niedziela, 1 czerwca 2025

Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-4 1927-1928 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-4 1927-1928 (3 jednostki)

Po zebraniu doświadczeń z eksploatacji kutrów torpedowych typu BT-1, zaprojektowano i zbudowano trzy nowe, większe jednostki, które należałoby zaliczyć do następnej już, drugiej generacji. W przeciwieństwie do kutrów typu BT-1, projekt BT-4 nie jest bezpośrednio wzorowany na jakimkolwiek, istniejącym w innej flocie typie. Na projekt ten złożyły się:
- doświadczenia z eksploatacji kutrów BT-1,
- rozwiązania podpatrzone w trzech różnych flotach obcych (Royal Navy, Regia Marina, Wojenno-morskije siły RKKA),
- własne koncepcje i przemyślenia.
Główne różnice pomiędzy typem BT-1 a prezentowanym to:
- rodzaj napędu - silniki benzynowe zamiast diesli;
- sposób wodowania torped - zrzutnie burtowe (system Drzewieckiego) zamiast zrzutni rufowych.
Dlaczego tylko trzy okręciki tego typu? Założenie jest takie, testujemy i: albo kontynuujemy budowę bez zmian, lub z niewielkimi zmianami, albo porzucamy projekt i szukamy lepszych rozwiązań.
Dwa kutry buduje stocznia Astillero Naval No.1 (AN1) w Limie, a jeden stocznia Astillero Baranquilla (AB). Wszystkie główne dostawy zapewnia przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O niezbyt dużym wydłużeniu, ułatwiającym wejście w ślizg.
Napęd
Trzy silniki benzynowe GM/JSFM; jeden marszowy o mocy 300 KM i dwa dla prędkości szczytowej o mocy 540 KM każdy.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, wyliczony na bazie kutrów podobnej wielkości, współczynnik zwiększający 1,740.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIxwt533 mm.
Inne
Na okręcie zainstalowano jedną radiostację krótkiego zasięgu. 

BT-4, Great Colombia motor torpedo boat laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)

Displacement:
            27 t light; 28 t standard; 32 t normal; 35 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (77,24 ft / 75,13 ft) x 14,44 ft x (3,44 / 3,63 ft)
            (23,54 m / 22,90 m) x 4,40 m  x (1,05 / 1,10 m)

Armament:
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1921 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,260 t each, 2,520 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 1 380 shp / 1 029 Kw = 39,88 kts
            Range 210nm at 22,00 kts
            Bunker normal = 4 tons, at max displacement = 8 tons

Complement:
            6 - 8

Cost:
            £0,013 million / $0,051 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 10,4%
               - Guns: 0 tons, 0,5%
               - Weapons: 3 tons, 9,8%
            Machinery: 18 tons, 55,9%
            Hull, fittings & equipment: 7 tons, 22,7%
            Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 15,5%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 lbs / 1 Kg = 42,4 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,46
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 33 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,22

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,315
            Length to Beam Ratio: 5,20 : 1
            'Natural speed' for length: 10,97 kts
            Power going to wave formation at top speed: 83 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            26,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Forward deck:       24,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Aft deck:                36,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        14,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      5,61 ft / 1,71 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 183,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 104,4%
            Waterplane Area: 662 Square feet or 62 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 36%
            Structure weight / hull surface area: 7 lbs/sq ft or 33 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,25
                        - Longitudinal: 3,44
                        - Overall: 0,33
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

BT-4 (1927)
BT-5 (1928)
BT-6 (1928)