sobota, 11 listopada 2023

Holownik oceaniczny typu Cycloop 1935 (1 jednostka)

Holownik oceaniczny typu Cycloop 1935 (1 jednostka)

Ponieważ pojawiły się w niderlandzkiej marynarce pierwsze okręty liniowe (krążowniki liniowe typu Vlaanderen), a budowa jeszcze większych jednostek nie jest wykluczona, Admiralicja uznała, że będące już w służbie holowniki pełnomorskie typu Titaan (post z dnia 16.10.2022), mogą nie spełniać rosnących wymagań w zakresie zabezpieczenia technicznego floty. Zdecydowano więc o budowie nowej, większej jednostki holowniczej, zdolnej do holowania nawet największych okrętów. Tak zrodził się prezentowany holownik.
Zadania Cycloopa są w zasadzie identyczne do zadań jednostek typu Titaan i obejmują:
- działania holownicze (holowanie na pełnym morzu okrętów niezdolnych do samodzielnego ruchu, holowanie obiektów pływających bez własnego napędu);
- działania ratownicze (ściąganie okrętów z mielizn lub skał podwodnych, gaszenie pożarów na okrętach, odwadnianie zalanych kadłubów itp.).
W czasie wojny, Cycloop może wchodzić w skład konwojów, zapewniając ww. zadania. Przy stanie morza do 5 w skali Douglasa, może holować jednostki o wyporności standardowej do 36000 t. Ponadto, może przewozić do 60 t ładunku oraz do 35 pasażerów, np. rozbitków (w warunkach w miarę komfortowych, doraźnie do 210). W celu zapewnienia gaszenia pożarów został wyposażony w trzy armatki wodne o wydajności 360 m3/h każda oraz zapas 6 t środków pianotwórczych. Odwadnianie zalanych kadłubów zapewniają cztery pompy o wydajności 450 m3/h każda.
Okręt został zbudowany w stoczni Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie i przydzielony do Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla większych holowników, z odbojnicami na dziobie i rufie.
Napęd
Dwa kotły olejowe Burgerhout w jednej kotłowni oraz dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania Burgerhout w jednej maszynowni. Normalnie, moc napędu umożliwiłaby okrętowi osiągnięcie prędkości maksymalnej 19,25 w, lecz zastosowano stałe przełożenie, które ją obniża, dla uzyskania większego uciągu na palu.
Uzbrojenie
- 1xIx105/46 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Okręty wyposażone zostały w cztery radiostacje oraz radionamiernik. 

Cycloop, Netherlands tugboat laid down 1934, launched 1934, completed 1935 (engine 1934)

Displacement:
            828 t light; 865 t standard; 1 385 t normal; 1 801 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (216,10 ft / 212,60 ft) x 35,43 ft x (11,81 / 14,59 ft)
            (65,87 m / 64,80 m) x 10,80 m  x (3,60 / 4,45 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal gun - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1931 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
             Anti-air guns in deck mount, 1932 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 40 lbs / 18 kg 

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:          0,59" / 15 mm                   -                                      -

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 5 400 ihp / 4 028 Kw = 14,97 kts
            Range 14 000nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 520 tons, at max displacement = 936 tons

Complement:
            113 - 147

Cost:
            £0,362 million / $1,449 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 9 tons, 0,6%
               - Guns: 9 tons, 0,6%
            Armour: 1 tons, 0,1%
               - Armament: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 303 tons, 21,9%
            Hull, fittings & equipment: 422 tons, 30,5%
            Fuel, ammunition & stores: 557 tons, 40,2%
            Miscellaneous weights: 93 tons, 6,7%
               - Hull below water: 66 tons
               - Hull above water: 21 tons
               - Above deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 640 lbs / 1 198 Kg = 74,7 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,77
            Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
            Roll period: 9,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,50

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,545 / 0,574
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 14,58 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,30 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       32,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:                28,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Quarter deck:        22,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      13,36 ft / 4,07 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 133,1%
            Waterplane Area: 5 233 Square feet or 486 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 192%
            Structure weight / hull surface area: 48 lbs/sq ft or 234 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 4,20
                        - Overall: 1,03
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather