niedziela, 2 czerwca 2019

Modernizacja chilijskiego krążownika pancernego typu O’Higgins 1930 (1 szt.)


Modernizacja chilijskiego krążownika pancernego typu O’Higgins 1930 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. Modernizacja zaistniała w związku z naruszeniem równowagi sił na kontynencie, spowodowanym zbrojeniami argentyńskimi, a mianowicie obszerną modernizacją krążowników pancernych General Belgrano i Pueyrredon (od 1926 r.) i podjęciem budowy (od 1927 r.) krążowników Almirante Brown i 25 de Mayo. Modernizację przeprowadziła w latach 1928-1930, brytyjska stocznia w Devonport, ta sama, która prowadziła równolegle modernizację okrętu liniowego Almirante Latorre. Po modernizacji okręt sklasyfikowano – dość nietypowo – jako ciężki krążownik obrony wybrzeża.
W ramach modernizacji wykonano następujące prace:
- całkowitą wymianę napędu, ze zmniejszeniem liczby kotłowni do dwóch;
- zdjęcie wszystkich wież artylerii głównej i zamontowanie odzyskanych dział (po ich modernizacji) w nowych wieżach;
- zdjęcie całej artylerii średniej wraz z likwidacją kazamat i zastąpienie jej zmodernizowanymi działami 152 mm, pozyskanymi ze spisanego z listy floty krążownika Ministro Zenteno;
- montaż artylerii plot 76 mm (z przeklasyfikowanego na okręt szkolny krążownika Blanco Encalada) oraz 40 mm (jedno z Blanco Encalada i trzy z niszczycieli typu Almirante Williams);
- zdjęcie wyrzutni torpedowych;
- przebudowę opancerzenia polegającą na: dodaniu górnego burtowego pasa pancernego 127 mm, pogrubieniu głównego pokładu pancernego (ze skosami) do średniej grubości 64 mm, dodaniu górnego pokładu pancernego 25 mm i dodaniu grodzi przeciwtorpedowych 51 mm;
- przeprofilowanie dziobu;
- całkowitą przebudowę nadbudówek, masztów i kominów;
- montaż nowego wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem.
Koszt modernizacji wyniósł ok. 38% kosztu budowy identycznego okrętu nowego. Stosunkowo niewielki koszt – mimo szerokiego zakresu modernizacji – wynika z zastosowania znacznej części urządzeń i materiałów z „odzysku”, m.in. samych dział 203 mm, całych stanowisk 152, 76 i 40 mm oraz dodatkowego opancerzenia (ze złomowanego krążownika Esmeralda).
Napęd okrętu składa się z 8 olejowych kotłów parowych oraz dwóch turbin (identycznych do zamontowanych na modernizowanym pancerniku Almirante Latorre). Jego wymiana pozwoliła na zwiększenie prędkości z 22 do 23,73 w.  oraz zasięgu z 4580 Mm przy 8 w. do 6100 Mm przy 12 w.
Uzbrojenie artyleryjskie okrętu składa się z:
- 2xIIx203/41,7 wz.1895/1928, prędkość początkowa 744 m/s, donośność 20 800 m przy maksymalnej elewacji 40 st.;
- 8xIx152/49,5 wz.1895/1927, prędkość początkowa 701 m/s, donośność 18 200 m przy maksymalnej elewacji 40 st.;
- 8xIx76/40,0 wz.1916, prędkość początkowa 677 m/s, donośność pozioma 10 700 m przy elewacji 43 st., pionowa 7 400 m przy elewacji maksymalnej 85 st.;
- 4xIx40/39,0 wz.1914, prędkość początkowa 585 m/s, donośność pozioma 3 500 m przy elewacji 45 st., pionowa 2 200 m przy elewacji maksymalnej 80 st.
Opancerzenie O’Higginsa jest nadzwyczaj silne – jak na okręt tej klasy i wielkości – chociaż wykonane jest ze stali Harveya, a nie współcześnie stosowanych już pancernych stali stopowych. Szacunkowo, główny burtowy pas pancerny 178 mm w połączeniu ze skosem głównego pokładu pancernego 64 mm, daje odporność na trafienie z działa 203 mm L/55 na dystansach powyżej 11 000 m. Dla dział 190 mm L/52, budowanych właśnie argentyńskich krążowników 25 de Mayo, dystans ten wynosi ok. 8 000 m. Dla używanych w argentyńskiej marynarce dział 152 mm L/50, opancerzenie to jest praktycznie nie do przebicia.
Pojawią się zapewne głosy, że należało ujednolicić artylerię główną, montując w miejsce dział 152 mm dodatkowe dwa, a nawet cztery działa 203 mm. Z uwagi na stosunkowo krótki kadłub okrętu, superpozycje praktycznie nie wchodzą w grę, a przedłużenie kadłuba skomplikowałoby i znacznie podrożyło modernizację. Zastosowano więc układ artylerii typowy dla krążowników pancernych z przełomu XIX i XX w., co zresztą jest zgodne z wolą Pomysłodawcy. Uzbrojenie takie dorównuje siłą ognia np. współczesnym, porównywalnym wielkością brytyjskim krążownikom ciężkim typów York i Exeter; ciężar ich salwy artylerii głównej to 697 kg, dla naszego okrętu jest to 666 kg. Biorąc pod uwagę znacznie silniejsze opancerzenie O’Higginsa, to jego wskazywałbym na zwycięzcę pojedynku z ww. brytyjskimi krążownikami, chyba żeby – wykorzystując znacznie większą prędkość – po prostu uchyliły się od walki.
Z uwagi na wysoką wolną burtę, okręt wykazuje bardzo dobrą dzielność morską. Tradycyjnie już, programu ubolewa z powodu mokrego dziobu; aby go udobruchać, zamontowałem podwójny falochron J.
Sądzę, że po wzmocnieniu artylerii plot, przykładowo: - 2x76, + 4x40 i + 8x20 mm oraz zamontowaniu nowszego wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem, okręt może z powodzeniem służyć do połowy lat 40-tych, np. będąc w ostatnim okresie służby okrętem szkolnym.


Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/8d7752fe63f0b484fc6355552dcb7409.html

O'Higgins, Chile heavy cruiser laid down 1896, launched 1897, completed 1898, modernized 1930


Displacement:
            7 659 t light; 8 059 t standard; 8 500 t normal; 8 854 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (423,82 ft / 419,95 ft) x 62,66 ft x (22,47 / 23,18 ft)
            (129,18 m / 128,00 m) x 19,10 m  x (6,85 / 7,06 m)

Armament:
      4 - 7,99" / 203 mm 41,7 cal guns - 250,00lbs / 113,40kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1895/1928 Model
              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 5,98" / 152 mm 49,5 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1895/1927 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 2,99" / 76,0 mm 40,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1916 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 1 468 lbs / 666 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   7,01" / 178 mm           281,50 ft / 85,80 m     12,47 ft / 3,80 m
            Ends:   5,00" / 127 mm           138,45 ft / 42,20 m     12,47 ft / 3,80 m
            Upper: 5,00" / 127 mm           144,36 ft / 44,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 103% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,01" / 51 mm 281,50 ft / 85,80 m     20,67 ft / 6,30 m
            Beam between torpedo bulkheads 49,21 ft / 15,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   7,99" / 203 mm           5,98" / 152 mm                      7,99" / 203 mm
            2nd:           -                      -                            2,01" / 51 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,50" / 89 mm

   - Conning towers: Forward 9,02" / 229 mm, Aft 7,99" / 203 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 27 750 shp / 20 701 Kw = 23,73 kts
            Range 6 100nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 795 tons

Complement:
            442 - 575

Cost:
            £2,387 million / $9,547 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 541 tons, 6,4%
               - Guns: 541 tons, 6,4%
            Armour: 3 587 tons, 42,2%
               - Belts: 1 655 tons, 19,5%
               - Torpedo bulkhead: 432 tons, 5,1%
               - Armament: 398 tons, 4,7%
               - Armour Deck: 948 tons, 11,2%
               - Conning Towers: 153 tons, 1,8%
            Machinery: 841 tons, 9,9%
            Hull, fittings & equipment: 2 690 tons, 31,7%
            Fuel, ammunition & stores: 842 tons, 9,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              18 387 lbs / 8 340 Kg = 72,0 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
            Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
            Roll period: 15,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,42

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,503 / 0,508
            Length to Beam Ratio: 6,70 : 1
            'Natural speed' for length: 20,49 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
            Stern overhang: -8,86 ft / -2,70 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            17,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Forward deck:       46,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Aft deck:    21,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Quarter deck:        16,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Average freeboard:                      20,76 ft / 6,33 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 69,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 156,6%
            Waterplane Area: 17 582 Square feet or 1 633 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 121%
            Structure weight / hull surface area: 105 lbs/sq ft or 512 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 2,63
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily