wtorek, 14 kwietnia 2015

Kuter ochrony wybrzeża typu KP-9 1925-1926 (14 szt.)



Kuter ochrony wybrzeża typu KP-9 1925-1926 (14 szt.)

Aby nie kłopotać kanonierek i krążowników kolonialnych działaniami w strefie przybrzeżnej, podjęto decyzję o budowie kutrów ochrony wybrzeża z przeznaczeniem do służby w naszych posiadłościach zamorskich.
Okręciki te są powiększoną wersją kutrów typu KP-1 działających w rejonie baz bałtyckich. Uzbrojenie pozostało takie samo, jedynie działko i nkm zamieniły się miejscami. Identyczna jest również prędkość, zwiększył się natomiast zasięg i poprawiła dzielność morska.
Jednostki tego typu zostaną przydzielone w liczbie dwóch dla każdej kolonii i będą wykonywać zadania podobne do swoich „starszych braci”
Jeszcze zanim pierwszy okręt tego typu wszedł do służby, zainteresowanie ich zakupem wyraziły marynarki Szwecji, Danii, Litwy i Chin. 


KP-9, Poland Coast guard boat laid down 1925

Displacement:
            39 t light; 40 t standard; 41 t normal; 43 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (91,51 ft / 88,58 ft) x 12,80 ft x (4,27 / 4,33 ft)
            (27,89 m / 27,00 m) x 3,90 m  x (1,30 / 1,32 m)

Armament:
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg

Machinery:
            2 x Petrol Internal combustion motors, direct drive 737 shp / 550 Kw
            1 x Diesel Internal combustion motor, geared drive 166 shp / 124 Kw
            3 shafts, 1 640 shp / 1 223 Kw = 24,00 kts
            Range 300nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 tons

Complement:
            7 - 10

Cost:
            £0,015 million / $0,061 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,6%
               - Guns: 0 tons, 0,6%
            Machinery: 23 tons, 55,6%
            Hull, fittings & equipment: 15 tons, 37,1%
            Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 6,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 lbs / 6 Kg = 42,7 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 31 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,19

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,305
            Length to Beam Ratio: 6,92 : 1
            'Natural speed' for length: 11,52 kts
            Power going to wave formation at top speed: 80 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       36,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    36,00%,  2,95 ft / 0,90 m,  2,95 ft / 0,90 m
               - Quarter deck:        12,00%,  2,95 ft / 0,90 m,  2,95 ft / 0,90 m
               - Average freeboard:                      4,55 ft / 1,39 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 182,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 83,4%
            Waterplane Area: 692 Square feet or 64 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 39%
            Structure weight / hull surface area: 14 lbs/sq ft or 67 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,55
                        - Longitudinal: 3,35
                        - Overall: 0,66
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

KP-9 - KP-14 (1925)
KP-15 - KP-22 (1926)