niedziela, 17 października 2021

Przebudowa chilijskiego pancernika typu Capitan Prat na uzbrojony lodołamacz 1939 (1 jednostka)

Przebudowa chilijskiego pancernika typu Capitan Prat na uzbrojony lodołamacz 1939 (1 jednostka)

Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. Opis techniczny przebudowy został opracowany na bazie wytycznych Pomysłodawcy.

Mały chilijski pancernik Capitan Prat był wybitnym osiągnięciem francuskiej szkoły budownictwa okrętowego końca XIX wieku. Okręt, który wszedł do służby w maju 1893 r.,  odznaczał się wieloma unikalnymi cechami w skali światowej. Wymienić wśród nich wypada: zlokalizowanie całej artylerii głównej i drugiego kalibru w wieżach, opancerzenie z wysokiej jakości stali Creusot, czy wreszcie znaczną prędkość maksymalną, przekraczającą 18 węzłów. Miał okręt również dość oczywiste wady: romboidalne  rozmieszczenie pojedynczych wież artylerii głównej i bardzo niską wysokość burtowego pasa pancernego, wynoszącą zaledwie 0,7 m powyżej linii wodnej. Generalnie uchodził jednak za bardzo udany, więc nie wahano się go poddać w 1910 r. dużej przebudowie kotłowni, która nadała mu niemal krążowniczą prędkość 19,5 węzła. Pancernik był starannie eksploatowany i zużywał się bardzo wolno, tak, iż kres jego aktywnej służby przypadł dopiero na 1936 r. Inspekcja kadłuba wykazała jego ciągle znakomitą kondycję, więc wstrzymano się z ostateczną kasacją okrętu. Pomysł na jego dalsze wykorzystanie podpowiedziała ARA czyli marynarka wojenna Argentyny, która od roku eksploatowała lodołamacz Almirante Brown, który powstał z przebudowy znacznie starszego pancernika obrony wybrzeża i zdążył już wykazać swoje zalety w eksploracji obszarów antarktycznych (oczywiście ten argentyński okręt jest również tematem alternatywnych rozważań, ale na jedną z dalszych odsłon bloga!). Po przeprowadzeniu zatem stosownych ekspertyz, zdecydowano się w 1937 r. przebudować pancernik na uzbrojony lodołamacz, którego nowym portem bazowym miał się stać Punta Arenas, położony na południowym krańcu Chile. Przebudowę okrętu przeprowadziła renomowana stocznia fińska Wärtsilä, w okresie od 11.01.1938 r. do 18.08.1939 r. Po zakończonej przebudowie okręt podjął niezwłocznie rejs na półkulę południową, ponaglany gwałtownie wzmagającym się napięciem w stosunkach międzynarodowych w Europie. Uzbrojenie zostało zamontowane ponownie w końcu 1939 r., już po powrocie Capitana Prata do Chile. Okres DWS okręt spędził na południowym Pacyfiku, strzegąc zbrojnie neutralności państwa i uczestnicząc w ekspedycjach badawczych na obszarze Antarktydy. Spokojna służba lodołamacza dobiegła końca 31.12.1959 r. skreśleniem ze służby i złomowaniem w stołecznej stoczni w Santiago do końca 1961 r. Poniżej opis techniczny okrętu.

Kadłub

Przebudowano dziobnicę, podniesiono pokład górny na śródokręciu oraz wyrównano linię burt, likwidując wszystkie zawały itp. Przebudowie uległa też podwodna część rufy i ster, w związku z instalacją trzeciego wału śrubowego. Dość znaczne zmiany zaszły również w wewnętrznym podziale kadłuba.

Napęd

Wymieniony w całości. Zamontowano:

- dodatkowy, centralny wał śrubowy;

- cztery kotły olejowe Thornycroft;

- dwie, gruntownie wyremontowane, maszyny parowe potrójnej ekspansji, zdemontowane ze skasowanego w roku 1930 krążownika Ministro Zenteno;

- dwa silniki diesla Vickers z przekładniami elektrycznymi, o łącznej mocy 2750 KM.

Maszyny parowe napędzały dwa skrajne wały śrubowe, a silniki diesla wał centralny.

Uzbrojenie

W skład nowego uzbrojenia weszły:

- 4xIx 6"/50 (15.2 cm) BL Mark IX, przy elewacji maksymalnej 22o donośność pociskami CPC i  HE 45,3 kg wynosi 14860 m;

- 2xIx 12-pdr [3"/40 (76.2 cm)] 12cwt QF HA Mark I, przy elewacji 40o donośność pociskiem  HE 5,87 kg wynosi 10740 m; a przy elewacji maksymalnej 70o donośność tym samym pociskiem wynosi 5790 m;

- 4xIx40 mm/39 Vickers 2-pdr QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem  HE 0,90 kg wynosi 3480 m; a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2090 m.

Działa 152 mm pochodziły ze skasowanego krążownika Ministro Zenteno, działa 76,2 mm z krążownika O’Higgins, a działka 40 mm ze starych niszczycieli. Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,6 m. W połowie 1947 r. burtowe armaty 152 mm zostały wymienione na uniwersalne 76 mm L/40 12-pdr [3"/40 (76.2 cm)] 12cwt QF HA Mark I, a działka 40 mm na 4 x II – 20 mm L/70 Oerlikon Mk V.

