niedziela, 30 kwietnia 2023

Niderlandzkie ścigacze okrętów podwodnych typu R1 1930-1931 (6 jednostek)

 Niderlandzkie ścigacze okrętów podwodnych typu R1 1930-1931 (6 jednostek)

Pierwsze w niderlandzkiej flocie jednostki, wyspecjalizowane w zwalczaniu okrętów podwodnych. Zadania swoje mogą realizować zarówno w ramach eskorty konwojów, jak i samodzielnie, patrolując akweny, na których spodziewana jest aktywność OP wroga. W przyszłości przewiduje się budowę dalszych okrętów tej klasy, jednakże większych i lepiej dostosowanych do rejsów oceanicznych.
Wszystkie jednostki powstały w stoczni Willemsoord Werf w Den Helder.
Opis techniczny.
Kadłub
Zwracają uwagę smukłe kształty kadłuba, spowodowane chęcią uzyskania możliwie dużej prędkości, przy stosunkowo niewielkiej mocy napędu.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever o  mocy 1200 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m;
- 1xIIx13,2/78 FN P1919;
- 2xwbg z zapasem 48 bg.
Opancerzenie
Działa 75 mm posiadają maski o grubości 13 mm.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje oraz szumonamiernik.

R1, Netherlands submarine chaser laid down 1929, launched 1930, completed 1930 (engine 1929)

Displacement:
            206 t light; 214 t standard; 261 t normal; 298 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (176,26 ft / 172,24 ft) x 21,65 ft x (6,89 / 7,45 ft)
            (53,72 m / 52,50 m) x 6,60 m  x (2,10 / 2,27 m) 

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,89lbs / 6,50kg shells, 250 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,09lbs / 0,05kg shells, 5 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 14 lbs / 7 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                     -                                      -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 400 shp / 1 790 Kw = 20,84 kts
            Range 3 400nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 47 tons, at max displacement = 84 tons

Complement:
            32 - 42

Cost:
            £0,074 million / $0,295 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 14 tons, 5,5%
               - Guns: 3 tons, 1,3%
               - Weapons: 11 tons, 4,2%
            Armour: 1 tons, 0,4%
               - Armament: 1 tons, 0,4%
            Machinery: 74 tons, 28,3%
            Hull, fittings & equipment: 117 tons, 44,9%
            Fuel, ammunition & stores: 54 tons, 20,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              420 lbs / 190 Kg = 32,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,355 / 0,375
            Length to Beam Ratio: 7,95 : 1
            'Natural speed' for length: 15,63 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 1,97 ft / 0,45 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Aft deck:                30,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      8,23 ft / 2,51 m
            Ship tends to be wet forward
 
Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 111,0%
            Waterplane Area: 2 319 Square feet or 215 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 166%
            Structure weight / hull surface area: 30 lbs/sq ft or 147 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 3,46
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

R1 - R3 (1930)
R4 - R6 (1931)