Modernizacja chilijskiego krążownika pancernego typu O’Higgins 1930 (1 szt.)
Pomysłodawcą
tematu jest kolega ŁK. Modernizacja zaistniała w związku z naruszeniem
równowagi sił na kontynencie, spowodowanym zbrojeniami argentyńskimi, a
mianowicie obszerną modernizacją krążowników pancernych General Belgrano i Pueyrredon
(od 1926 r.) i podjęciem budowy (od 1927 r.) krążowników Almirante Brown i 25 de Mayo.
Modernizację przeprowadziła w latach 1928-1930, brytyjska stocznia w Devonport,
ta sama, która prowadziła równolegle modernizację okrętu liniowego Almirante Latorre. Po modernizacji okręt
sklasyfikowano – dość nietypowo – jako ciężki krążownik obrony wybrzeża.
W
ramach modernizacji wykonano następujące prace:
-
całkowitą wymianę napędu, ze zmniejszeniem liczby kotłowni do dwóch;
-
zdjęcie wszystkich wież artylerii głównej i zamontowanie odzyskanych dział (po
ich modernizacji) w nowych wieżach;
-
zdjęcie całej artylerii średniej wraz z likwidacją kazamat i zastąpienie jej zmodernizowanymi
działami 152 mm, pozyskanymi ze spisanego z listy floty krążownika Ministro Zenteno;
-
montaż artylerii plot 76 mm (z przeklasyfikowanego na okręt szkolny krążownika Blanco Encalada) oraz 40 mm (jedno z Blanco Encalada i trzy z niszczycieli
typu Almirante Williams);
-
zdjęcie wyrzutni torpedowych;
-
przebudowę opancerzenia polegającą na: dodaniu górnego burtowego pasa
pancernego 127 mm, pogrubieniu głównego pokładu pancernego (ze skosami) do
średniej grubości 64 mm, dodaniu górnego pokładu pancernego 25 mm i dodaniu
grodzi przeciwtorpedowych 51 mm;
-
przeprofilowanie dziobu;
-
całkowitą przebudowę nadbudówek, masztów i kominów;
-
montaż nowego wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem.
Koszt
modernizacji wyniósł ok. 38% kosztu budowy identycznego okrętu nowego.
Stosunkowo niewielki koszt – mimo szerokiego zakresu modernizacji – wynika z
zastosowania znacznej części urządzeń i materiałów z „odzysku”, m.in. samych dział
203 mm, całych stanowisk 152, 76 i 40 mm oraz dodatkowego opancerzenia (ze
złomowanego krążownika Esmeralda).
Napęd
okrętu składa się z 8 olejowych kotłów parowych oraz dwóch turbin (identycznych do zamontowanych na
modernizowanym pancerniku Almirante
Latorre). Jego wymiana pozwoliła na zwiększenie prędkości z 22 do 23,73 w. oraz zasięgu z 4580 Mm przy 8 w. do 6100 Mm
przy 12 w.
Uzbrojenie
artyleryjskie okrętu składa się z:
-
2xIIx203/41,7 wz.1895/1928, prędkość początkowa 744 m/s, donośność 20 800 m
przy maksymalnej elewacji 40 st.;
-
8xIx152/49,5 wz.1895/1927, prędkość początkowa 701 m/s, donośność 18 200 m przy
maksymalnej elewacji 40 st.;
-
8xIx76/40,0 wz.1916, prędkość początkowa 677 m/s, donośność pozioma 10 700
m przy elewacji 43 st., pionowa 7 400 m przy elewacji maksymalnej 85 st.;
-
4xIx40/39,0 wz.1914, prędkość początkowa 585 m/s, donośność pozioma 3 500 m
przy elewacji 45 st., pionowa 2 200 m przy elewacji maksymalnej 80 st.
Opancerzenie
O’Higginsa jest nadzwyczaj silne –
jak na okręt tej klasy i wielkości – chociaż wykonane jest ze stali Harveya, a
nie współcześnie stosowanych już pancernych stali stopowych. Szacunkowo, główny
burtowy pas pancerny 178 mm w połączeniu ze skosem głównego pokładu pancernego
64 mm, daje odporność na trafienie z działa 203 mm L/55 na dystansach powyżej 11 000
m. Dla dział 190 mm L/52, budowanych właśnie argentyńskich krążowników 25 de Mayo, dystans ten wynosi ok. 8 000
m. Dla używanych w argentyńskiej marynarce dział 152 mm L/50, opancerzenie to
jest praktycznie nie do przebicia.
