niedziela, 30 września 2018

Patrolowiec typu Borneo 1944 (6 szt.)



Patrolowiec typu Borneo 1944 (6 szt.)

Zdobycie Okinawy i Iwo-jimy dodało do obszaru odpowiedzialności naszej Floty nowe akweny, które domagają się stałego patrolowania. Pierwszym krokiem w celu realizacji tego zadania była budowa ośmiu kutrów patrolowych (patrz ostatnie Wiadomości z Floty). Kutry patrolowe – niewątpliwie przydatne – mają jednak pewną wadę; niewielki zasięg i krótki czas stałego przebywania w morzu. W celu „rozciągnięcia” promienia strefy patrolowania, zbudowano i wprowadzono do służby niżej opisane okręty.
Patrolowce prezentowanego typu powstały na bazie projektu uniwersalnego PU-750-3, będącego niezbyt daleko idącą modyfikacją projektu PU-750-2, dlatego również wizualnie bardzo przypominają typ Sokotra (PB-27 1939). Poniżej lista różnic pomiędzy Borneo a Sokotrą:
- zainstalowano – używaną już na eskortowcach typu Karetta (EE-25 1942) – silniejszą od poprzedniej o 539 KM jednostkę napędową, co pozwoliło na zwiększenie prędkości maksymalnej o 0,7 w;
- obniżono zasięg z 13 100 do 12 400 Mm;
- zamieniono stanowisko IIx57/65 wz.1939 na najnowsze wz.1944;
- zamieniono dalocelownik DC-P-4 na radiodalocelownik RDC-P-4 oraz szumonamiernik SP-2 na SP-3;
- zainstalowano radionamiernik wysokiej częstotliwości RNWC-1;
- zwiększono zapasy amunicji: 105 mm z 300 na 400 naboi, 57 mm z 800 na 1200 naboi oraz bg z 44 na 60;
- przeprojektowano wylot komina;
- nieznacznie zmieniono układ pomieszczeń wewnętrznych.
Prócz projektowej roli patrolowca, Borneo może być także wykorzystane w charakterze ścigacza OP i eskortowca; posiadając duży zasięg, dobre właściwości morskie, stosunkowo silne uzbrojenie plot i pop oraz autonomiczność na poziomie 6 tygodni, w każdej z tych ról się dobrze odnajdzie.
Wprowadzane sukcesywnie do służby patrolowce będą stacjonować na Okinawie (4) i Iwo-jimie (2).

 Borneo, Poland Patrol boat laid down 1944


Displacement:
            515 t light; 547 t standard; 750 t normal; 913 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (236,94 ft / 232,94 ft) x 27,89 ft x (9,19 / 10,52 ft)
            (72,22 m / 71,00 m) x 8,50 m  x (2,80 / 3,21 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 400 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1939 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1944 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 45 lbs / 20 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 7,667 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 5,246 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 5 613 shp / 4 187 Kw = 22,69 kts
            Range 12 400nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 366 tons

Complement:
            71 - 93

Cost:
            £0,295 million / $1,179 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 35 tons, 4,7%
               - Guns: 17 tons, 2,3%
               - Weapons: 17 tons, 2,3%
            Armour: 2 tons, 0,3%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
               - Conning Tower: 2 tons, 0,2%
            Machinery: 143 tons, 19,1%
            Hull, fittings & equipment: 322 tons, 42,9%
            Fuel, ammunition & stores: 236 tons, 31,4%
            Miscellaneous weights: 12 tons, 1,6%
               - Hull below water: 9 tons
               - On freeboard deck: 3 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 764 lbs / 800 Kg = 49,9 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,29
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 10,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,65

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,468
            Length to Beam Ratio: 8,35 : 1
            'Natural speed' for length: 17,82 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Forward deck:       30,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Aft deck:    30,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Average freeboard:                      12,60 ft / 3,84 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 142,8%
            Waterplane Area: 4 269 Square feet or 397 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 211%
            Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 194 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,84
                        - Longitudinal: 4,75
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x RDC-P-4
1 x SP-3
1 x SA-2
1x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-1

Borneo (1944)
Bali (1944)
Gwadelupa (1944)
Martynika (1944)
Tajwan (1944)
Okinawa (1944)