Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-4 1927-1928 (3 jednostki)
Po zebraniu doświadczeń z eksploatacji
kutrów torpedowych typu BT-1,
zaprojektowano i zbudowano trzy nowe, większe jednostki, które należałoby
zaliczyć do następnej już, drugiej generacji. W przeciwieństwie do kutrów typu BT-1, projekt BT-4 nie jest bezpośrednio wzorowany na jakimkolwiek, istniejącym w
innej flocie typie. Na projekt ten złożyły się:
- doświadczenia z eksploatacji kutrów
BT-1,
- rozwiązania podpatrzone w trzech różnych
flotach obcych (Royal Navy, Regia Marina, Wojenno-morskije siły RKKA),
- własne koncepcje i przemyślenia.
Główne różnice pomiędzy typem BT-1 a prezentowanym to:
- rodzaj napędu - silniki benzynowe
zamiast diesli;
- sposób wodowania torped - zrzutnie
burtowe (system Drzewieckiego) zamiast zrzutni rufowych.
Dlaczego tylko trzy okręciki tego typu?
Założenie jest takie, testujemy i: albo kontynuujemy budowę bez zmian, lub z
niewielkimi zmianami, albo porzucamy projekt i szukamy lepszych rozwiązań.
Dwa kutry buduje stocznia Astillero Naval No.1 (AN1) w Limie, a jeden stocznia Astillero
Baranquilla (AB). Wszystkie główne dostawy zapewnia przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O niezbyt dużym wydłużeniu, ułatwiającym wejście w ślizg.
Napęd
Trzy silniki benzynowe GM/JSFM; jeden marszowy o mocy 300 KM i dwa dla prędkości
szczytowej o mocy 540 KM każdy.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, wyliczony na bazie kutrów podobnej
wielkości, współczynnik zwiększający 1,740.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIxwt533 mm.
Inne
Na okręcie zainstalowano jedną radiostację krótkiego zasięgu.
BT-4, Great Colombia motor torpedo boat laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)
Displacement:
27 t light; 28 t
standard; 32 t normal; 35 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(77,24 ft / 75,13 ft) x
14,44 ft x (3,44 / 3,63 ft)
(23,54 m / 22,90 m) x
4,40 m x (1,05 / 1,10 m)
Armament:
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1921 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,260 t each, 2,520 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Petrol Internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
1 380 shp / 1 029 Kw = 39,88 kts
Range 210nm at 22,00
kts
Bunker normal = 4 tons,
at max displacement = 8 tons
Complement:
6 - 8
Cost:
£0,013 million / $0,051
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 tons, 10,4%
- Guns: 0 tons, 0,5%
- Weapons: 3 tons, 9,8%
Machinery: 18 tons,
55,9%
Hull, fittings &
equipment: 7 tons, 22,7%
Fuel, ammunition &
stores: 5 tons, 15,5%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 lbs / 1 Kg = 42,4 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,46
Metacentric height 0,5
ft / 0,2 m
Roll period: 8,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 33 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,22
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,315
Length to Beam Ratio:
5,20 : 1
'Natural speed' for
length: 10,97 kts
Power going to wave
formation at top speed: 83 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 18,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 6,50 ft /
1,98 m, 5,51 ft / 1,68 m
- Forward deck: 24,00%, 5,51 ft / 1,68
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Aft deck: 36,00%, 5,51 ft / 1,68 m, 5,51 ft / 1,68 m
- Quarter deck: 14,00%, 5,51 ft / 1,68
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Average freeboard: 5,61 ft / 1,71 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 183,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 104,4%
Waterplane Area: 662
Square feet or 62 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 36%
Structure weight / hull
surface area: 7 lbs/sq ft or 33 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,25
-
Longitudinal: 3,44
- Overall:
0,33
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
BT-4 (1927)
BT-5 (1928)
BT-6 (1928)