Ciężki krążownik typu Gdańsk 1921-1922 (2 szt.)
Oto
pierwsze duże okręty bojowe oddane do służby po Wielkiej Wojnie. Są to ciężkie
krążowniki, stanowiące niejako etap przejściowy pomiędzy krążownikami pancernymi,
a klasycznymi krążownikami okresu międzywojennego. Porównania z realnie istniejącymi
okrętami tej klasy i tego okresu będą trudne, jako że praktycznie nikt w tym
czasie podobnych jednostek nie budował. Wyjątkiem są tu brytyjskie krążowniki
typu Hawkins, do których zresztą parametry
(ale nie sylwetki) naszych jednostek są mocno zbliżone.
Krążowniki
są zapewne ostatnimi w naszej flocie jednostkami tej klasy, wyposażonymi w
pojedyncze działa głównego kalibru. Ponadto charakteryzują się dobrym
opancerzeniem i znaczną prędkością, a
także nawet troszkę wyprzedzającym epokę uzbrojeniem przeciwlotniczym. Zasięg
nie jest może powalający, ale do zaakceptowania. Okręty posiadają rozdzielone
kotłownie i maszynownie, co zwiększa ich „przeżywalność” w przypadku groźnych
trafień. Zwraca też uwagę niezła – jak na okręty tej wielkości – ochrona
przeciwtorpedowa podwodnej części kadłuba. Uważam, że po drobnych
modernizacjach (uzbrojenie plot i wyposażenie radionawigacyjne) jednostki te mogą
stanowić wartościowy element floty aż do początku lat 40-tych.
Pewnie
znowu będę się musiał tłumaczyć z wysoko położonych opancerzonych stanowisk
kierowania ogniem, ale po pierwsze w przypadku okrętu tej wielkości nie powinno
to stanowić problemu, a po drugie stanowiska te funkcjonalnie związane są z
dalmierzami i dalocelownikami, a tych przecież nie umieszcza się na poziomie
pokładu.
Okręty
noszą proporczyk kontradmiralski, ponieważ są przewidziane jako okręty flagowe
dowódców zespołów krążowników (po 1 typu Gdańsk
i po 2 typu Bydgoszcz w każdym
zespole).
Gdańsk, Poland Heavy cruiser laid down
1921
Displacement:
8 608 t light; 8 950 t
standard; 9 742 t normal; 10 375 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
613,01 ft / 606,96 ft x 60,70 ft x
20,34 ft (normal load)
186,85 m / 185,00 m x 18,50 m x 6,20 m
Armament:
5 - 7,99" / 203 mm guns in single
mounts, 262,50lbs / 119,07kg shells, 1920 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists on centreline ends,
majority aft, 3 raised mounts - superfiring
2 - 7,99" / 203 mm guns in single
mounts, 262,50lbs / 119,07kg shells, 1920 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists on side, all amidships
4 - 4,13" / 105 mm guns (2x2 guns),
33,29lbs / 15,10kg shells, 1920 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists on side, all amidships, all
raised mounts - superfiring
8 - 1,57" / 40,0 mm guns (4x2 guns),
2,05lbs / 0,93kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side, all amidships, all raised
mounts - superfiring
10 - 0,98" / 25,0 mm guns (6
mounts), 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised
mounts
Weight of broadside 1653 lbs / 750
kg
Shells per gun, main battery: 125
6
- 21,0" / 533 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 3,94" / 100 mm 413,39
ft / 126,00 m 7,22 ft / 2,20 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 180,45
ft / 55,00 m 7,87 ft / 2,40 m
Main Belt covers 105% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,97" / 50 mm 413,39 ft / 126,00 m 11,48 ft / 3,50 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 3,94" / 100 mm 0,98"
/ 25 mm -
2nd: 0,98"
/ 25 mm - -
- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning
tower: 3,94" / 100 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 62 336
shp / 46 502 Kw = 30,00 kts
Range 6 500nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement =
1 426 tons
Complement:
489 - 637
Cost:
£2,053 million / $8,211 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 244 tons, 2,5%
Armour: 2 075 tons, 21,3%
- Belts: 756 tons, 7,8%
- Torpedo bulkhead: 346 tons, 3,5%
- Armament: 76 tons, 0,8%
- Armour Deck: 859 tons, 8,8%
- Conning Tower: 39 tons, 0,4%
Machinery: 2 147 tons, 22,0%
Hull, fittings & equipment:
4 132 tons, 42,4%
Fuel, ammunition & stores:
1 133 tons, 11,6%
Miscellaneous weights: 11 tons, 0,1%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
14 032 lbs / 6 365 Kg = 55,0 x 8,0 " / 203 mm shells or
2,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,21
Metacentric height 3,4 ft / 1,0 m
Roll period: 13,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,57
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,41
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,455
Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
'Natural speed' for length: 24,64
kts
Power going to wave formation at top
speed: 50 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 13,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 21,98 ft
/ 6,70 m
- Forecastle (10%): 20,01 ft / 6,10
m
- Mid (0%): 20,01 ft /
6,10 m
- Quarterdeck (0%): 20,01
ft / 6,10 m
- Stern: 20,01
ft / 6,10 m
- Average freeboard: 20,09
ft / 6,12 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 136,0%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 163,3%
Waterplane Area: 23 596 Square
feet or 2 192 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 117%
Structure weight / hull surface
area: 108 lbs/sq ft or 527 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,97
- Longitudinal: 1,44
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Gdańsk (1921)
Królewiec (1922)