Holownik oceaniczny typu Cycloop 1935 (1 jednostka)
Ponieważ pojawiły się w niderlandzkiej
marynarce pierwsze okręty liniowe (krążowniki liniowe typu Vlaanderen), a budowa jeszcze większych jednostek nie jest
wykluczona, Admiralicja uznała, że będące już w służbie holowniki pełnomorskie
typu Titaan (post z dnia 16.10.2022),
mogą nie spełniać rosnących wymagań w zakresie zabezpieczenia technicznego
floty. Zdecydowano więc o budowie nowej, większej jednostki holowniczej,
zdolnej do holowania nawet największych okrętów. Tak zrodził
się prezentowany holownik.
Zadania
Cycloopa są w zasadzie identyczne do
zadań jednostek typu Titaan i
obejmują:
-
działania holownicze (holowanie na pełnym morzu okrętów niezdolnych do
samodzielnego ruchu, holowanie obiektów pływających bez własnego napędu);
-
działania ratownicze (ściąganie okrętów z mielizn lub skał podwodnych, gaszenie
pożarów na okrętach, odwadnianie zalanych kadłubów itp.).
W
czasie wojny, Cycloop może wchodzić w
skład konwojów, zapewniając ww. zadania. Przy stanie morza do 5 w skali
Douglasa, może holować jednostki o wyporności standardowej do 36000 t. Ponadto,
może przewozić do 60 t ładunku oraz do 35 pasażerów, np. rozbitków (w warunkach w miarę komfortowych, doraźnie do 210). W celu
zapewnienia gaszenia pożarów został wyposażony w trzy armatki wodne o
wydajności 360 m3/h każda oraz zapas 6 t środków pianotwórczych. Odwadnianie
zalanych kadłubów zapewniają cztery pompy o wydajności 450 m3/h
każda.
Okręt
został zbudowany w stoczni Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w
Rotterdamie i przydzielony do Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla większych holowników, z
odbojnicami na dziobie i rufie.
Napęd
Dwa kotły olejowe Burgerhout w jednej
kotłowni oraz dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania Burgerhout w jednej
maszynowni. Normalnie, moc napędu umożliwiłaby okrętowi osiągnięcie prędkości
maksymalnej 19,25 w, lecz zastosowano stałe przełożenie, które ją obniża, dla
uzyskania większego uciągu na palu.
Uzbrojenie
- 1xIx105/46
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xIIx40/43
Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg
wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Okręty wyposażone zostały w cztery
radiostacje oraz radionamiernik.
Cycloop, Netherlands tugboat laid down 1934, launched 1934, completed 1935 (engine 1934)
Displacement:
828 t light; 865 t
standard; 1 385 t normal; 1 801 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(216,10 ft / 212,60 ft)
x 35,43 ft x (11,81 / 14,59 ft)
(65,87 m / 64,80 m) x
10,80 m x (3,60 / 4,45 m)
Armament:
1 - 4,13" / 105 mm 50,0
cal gun - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1931 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1932 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919
Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 40 lbs /
18 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,59" / 15 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
5 400 ihp / 4 028 Kw = 14,97 kts
Range 14 000nm at
13,00 kts
Bunker normal = 520
tons, at max displacement = 936 tons
Complement:
113 - 147
Cost:
£0,362 million / $1,449
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 9 tons, 0,6%
- Guns: 9 tons, 0,6%
Armour: 1 tons, 0,1%
- Armament: 1 tons, 0,1%
Machinery: 303 tons,
21,9%
Hull, fittings &
equipment: 422 tons, 30,5%
Fuel, ammunition &
stores: 557 tons, 40,2%
Miscellaneous weights:
93 tons, 6,7%
- Hull below water: 66 tons
- Hull above water: 21 tons
- Above deck: 6 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 640 lbs / 1 198 Kg = 74,7 x 4,1 "
/ 105 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,77
Metacentric height 2,7
ft / 0,8 m
Roll period: 9,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,50
Hull form characteristics:
Hull has low
quarterdeck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,545 / 0,574
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 14,58 kts
Power going to wave
formation at top speed: 64 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,30 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 16,08 ft /
4,90 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 32,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 28,00%, 15,09 ft / 4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Quarter deck: 22,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Average freeboard: 13,36 ft / 4,07 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 80,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 133,1%
Waterplane Area:
5 233 Square feet or 486 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 192%
Structure weight / hull
surface area: 48 lbs/sq ft or 234 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,88
-
Longitudinal: 4,20
- Overall:
1,03
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather