Żaglowiec szkolny typu Masuria 1923 (1 szt.)
Druga w naszej flocie szkolna barkentyna. Ta jednostka
przeznaczona jest do podstawowego szkolenia morskiego słuchaczy szkół
podoficerskich MW. Szkolenie to odbywa się w czasie ok. 6-tygodniowych rejsów
po Bałtyku, a także Morzu Północnym.
Okręt posiada bardzo dobrą dzielność morską i duży zasięg przy
wystarczającej prędkości. Prędkość na samych żaglach szacuję na 12-13 w.
Uzbrojenie obejmuje dwa działka 40 mm, w zasadzie wyłącznie do celów
salutacyjnych.
Ponieważ tym razem rysunek wykonałem całkiem samodzielnie, nie uwzględniłem
na nim żagli. Uznałem, że na widoku z góry prezentowałyby się nieciekawie i
dodatkowo zniekształcały widok ogólny. Celowo na rzutach przedstawiłem odmienne
zbrasowanie rej (na widoku bocznym do bejdewindu, a na widoku z góry do
fordewindu). Ogólnie zobrazowanie takielunku jest uproszczone, prócz żagli pominąłem
całe olinowanie ruchome i część stałego oraz szczegóły omasztowania. Mylące
może być usytuowanie komina (wylotu spalin). W rzeczywistości maszynownia
znajduje się mniej więcej pod działkami (widoczny świetlik), a komin został
przesunięty w tył, aby nie zadymiać sterówki.
Masuria, Poland Sailing training ship laid
down 1923
Displacement:
1 123
t light; 1 149 t standard; 1 249 t normal; 1 329 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(189,96
ft / 164,04 ft) x 32,81 ft x (14,76 / 15,53 ft)
(57,90
m / 50,00 m) x 10,00 m x (4,50 / 4,73 m)
Armament:
2
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 60 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 1 shaft, 1 576 shp / 1 175 Kw = 14,00 kts
Range
6 000nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 180 tons
Complement:
104
- 136
Cost:
£0,137
million / $0,547 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
1 tons, 0,1%
- Guns: 1 tons, 0,1%
Machinery:
53 tons, 4,2%
Hull,
fittings & equipment: 987 tons, 79,1%
Fuel,
ammunition & stores: 125 tons, 10,0%
Miscellaneous
weights: 82 tons, 6,6%
- Hull below water: 34 tons
- Above deck: 48 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 103 lbs / 3 222 Kg = 661,3 x 1,6
" / 40 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric
height 1,1 ft / 0,3 m
Roll
period: 13,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has rise aft of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,556
Length
to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural
speed' for length: 12,81 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 35,00 degrees
Stern
overhang: 14,44 ft / 4,40 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 16,40 ft /
5,00 m, 12,47 ft / 3,80 m
- Forward deck: 30,00%, 12,47 ft / 3,80
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Aft deck: 30,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 20,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Average freeboard: 13,19 ft / 4,02 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 18,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 82,6%
Waterplane
Area: 3 643 Square feet or 338 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 655%
Structure
weight / hull surface area: 139 lbs/sq ft or 678 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 2,75
-
Longitudinal: 23,53
-
Overall: 3,41
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sail area 930 sq m