Modernizacja sowieckiego pancernika typu Marat 1941 (1 jednostka)
Pomysłodawcą jest kolega ŁK. Jego autorstwa jest również legenda i założenia do modernizacji. Opis techniczny jest moją skromną zasługą.
Sowiecki pancernik Marat (ex-Pietropawłowsk), mimo dość obszernej przebudowy zakończonej w maju
1931 r., trudno było uznać za okręt nowoczesny. Składało się na to wiele
przyczyn, ale pierwotna tkwiła w błędnym od początku koncepcie budowy tego (i
siostrzanych jednostek) okrętu. W rezultacie pancernik postanowiono ponownie
poddać przebudowie, której celem było stworzenie okrętu o cechach krążownika
liniowego. Z uwagi na pokaźny koszt inwestycji, z góry zakładano, że bliźniacze
jednostki nie będą w ten sposób zmodernizowane. Celem było bowiem stworzenie
niemal „nowej jakości” – okrętu, który miałby możliwość doścignięcia i
zniszczenia niemieckiego „panzerschiffa” klasy Deutschland, a zarazem stawienia twardego oporu (nie bez
szans na zwycięstwo!) najnowszemu pancernikowi typu Scharnhorst.
[Tutaj
moja dygresja. Ponieważ okazało się, że z przyczyn technicznych, okręt ten cech
krążownika liniowego (duża prędkość) nie osiągnie, Pomysłodawca finalnie zrezygnował
z istotnego zwiększenia mocy napędu, na korzyść poprawy opancerzenia poziomego
i biernej obrony ptorp.]
Projekt przebudowy, w oparciu o
dyrektywy sowieckie, opracowali włoscy inżynierowie ze stoczni OTO w Livorno.
Oni też sprawowali nadzór techniczny nad przebudową, którą zrealizowała od
19.08.1938 r. do 24.04.1941 r. leningradzka stocznia im. A. Żdanowa. W
rozpoczętej wkrótce potem wojnie niemiecko-sowieckiej Marat uczestniczył w obronie Leningradu, wspierając swą potężną i
dalekonośną artylerią lądową obroną miasta i pełniąc rolę okrętu obrony
przeciwlotniczej. W toku walk z niemieckim lotnictwem okręt odniósł jednak
kilkakrotne, dość poważne uszkodzenia. Pierwsze już w dniu 17.09.1941 r. i
ostatnie 21.12.1943 r., niemal w przededniu ostatecznego zniesienia blokady
miasta. Uszkodzenia te nie wpłynęły jednak na wydatne ograniczenie zdolności
bojowych okrętu, choć aż do końca wojny nie wychodził on w pełne morze, głównie
z uwagi na ogromne zagrożenie minowe. Po wojnie, do 14.06.1946 r. Marat został przywrócony do pełnej
sprawności, a swą służbę zakończył, jako ostatni z sowieckich pancerników,
dopiero 31.12.1957 r. Dwa lata później zakończyła się jego rozbiórka w
stoczni im. S. Ordżonikidze w Leningradzie.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Likwidując kazamaty, wyrównano linię
burt. Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zdemontowano
również dwa wewnętrzne wały napędowe. Nowy napęd składał się z czterech kotłów
olejowych w czterech kotłowniach oraz dwu zestawów turbin parowych z
przekładniami w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Istniejące zdemontowano w całości,
pozostawiając jednakże barbety wież 305 mm nr 1, 3 i 4. Nowy zestaw uzbrojenia
składał się z:
- 3xIIx356
mm/52 (14") Pattern 1913, przy elewacji maksymalnej 40o
donośność pociskami AP i HE 747,8 kg wynosiła 27820 m, a lekkim pociskiem HE
511,5 kg 47570 m;
- 2xIIIx180
mm/57 (7.1") B-1-P Pattern 1932, przy
elewacji maksymalnej 50o donośność pociskami AP i HE 97,50 kg
wynosiła 37490 m;
- 6xIIx100
mm/50 (3.9") "Minizini", przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 15,80 kg wynosiła 21400 m, a przy elewacji maksymalnej 78o
donośność pociskiem AA 13,85 kg wynosiła 14040 m;
- 12xIx37
mm/67 (1.5") 70-K, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,732 kg wynosiła 8400 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosiła 5000
m;
- 12xIx12,7
mm/79 (0,5”) DSzK, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,044
kg wynosiła 6480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym
samym pociskiem wynosiła 4030 m.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalocelownik główny o bazie 7,2 m oraz dalocelownik pomocniczy o bazie 6,0 m.
Ponadto wieże 356 mm otrzymały dalmierze optyczne o bazie 9,6 m, a wieże 180 mm
podobne urządzenia o bazie 7,5 m. Całość systemów kierowania ogniem dostarczyła
włoska firma Officine Galileo.
W końcu roku 1944, stanowiska IIx100
mm wymieniono na IIx85 mm, Ix37 mm na IIx37 mm, a Ix12,7 mm na Ix37 mm.
