piątek, 13 lutego 2015

Żaglowiec szkolny typu Masuria 1923 (1 szt.)



Żaglowiec szkolny typu Masuria 1923 (1 szt.)

Druga w naszej flocie szkolna barkentyna. Ta jednostka przeznaczona jest do podstawowego szkolenia morskiego słuchaczy szkół podoficerskich MW. Szkolenie to odbywa się w czasie ok. 6-tygodniowych rejsów po Bałtyku, a także Morzu Północnym.
Okręt posiada bardzo dobrą dzielność morską i duży zasięg przy wystarczającej prędkości. Prędkość na samych żaglach szacuję na 12-13 w. Uzbrojenie obejmuje dwa działka 40 mm, w zasadzie wyłącznie do celów salutacyjnych.
Ponieważ tym razem rysunek wykonałem całkiem samodzielnie, nie uwzględniłem na nim żagli. Uznałem, że na widoku z góry prezentowałyby się nieciekawie i dodatkowo zniekształcały widok ogólny. Celowo na rzutach przedstawiłem odmienne zbrasowanie rej (na widoku bocznym do bejdewindu, a na widoku z góry do fordewindu). Ogólnie zobrazowanie takielunku jest uproszczone, prócz żagli pominąłem całe olinowanie ruchome i część stałego oraz szczegóły omasztowania. Mylące może być usytuowanie komina (wylotu spalin). W rzeczywistości maszynownia znajduje się mniej więcej pod działkami (widoczny świetlik), a komin został przesunięty w tył, aby nie zadymiać sterówki.



Masuria, Poland Sailing training ship laid down 1923

Displacement:
            1 123 t light; 1 149 t standard; 1 249 t normal; 1 329 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (189,96 ft / 164,04 ft) x 32,81 ft x (14,76 / 15,53 ft)
            (57,90 m / 50,00 m) x 10,00 m  x (4,50 / 4,73 m)

Armament:
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 60 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 1 shaft, 1 576 shp / 1 175 Kw = 14,00 kts
            Range 6 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 180 tons

Complement:
            104 - 136

Cost:
            £0,137 million / $0,547 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,1%
               - Guns: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 53 tons, 4,2%
            Hull, fittings & equipment: 987 tons, 79,1%
            Fuel, ammunition & stores: 125 tons, 10,0%
            Miscellaneous weights: 82 tons, 6,6%
               - Hull below water: 34 tons
               - Above deck: 48 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              7 103 lbs / 3 222 Kg = 661,3 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 13,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise aft of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,556
            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
            'Natural speed' for length: 12,81 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 35,00 degrees
            Stern overhang: 14,44 ft / 4,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  12,47 ft / 3,80 m
               - Forward deck:       30,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Aft deck:    30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        20,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Average freeboard:                      13,19 ft / 4,02 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 18,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 82,6%
            Waterplane Area: 3 643 Square feet or 338 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 655%
            Structure weight / hull surface area: 139 lbs/sq ft or 678 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,75
                        - Longitudinal: 23,53
                        - Overall: 3,41
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sail area 930 sq m