Pancernik typu Kazimierz Jagiellończyk 1938-1939 (2 szt.)
Okręt
ten został zaprojektowany jeszcze w czasie obowiązywania ograniczeń
traktatowych, a budowę rozpoczęto w roku 1934, kiedy przedłużenie traktatu było
już wg oceny naszej Admiralicji nieprawdopodobne. Dotyczyło to również – jak pamiętacie
– krążowników typu Giżycko (CA-14
1937).
Kazimierz
Jagiellończyk,
z wypornością standardową 47 693 t i normalną 52 862 t, jest
aktualnie największym okrętem na świecie, dystansując dość wyraźnie dotychczasowego
lidera Hooda. Jednakże do naszego
wywiadu docierają fragmentaryczne i niepotwierdzone na razie wiadomości, że w
Japonii powstaje coś jeszcze większego!
Wstępne
plany naszego okrętu zakładały uzbrojenie go w 10 dział 406 mm, okazało się to
jednak niemożliwe, trzeba by było wyraźnie obniżyć prędkość lub opancerzenie.
Niemniej 9x406 mm to też potęga! Równać się może z nim pod tym względem tylko
typ Nelson, ustepując jednak zdecydowanie
prędkością i częściowo opancerzeniem. Pozostałe dane o uzbrojeniu można znaleźć
raporcie, więc nie będę się o tym
rozpisywać.
Jednostka
jest bogato – jak na te czasy – wyposażona w tzw. sensory, ale to już taki „znak
czasu” M.in. zamontowano tu nowy typ radaru RWN-PM-1, umożliwiający kontrolę
przestrzeni powietrznej i powierzchni wody.
Wyposażenie
lotnicze składa się z 4 wodnosamolotów, które wszystkie mieszczą się w
obszernym podpokładowym hangarze z podnośnikiem.
Szczególnie
silne jest opancerzenie poziome; jest to przejaw znanych już poglądów
Admiralicji na rolę lotnictwa w działaniach na morzu. Starannie rozwiązano
także ochronę podwodnej części kadłuba. Poniżej głównego pasa pancernego
znajdują się dwie równoległe grodzie przeciwtorpedowe, a przestrzeń pomiędzy
nimi wypełniona jest wodą balastową (lub częściowo dodatkowymi zapasami
paliwa). Na całej długości kadłuba występuje podwójne dno, a na długości
cytadeli pancernej nawet potrójne. Wszystko to mocno ogranicza skutki trafień
torpedami, a także wejścia na miny.
Jak
już wspomniałem, zrezygnowano z jednego działa 406 mm dla zapewnienia jednostce
prędkości min. 30 w, pożądanej w celu możności towarzyszenia szybkim
lotniskowcom. Również z tego powodu zasięg jest całkiem „oceaniczny” Dzielność
morska jest na poziomie typowym dla okrętów tej klasy.
Okręt
charakteryzuje się stosunkowo niską sylwetką; wymaganą przestrzeń wewnętrzną
osiągnięto nie „windując” nadbudówki w górę, ale dzięki dużemu zanurzeniu oraz
wydłużeniu i poszerzeniu nadbudówek w stosunku do typowych rozwiązań.
Wprowadzenie
do służby prezentowanego typu, wymusiło niejako wśród odpowiedzialnych członków
Admiralicji dyskusję na temat przyszłości naszych pancerników typu Bolesław Chrobry (BB-2 1912/27). Powody
są dwa: po pierwsze, finansowe możliwości naszej Marynarki są wielkie, ale
jednak ograniczone, a po drugie, te 26-letnie okręty - pomimo modernizacji -
nie spełniają już z powodu przede wszystkim swojej niewielkiej wielkości, siły
ognia i prędkości wymogów współczesnego pola walki na morzu. Podjęto następujące
decyzje: w najbliższym czasie sprzedać, jak się nie da obydwu, to chociaż jeden,
a drugi przeznaczyć na okręt szkolny. Jeśli nie powiedzie się sprzedaż nawet jednego,
ten starszy z nich czeka rola okrętu-celu, lub nawet złomowanie.
Kazimierz Jagiellończyk, Poland Battleship laid down 1938
Displacement:
44 201 t light; 47 693 t
standard; 52 862 t normal; 56 997 t full load
Dimensions:
Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(892,66 ft / 885,83 ft) x 108,27 ft
x (39,37 / 41,66 ft)
(272,08 m / 270,00 m) x 33,00 m x (12,00 / 12,70 m)
Armament:
9 - 15,98" / 406 mm 45,0 cal guns -
2 239,90lbs / 1 016,00kg shells, 180 per gun
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1921 Model
3 x Triple mounts on centreline ends, majority forward
1 raised mount -
superfiring
18 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns -
72,09lbs / 32,70kg shells, 450 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised mount
24 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns -
2,05lbs / 0,93kg shells, 2 250 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Quad mounts on sides, evenly spread
4 raised mounts
2 x Quad mounts on centreline ends, evenly spread
2 double raised mounts
24 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns -
0,55lbs / 0,25kg shells, 4 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
12 x Twin mounts on sides, evenly spread
12 raised mounts
Weight of broadside 20 919 lbs / 9 489 kg
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 14,8" / 375 mm 459,32
ft / 140,00 m 11,15 ft / 3,40 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 80% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Strengthened structural
bulkheads:
5,91" / 150 mm 459,32 ft / 140,00 m 28,22 ft / 8,60 m
Beam between torpedo bulkheads 88,58
ft / 27,00 m
- Hull void:
0,00" / 0 mm 0,00
ft / 0,00 m 0,00 ft / 0,00 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 14,8" / 375 mm 9,84"
/ 250 mm 14,8" /
375 mm
2nd: 2,95"
/ 75 mm 1,97" / 50 mm 2,95" / 75 mm
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks: 7,87" / 200
mm
- Conning towers: Forward 14,76" / 375
mm, Aft 7,87" / 200 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 160 860
shp / 120 002 Kw = 30,70 kts
Range 13 900nm at 16,00 kts
Bunker at max displacement =
9 303 tons
Complement:
1 743 - 2 266
Cost:
£22,816 million / $91,264 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 3 413 tons, 6,5%
- Guns: 3 413 tons, 6,5%
Armour: 17 468 tons, 33,0%
- Belts: 3 313 tons, 6,3%
- Torpedo bulkhead: 2 832 tons, 5,4%
- Armament: 4 077 tons, 7,7%
- Armour Deck: 6 559 tons, 12,4%
- Conning Towers: 687 tons, 1,3%
Machinery: 4 405 tons, 8,3%
Hull, fittings & equipment:
17 127 tons, 32,4%
Fuel, ammunition & stores:
8 661 tons, 16,4%
Miscellaneous weights: 1 789
tons, 3,4%
- Hull below water: 331 tons
- Hull void weights: 1 428 tons
- Hull above water: 15 tons
- On freeboard deck: 15 tons
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
78 895 lbs / 35 786 Kg = 38,6 x 16,0 " / 406 mm shells or
13,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,08
Metacentric height 6,6 ft / 2,0 m
Roll period: 17,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,84
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,43
Hull
form characteristics:
Hull has a flush deck,
an extended bulbous bow and a round stern
Block coefficient (normal/deep):
0,490 / 0,499
Length to Beam Ratio: 8,18 : 1
'Natural speed' for length: 29,76
kts
Power going to wave formation at top
speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 12,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 28,00%, 32,15 ft / 9,80 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 26,00%, 23,95 ft / 7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Aft deck: 26,00%, 23,95 ft / 7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Quarter deck: 20,00%, 23,95 ft / 7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Average freeboard: 24,87
ft / 7,58 m
Ship tends to be wet forward
Ship
space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 77,3%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 165,7%
Waterplane Area: 63 325 Square
feet or 5 883 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 115%
Structure weight / hull surface
area: 222 lbs/sq ft or 1 081 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal: 1,45
- Overall: 1,00
Excellent machinery, storage,
compartmentation space
Excellent accommodation and
workspace room
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
2
x catapults
4
x CZL-56HRf(k)
Sensors:
2
x DC-M-7, 4 x DC-P-4
2
x RN-2, 1 x RWN-P-1, 1 x RWN-PM-1
Kazimierz
Jagiellończyk (1938)
Zygmunt
Stary (1939)