Opancerzenie
Opancerzenie pionowe pozostawiono
praktycznie bez zmian. Całkowicie wymieniono opancerzenie poziome. Dodano bąble
i grodzie ptorp. Szczegóły w raporcie i na rysunku.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki
maszty i kominy. Zainstalowano radionamiernik oraz siedem radiostacji o
zróżnicowanym zasięgu. Dostawcą wyposażenia radiotechnicznego była włoska firma Marconi. W końcu 1943 r. zamontowano na okręcie
dodatkowo brytyjskie wyposażenie radiolokacyjne pochodzące z dostaw Lend-Lease.
Na skutek modernizacji:
- wyporność normalna wzrosła z 23288
do 25659 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 23,00
do 23,42 w, a zasięg z 1500 Mm przy 14 w do 4500 Mm przy 13 w;
- ciężar salwy burtowej obniżył się z
5883 do 5171 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 53,7% wartości identycznego okrętu nowego.
Link
do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/f7fb51ceb7143ec05f8e285ffefea609.html
Marat, Soviet Union battleship laid down 1909, launched 1911, completed 1915, modernized 1931, 1941 (engine 1939)
Displacement:
23 409 t light;
24 895 t standard; 25 659 t normal; 26 269 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(601,57 ft / 590,55 ft)
x 88,25 ft (Bulges 98,10 ft) x (27,56 / 28,14 ft)
(183,36 m / 180,00 m) x
26,90 m (Bulges 29,90 m) x (8,40 / 8,58
m)
Armament:
6 - 14,02" / 356 mm
52,0 cal guns - 1 648,62lbs / 747,80kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1913 Model
3 x 2-gun mounts on centreline, evenly spread
6 - 7,09" / 180 mm 57,0
cal guns - 214,95lbs / 97,50kg shells, 250 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1932 Model
2 x Triple mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
12 - 3,94" / 100 mm
50,0 cal guns - 34,83lbs / 15,80kg shells, 500 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1928 Model
6 x Twin mounts on sides, fordeck centre
12 - 1,46" / 37,0 mm
67,0 cal guns - 1,68lbs / 0,73kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
12 x Single mounts on sides, evenly spread
12 raised
mounts
12 - 0,50" / 12,7 mm
79,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1938 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
10 x Single mounts on sides, evenly spread
10 double
raised mounts
Weight of broadside 11 401
lbs / 5 171 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 8,86" / 225 mm 376,31 ft / 114,70 m 18,04
ft / 5,50 m
Ends: 3,94" / 100 mm 214,24 ft / 65,30 m 18,04
ft / 5,50 m
Upper: 4,92" / 125 mm 376,31 ft / 114,70 m 10,50
ft / 3,20 m
Main Belt covers 98% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 376,31 ft / 114,70 m 31,17 ft / 9,50 m
Beam between torpedo
bulkheads 72,18 ft / 22,00 m
- Hull Bulges:
1,97" / 50 mm 376,31
ft / 114,70 m 30,18 ft / 9,20 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,0" / 305 mm 5,98" / 152 mm 5,91"
/ 150 mm
2nd: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 1,97"
/ 50 mm
3rd: 0,98" / 25 mm - -
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
6,89" / 175 mm
- Conning towers: Forward 11,81" / 300 mm, Aft 5,91" / 150 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
48 000 shp / 35 808 Kw = 23,42 kts
Range 4 500nm at
13,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 375 tons
Complement:
1 013 - 1 317
Cost:
£1,130 million / $4,539
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 528
tons, 9,9%
- Guns: 2 528 tons, 9,9%
Armour: 11 019
tons, 42,9%
- Belts: 4 011 tons, 15,6%
- Torpedo bulkhead: 854 tons, 3,3%
- Bulges: 827 tons, 3,2%
- Armament: 1 155 tons, 4,5%
- Armour Deck: 3 840 tons, 15,0%
- Conning Towers: 332 tons, 1,3%
Machinery: 1 299
tons, 5,1%
Hull, fittings &
equipment: 8 563 tons, 33,4%
Fuel, ammunition &
stores: 2 250 tons, 8,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
47 001 lbs / 21 319 Kg = 32,1 x
14,0 " / 356 mm shells or 4,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,28
Metacentric height 6,5
ft / 2,0 m
Roll period: 16,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,53
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,50
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,563 / 0,564
Length to Beam Ratio:
6,02 : 1
'Natural speed' for length:
24,30 kts
Power going to wave
formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 23,30 degrees
Stern overhang: -5,91
ft / -1,80 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 25,59 ft /
7,80 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 32,50%, 21,00 ft / 6,40
m, 21,00 ft / 6,40 m
- Aft deck: 32,50%, 21,00 ft / 6,40 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Quarter deck: 16,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 21,65 ft / 6,60 m
- Average freeboard: 21,40 ft / 6,52 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 70,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 145,3%
Waterplane Area:
36 802 Square feet or 3 419 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 106%
Structure weight / hull
surface area: 179 lbs/sq ft or 873 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,94
-
Longitudinal: 1,84
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily