piątek, 25 czerwca 2021

Modernizacja sowieckiego pancernika typu Marat 1941 (1 jednostka)

Modernizacja sowieckiego pancernika typu Marat 1941 (1 jednostka)

Pomysłodawcą jest kolega ŁK. Jego autorstwa jest również legenda i założenia do modernizacji. Opis techniczny jest moją skromną zasługą.

Sowiecki pancernik Marat (ex-Pietropawłowsk), mimo dość obszernej przebudowy zakończonej w maju 1931 r., trudno było uznać za okręt nowoczesny. Składało się na to wiele przyczyn, ale pierwotna tkwiła w błędnym od początku koncepcie budowy tego (i siostrzanych jednostek) okrętu. W rezultacie pancernik postanowiono ponownie poddać przebudowie, której celem było stworzenie okrętu o cechach krążownika liniowego. Z uwagi na pokaźny koszt inwestycji, z góry zakładano, że bliźniacze jednostki nie będą w ten sposób zmodernizowane. Celem było bowiem stworzenie niemal „nowej jakości” – okrętu, który miałby możliwość doścignięcia i zniszczenia niemieckiego „panzerschiffa” klasy Deutschland, a zarazem  stawienia twardego oporu (nie bez szans na zwycięstwo!) najnowszemu pancernikowi typu Scharnhorst.

[Tutaj moja dygresja. Ponieważ okazało się, że z przyczyn technicznych, okręt ten cech krążownika liniowego (duża prędkość) nie osiągnie, Pomysłodawca finalnie zrezygnował z istotnego zwiększenia mocy napędu, na korzyść poprawy opancerzenia poziomego i biernej obrony ptorp.]

Projekt przebudowy, w oparciu o dyrektywy sowieckie, opracowali włoscy inżynierowie ze stoczni OTO w Livorno. Oni też sprawowali nadzór techniczny nad przebudową, którą zrealizowała od 19.08.1938 r. do 24.04.1941 r. leningradzka stocznia im. A. Żdanowa. W rozpoczętej wkrótce potem wojnie niemiecko-sowieckiej Marat uczestniczył w obronie Leningradu, wspierając swą potężną i dalekonośną artylerią lądową obroną miasta i pełniąc rolę okrętu obrony przeciwlotniczej. W toku walk z niemieckim lotnictwem okręt odniósł jednak kilkakrotne, dość poważne uszkodzenia. Pierwsze już w dniu 17.09.1941 r. i ostatnie 21.12.1943 r., niemal w przededniu ostatecznego zniesienia blokady miasta. Uszkodzenia te nie wpłynęły jednak na wydatne ograniczenie zdolności bojowych okrętu, choć aż do końca wojny nie wychodził on w pełne morze, głównie z uwagi na ogromne zagrożenie minowe. Po wojnie, do 14.06.1946 r. Marat został przywrócony do pełnej sprawności, a swą służbę zakończył, jako ostatni z sowieckich pancerników, dopiero 31.12.1957 r. Dwa lata później zakończyła się jego rozbiórka  w stoczni im. S. Ordżonikidze w Leningradzie.

Opis techniczny modernizacji.

Kadłub

Likwidując kazamaty, wyrównano linię burt. Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.

Napęd

Istniejący zdemontowano. Zdemontowano również dwa wewnętrzne wały napędowe. Nowy napęd składał się z czterech kotłów olejowych w czterech kotłowniach oraz dwu zestawów turbin parowych z przekładniami w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowano w całości, pozostawiając jednakże barbety wież 305 mm nr 1, 3 i 4. Nowy zestaw uzbrojenia składał się z:

- 3xIIx356 mm/52 (14") Pattern 1913, przy elewacji maksymalnej 40o donośność pociskami AP i HE 747,8 kg wynosiła 27820 m, a lekkim pociskiem HE 511,5 kg 47570 m;

- 2xIIIx180 mm/57 (7.1") B-1-P Pattern 1932, przy elewacji maksymalnej 50o donośność pociskami AP i HE 97,50 kg wynosiła 37490 m;

- 6xIIx100 mm/50 (3.9") "Minizini", przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 15,80 kg wynosiła 21400 m, a przy elewacji maksymalnej 78o donośność pociskiem AA 13,85 kg wynosiła 14040 m;

- 12xIx37 mm/67 (1.5") 70-K, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,732 kg wynosiła 8400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosiła 5000 m;

- 12xIx12,7 mm/79 (0,5”) DSzK, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,044 kg wynosiła 6480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosiła 4030 m.

Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik główny o bazie 7,2 m oraz dalocelownik pomocniczy o bazie 6,0 m. Ponadto wieże 356 mm otrzymały dalmierze optyczne o bazie 9,6 m, a wieże 180 mm podobne urządzenia o bazie 7,5 m. Całość systemów kierowania ogniem dostarczyła włoska firma Officine Galileo.

W końcu roku 1944, stanowiska IIx100 mm wymieniono na IIx85 mm, Ix37 mm na IIx37 mm, a Ix12,7 mm na Ix37 mm.

Opancerzenie

Opancerzenie pionowe pozostawiono praktycznie bez zmian. Całkowicie wymieniono opancerzenie poziome. Dodano bąble i grodzie ptorp. Szczegóły w raporcie i na rysunku.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki maszty i kominy. Zainstalowano radionamiernik oraz siedem radiostacji o zróżnicowanym zasięgu. Dostawcą wyposażenia radiotechnicznego była włoska firma  Marconi. W końcu 1943 r. zamontowano na okręcie dodatkowo brytyjskie wyposażenie radiolokacyjne pochodzące z dostaw Lend-Lease.

Na skutek modernizacji:

- wyporność normalna wzrosła z 23288 do 25659 t;

- prędkość maksymalna wzrosła z 23,00 do 23,42 w, a zasięg z 1500 Mm przy 14 w do 4500 Mm przy 13 w;

- ciężar salwy burtowej obniżył się z 5883 do 5171 kg.

Koszt modernizacji wyniósł 53,7% wartości identycznego okrętu nowego. 

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/f7fb51ceb7143ec05f8e285ffefea609.html

Marat, Soviet Union battleship laid down 1909, launched 1911, completed 1915, modernized 1931, 1941 (engine 1939)

 Displacement:

            23 409 t light; 24 895 t standard; 25 659 t normal; 26 269 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (601,57 ft / 590,55 ft) x 88,25 ft (Bulges 98,10 ft) x (27,56 / 28,14 ft)

            (183,36 m / 180,00 m) x 26,90 m (Bulges 29,90 m)  x (8,40 / 8,58 m)

 Armament:

      6 - 14,02" / 356 mm 52,0 cal guns - 1 648,62lbs / 747,80kg shells, 120 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1913 Model

              3 x 2-gun mounts on centreline, evenly spread

      6 - 7,09" / 180 mm 57,0 cal guns - 214,95lbs / 97,50kg shells, 250 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1932 Model

              2 x Triple mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts

      12 - 3,94" / 100 mm 50,0 cal guns - 34,83lbs / 15,80kg shells, 500 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1928 Model

              6 x Twin mounts on sides, fordeck centre

      12 - 1,46" / 37,0 mm 67,0 cal guns - 1,68lbs / 0,73kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model

              12 x Single mounts on sides, evenly spread

                        12 raised mounts

      12 - 0,50" / 12,7 mm 79,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1938 Model

              2 x Single mounts on sides, aft deck centre

              10 x Single mounts on sides, evenly spread

                        10 double raised mounts

      Weight of broadside 11 401 lbs / 5 171 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   8,86" / 225 mm           376,31 ft / 114,70 m   18,04 ft / 5,50 m

            Ends:   3,94" / 100 mm           214,24 ft / 65,30 m     18,04 ft / 5,50 m

            Upper: 4,92" / 125 mm           376,31 ft / 114,70 m   10,50 ft / 3,20 m

              Main Belt covers 98% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,97" / 50 mm 376,31 ft / 114,70 m   31,17 ft / 9,50 m

            Beam between torpedo bulkheads 72,18 ft / 22,00 m

    - Hull Bulges:

                        1,97" / 50 mm 376,31 ft / 114,70 m   30,18 ft / 9,20 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   12,0" / 305 mm           5,98" / 152 mm                      5,91" / 150 mm

            2nd:     1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm

            3rd:      0,98" / 25 mm       -                                  -

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 6,89" / 175 mm

    - Conning towers: Forward 11,81" / 300 mm, Aft 5,91" / 150 mm

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 48 000 shp / 35 808 Kw = 23,42 kts

            Range 4 500nm at 13,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 375 tons

 Complement:

            1 013 - 1 317

 Cost:

            £1,130 million / $4,539 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 528 tons, 9,9%

               - Guns: 2 528 tons, 9,9%

            Armour: 11 019 tons, 42,9%

               - Belts: 4 011 tons, 15,6%

               - Torpedo bulkhead: 854 tons, 3,3%

               - Bulges: 827 tons, 3,2%

               - Armament: 1 155 tons, 4,5%

               - Armour Deck: 3 840 tons, 15,0%

               - Conning Towers: 332 tons, 1,3%

            Machinery: 1 299 tons, 5,1%

            Hull, fittings & equipment: 8 563 tons, 33,4%

            Fuel, ammunition & stores: 2 250 tons, 8,8%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              47 001 lbs / 21 319 Kg = 32,1 x 14,0 " / 356 mm shells or 4,5 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,28

            Metacentric height 6,5 ft / 2,0 m

            Roll period: 16,2 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,53

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,50

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,563 / 0,564

            Length to Beam Ratio: 6,02 : 1

            'Natural speed' for length: 24,30 kts

            Power going to wave formation at top speed: 49 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,30 degrees

            Stern overhang: -5,91 ft / -1,80 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            19,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Forward deck:       32,50%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Aft deck:    32,50%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Quarter deck:        16,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,65 ft / 6,60 m

               - Average freeboard:                      21,40 ft / 6,52 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,2%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 145,3%

            Waterplane Area: 36 802 Square feet or 3 419 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 106%

            Structure weight / hull surface area: 179 lbs/sq ft or 873 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,94

                        - Longitudinal: 1,84

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily