Kanonierka rzeczno-morska typu Smok 1923 (2 szt.)
Dzisiaj takie sobie śmieszne okręciki. Są to kanonierki
rzeczno-morskie, przeznaczone do służby patrolowej, strażniczej i
policyjno-porządkowej (tylko w stosunku do polskiego personelu) w rejonach
naszych baz zaopatrzeniowych w Hangczou i Szantou.
Terenem operacyjnym tych jednostek będą ujścia rzek Rong w Szantou
i Qiantang w Hangczou oraz przybrzeżne obszary morskie w sąsiedztwie tych baz.
Właściwości morskie jednostek umożliwiają im operowanie przy stanie morza do 4
w skali Douglasa; co odpowiada mniej więcej sile wiatru 4-5 w skali Beauforta.
Prędkość i zasięg okrętów są adekwatne do stawianych im zadań.
Uzbrojenie jest dość silne jak na jednostki tej wielkości, co w przypadku kanonierki „półrzecznej” nie powinno dziwić. Okręty mogą zabierać na pokład
zamiennie albo zrzutnię z 6 bombami głębinowymi, albo 9 min. Na rysunku okręt
wyposażony jest w bomby głębinowe. Kanonierki te są również opancerzone; główny
pas pancerny chroni maszynownię, magazyny amunicji i paliwa oraz inne ważne
urządzenia od pokładu dolnego do głównego, a tzw. „końcówki” kadłuba chronione
są tylko na linii wodnej. W czasie walki kierowanie okrętem odbywa się z
opancerzonego stanowiska dowodzenia, a w pozostałym czasie z pokładu
namiarowego powyżej.
Prezentowane jednostki są pierwszymi zbudowanymi w nowo otwartej
Stoczni MW nr 6 w Ustce.
Smok, Poland Gunboat laid down 1923
Displacement:
329
t light; 343 t standard; 357 t normal; 368 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(178,64
ft / 177,17 ft) x 29,53 ft x (4,92 / 5,03 ft)
(54,45
m / 54,00 m) x 9,00 m x (1,50 / 1,53 m)
Armament:
2
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1921 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 900 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on centreline, evenly
spread
2
raised mounts
2
- 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1918 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2
raised mounts
Weight of broadside 68 lbs / 31 kg
Mines
1
- 1 102,31 lbs / 500,00 kg mine + 9 reloads - 4,921 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Main DC/AS Mortars
1
- 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charge + 6 reloads - 1,343 t total
in
Stern depth charge racks
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 1,97" / 50 mm 104,99 ft / 32,00 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Ends: 0,98" / 25 mm 72,18 ft / 22,00 m 3,28 ft / 1,00 m
Main Belt covers 91% of normal length
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 1,97"
/ 50 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 0,98" / 25 mm
-
Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 791 shp / 590 Kw = 14,00 kts
Range
1 500nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 25 tons
Complement:
40
- 53
Cost:
£0,068
million / $0,273 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
33 tons, 9,2%
- Guns: 25 tons, 7,0%
- Weapons: 8 tons, 2,2%
Armour:
133 tons, 37,4%
- Belts: 81 tons, 22,8%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Armour Deck: 50 tons, 13,9%
- Conning Tower: 2 tons, 0,6%
Machinery:
26 tons, 7,4%
Hull,
fittings & equipment: 137 tons, 38,3%
Fuel,
ammunition & stores: 28 tons, 7,7%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 100 lbs / 499 Kg = 31,2 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,43
Metacentric
height 1,5 ft / 0,5 m
Roll
period: 10,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,09
Seaboat
quality (Average = 1.00): 0,93
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and small transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,485 / 0,489
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 14,68 kts
Power
going to wave formation at top speed: 46 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 5,91 ft /
1,80 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Forward deck: 30,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Aft deck: 30,00%, 4,92 ft / 1,50 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Quarter deck: 20,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Average freeboard: 5,00 ft / 1,52 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 46,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 82,5%
Waterplane
Area: 3 520 Square feet or 327 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 135%
Structure
weight / hull surface area: 36 lbs/sq ft or 178 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,00
-
Longitudinal: 1,03
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Poor
seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Smok (1923)
Bazyliszek (1923)