poniedziałek, 16 maja 2016

Wiadomości z floty nr 38/2/1936



Wiadomości z floty nr 38/2/1936

Okręty.
Sprzedano do Wenezueli okręty podwodne: Tuńczyk, Włócznik i Marlin (typ Tuńczyk SS-17 1921) za kwotę łączną 2 795 tys. zł. Pozostałe okręty tego typu (Bonito, Tazar i Marun) będą teraz wykorzystywane w roli szkolnych OP.
Budżet.
Rok budżetowy 1936 zakończył się nadwyżką w wysokości 15 949 tys. zł., co stanowi ok. 2,36% założonego budżetu. Kwota ta zostanie przeniesiona na rok przyszły. Nadwyżka ta nie wystarczyła niestety na ukończenie zaplanowanych w tym roku 4 dużych niszczycieli, wejdą one do służby w roku następnym. Sytuacja ta jest przede wszystkim efektem wprowadzaniem do służby wielkich (i drogich!) krążowników typu Tarnopol. Mijający rok jest absolutnie rekordowym pod względem wydatków na budowę nowych okrętów (1 283 193 tys. zł.), to prawie o połowę więcej, niż w dotychczas rekordowym roku 1933.
Plany.
Na rok 1937 planuje się:
- budowę 4 niszczycieli/liderów po ok. 2 200 t.
- budowę 8 kutrów patrolowych po ok. 70 t;
- budowę 4 ciężkich krążowników po ok. 12 000 t;
- budowę 2 lotniskowców po ok. 30 000 t;
- budowę 8 niszczycieli eskortowych po ok. 1 200 t;
- budowę 3 kanonierek kolonialnych po ok. 1 500 t,
- budowę 1 dużego stawiacza min ok. 1 500 t;
Plany są ambitne, ale obawiam się, że z powodów budżetowych może nie da się ich w całości zrealizować.