Pojawią
się zapewne głosy, że należało ujednolicić artylerię główną, montując w miejsce
dział 152 mm dodatkowe dwa, a nawet cztery działa 203 mm. Z uwagi na stosunkowo
krótki kadłub okrętu, superpozycje praktycznie nie wchodzą w grę, a
przedłużenie kadłuba skomplikowałoby i znacznie podrożyło modernizację. Zastosowano
więc układ artylerii typowy dla krążowników pancernych z przełomu XIX i XX w.,
co zresztą jest zgodne z wolą Pomysłodawcy. Uzbrojenie takie dorównuje siłą
ognia np. współczesnym, porównywalnym wielkością brytyjskim krążownikom ciężkim
typów York i Exeter; ciężar ich salwy artylerii głównej to 697 kg, dla naszego
okrętu jest to 666 kg. Biorąc pod uwagę znacznie silniejsze opancerzenie O’Higginsa, to jego wskazywałbym na
zwycięzcę pojedynku z ww. brytyjskimi krążownikami, chyba żeby – wykorzystując znacznie
większą prędkość – po prostu uchyliły się od walki.
Z
uwagi na wysoką wolną burtę, okręt wykazuje bardzo dobrą dzielność morską.
Tradycyjnie już, programu ubolewa z powodu mokrego dziobu; aby go udobruchać, zamontowałem
podwójny falochron J.
Sądzę,
że po wzmocnieniu artylerii plot, przykładowo: - 2x76, + 4x40 i + 8x20 mm oraz
zamontowaniu nowszego wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem, okręt
może z powodzeniem służyć do połowy lat 40-tych, np. będąc w ostatnim okresie
służby okrętem szkolnym.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/8d7752fe63f0b484fc6355552dcb7409.html
O'Higgins, Chile heavy cruiser laid down 1896,
launched 1897, completed 1898, modernized 1930
Displacement:
7 659
t light; 8 059 t standard; 8 500 t normal; 8 854 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(423,82
ft / 419,95 ft) x 62,66 ft x (22,47 / 23,18 ft)
(129,18
m / 128,00 m) x 19,10 m x (6,85 / 7,06
m)
Armament:
4
- 7,99" / 203 mm 41,7 cal guns - 250,00lbs / 113,40kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1895/1928 Model
2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
8
- 5,98" / 152 mm 49,5 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1895/1927 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8
- 2,99" / 76,0 mm 40,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1916 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8
raised mounts
4
- 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 1 468 lbs / 666 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 7,01" / 178 mm 281,50 ft / 85,80 m 12,47
ft / 3,80 m
Ends: 5,00" / 127 mm 138,45 ft / 42,20 m 12,47
ft / 3,80 m
Upper: 5,00" / 127 mm 144,36 ft / 44,00 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 103% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,01"
/ 51 mm 281,50 ft / 85,80 m 20,67 ft / 6,30 m
Beam
between torpedo bulkheads 49,21 ft / 15,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,99" / 203 mm 5,98" / 152 mm 7,99"
/ 203 mm
2nd:
- - 2,01"
/ 51 mm
-
Armoured deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 3,50" / 89 mm
-
Conning towers: Forward 9,02" / 229 mm, Aft 7,99" / 203 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 27 750 shp / 20 701 Kw = 23,73 kts
Range
6 100nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 795 tons
Complement:
442
- 575
Cost:
£2,387
million / $9,547 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
541 tons, 6,4%
- Guns: 541 tons, 6,4%
Armour:
3 587 tons, 42,2%
- Belts: 1 655 tons, 19,5%
- Torpedo bulkhead: 432 tons, 5,1%
- Armament: 398 tons, 4,7%
- Armour Deck: 948 tons, 11,2%
- Conning Towers: 153 tons, 1,8%
Machinery:
841 tons, 9,9%
Hull,
fittings & equipment: 2 690 tons, 31,7%
Fuel,
ammunition & stores: 842 tons, 9,9%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
18 387 lbs / 8 340 Kg = 72,0 x 8,0
" / 203 mm shells or 2,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric
height 3,1 ft / 0,9 m
Roll
period: 15,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,42
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,503 / 0,508
Length
to Beam Ratio: 6,70 : 1
'Natural
speed' for length: 20,49 kts
Power
going to wave formation at top speed: 55 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
Stern
overhang: -8,86 ft / -2,70 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 17,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Forward deck: 46,00%, 20,67 ft / 6,30
m, 20,67 ft / 6,30 m
- Aft deck: 21,00%, 20,67 ft / 6,30 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Quarter deck: 16,00%, 20,67 ft /
6,30 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Average freeboard: 20,76 ft / 6,33 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 69,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 156,6%
Waterplane
Area: 17 582 Square feet or 1 633 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 121%
Structure
weight / hull surface area: 105 lbs/sq ft or 512 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 2,63
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily