sobota, 22 stycznia 2022

Ukończenie tureckiego pancernika typu Abdul Kadir 1905 (1 jednostka)

Ukończenie tureckiego pancernika typu Abdul Kadir 1905 (1 jednostka)

Projekt ten, wg pomysłu kolegi Stonka – choć całkiem samodzielny – jest niejako aneksem do poprzedniego tureckiego tematu, czyli krążownika pancernego Hamidiye (post z 9.01.2022). Dotyczy on bowiem, również dokończenia „rozgrzebanej” budowy okrętu, lecz w nieco odmiennej od pierwotnie zakładanej postaci.
Realnie, stępka pod Abdul Kadira została położona w październiku 1892 roku. Problemy finansowe spowodowały, że prace stoczniowe niemiłosiernie się przeciągały, aż w końcu zostały zarzucone. W roku 1906, trzęsienie ziemi spowodowało przesunięcie się bloków podtrzymujących nieukończony kadłub w doku i deformację stępki. W tej sytuacji, podjęto decyzję o złomowaniu okrętu, które zostało ukończone w roku 1909. Pomysłodawca przyjął jednak, że zanim okręt (a właściwie jego niekompletny kadłub) doznał opisanych wyżej uszkodzeń, środki się znalazły i podjęto decyzję o jego ukończeniu. Prace stoczniowe zostały wznowione w roku 1902, a zwodowany rok później kadłub, został przeholowany do niemieckiej stoczni Vulcan w Szczecinie, celem jego końcowego wyposażenia. Do służby Abdul Kadir wszedł w roku 1905. Ponieważ parametry techniczno-taktyczne okrętu znacząco odbiegały in minus od wchodzących w tym czasie do służby klasycznych pancerników innych flot, został on zdeklasowany do pancernika obrony wybrzeża. Pomysłodawca nie opisał losów okrętu po roku 1905, więc i ja nie będę się zbytnio na to silił. Można założyć, że służył bez większych sukcesów i porażek do połowy lat 30-tych XX w. Później pełnił funkcję hulku, a zezłomowany został w roku 1947.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
Bez zmian w stosunku do pierwotnego projektu.
Napęd
Nie zmieniając projektowanej mocy, zainstalowano osiem kotłów węglowych Marine w czterech kotłowniach i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Pozostawiono układ artylerii zgodny z pierwotnym projektem, wykorzystując jednak nowsze modele dla poszczególnych kalibrów. Zrezygnowano z wyrzutni torpedowych, ale za to dołożono karabiny maszynowe. Finalnie zamontowano:
- 2xIIx28 cm/40 (11") MRK L/40, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 240,0 kg wynosiła 18830 m;
- 10xIx15 cm/40 (5.9") SK L/40, przy elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem AP 40,0 kg wynosiła 14130 m;
- 8xIx8.8 cm/35 (3.46") SK L/35, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem HE 7,00 kg wynosiła 8790 m;
- 8xIxVSM 1-pdr (0.45 kg) [1.46" (37 mm)] Mark I, przy elewacji maksymalnej 15o donośność pociskiem HE 0,56 kg wynosiła 3610 m;
- 4xIx7,92/91.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa dalmierze optyczne o bazie 2,9 m.
Opancerzenie
Zgodnie z raportem i rysunkiem. Główny burtowy pas pancerny jest stosunkowo krótki i chroni tylko urządzenia napędowe i niektóre pomocnicze. Opisane w raporcie jako „końcówki” odcinki pasa burtowego, są w rzeczywistości przedłużeniami pasa głównego do barbet artylerii głównej. Szare przestrzenie na schemacie opancerzenia oznaczają zasobnie węglowe.
Inne
Abdul Kadir był pierwszym okrętem floty tureckiej wyposażonym w radiostację.
W stosunku do projektu pierwotnego:
- zanurzenie wzrosło z 7,16 do 7,3  m;
- wyporność normalna wzrosła z 8100 do 8286 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 18,0 do 18,6 w;
- zasięg obniżył się o nieznaną wartość (szacunkowo z 2500 do 1300 Mm);
- ciężar salwy burtowej wzrósł z 1107 do 1193 kg. 

Abdul Kadir, Turkey coastal battleship laid down 1892, launched 1903, completed 1905 (engine 1903)
 
Displacement:
            7 754 t light; 8 103 t standard; 8 286 t normal; 8 433 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (340,88 ft / 331,69 ft) x 64,96 ft x (23,95 / 24,29 ft)
            (103,90 m / 101,10 m) x 19,80 m  x (7,30 / 7,40 m)

Armament:
      4 - 11,14" / 283 mm 40,0 cal guns - 530,65lbs / 240,70kg shells, 70 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1890 Model
              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      10 - 5,87" / 149 mm 40,0 cal guns - 88,18lbs / 40,00kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in casemate mounts, 1897 Model
              10 x Single mounts on sides, evenly spread
                        10 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      8 - 3,46" / 88,0 mm 35,0 cal guns - 15,43lbs / 7,00kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 1,46" / 37,0 mm 39,0 cal guns - 1,23lbs / 0,56kg shells, 1 200 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1885 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      4 - 0,31" / 7,9 mm 91,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1894 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 2 630 lbs / 1 193 kg+

 Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   10,0" / 254 mm           129,59 ft / 39,50 m     16,08 ft / 4,90 m
            Ends:   5,98" / 152 mm           102,69 ft / 31,30 m     8,86 ft / 2,70 m
              99,41 ft / 30,30 m Unarmoured ends
              Main Belt covers 60% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   10,0" / 254 mm           5,00" / 127 mm                      9,02" / 229 mm
            2nd:     5,98" / 152 mm                 -                                  -
            3rd:      0,51" / 13 mm       -                                  -
    - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 2,52" / 64 mm
    - Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 5,98" / 152 mm+

Machinery:
            Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 12 000 ihp / 8 952 Kw = 18,60 kts
            Range 1 300nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 329 tons (100% coal)

 Complement:
            433 - 564+

 Cost:
            £0,790 million / $3,158 million

 Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 698 tons, 8,4%
               - Guns: 698 tons, 8,4%
            Armour: 2 721 tons, 32,8%
               - Belts: 1 306 tons, 15,8%
               - Armament: 668 tons, 8,1%
               - Armour Deck: 606 tons, 7,3%
               - Conning Towers: 141 tons, 1,7%
            Machinery: 1 791 tons, 21,6%
            Hull, fittings & equipment: 2 544 tons, 30,7%
            Fuel, ammunition & stores: 532 tons, 6,4%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%+

 Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              9 119 lbs / 4 136 Kg = 13,2 x 11,1 " / 283 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 4,0 ft / 1,2 m
            Roll period: 13,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,53
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,57

 Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a ram bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,562 / 0,564
            Length to Beam Ratio: 5,11 : 1
            'Natural speed' for length: 18,21 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -6,20 degrees
            Stern overhang: 2,95 ft / 0,90 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Forward deck:       35,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:    35,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        14,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Average freeboard:                      18,04 ft / 5,50 m
            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 99,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 120,7%
            Waterplane Area: 15 208 Square feet or 1 413 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 94%
            Structure weight / hull surface area: 124 lbs/sq ft or 606 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 3,56
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather