czwartek, 4 sierpnia 2016

Pancernik typu Kazimierz Jagiellończyk 1938-1939 (2 szt.)



Pancernik typu Kazimierz Jagiellończyk 1938-1939 (2 szt.)

Okręt ten został zaprojektowany jeszcze w czasie obowiązywania ograniczeń traktatowych, a budowę rozpoczęto w roku 1934, kiedy przedłużenie traktatu było już wg oceny naszej Admiralicji nieprawdopodobne. Dotyczyło to również – jak pamiętacie – krążowników typu Giżycko (CA-14 1937).
Kazimierz Jagiellończyk, z wypornością standardową 47 693 t i normalną 52 862 t, jest aktualnie największym okrętem na świecie, dystansując dość wyraźnie dotychczasowego lidera Hooda. Jednakże do naszego wywiadu docierają fragmentaryczne i niepotwierdzone na razie wiadomości, że w Japonii powstaje coś jeszcze większego!
Wstępne plany naszego okrętu zakładały uzbrojenie go w 10 dział 406 mm, okazało się to jednak niemożliwe, trzeba by było wyraźnie obniżyć prędkość lub opancerzenie. Niemniej 9x406 mm to też potęga! Równać się może z nim pod tym względem tylko typ Nelson, ustepując jednak zdecydowanie prędkością i częściowo opancerzeniem. Pozostałe dane o uzbrojeniu można znaleźć  raporcie, więc nie będę się o tym rozpisywać.
Jednostka jest bogato – jak na te czasy – wyposażona w tzw. sensory, ale to już taki „znak czasu” M.in. zamontowano tu nowy typ radaru RWN-PM-1, umożliwiający kontrolę przestrzeni powietrznej i powierzchni wody.
Wyposażenie lotnicze składa się z 4 wodnosamolotów, które wszystkie mieszczą się w obszernym podpokładowym hangarze z podnośnikiem.
Szczególnie silne jest opancerzenie poziome; jest to przejaw znanych już poglądów Admiralicji na rolę lotnictwa w działaniach na morzu. Starannie rozwiązano także ochronę podwodnej części kadłuba. Poniżej głównego pasa pancernego znajdują się dwie równoległe grodzie przeciwtorpedowe, a przestrzeń pomiędzy nimi wypełniona jest wodą balastową (lub częściowo dodatkowymi zapasami paliwa). Na całej długości kadłuba występuje podwójne dno, a na długości cytadeli pancernej nawet potrójne. Wszystko to mocno ogranicza skutki trafień torpedami, a także wejścia na miny.
Jak już wspomniałem, zrezygnowano z jednego działa 406 mm dla zapewnienia jednostce prędkości min. 30 w, pożądanej w celu możności towarzyszenia szybkim lotniskowcom. Również z tego powodu zasięg jest całkiem „oceaniczny” Dzielność morska jest na poziomie typowym dla okrętów tej klasy.
Okręt charakteryzuje się stosunkowo niską sylwetką; wymaganą przestrzeń wewnętrzną osiągnięto nie „windując” nadbudówki w górę, ale dzięki dużemu zanurzeniu oraz wydłużeniu i poszerzeniu nadbudówek w stosunku do typowych rozwiązań.
Wprowadzenie do służby prezentowanego typu, wymusiło niejako wśród odpowiedzialnych członków Admiralicji dyskusję na temat przyszłości naszych pancerników typu Bolesław Chrobry (BB-2 1912/27). Powody są dwa: po pierwsze, finansowe możliwości naszej Marynarki są wielkie, ale jednak ograniczone, a po drugie, te 26-letnie okręty - pomimo modernizacji - nie spełniają już z powodu przede wszystkim swojej niewielkiej wielkości, siły ognia i prędkości wymogów współczesnego pola walki na morzu. Podjęto następujące decyzje: w najbliższym czasie sprzedać, jak się nie da obydwu, to chociaż jeden, a drugi przeznaczyć na okręt szkolny. Jeśli nie powiedzie się sprzedaż nawet jednego, ten starszy z nich czeka rola okrętu-celu, lub nawet złomowanie.

Kazimierz Jagiellończyk, Poland Battleship laid down 1938


Displacement:
            44 201 t light; 47 693 t standard; 52 862 t normal; 56 997 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (892,66 ft / 885,83 ft) x 108,27 ft x (39,37 / 41,66 ft)
            (272,08 m / 270,00 m) x 33,00 m  x (12,00 / 12,70 m)

Armament:
      9 - 15,98" / 406 mm 45,0 cal guns - 2 239,90lbs / 1 016,00kg shells, 180 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1921 Model
              3 x Triple mounts on centreline ends, majority forward
                        1 raised mount - superfiring
      18 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 450 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      24 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 250 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              2 x Quad mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      24 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 4 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              12 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        12 raised mounts
      Weight of broadside 20 919 lbs / 9 489 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   14,8" / 375 mm           459,32 ft / 140,00 m   11,15 ft / 3,40 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 80% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        5,91" / 150 mm           459,32 ft / 140,00 m   28,22 ft / 8,60 m
            Beam between torpedo bulkheads 88,58 ft / 27,00 m

   - Hull void:
                        0,00" / 0 mm     0,00 ft / 0,00 m         0,00 ft / 0,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   14,8" / 375 mm           9,84" / 250 mm                      14,8" / 375 mm
            2nd:     2,95" / 75 mm 1,97" / 50 mm             2,95" / 75 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 7,87" / 200 mm

   - Conning towers: Forward 14,76" / 375 mm, Aft 7,87" / 200 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 160 860 shp / 120 002 Kw = 30,70 kts
            Range 13 900nm at 16,00 kts
            Bunker at max displacement = 9 303 tons

Complement:
            1 743 - 2 266

Cost:
            £22,816 million / $91,264 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 413 tons, 6,5%
               - Guns: 3 413 tons, 6,5%
            Armour: 17 468 tons, 33,0%
               - Belts: 3 313 tons, 6,3%
               - Torpedo bulkhead: 2 832 tons, 5,4%
               - Armament: 4 077 tons, 7,7%
               - Armour Deck: 6 559 tons, 12,4%
               - Conning Towers: 687 tons, 1,3%
            Machinery: 4 405 tons, 8,3%
            Hull, fittings & equipment: 17 127 tons, 32,4%
            Fuel, ammunition & stores: 8 661 tons, 16,4%
            Miscellaneous weights: 1 789 tons, 3,4%
               - Hull below water: 331 tons
               - Hull void weights: 1 428 tons
               - Hull above water: 15 tons
               - On freeboard deck: 15 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              78 895 lbs / 35 786 Kg = 38,6 x 16,0 " / 406 mm shells or 13,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
            Metacentric height 6,6 ft / 2,0 m
            Roll period: 17,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,84
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,43

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              an extended bulbous bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,499
            Length to Beam Ratio: 8,18 : 1
            'Natural speed' for length: 29,76 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            28,00%,  32,15 ft / 9,80 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       26,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:    26,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Quarter deck:        20,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Average freeboard:                      24,87 ft / 7,58 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 77,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 165,7%
            Waterplane Area: 63 325 Square feet or 5 883 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 115%
            Structure weight / hull surface area: 222 lbs/sq ft or 1 081 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,45
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

2 x catapults
4 x CZL-56HRf(k)

Sensors:
2 x DC-M-7, 4 x DC-P-4
2 x RN-2, 1 x RWN-P-1, 1 x RWN-PM-1

Kazimierz Jagiellończyk (1938)
Zygmunt Stary (1939)