Opancerzenie

Obniżono grubość opancerzenia burtowego do jednolitej na całej jego długości wielkości 100 mm. Zdemontowano barbety artylerii głównej i średniej. Pozostawiono pokład pancerny o grubości 50 mm oraz cytadelę na śródokręciu, o grubości ścian i stropu 80 mm. Zamontowano grodzie ptorp o grubości 50 mm. Podana w raporcie grubość pokładu pancernego jest średnią ważoną z wartości 50 i 80 mm. Grodzie oraz opancerzenie CT wykonano ze zdemontowanej stali pancernej. W związku z tym, całość istniejącego opancerzenia (za wyjątkiem masek dział) jest wykonana ze stali Creusot. Nie rysowałem schematu opancerzenia na wysokości stanowiska dowodzenia, ponieważ jest prawie identyczny ze schematem B.

Grupa lotnicza

Okręt przenosi dwa wodnosamoloty Arado Ar 95W (eksportowa wersja Ar 95A-1). W hangarze mieści się tylko jedna maszyna, druga pozostaje na pokładzie lub w gotowości na katapulcie. Zapasy paliwa i uzbrojenia pozwalają na wykonanie 90 lotów z pełnym zasięgiem dla każdego wodnosamolotu. W połowie 1951 r. wodnosamoloty zostały zastąpione przez 2 śmigłowce Sikorsky S-55 (z pływakami umożliwiającymi start i lądowanie na wodzie), a katapulta została zdemontowana.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano cztery radiostacje o zróżnicowanym zasięgu oraz radionamiernik. W 1947 r. okręt otrzymał brytyjski radar nawigacyjny.

Lodołamacz jest przystosowany do obsługi chilijskiej stacji polarnej na Antarktydzie, może przewieźć do 80 t zaopatrzenia oraz do 16 polarników.

Na skutek przebudowy (w stosunku do projektu pierwotnego):

- zanurzenie okrętu zmniejszyło się z 6,96 do 6,35 m;

- wyporność normalna obniżyła się z 6901 do 6188 t;

- prędkość maksymalna zwiększyła się z 18,30 w do 18,89 w;

- zasięg wzrósł z 4600 Mm przy 8 w do 13500 Mm przy 12 w.

Koszt przebudowy wyniósł 46,8% wartości identycznego okrętu nowego. 

Capitan Prat, Chile armed icebreaker laid down 1889, launched 1890, completed 1893, modernized 1910, rebuilt 1939 (engine 1938)

Displacement:

            5 121 t light; 5 282 t standard; 6 188 t normal; 6 913 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (348,54 ft / 337,24 ft) x 60,70 ft x (20,83 / 22,68 ft)

            (106,23 m / 102,79 m) x 18,50 m  x (6,35 / 6,91 m)

Armament:

      4 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 120 per gun

              Breech loading guns in deck mounts, 1895 Model

              2 x Single mounts on centreline, forward deck forward

                        1 raised mount - superfiring

              2 x Single mounts on sides, forward deck aft

      2 - 2,99" / 76,0 mm 40,0 cal guns - 12,94lbs / 5,87kg shells, 250 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1893 Model

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 raised mounts

      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              4 x Single mounts on sides, aft evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 310 lbs / 144 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   3,94" / 100 mm           229,33 ft / 69,90 m     6,89 ft / 2,10 m

            Ends:   3,94" / 100 mm           107,61 ft / 32,80 m     6,89 ft / 2,10 m

            Upper: 3,15" / 80 mm 118,44 ft / 36,10 m     7,55 ft / 2,30 m

              Main Belt covers 105% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,97" / 50 mm 229,33 ft / 69,90 m     18,37 ft / 5,60 m

            Beam between torpedo bulkheads 42,65 ft / 13,00 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   1,97" / 50 mm       -                                  -

    - Armoured deck - single deck:

            For and Aft decks: 2,56" / 65 mm

    - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,  plus diesel motors,

            Direct and electric drives, 3 shafts, 10 250 ihp (7 500 + 2 750) / 7 647 Kw (5 596 + 2 051) = 18,89 kts

            Range 13 500nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 631 tons

Complement:

            348 - 453

 Cost:

            £0,465 million / $1,862 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 81 tons, 1,3%

               - Guns: 81 tons, 1,3%

            Armour: 1 436 tons, 23,2%

               - Belts: 530 tons, 8,6%

               - Torpedo bulkhead: 307 tons, 5,0%

               - Armament: 22 tons, 0,4%

               - Armour Deck: 548 tons, 8,9%

               - Conning Tower: 29 tons, 0,5%

            Machinery: 376 tons, 6,1%

            Hull, fittings & equipment: 2 683 tons, 43,4%

            Fuel, ammunition & stores: 1 067 tons, 17,2%

            Miscellaneous weights: 546 tons, 8,8%

               - Hull below water: 521 tons

               - Hull above water: 2 tons

               - On freeboard deck: 22 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              24 342 lbs / 11 041 Kg = 51,6 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,3 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,56

            Metacentric height 5,0 ft / 1,5 m

            Roll period: 11,4 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,508 / 0,521

            Length to Beam Ratio: 5,56 : 1

            'Natural speed' for length: 18,36 kts

            Power going to wave formation at top speed: 52 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,00 degrees

            Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                                           Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            18,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  19,03 ft / 5,80 m

               - Forward deck:       5,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  19,03 ft / 5,80 m

               - Aft deck:    63,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  19,03 ft / 5,80 m

               - Quarter deck:        14,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  19,03 ft / 5,80 m

               - Average freeboard:                      19,24 ft / 5,86 m

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 49,0%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 143,1%

            Waterplane Area: 13 737 Square feet or 1 276 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 208%

            Structure weight / hull surface area: 125 lbs/sq ft or 609 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 1,28

                        - Longitudinal: 4,47

                        - Overall: 1,45

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

 2 x Arado Ar 95W

1 x catapult