sobota, 16 stycznia 2021

Polski pancernik typu Mieszko I (ex-Impierator Alieksandr III, ex-Wolia, ex-Gienierał Alieksiejew) 1937 (1 jednostka)

Polski pancernik typu Mieszko I (ex-Impierator Alieksandr III, ex-Wolia, ex-Gienierał Alieksiejew) 1937 (1 jednostka)

Pomysłodawcą jest – debiutujący w tej roli – kolega MB (nie mylić z kolegą mb81). Legenda została napisana wspólnymi, Pomysłodawcy i moimi siłami. Opracowanie techniczne moje.

Prezentowany okręt posiada bardzo bogatą (szczególnie w kwestii nazewnictwa) historię. Oddany do użytku w roku 1917, jako Impierator Alieksandr III, jeszcze tego samego roku zmienił nazwę na Wolia. Teraz zaczyna się kalejdoskop wydarzeń związanych z sytuacją rewolucyjną w Rosji. W roku 1918 przejęty przez Niemców, następnie przez Brytyjczyków i przebazowany do Izmiru. W październiku roku 1919 okręt powraca do Sewastopola i wchodzi w skład floty „białych” pod nazwą Gienierał Alieksiejew. W roku 1920 wspiera ogniem, walczące z bolszewikami „białe” oddziały. W grudniu 1920 roku, wraz z innymi „białymi” jednostkami internowany przez Francuzów w Bizercie.

W 1928 roku Francuzi postanawiają pozbyć się internowanych jednostek sprzedając je na złom. W tym momencie pojawiła się polska inicjatywa, mająca na celu odkupienie części tych okrętów, właśnie po cenie złomu, oraz ich modernizację w stoczniach francuskich. Złożono przy tym obietnicę, że ewentualne dalsze modernizacje odbędą się w tych samych stoczniach. W ten sposób Gienierał Alieksiejew trafił w ręce polskie i został przemianowany na Mieszko I. W związku z brakiem funduszy zrezygnowano z poważniejszej modernizacji. Na początku roku 1929, okręt został przeholowany do Tulonu, gdzie przeszedł tylko doraźny remont, przywracający mu sprawność bojową. Po jego zakończeniu, w roku 1930 na okręcie podniesiono polską banderę i okręt odbył – z mieszaną jeszcze polsko-francuską załogą – rejs do Gdyni. Do końca roku 1934 udało się uzbierać (głównie drogą kolekty narodowej) fundusze na modernizację Mieszka I. W styczniu 1935 roku okręt udał się do stoczni Chantiers Navals Français, gdzie miała odbyć się modernizacja; ukończono ją w lutym 1937 roku. Poniżej jej opis.

Kadłub

Bez większych zmian. Przebudowano dziobnicę, nadając jej quasi-kliprowe wychylenie oraz częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.

Napęd

Wymieniono w całości. Zamontowano osiem kotłów olejowych typu Indret w czterech kotłowniach oraz cztery zestawy turbin parowych z przekładniami typu Rateau-Bretagne w czterech maszynowniach.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowane w całości (większość artylerii wykorzystana w artylerii nadbrzeżnej). W jego miejsce zainstalowano:

- 2xIVx330 mm/50 (13") Mle 1931, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem APC 560,0 kg wynosi 41700 m;

- 8xIIx155 mm/50 (6.1") Mle 1920, przy elewacji maksymalnej 40o donośność pociskiem HE 56,5 kg wynosi 26100 m;

- 8xIIx37 mm/50 (1.46") Mle 1925, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,73 kg wynosi 7180 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 4740 m;

- 6xIIx13.2 mm/76 (0.52") Mle 1929, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4200 m.

Kierowanie ogniem za pomocą dalocelownika głównego o bazie 7,2 m oraz dalocelownika pomocniczego o bazie 5,3 m. Ponadto, obydwie wieże 330 mm są wyposażone w dalmierz optyczny o bazie 12,0 m, a połowa wież 155 mm w dalmierz optyczny o bazie 5,9 m.

W marcu 1939 roku, podjęto decyzję o wzmocnieniu artylerii plot. Planowano zdemontować wszystkie stanowiska 37 oraz 13,2 mm i zastąpić je przez:

- 4xIx75 mm/50 (2.95”) wz.36,

- 6xIIx40 mm/56 (1.57”) wz.36,

- 8xIIx20 mm/70 (0,79”) wz.38.

Do wybuchu wojny zdołano jedynie wymienić nkm-y 13,2 mm na działka 20 mm oraz zastąpić cztery stanowiska 37 mm przez sześć stanowisk 40 mm. Na dzień 01.09.1939, artyleria plot okrętu wyglądała tak: 6xIIx40, 4xIIx37 i 6xIIx20 mm.

Opancerzenie

Dodano górny pokład pancerny o grubości 25 mm oraz grodzie przeciwtorpedowe o grubości 37 mm. Pozostałe  istniejące opancerzenie bez zmian.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki maszty i kominy.

Zainstalowano trzy radiostacje o zróżnicowanym zasięgu  oraz radionamiernik. Wymieniono wyposażenie nawigacyjne.

W wyniku modernizacji:

- prędkość maksymalna wzrosła z 21,00 do 24,44 w;

- zasięg wzrósł z 1400 Mm przy 12 w. do 6200 Mm przy 12 w;

- ciężar salwy burtowej obniżył się z 5983 kg do 4932 kg (tylko artyleria główna i średnia).

Koszt modernizacji wyniósł 48,3% wartości identycznego okrętu nowego.

