niedziela, 7 grudnia 2014

Krążownik ciężki typu Gdańsk



Ciężki krążownik typu Gdańsk 1921-1922 (2 szt.)

Oto pierwsze duże okręty bojowe oddane do służby po Wielkiej Wojnie. Są to ciężkie krążowniki, stanowiące niejako etap przejściowy pomiędzy krążownikami pancernymi, a klasycznymi krążownikami okresu międzywojennego. Porównania z realnie istniejącymi okrętami tej klasy i tego okresu będą trudne, jako że praktycznie nikt w tym czasie podobnych jednostek nie budował. Wyjątkiem są tu brytyjskie krążowniki typu Hawkins, do których zresztą parametry (ale nie sylwetki) naszych jednostek są mocno zbliżone.
Krążowniki są zapewne ostatnimi w naszej flocie jednostkami tej klasy, wyposażonymi w pojedyncze działa głównego kalibru. Ponadto charakteryzują się dobrym opancerzeniem i  znaczną prędkością, a także nawet troszkę wyprzedzającym epokę uzbrojeniem przeciwlotniczym. Zasięg nie jest może powalający, ale do zaakceptowania. Okręty posiadają rozdzielone kotłownie i maszynownie, co zwiększa ich „przeżywalność” w przypadku groźnych trafień. Zwraca też uwagę niezła – jak na okręty tej wielkości – ochrona przeciwtorpedowa podwodnej części kadłuba. Uważam, że po drobnych modernizacjach (uzbrojenie plot i wyposażenie radionawigacyjne) jednostki te mogą stanowić wartościowy element floty aż do początku lat 40-tych.
Pewnie znowu będę się musiał tłumaczyć z wysoko położonych opancerzonych stanowisk kierowania ogniem, ale po pierwsze w przypadku okrętu tej wielkości nie powinno to stanowić problemu, a po drugie stanowiska te funkcjonalnie związane są z dalmierzami i dalocelownikami, a tych przecież nie umieszcza się na poziomie pokładu.
Okręty noszą proporczyk kontradmiralski, ponieważ są przewidziane jako okręty flagowe dowódców zespołów krążowników (po 1 typu Gdańsk i po 2 typu Bydgoszcz w każdym zespole).



Gdańsk, Poland Heavy cruiser laid down 1921

Displacement:
            8 608 t light; 8 950 t standard; 9 742 t normal; 10 375 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            613,01 ft / 606,96 ft x 60,70 ft x 20,34 ft (normal load)
            186,85 m / 185,00 m x 18,50 m  x 6,20 m

Armament:
      5 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 262,50lbs / 119,07kg shells, 1920 Model
              Breech loading guns in deck mounts with hoists on centreline ends, majority aft, 3 raised mounts - superfiring
      2 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 262,50lbs / 119,07kg shells, 1920 Model
              Breech loading guns in deck mounts with hoists on side, all amidships
      4 - 4,13" / 105 mm guns (2x2 guns), 33,29lbs / 15,10kg shells, 1920 Model
              Dual purpose guns in deck mounts with hoists on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
      8 - 1,57" / 40,0 mm guns (4x2 guns), 2,05lbs / 0,93kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
      10 - 0,98" / 25,0 mm guns (6 mounts), 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
            Weight of broadside 1653 lbs / 750 kg
            Shells per gun, main battery: 125
6 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   3,94" / 100 mm           413,39 ft / 126,00 m   7,22 ft / 2,20 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 3,94" / 100 mm           180,45 ft / 55,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 105% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
                        1,97" / 50 mm 413,39 ft / 126,00 m   11,48 ft / 3,50 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   3,94" / 100 mm           0,98" / 25 mm                   -
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 3,94" / 100 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 62 336 shp / 46 502 Kw = 30,00 kts
            Range 6 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 426 tons

Complement:
            489 - 637

Cost:
            £2,053 million / $8,211 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 244 tons, 2,5%
            Armour: 2 075 tons, 21,3%
               - Belts: 756 tons, 7,8%
               - Torpedo bulkhead: 346 tons, 3,5%
               - Armament: 76 tons, 0,8%
               - Armour Deck: 859 tons, 8,8%
               - Conning Tower: 39 tons, 0,4%
            Machinery: 2 147 tons, 22,0%
            Hull, fittings & equipment: 4 132 tons, 42,4%
            Fuel, ammunition & stores: 1 133 tons, 11,6%
            Miscellaneous weights: 11 tons, 0,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              14 032 lbs / 6 365 Kg = 55,0 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 3,4 ft / 1,0 m
            Roll period: 13,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,57
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,41

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck
            Block coefficient: 0,455
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 24,64 kts
            Power going to wave formation at top speed: 50 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    21,98 ft / 6,70 m
               - Forecastle (10%): 20,01 ft / 6,10 m
               - Mid (0%):              20,01 ft / 6,10 m
               - Quarterdeck (0%):            20,01 ft / 6,10 m
               - Stern:                    20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:          20,09 ft / 6,12 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 136,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 163,3%
            Waterplane Area: 23 596 Square feet or 2 192 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 117%
            Structure weight / hull surface area: 108 lbs/sq ft or 527 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,44
                        - Overall: 1,01
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
            Room for accommodation and workspaces is excellent
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Gdańsk (1921)
Królewiec (1922)