Niderlandzki szybki stawiacz min typu Minotaurus 1936-1937 (2 jednostki)
Preferowana przez niderlandzką Admiralicję
defensywna doktryna, opiera się m.in. na wojnie minowej, która z samego
założenia jest bronią słabszych. W myśl (rozsądnie rozumianej) zasady, że
najlepszą obroną jest atak, zaprojektowano i zbudowano szybkie stawiacze min,
które chciałbym poniżej zaprezentować.
Chociaż
okręt ten jest ogólnie sklasyfikowany jako szybki stawiacz min, to zakłada się
użycie go – w zależności od potrzeb – w pięciu różnych konfiguracjach; nazwijmy
je A, B, C, D i E.
Konfiguracja
A – ofensywny stawiacz min – dane jak w raporcie.
Konfiguracja
B – superofensywny stawiacz min – ilość min zmniejszona do 120, maksymalny
zapas paliwa (+151 t), zasięg zwiększony do 3700 Mm przy 16 w.
Konfiguracja
C – defensywny stawiacz min – zasięg zmniejszony do 1800 Mm przy 16 w, ilość
min zwiększona do 300.
Konfiguracja
D – szybki długodystansowy transportowiec wojska (25-72 godz.) – bez min,
możliwość zaokrętowania do 320 żołnierzy z pełnym ekwipunkiem, zasięg zwiększony
do 3700 Mm przy16 w.
Konfiguracja
E – szybki krótkodystansowy transportowiec wojska (<24 godz.) – bez min,
możliwość zaokrętowania do 810 żołnierzy z pełnym ekwipunkiem, zasięg
zwiększony do 2900 Mm przy 16 w.
Dla
konfiguracji D i E, zwiększa się ilość miejsc na środkach ratunkowych (tratwy)
o 318.
Superofensywnego
stawiana min nie należy rozumieć, jako np. minowania japońskiego Morza
Wewnętrznego. Chodzi tu o minowanie dalekich podejść do bronionych baz, np.
cieśnin pomiędzy morzami Sulu i Celebes. Minowanie ofensywne dotyczy bliższych
podejść do własnych baz, np. Cieśniny Makasarskiej, lub podejść do już
zdobytych przez npla baz własnych, np. Tarakan, Balikpapan czy Makasar. Mam
nadzieję, że powyższe jest wystarczającym wyjaśnieniem wątpliwości, sygnalizowanych
przez Kolegów, już przy okazji awizowania tego okrętu (Biuletyn Informacyjny nr
30/2/1935 z 19.11.2023).
Uzbrojenie
artyleryjskie okrętu jest stosunkowo skromne, ale po pierwsze, nie zakłada się,
aby miał on toczyć regularne pojedynki artyleryjskie, a po drugie, raportowa
równowaga parametrów jednostki jest tak chwiejna, ze każda dodatkowa tona może
ją „przewrócić” Okręt charakteryzuje się intencjonalnie niską sylwetką, a to
dla zmniejszenia oporów powietrza oraz utrudnienia wykrycia na morzu. Widniejące
na rufie tory minowe mają charakter wyłącznie manipulacyjny, na czas za- i
wyładunku min. „Operacyjne” tory minowe znajdują się pod pokładem, a miny
zrzucane są do wody przez furty rufowe.
Obydwa
okręty zostały zbudowane w stoczni Willemsoord Werf w Den Helder. Jeden z nich
został przydzielony do Dowództwa Obszaru Metropolii, a drugi do Dowództwa
Obszaru Indii Wschodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
Gładkopokładowy, o sporym wydłużeniu i
szerokiej pawęży rufowej.
Napęd
Osiem kotłów olejowych Werkspoor w czterech
kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych Westoever z przekładniami w dwu maszynowniach.
Jako okręt porównawczy, przyjeto HMS Abdiel (1941). Przy mocy napędu 72000
KM, jego realna prędkość wynosiła 39,75 w. Springsharp wyliczył ją na 34,89 w.
39,75 / 34,89 = 1,153. Taki też współczynnik zwiększający przyjęto do prezentowanego
projektu.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19600 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 12860 m;
- 2xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 4xIIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostka została wyposażona w sześć
radiostacji oraz radionamiernik.
Minotaurus, Netherlands minelayer laid down 1935, launched 1935, completed 1936 (engine 1935)
Displacement:
2 717 t light; 2 790 t standard; 2 978 t normal; 3 129 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(432,68 ft / 427,17 ft) x 41,67 ft x (13,78 / 14,23 ft)
(131,88 m / 130,20 m) x 12,70 m x (4,20 / 4,34 m)
Armament:
2 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 120 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
4 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
2 raised mounts
8 - 0,52" / 13,2 mm 48,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
Machine guns in deck mounts,
1919 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 115 lbs
/ 52 kg
Mines
2 - 2 314,85 lbs /
1 050,00 kg mines + 160 reloads - 167,414 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm - -
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
44 000 shp / 32 824 Kw = 38,38 kts
Range 2 400nm at
16,00 kts
Bunker normal = 188
tons, at max displacement = 339 tons
Complement:
201 - 26
Cost:
£1,404 million / $5,616
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 231 tons,
7,8%
- Guns: 22 tons, 0,7%
- Weapons: 209 tons, 7,0%
Armour: 3 tons, 0,1%
- Armament: 3 tons, 0,1%
Machinery: 1 250
tons, 42,0%
Hull, fittings &
equipment: 1 233 tons, 41,4%
Fuel, ammunition &
stores: 261 tons, 8,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 138 lbs / 970 Kg = 40,6 x 4,7 " /
120 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,20
Metacentric height 1,9
ft / 0,6 m
Roll period: 12,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,02
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,425 / 0,432
Length to Beam Ratio:
10,25 : 1
'Natural speed' for
length: 23,77 kts
Power going to wave
formation at top speed: 63 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 34,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 15,42 ft / 4,70 m
- Aft deck: 34,00%, 15,42 ft / 4,70 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Quarter deck: 14,00%, 15,42 ft / 4,70
m, 15,42 ft / 4,70 m
- Average freeboard: 15,79 ft / 4,81 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 138,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 170,7%
Waterplane Area:
11 562 Square feet or 1 074 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 116%
Structure weight / hull
surface area: 63 lbs/sq ft or 307 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
- Longitudinal:
1,97
- Overall:
1,00
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Minotaurus (1936)
Sfinx (1937)