czwartek, 1 września 2016

Ścigacz okrętów podwodnych typu Szybki 1939 (6 szt.)



Ścigacz okrętów podwodnych typu Szybki 1939 (6 szt.)

Dla zastąpienia mocno już wyeksploatowanych ścigaczy typu Śmiały (SC-1 1919), zbudowano 6 nowych okrętów tej klasy. Konstrukcja jednostek oparta jest o projekt uniwersalny PU-300 trzeciej wersji (PU-300-2). W porównaniu z poprzednimi ścigaczami typu Niezłomny (SC-10 1933 PU-300-1), wprowadzono trochę zmian. Aby nie zmuszać Was do wytężania wzroku i szczegółowych analiz, podaję ich listę:
- zmieniono nieznacznie kształt (nie wymiary) kadłuba, na skutek czego wyporność wzrosła o 2 tn;
- zamieniono pojedyncze działko 25 mm na podwójne;
- w miejsce dwu nkm-ów zamontowano dalmierz optyczny;
- zastąpiono jedną tratwę 10-osobową dwiema 6-osobowymi;
- zwiększono zapas bomb głębinowych (nowszego typu) o 8 szt.;
- wymieniono szumonamiernik na urządzenie nowszego typu;
- dodano radiostację bliskiego zasięgu;
- zwiększono moc maszyn o 16 KM (ten sam, lecz „leciutko” udoskonalony typ);
- zmniejszono zasięg o 350 Mm.
Obszarem operacyjnym okrętów tego typu jest w zasadzie wyłącznie Bałtyk, chociaż stosunkowo wysoka wartość „seakeeping” teoretycznie umożliwia działania na dalszych akwenach.
Łatwo zauważalną nowością jest obecność na burcie znaku taktycznego; od tej pory każdy z okrętów (istniejących i nowo budowanych) będzie takowy nosił. Znaki te będą nadawane wg pewnego klucza; ciekawe jak szybko ktoś go rozszyfruje? Ponieważ trudno to zrobić znając tylko jeden znak, podpowiadam, że jeden z pozostałych okrętów tego typu nosi znak „P43”
O losach wycofywanych jednostek typu Śmiały będę informował w kolejnych „Wiadomościach z Floty”



Szybki, Poland Submarine chaser laid down 1939

Displacement:
            276 t light; 284 t standard; 302 t normal; 316 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (168,04 ft / 164,04 ft) x 20,51 ft x (7,22 / 7,45 ft)
            (51,22 m / 50,00 m) x 6,25 m  x (2,20 / 2,27 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,825 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 5,246 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 669 shp / 2 737 Kw = 22,50 kts
            Range 2 550nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 32 tons

Complement:
            36 - 47

Cost:
            £0,148 million / $0,591 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 17 tons, 5,6%
               - Guns: 6 tons, 1,8%
               - Weapons: 11 tons, 3,8%
            Machinery: 99 tons, 32,9%
            Hull, fittings & equipment: 151 tons, 50,2%
            Fuel, ammunition & stores: 26 tons, 8,6%
            Miscellaneous weights: 8 tons, 2,7%
               - Hull below water: 4 tons
               - On freeboard deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              393 lbs / 178 Kg = 30,5 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,39

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,442
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,02 kts
            Power going to wave formation at top speed: 69 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      11,23 ft / 3,42 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 114,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 128,0%
            Waterplane Area: 2 202 Square feet or 205 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 135%
            Structure weight / hull surface area: 30 lbs/sq ft or 144 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,77
                        - Longitudinal: 10,52
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Sensors:
1 x DO-3
1 x SP-2
1 x SA-1
1 x RN-1

Szybki (1939)
Bystry (1939)
Prędki (1939)
Chyży (1939)
Rączy (1939)
Wartki (1939)