We wrześniu 1939 roku okręt pozostał na polskim wybrzeżu (trzy niszczyciele z planu „Peking” również). Schleswig-Holstein nie przypłynął, bo byłby narażony na zniszczenie przez Mieszka. Siła ognia (w tym plot) polskiej obrony niepomiernie wzrasta. W tych warunkach, obrona Westerplatte trwa 10 dni, obszaru Gdyni 30 dni, a Helu 60 dni. Czy to może mieć wpływ na dalszy przebieg IIWS? Temat do dyskusji.

Indywidualne losy Mieszka wyglądały tak:

- w dniach 01-11.09, Mieszko I (we współdziałaniu z innymi okrętami oraz naziemną artylerią plot) odpiera 17 ataków lotniczych;

- 12.09, po trafieniu trzynastą już bombą, osiada na dnie Zatoki Gdańskiej, kilka Mm na WWN od bazy na Helu;

- ponieważ pokład górny pozostaje jeszcze ponad wodą, okręt realizuje się teraz w roli „dennej” baterii artyleryjskiej i nie przestaje wspierać ogniem oddziałów lądowych;

- w dniach 14-17.09, okręt odpiera kilka następnych ataków z powietrza; kolejne trafienie bombą nie zmienia jego sytuacji;

- w dniach 18-20.09 względny spokój, prawdopodobnie lotnictwo niemieckie uzupełnia straty, okres ten zostaje wykorzystany na demontaż i przeniesienie na ląd czterech sprawnych stanowisk 40 mm;

- 21.09 zmasowane naloty i następne dwa trafienia bombami 250 kg, na okręcie czynne pozostają jedynie: jedna wieża 330 mm, trzy wieże 155 mm, dwa stanowiska 37 mm i cztery 20 mm;

- naloty w dniach 22-23.09 nie przynoszą poważniejszych strat, ale amunicja ulega wyczerpaniu, następnej nocy okręt zostaje ewakuowany, a wszelkie istotne układy i mechanizmy zniszczone.

Efekty tej heroicznej epopei przedstawiają się następująco:

- 29 samolotów zestrzelonych i 14 uszkodzonych;

- zniszczonych na lądzie (szacunkowo) 18 dział i moździerzy.

W roku 1947 wrak okrętu został podniesiony z dna i pocięty na złom. 

Mieszko I, Poland battleship laid down 1911, launched 1914, completed 1917, modernized 1937 (engine 1936)

 Displacement:

            20 384 t light; 21 795 t standard; 22 600 t normal; 23 244 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (558,05 ft / 550,53 ft) x 89,57 ft x (27,56 / 28,19 ft)

            (170,09 m / 167,80 m) x 27,30 m  x (8,40 / 8,59 m)

 Armament:

      8 - 12,99" / 330 mm 50,0 cal guns - 1 234,59lbs / 560,00kg shells, 120 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1931 Model

              4-gun mounts on centreline ends, evenly spread

      16 - 6,10" / 155 mm 50,0 cal guns - 124,56lbs / 56,50kg shells, 250 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1920 Model

              8 x 2-gun mounts on sides, evenly spread

      16 - 1,46" / 37,0 mm 50,0 cal guns - 1,60lbs / 0,73kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1925 Model

              8 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        8 raised mounts

      12 - 0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1930 Model

              6 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        6 double raised mounts

      Weight of broadside 10 886 lbs / 4 938 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   10,5" / 267 mm           369,09 ft / 112,50 m   17,39 ft / 5,30 m

            Ends:   3,94" / 100 mm           168,96 ft / 51,50 m     17,39 ft / 5,30 m

              12,47 ft / 3,80 m Unarmoured ends

              Main Belt covers 103% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,46" / 37 mm 369,09 ft / 112,50 m   25,92 ft / 7,90 m

            Beam between torpedo bulkheads 72,51 ft / 22,10 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   13,0" / 330 mm           5,91" / 150 mm                      12,0" / 305 mm

            2nd:     2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

    - Conning towers: Forward 12,99" / 330 mm, Aft 5,91" / 150 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 48 000 shp / 35 808 Kw = 24,44 kts

            Range 6 200nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 449 tons

 Complement:

            921 - 1 198

 Cost:

            £1,000 million / $4,000 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 816 tons, 12,5%

               - Guns: 2 816 tons, 12,5%

            Armour: 8 698 tons, 38,5%

               - Belts: 3 368 tons, 14,9%

               - Torpedo bulkhead: 516 tons, 2,3%

               - Armament: 2 342 tons, 10,4%

               - Armour Deck: 2 147 tons, 9,5%

               - Conning Towers: 325 tons, 1,4%

            Machinery: 1 347 tons, 6,0%

            Hull, fittings & equipment: 7 524 tons, 33,3%

            Fuel, ammunition & stores: 2 216 tons, 9,8%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              34 816 lbs / 15 792 Kg = 31,8 x 13,0 " / 330 mm shells or 2,7 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,11

            Metacentric height 5,2 ft / 1,6 m

            Roll period: 16,5 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,83

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,35

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,582 / 0,585

            Length to Beam Ratio: 6,15 : 1

            'Natural speed' for length: 23,46 kts

            Power going to wave formation at top speed: 52 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 52

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees

            Stern overhang: -3,94 ft / -1,20 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            17,00%,  24,61 ft / 7,50 m,  21,65 ft / 6,60 m

               - Forward deck:       33,50%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,65 ft / 6,60 m

               - Aft deck:    33,50%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,65 ft / 6,60 m

               - Quarter deck:        16,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,98 ft / 6,70 m

               - Average freeboard:                      21,88 ft / 6,67 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,4%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 158,8%

            Waterplane Area: 35 464 Square feet or 3 295 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 100%

            Structure weight / hull surface area: 176 lbs/sq ft or 858 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,93

                        - Longitudinal: 2,04

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily