piątek, 1 października 2021

Chińskie kanonierki plot typu Lu 1936-1937 (6 jednostek)

Chińskie kanonierki plot typu Lu 1936-1937 (6 jednostek)

 Ciąg dalszy sagi pt. „Rozbudowa chińskiej marynarki wojennej” Przypomnę, że pomysłodawcą całego cyklu jest kolega Hrotgar. Koncepcja prezentowanych okrętów została uzgodniona z Pomysłodawcą, a opracowanie techniczne jest moje.

Miałem problemy ze sklasyfikowaniem tego projektu. We francuskiej marynarce byłby zapewne określany jako awizo. W czasie IIWS Brytyjczycy nazwaliby go sloopem, fregatą lub korwetą, inni eskortowcem, a nawet niszczycielem eskortowym. Ponieważ większość z tych określeń byłaby w roku 1936 anachronizmem, po konsultacji z Pomysłodawcą, zdecydowałem się na kanonierkę plot. Ponieważ, prócz silnego uzbrojenia plot, okręt ma również poważne uzbrojenie pop, może bardziej adekwatną nazwą byłaby kanonierka eskortowa, ale już nie chciałem wydziwiać.

Mimo ostatniej obiekcji, głównym zadaniem jednostki jest eskortowanie konwojów, wyjątkowo zespołów dużych okrętów bojowych. Artyleria główna, prócz swojej roli plot, może również być - jako DP - przydatna do odpędzenia od eskortowanego konwoju atakujących okrętów nawodnych, o wielkości do niszczyciela włącznie. Dodatkowo, kanonierki mogą pełnić funkcje ratownicze, mając możliwość przyjęcia na pokład w dość komfortowych warunkach 25-30 rozbitków oraz rozbudowane ambulatorium chirurgiczne.

Poniżej opis techniczny okrętu.

Kadłub

Mimo wizualnego wrażenia masywności (cóż to za stodoła! J), okręt posiada bardzo dobre właściwości morskie. Decyduje o tym wysoka wolna burta, dość nowoczesny profil poziomy kadłuba oraz umieszczenie znacznych mas (paliwo, amunicja, bg) poniżej linii wodnej.

Napęd

Dwa wały śrubowe, napędzane przez dwa silniki diesla o mocy po 3600 KM każdy. Konstrukcja umożliwia montaż napędu o jeszcze większej mocy, a tym samym uzyskanie większej prędkości, lecz obawiając się krytyki, której i tak pewnie nie uniknę (po co 24 w, wystarczyłoby 16-18 L), poprzestałem na tym, co jest.

Uzbrojenie

- 4xIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;

- 2xIVx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;

- 4xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xwbg z zapasem 72 bg.

Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne o bazie 4,4 m.

Inne

Okręt posiada sześć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu, radionamiernik oraz szumonamiernik.

Lu, China AA gunboat laid down 1935, launched 1935, completed 1936 (engine 1935)

Displacement:

            714 t light; 774 t standard; 937 t normal; 1 068 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (266,31 ft / 259,84 ft) x 32,48 ft x (9,84 / 10,69 ft)

            (81,17 m / 79,20 m) x 9,90 m  x (3,00 / 3,26 m)

 Armament:

      4 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 250 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1932 Model

              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts - superfiring

      8 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,93lbs / 0,42kg shells, 2 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model

              2 x 4-gun mounts on sides amidships

                        2 raised mounts

      4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 5 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

               4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 224 lbs / 102 kg

      Main DC/AS Mortars

      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 72 reloads - 13,911 t total

            in Stern depth charge racks

Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,79" / 20 mm       -                                  -

Machinery:

            Diesel Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 7 200 shp / 5 372 Kw = 24,00 kts

            Range 8 000nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 293 tons

 Complement:

            84 - 110

 Cost:

            £0,327 million / $1,307 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 59 tons, 6,3%

               - Guns: 41 tons, 4,4%

               - Weapons: 17 tons, 1,9%

            Armour: 8 tons, 0,9%

               - Armament: 8 tons, 0,9%

            Machinery: 205 tons, 21,8%

            Hull, fittings & equipment: 425 tons, 45,3%

            Fuel, ammunition & stores: 223 tons, 23,8%

            Miscellaneous weights: 18 tons, 1,9%

               - Hull below water: 12 tons

               - Hull above water: 4 tons

               - On freeboard deck: 3 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              1 853 lbs / 841 Kg = 26,1 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,6 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,29

            Metacentric height 1,5 ft / 0,4 m

            Roll period: 11,3 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,32

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,40

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,395 / 0,414

            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1

            'Natural speed' for length: 19,04 kts

            Power going to wave formation at top speed: 60 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,60 degrees

            Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  12,47 ft / 3,80 m

               - Forward deck:       31,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  12,47 ft / 3,80 m

               - Aft deck:    31,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  12,47 ft / 3,80 m

               - Quarter deck:        18,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  12,47 ft / 3,80 m

               - Average freeboard:                      12,68 ft / 3,86 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 87,4%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 151,9%

            Waterplane Area: 5 374 Square feet or 499 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 175%

            Structure weight / hull surface area: 49 lbs/sq ft or 239 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,88

                        - Longitudinal: 3,67

                        - Overall: 1,02

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily

 Lu (1936)

Yu Zi (1936)

Ling Yang (1936)

Shu Iniu (1936)

Ru He (1936)

Mo Jie Zuo (1937)