusji.
Indywidualne
losy Mieszka wyglądały tak:
- w
dniach 01-11.09, Mieszko I (we
współdziałaniu z innymi okrętami oraz naziemną artylerią plot) odpiera 17
ataków lotniczych;
- 12.09,
po trafieniu trzynastą już bombą, osiada na dnie Zatoki Gdańskiej, kilka Mm na WWN
od bazy na Helu;
- ponieważ
pokład górny pozostaje jeszcze ponad wodą, okręt realizuje się teraz w roli „dennej”
baterii artyleryjskiej i nie przestaje wspierać ogniem oddziałów lądowych;
- w dniach
14-17.09, okręt odpiera kilka następnych ataków z powietrza; kolejne trafienie
bombą nie zmienia jego sytuacji;
- w dniach
18-20.09 względny spokój, prawdopodobnie lotnictwo niemieckie uzupełnia straty,
okres ten zostaje wykorzystany na demontaż i przeniesienie na ląd czterech
sprawnych stanowisk 40 mm;
-
21.09 zmasowane naloty i następne dwa trafienia bombami 250 kg, na okręcie
czynne pozostają jedynie: jedna wieża 330 mm, trzy wieże 155 mm, dwa stanowiska
37 mm i cztery 20 mm;
- naloty
w dniach 22-23.09 nie przynoszą poważniejszych strat, ale amunicja ulega
wyczerpaniu, następnej nocy okręt zostaje ewakuowany, a wszelkie istotne układy
i mechanizmy zniszczone.
Efekty
tej heroicznej epopei przedstawiają się następująco:
- 29
samolotów zestrzelonych i 14 uszkodzonych;
-
zniszczonych na lądzie (szacunkowo) 18 dział i moździerzy.
W roku 1947 wrak okrętu został podniesiony z dna i pocięty na złom.
Mieszko I, Poland battleship laid down 1911, launched 1914, completed
1917, modernized 1937 (engine 1936)
Displacement:
20 384 t light;
21 795 t standard; 22 600 t normal; 23 244 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(558,05 ft / 550,53 ft)
x 89,57 ft x (27,56 / 28,19 ft)
(170,09 m / 167,80 m) x
27,30 m x (8,40 / 8,59 m)
Armament:
8 - 12,99" / 330 mm
50,0 cal guns - 1 234,59lbs / 560,00kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1931 Model
4-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
16 - 6,10" / 155 mm
50,0 cal guns - 124,56lbs / 56,50kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1920 Model
8 x 2-gun mounts on sides, evenly spread
16 - 1,46" / 37,0 mm 50,0 cal guns -
1,60lbs / 0,73kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1925 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
12 - 0,52" / 13,2 mm
76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1930 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
6 double
raised mounts
Weight of broadside 10 886
lbs / 4 938 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 10,5" / 267 mm 369,09 ft / 112,50 m 17,39
ft / 5,30 m
Ends: 3,94" / 100 mm 168,96 ft / 51,50 m 17,39
ft / 5,30 m
12,47 ft / 3,80 m Unarmoured ends
Main Belt covers 103% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,46"
/ 37 mm 369,09 ft / 112,50 m 25,92 ft / 7,90 m
Beam between torpedo
bulkheads 72,51 ft / 22,10 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 5,91" / 150 mm 12,0"
/ 305 mm
2nd: 2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm 1,97"
/ 50 mm
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
3,94" / 100 mm
- Conning towers: Forward 12,99" / 330 mm, Aft 5,91" / 150 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
48 000 shp / 35 808 Kw = 24,44 kts
Range 6 200nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 449 tons
Complement:
921 - 1 198
Cost:
£1,000 million / $4,000
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 816
tons, 12,5%
- Guns: 2 816 tons, 12,5%
Armour: 8 698
tons, 38,5%
- Belts: 3 368 tons, 14,9%
- Torpedo bulkhead: 516 tons, 2,3%
- Armament: 2 342 tons, 10,4%
- Armour Deck: 2 147 tons, 9,5%
- Conning Towers: 325 tons, 1,4%
Machinery: 1 347
tons, 6,0%
Hull, fittings &
equipment: 7 524 tons, 33,3%
Fuel, ammunition &
stores: 2 216 tons, 9,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
34 816 lbs / 15 792 Kg = 31,8 x
13,0 " / 330 mm shells or 2,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,11
Metacentric height 5,2
ft / 1,6 m
Roll period: 16,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,83
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,35
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,582 / 0,585
Length to Beam Ratio:
6,15 : 1
'Natural speed' for
length: 23,46 kts
Power going to wave
formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 52
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,00 degrees
Stern overhang: -3,94
ft / -1,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 17,00%, 24,61 ft /
7,50 m, 21,65 ft / 6,60 m
- Forward deck: 33,50%, 21,65 ft / 6,60
m, 21,65 ft / 6,60 m
- Aft deck: 33,50%, 21,65 ft / 6,60 m, 21,65 ft / 6,60 m
- Quarter deck: 16,00%, 21,65 ft /
6,60 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Average freeboard: 21,88 ft / 6,67 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 83,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 158,8%
Waterplane Area:
35 464 Square feet or 3 295 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 100%
Structure weight / hull
surface area: 176 lbs/sq ft or 858 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,04
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily