Lotniskowiec eskortowy typu Generał Krajeński 1935-1936 (3 szt.)
Pierwsze w naszej
flocie lotniskowce eskortowe; jeżeli ktoś uważa tę nazwę klasy za anachronizm,
lub nie podoba mu się ona z innych powodów, może sobie je nazywać małymi
lotniskowcami. Ja je nazywam eskortowymi nie z powodu ich wielkości, lecz z
uwagi na skład i zadania grupy lotniczej. W porównaniu z lotniskowcami –
nazwijmy je – uderzeniowymi, tutaj zdecydowanie przeważają zadania defensywne –
obrona plot i pop.
Zasadniczym
przeznaczeniem tych jednostek jest operowanie w składzie awizowanych pewien
czas temu zespołów eskortowych (ZE – 1 lotniskowiec eskortowy, 1 krążownik
plot, 4 niszczyciele eskortowe, ewentualnie dodatkowo 4 eskortowce). Prócz
tego, okręty te mogą również wykonywać inne zadania, np. osłona zespołów desantowych,
własnych dużych jednostek, czy na koniec zastępowanie lotniskowców
uderzeniowych, tam gdzie ich udział jest niemożliwy (wartościowych okrętów
zawsze jest za mało!) lub niekonieczny.
Zaokrętowana grupa
lotnicza składa się z 10 myśliwców, których zadaniem jest… wszyscy wiemy co
oraz 10 samolotów rozpoznawczo-bombowych przeznaczonych do poszukiwania i
zwalczania - w miarę swoich możliwości - OP wroga. Wprawdzie nie są one
wyposażone w cięższą broń pokładową, a ich użyteczny ładunek uzbrojenia (dwie
bomby głębinowe lub 250 kg bomb „klasycznych”) niezbyt imponujący, lecz
wykrywając i atakując przeciwnika „wpędzają” go pod wodę, uniemożliwiając mu
tym samym np. dogonienie konwoju, czy wyjście na pozycję ataku. Teraz kilka
koniecznych słów wyjaśnienia. Obydwu zastosowanych tu typów samolotów
pokładowych nie znajdziecie w zestawieniu lotnictwa morskiego na rok 1935. Są
to najnowsze konstrukcje, których pełnoseryjna produkcja rozpocznie się dopiero
z początkiem roku 1936. Jednakże, ponieważ wyprodukowano już ich krótkie serie
informacyjne, a dwa z trzech prezentowanych lotniskowców wejdą do służby
właśnie w roku przyszłym, nie widziałem sensu wyposażania pierwszego okrętu tej
serii jedynie na czas 2-3 m-cy w starsze modele samolotów. Poza tym,
eksploatacja serii informacyjnych przed rozpoczęciem produkcji masowej, może
ujawnić ewentualne wady i umożliwić ich wczesne skorygowanie. Obydwa nowe typy
samolotów zostaną bliżej przedstawione już niebawem, w zestawieniu lotnictwa na
rok 1936.
Ogólnie rzecz biorąc
nasze nowe lotniskowce przedstawiają typ okrętu o bardzo dobrych właściwościach
morskich i osiągach (prędkość, zasięg) dostosowanych do planowanych zadań.
Uzbrojenie artyleryjskie jest – moim zdaniem – wystarczające na dziś, a w
przyszłości może zostać jeszcze wzmocnione o kilka(naście) działek
małokalibrowych. Rzadko występującym na lotniskowcach eskortowych elementem
jest stosunkowo silne opancerzenie pionowe i poziome; pozwoliły na to spore
rezerwy ciężarowe (lekkie uzbrojenie, niezbyt wielka moc maszyn). Z uwagi na
niewielkie (jak na lotniskowiec) wymiary, zaprojektowano bardzo skromny pomost,
wyloty spalin wyprowadzono na burty, a rufowy podnośnik zlokalizowano już poza
zamkniętą częścią hangaru.
Pewną nowością są
anteny prętowe radiostacji bliskiego zasięgu; element ten znajdzie zastosowanie
na większości nowych okrętów.
Generał Krajeński,
Poland Escort aircraft carrier laid down 1935
Displacement:
8 083 t light; 8 299 t
standard; 9 531 t normal; 10 517 t full load
Dimensions:
Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(556,67 ft / 551,18 ft) x 68,90 ft x
(20,67 / 22,12 ft)
(169,67 m / 168,00 m) x 21,00 m x (6,30 / 6,74 m)
Armament:
2 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns -
52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mount, 1920 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns -
2,05lbs / 0,93kg shells, 750 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 hull mounts
10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns -
0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft 2 raised mounts
8 x Single mounts on sides, evenly spread 8 hull mounts
Weight of broadside 117 lbs / 53 kg
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 3,94" / 100 mm 387,14
ft / 118,00 m 7,55 ft / 2,30 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 108% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage
containing bulkheads:
2,95" / 75 mm 387,14 ft / 118,00 m 15,09 ft / 4,60 m
Beam between torpedo bulkheads 59,06
ft / 18,00 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks: 2,95" / 75
mm
- Conning towers: Forward 3,94" / 100
mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Geared drive, 4 shafts, 36 762
shp / 27 425 Kw = 26,00 kts
Range 14 500nm at 13,00 kts
Bunker at max displacement =
2 218 tons
Complement:
482 - 627
Cost:
£2,256 million / $9,023 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 35 tons, 0,4%
- Guns: 35 tons, 0,4%
Armour: 2 257 tons, 23,7%
- Belts: 472 tons, 5,0%
- Torpedo bulkhead: 638 tons, 6,7%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Armour Deck: 1 108 tons, 11,6%
- Conning Tower: 38 tons, 0,4%
Machinery: 1 044 tons, 11,0%
Hull, fittings & equipment:
3 921 tons, 41,1%
Fuel, ammunition & stores:
1 448 tons, 15,2%
Miscellaneous weights: 826 tons,
8,7%
- Hull below water: 278 tons
- Hull above water: 500 tons
- On freeboard deck: 48 tons
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
36 996 lbs / 16 781 Kg = 206,4 x 4,7 " / 120 mm shells or
2,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,36
Metacentric height 4,9 ft / 1,5 m
Roll period: 13,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull
form characteristics:
Hull has low quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient (normal/deep):
0,425 / 0,438
Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural speed' for length: 23,48
kts
Power going to wave formation at top
speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 10,30 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 30,18 ft / 9,20 m, 30,18 ft / 9,20 m
- Forward deck: 35,00%, 30,18 ft / 9,20 m, 30,18 ft / 9,20 m
- Aft deck: 35,00%, 30,18 ft / 9,20 m, 30,18 ft / 9,20 m
- Quarter deck: 15,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Average freeboard: 27,77
ft / 8,47 m
Ship
space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 55,1%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 283,4%
Waterplane Area: 23 759 Square
feet or 2 207 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 180%
Structure weight / hull surface
area: 92 lbs/sq ft or 447 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,88
- Longitudinal: 3,40
- Overall: 1,00
Excellent machinery, storage,
compartmentation space
Excellent accommodation and
workspace room
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can
fire her guns in the heaviest weather
10
x PWL-90M(p)
10
x PFS-27RB(p)
Generał
Krajeński (1935)
Generał
Abramowicz (1936)
Generał
Grodzicki (1936)