niedziela, 29 października 2023

Modernizacja austro-węgierskiego krążownika pancernego Sankt Georg 1914 (1 jednostka)

Modernizacja austro-węgierskiego krążownika pancernego Sankt Georg 1914 (1 jednostka)

Długo czekaliście na ten post, ale to z winy kolegi ŁK J, który „wrzucił” mi temat – przynajmniej dla mnie – trudny i pracochłonny. Trudny i pracochłonny, bo okres przed IWS to „nie moja bajka” i nie mam w swojej bibliotece gotowych elementów rysunku, a odtwarzanie realnego projektu zabiera więcej czasu, niż tworzenie nowego. Pomysłodawca jest autorem poniższej legendy oraz ogólnych założeń technicznych.
Stocznie austro-węgierskie (w końcowej epoce istnienia państwa) wypracowały własny, bardzo nowoczesny styl budownictwa okrętowego. Flota Podwójnej Monarchii, operując w zasadzie wyłącznie na wodach Morza Adriatyckiego, mogła pozwolić sobie na budowę kompaktowych okrętów, dość szybkich, silnie uzbrojonych i opancerzonych, lecz dysponujących często umiarkowanym zasięgiem operacyjnym i przeciętnymi osiągami w zakresie dzielności morskiej. Wprowadzenie do służby w 1910 r. bardzo nowoczesnego, turbinowego krążownika lekkiego Admiral Spaun, a wkrótce następnych jednostek klasy Saida, postawiło przed dowództwem floty wyzwanie w postaci wypracowania efektywnej strategii użycia tych okrętów w nadciągającej wojnie. Z racji dużej prędkości i lekkiego uzbrojenia artyleryjskiego, krążowniki nadawały się niemal idealnie do roli przewodników flotylli niszczycieli. Nieco gorzej wyglądała sytuacja, gdyby doszło do starć z najnowszymi, szybkimi krążownikami włoskimi z artylerią 120 mm. Tragicznie przedstawiała się natomiast wizja konfrontacji z najnowszymi brytyjskimi krążownikami z artylerią 152 mm, do której mogło dochodzić w trakcie prób zniesienia blokady Cieśniny Otranto. Formalna jedynie przynależność Włoch do Trójprzymierza kazała w nich widzieć potencjalnego wroga,  co najmniej od momentu wojny włosko-tureckiej w 1911 r. Przygotowując się zatem do nieuniknionego starcia z formalnym sojusznikiem, dowództwo floty austro-węgierskiej postanowiło dokonać znacznej przebudowy najnowszego krążownika pancernego Sankt Georg na okręt wsparcia, zdolny do efektywnego współdziałania z krążownikami lekkimi. Koncepcję przebudowy tego okrętu wypracowano do połowy 1912 r., a prace  modernizacyjne przeprowadziła bardzo sprawnie, od 12.11.1912 r. do 19.06.1914 r., stocznia Arsenału Marynarki w Poli, ta sama, która 10 lat wcześniej zbudowała okręt.  W toku działań wojennych wstępnej fazy PWS Sankt Georg uczestniczył w kilku operacjach ostrzału wybrzeży czarnogórskich, a od momentu wejścia Włoch do wojny po stronie Ententy (1915 r.), krążownik zajął się wypełnianiem głównego swego zadania, czyli wsparcia lekkich sił w trakcie wypadów na wody Cieśniny Otranto. Szczególnie efektownie zakończył się udział okrętu w bitwie stoczonej tam 15.05.1917 r. Wejście Sankt Georga do akcji, w decydującej fazie bitwy, zaskoczyło całkowicie eskadrę włosko-brytyjską i doprowadziło do jej spektakularnej klęski. Krążownik dowodzony przez komandora  M. Horthy’ego zatopił obydwa brytyjskie krążowniki lekkie Bristol i Dartmouth, które dostały się pod bardzo celny i szybki ogień potężnych armat 190 mm.  Po zakończonej wojnie  krążownik przypadł Wielkiej Brytanii. Starania o jego przejęcie przez flotę Królestwa SHS zakończyły się niepowodzeniem, głównie wskutek nacisków Włoch. W rezultacie został pocięty na złom przez  Włochów w 1920 r., w przejętej przez nich stoczni CNT w Monfalcone.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Zlikwidowano kazamaty dział 149 mm, wyrównując linię burt i kadłuba. Nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Dotychczasowy usunięto w całości. Zainstalowano osiem kotłów typu Yarrow, po cztery węglowe i olejowe, w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin Melms & Pfenniger w dwu maszynowniach.
Oryginalny Sankt Georg, przy mocy napędu 14860 KM, uzyskiwał prędkość maksymalną 22,00 w; Springsharp dla tejże mocy wyliczył prędkość na 20,52 w. Stosunek 22,00 do 20,52 wynosi 1,072; takiego też współczynnika zwiększającego użyto do prędkości „raportowej” modernizowanej jednostki.
Uzbrojenie
Pozostawiono rufową wieżę Ix190 mm oraz cztery działa kazamatowe tegoż kalibru, pozostałe uzbrojenie artyleryjskie zdemontowano. W miejsce zdemontowanej wieży IIx238 mm, na istniejącej barbecie, posadowiono nowo opracowaną wieżę IIIx190 mm. Zamontowano nową artylerię średnią i plot oraz zwiększono liczbę broni maszynowej. Po modernizacji, zestaw uzbrojenia przedstawiał się następująco:
- 1xIIIx19 cm/42 (7,48”) Škoda, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem APC 97,00 kg wynosi 16740 m;
- 5xIx19 cm/42 (7,48”) Škoda, przy elewacji maksymalnej 15o donośność pociskiem APC 97,00 kg wynosi 12970 m;
- 6xIx10 cm/50 (3,9”) Škoda, przy elewacji maksymalnej 18o donośność pociskiem HE 13,75 kg wynosi 12470 m;
- 2xIx1.5-pdr [37 mm/43 (1.46")] Mark I, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,70 kg wynosi 4110 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2230 m;
- 5xIx8 mm/66 Schwarzlose;
- 2xIxwt450 mm + cztery torpedy zapasowe.
Do kierowania ogniem, pozostawiono dwa dalmierze optyczne o bazie 1,7 m, a dodatkowo, zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,0 m.
Opancerzenie
Zasadniczo pozostawiono bez zmian, likwidując jedynie opancerzenie demontowanych kazamat 149 mm. Układ opancerzenia jak w raporcie i na rysunku. W raporcie, opancerzenie czołowych części wież (186 mm) i barbet (191 mm) uśredniono; w rzeczywistości, wartości te wynoszą:
- dla wieży IIIx190 mm odpowiednio 210 i 210 mm,
- dla wieży Ix190 mm odpowiednio 138 i 152 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano kominy, a częściowo nadbudówki i maszty. Usunięto wytyk dziobowy.
Na okręcie zainstalowano radiostację.
Na skutek modernizacji, w stosunku do projektu oryginalnego:
- zanurzenie zmniejszyło się z 6,87 do 6,72 m;
- wyporność normalna zmniejszyła się z 7818 do 7588 t;
- moc napędu zwiększyła się z 14860 KM do 30000 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 22,00 do 26,33 w;
- zasięg wzrósł z 4500 Mm przy 10 w do 6500 Mm przy 12 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna i średnia) obniżył się z 801 kg do 623 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 40,6% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Sankt Georg, Austria-Hungary armoured cruiser laid down 1901, launched 1903, completed 1905, modernized 1914 (engine 1913)

Displacement:
            6 535 t light; 6 879 t standard; 7 588 t normal; 8 155 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (405,51 ft / 404,53 ft) x 62,66 ft x (22,05 / 23,25 ft)
            (123,60 m / 123,30 m) x 19,10 m  x (6,72 / 7,09 m)

Armament:
      4 - 7,48" / 190 mm 42,0 cal guns - 213,85lbs / 97,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1903 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
              1 x 3-gun mount on centreline, forward deck forward
      4 - 7,48" / 190 mm 42,0 cal guns - 213,85lbs / 97,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in casemate mounts, 1903 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in casemates - Limited use in heavy seas
      6 - 3,94" / 100 mm 50,0 cal guns - 30,31lbs / 13,75kg shells, 450 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1910 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread
      2 - 1,46" / 37,0 mm 43,0 cal guns - 1,54lbs / 0,70kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1910 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      5 - 0,31" / 8,0 mm 66,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1905 Model
              2 x Single mount on sides, aft deck centre
                        2 raised mount
  3 x Single mounts on centreline, fore deck centre
                        3 double raised mounts
      Weight of broadside 1 377 lbs / 625 kg
      Main Torpedoes
      2 - 17,7" / 450 mm, 21,46 ft / 6,54 m torpedoes - 0,772 t each, 1,545 t total
            submerged side tubes + 4 torpedoes reloaded

Armour:
   - Belts:                     Width (max)                Length (avg)               Height (avg)
            Main:           8,27" / 210 mm           223,75 ft / 68,20 m     6,89 ft / 2,10 m
            Ends:           3,54" / 90 mm             168,64 ft / 51,40 m     6,89 ft / 2,10 m
              12,14 ft / 3,70 m Unarmoured ends
            Upper:         6,50" / 165 mm           223,75 ft / 68,20 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 85% of normal length
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           7,32" / 186 mm           1,97" / 50 mm                 7,52" / 191 mm
            2nd:             5,98" / 152 mm                     -                                  -
            3rd:              0,98" / 25 mm                       -                                  -
   - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 2,36" / 60 mm
            Forecastle: 1,42" / 36 mm  Quarter deck: 1,77" / 45 mm
   - Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 4,92" / 125 mm

Machinery:
            Coal and oil fired boilers, steam turbines,
            Direct drive, 2 shafts, 30 000 shp / 22 380 Kw = 26,33 kts
            Range 6 500nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 709 tons, at max displacement = 1 276 tons (50% coal)

Complement:
            406 - 528

Cost:
            £0,287 million / $1,148 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 367 tons, 4,8%
               - Guns: 363 tons, 4,8%
               - Weapons: 3 tons, 0,0%
            Armour: 2 350 tons, 31,0%
               - Belts: 1 237 tons, 16,3%
               - Armament: 342 tons, 4,5%
               - Armour Deck: 665 tons, 8,8%
               - Conning Towers: 106 tons, 1,4%
            Machinery: 1 232 tons, 16,2%
            Hull, fittings & equipment: 2 585 tons, 34,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 053 tons, 13,9%
            Miscellaneous weights: 3 tons, 0,0%
               - Hull below water: 3 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              12 559 lbs / 5 697 Kg = 58,7 x 7,5 " / 190 mm shells or 3,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
            Metacentric height 3,6 ft / 1,1 m
            Roll period: 13,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,39
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,45

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a ram bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,484
            Length to Beam Ratio: 6,46 : 1
            'Natural speed' for length: 20,11 kts
            Power going to wave formation at top speed: 58 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -17,68 degrees
            Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Forward deck:       27,50%,  21,65 ft / 6,60 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:                27,50%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Quarter deck:        21,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Average freeboard:                      21,03 ft / 6,41 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 69,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 158,3%
            Waterplane Area: 16 519 Square feet or 1 535 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 128%
            Structure weight / hull surface area: 103 lbs/sq ft or 505 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 3,21
                        - Overall: 1,04
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily