niedziela, 23 listopada 2014

Podwodny stawiacz min typu Delfin



Podwodny stawiacz min  typu Delfin 1920 (1 szt.) (były niemiecki UC89)

Prace wykończeniowe nad przejętym od Północnych Niemiec podwodnym stawiaczem min typu UC III dobiegły końca. Przejęta jednostka miała już zamontowany napęd i pozostałe główne urządzenia okrętowe, które pozostawiono bez zmian. W stoczni MW w Elblągu zainstalowano uzbrojenie, wyposażenie nawigacyjne oraz zrealizowano inne prace wykończeniowe. Dzięki drobnym zmianom konstrukcyjnym zwiększono ilość zabieranych min z 14 na 16.
Okręt przy niskiej szybkości nawodnej posiada duży zasięg. Ponieważ „polowanie” na statki przeciwnika nie jest jego głównym zadaniem, to parametry te są akceptowalne. Jednostka posiada nietypowo usytuowane dwie wyrzutnie torpedowe; częściowo zabudowane w kadłub, w położeniu nadwodnym, na śródokręciu po obydwu stronach kiosku. Trzecia, podwodna wyrzutnia znajduje się na rufie. Prócz torped w wyrzutniach, okręt wyposażony jest w 4 torpedy zapasowe. Przed działem jest zainstalowanych 6 studzienek minowych mieszczących od 2 do 3 min.
Oczywiście wg Springsharpa jednostka posiada zerową dzielność morską; jest to efektem przyjęcia pewnych – trochę sztucznych – założeń, umożliwiających w ogóle uzyskanie raportu. Jedynym parametrem „żeglugowym”, którego utrzymanie jest tu konieczne, jest stateczność. Ponieważ uzyskano wynik nie mniejszy niż 1,00, to znaczy, że projekt jest prawidłowy.
Okręt będzie wykorzystywany głównie w celu zebrania doświadczeń niezbędnych do samodzielnej już budowy większych jednostek tej klasy.
Koszt jednostki uwzględnia jedynie nakłady poniesione na ukończenie okrętu.
Rysunek okrętu jest chyba pewnym przybliżeniem, niestety nie znalazłem zdjęcia lub rysunku na tyle dobrego, abym mógł za jego pomocą wiernie odtworzyć wszystkie szczegóły sylwetki.



Delfin, Poland Submarine minelayer laid down 1920

Displacement:
            427 t light; 437 t standard; 480 t normal; 514 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            184,11 ft / 184,06 ft x 18,18 ft x 12,01 ft (normal load)
            56,12 m / 56,10 m x 5,54 m  x 3,66 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1908 Model
              Quick firing gun in deck mount on centreline amidships
            Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
            Shells per gun, main battery: 150
2 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes, 1 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 391 shp / 291 Kw = 11,50 kts
            Range 9 500nm at 7,00 kts
            Bunker at max displacement = 76 tons

Complement:
            33

Cost:
            £0,010 million / $0,041 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,3%
            Machinery: 14 tons, 2,8%
            Hull, fittings & equipment: 299 tons, 62,4%
            Fuel, ammunition & stores: 53 tons, 11,1%
            Miscellaneous weights: 112 tons, 23,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              554 lbs / 251 Kg = 43,0 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,01
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 12,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 1 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck
            Block coefficient: 0,418
            Length to Beam Ratio: 10,13 : 1
            'Natural speed' for length: 13,57 kts
            Power going to wave formation at top speed: 28 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    0,10 ft / 0,03 m
               - Forecastle (0%):   0,10 ft / 0,03 m
               - Mid (0%):              0,10 ft / 0,03 m
               - Quarterdeck (0%):            0,10 ft / 0,03 m
               - Stern:                    0,10 ft / 0,03 m
               - Average freeboard:          0,10 ft / 0,03 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 44,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 0,5%
            Waterplane Area: 2 083 Square feet or 193 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 315%
            Structure weight / hull surface area: 92 lbs/sq ft or 450 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 3,64
                        - Longitudinal: 2,29
                        - Overall: 2,57
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is extremely poor
            Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

16 mines