Patrolowiec typu Borneo 1944 (6 szt.)
Zdobycie
Okinawy i Iwo-jimy dodało do obszaru odpowiedzialności naszej Floty nowe
akweny, które domagają się stałego patrolowania. Pierwszym krokiem w celu
realizacji tego zadania była budowa ośmiu kutrów patrolowych (patrz ostatnie
Wiadomości z Floty). Kutry patrolowe – niewątpliwie przydatne – mają jednak
pewną wadę; niewielki zasięg i krótki czas stałego przebywania w morzu. W celu
„rozciągnięcia” promienia strefy patrolowania, zbudowano i wprowadzono do
służby niżej opisane okręty.
Patrolowce
prezentowanego typu powstały na bazie projektu uniwersalnego PU-750-3, będącego
niezbyt daleko idącą modyfikacją projektu PU-750-2, dlatego również wizualnie
bardzo przypominają typ Sokotra
(PB-27 1939). Poniżej lista różnic pomiędzy Borneo
a Sokotrą:
-
zainstalowano – używaną już na eskortowcach typu Karetta (EE-25 1942) – silniejszą od poprzedniej o 539 KM jednostkę
napędową, co pozwoliło na zwiększenie prędkości maksymalnej o 0,7 w;
-
obniżono zasięg z 13 100 do 12 400 Mm;
-
zamieniono stanowisko IIx57/65 wz.1939 na najnowsze wz.1944;
-
zamieniono dalocelownik DC-P-4 na radiodalocelownik RDC-P-4 oraz szumonamiernik
SP-2 na SP-3;
-
zainstalowano radionamiernik wysokiej częstotliwości RNWC-1;
-
zwiększono zapasy amunicji: 105 mm z 300 na 400 naboi, 57 mm z 800 na 1200
naboi oraz bg z 44 na 60;
-
przeprojektowano wylot komina;
-
nieznacznie zmieniono układ pomieszczeń wewnętrznych.
Prócz
projektowej roli patrolowca, Borneo
może być także wykorzystane w charakterze ścigacza OP i eskortowca; posiadając
duży zasięg, dobre właściwości morskie, stosunkowo silne uzbrojenie plot i pop
oraz autonomiczność na poziomie 6 tygodni, w każdej z tych ról się dobrze
odnajdzie.
Wprowadzane
sukcesywnie do służby patrolowce będą stacjonować na Okinawie (4) i Iwo-jimie
(2).
Borneo, Poland Patrol boat laid down 1944
Displacement:
515
t light; 547 t standard; 750 t normal; 913 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(236,94
ft / 232,94 ft) x 27,89 ft x (9,19 / 10,52 ft)
(72,22
m / 71,00 m) x 8,50 m x (2,80 / 3,21 m)
Armament:
1
- 4,13" / 105 mm 55,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 400 per gun
Dual purpose gun in deck and hoist mount,
1939 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1944 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1
raised mount
Weight of broadside 45 lbs / 20 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 7,667 t total
in
Stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 5,246 t total
in
Depth charge throwers
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
-
Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 5 613 shp / 4 187 Kw = 22,69 kts
Range
12 400nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 366 tons
Complement:
71
- 93
Cost:
£0,295
million / $1,179 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
35 tons, 4,7%
- Guns: 17 tons, 2,3%
- Weapons: 17 tons, 2,3%
Armour:
2 tons, 0,3%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 2 tons, 0,2%
Machinery:
143 tons, 19,1%
Hull,
fittings & equipment: 322 tons, 42,9%
Fuel,
ammunition & stores: 236 tons, 31,4%
Miscellaneous
weights: 12 tons, 1,6%
- Hull below water: 9 tons
- On freeboard deck: 3 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 764 lbs / 800 Kg = 49,9 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,29
Metacentric
height 1,2 ft / 0,4 m
Roll
period: 10,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,65
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,468
Length
to Beam Ratio: 8,35 : 1
'Natural
speed' for length: 17,82 kts
Power
going to wave formation at top speed: 61 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,40 ft / 5,00 m
- Forward deck: 30,00%, 16,40 ft / 5,00
m, 16,40 ft / 5,00 m
- Aft deck: 30,00%, 8,53 ft / 2,60 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 20,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Average freeboard: 12,60 ft / 3,84 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 73,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 142,8%
Waterplane
Area: 4 269 Square feet or 397 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 211%
Structure
weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 194 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 4,75
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x RDC-P-4
1 x SP-3
1 x SA-2
1x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-1
Borneo (1944)
Bali (1944)
Gwadelupa (1944)
Martynika (1944)
Tajwan (1944)
Okinawa
(1944)