niedziela, 21 lutego 2016

Wiadomości polityczne nr 6/1934



Wiadomości polityczne nr 6/1934

Co tam Panie w polityce?
Królestwo Północnoniemieckie oraz Królestwo Włoskie zawarły sojusz zwany paktem Berlin-Rzym. Jawne zapisy sojuszu mówią m.in. wzajemnym zobowiązaniu do udzielenia pomocy do militarnej włącznie w przypadku agresji wymierzonej w jednego z sygnatariuszy paktu oraz do co najmniej życzliwej neutralności w przypadku, gdy agresorem jest jedno z państw sojuszniczych.
Jak tam, trzymamy się mocno?
W związku z powyższym, nasze MSZ skierowało do swoich odpowiedników we Francji i Danii oficjalne zapytania dotyczące sposobu traktowania powyższego. Jednocześnie MSZ zwróciło się do rządu Wielkiej Brytanii, jako organizatora i gospodarza Konferencji z roku 1927 o opinię w tej kwestii.
Między nami żakietami.
Niepowodzeniem zakończyły się starania o utrzymanie w mocy obowiązujących od roku 1923 postanowień konferencji rozbrojeniowej. W wyniku sprzeciwu Niemiec Północnych, Rosji, Włoch i Japonii, udało się jedynie przedłużyć jej obowiązywanie do końca roku 1935. Należy przypuszczać, że państwa sprzeciwiające się mają w planach budowę okrętów wykraczających swymi parametrami poza dotychczas obowiązujące ograniczenia. W związku z tym, uruchomiono i u nas budowę „ponadtraktatowych” jednostek, których projekty przezornie były sporządzone już klika lat wcześniej. W grę wchodzi okręt liniowy, lotniskowiec oraz krążowniki.
Wydzierżawiono od Francji na lat 99 całą wyspę Clipperton (île de la Passion). Jest to atol koralowy o powierzchni ok. 6 km2 położony ok. 690 Mm na południowy zachód od meksykańskiego Acapulco. Laguna atolu została odcięta od morza w ostatnich kilkudziesięciu latach na skutek zamulenia i zapiaszczenia dotychczas istniejącego przejścia, więc konieczne będzie jego przekopanie. Sama laguna posiada obwód ok. 7 Mm i dwa większe baseny o głębokości do ok. 20 m oraz lokalną głębię ok. 90 m zwaną „dziurą bez dna”, tak więc znakomicie nadaje się na kotwicowisko nawet największych okrętów. Aktualnie wyspa jest bezludna. Plany naszej Admiralicji zmierzają do wykorzystania atolu w roli bazy zaopatrzeniowej i operacyjnej, z uwagi na jej korzystne położenie pomiędzy Kanałem Panamskim, a środkowym Pacyfikiem. Adaptacja wyspy do zakładanego celu pochłonie wprawdzie sporo środków, ale - jak się uważa - nie będą to pieniądze wyrzucone w „piach” Tak już na marginesie dodam, że strategiczne położenie atolu docenili amerykanie w czasie IIWS, budując tam bazę paliwową i wielkie składy amunicji okrętowej.
W formie ciekawostki podam, że w realnym roku 2010 „odwiedził” wyspę chemikaliowiec(?), którego załoga zbytnio zawierzyła automatycznym systemom nawigacji. Na szczęście nie doszło do wycieku i środowisko ocalało. Zdjęcie poniżej.


A to Panie ciekawe…
Z żalem informuję, że zakończył życie nasz dotychczas miłościwie panujący Jerzy, piąty tego imienia. W czasie swego, prawie 30-letniego panowania, odznaczył się wielką przenikliwością polityczną oraz przychylnością dla planów MW. Na mocy praw sukcesyjnych, tron przejął najstarszy syn zmarłego, pod imieniem Bolesława IV. Obecny monarcha dał się już poznać, jako światły, miłujący morze, nieodrodny syn śp. Jerzego V, z czym Marynarka nasza wiąże wielkie nadzieje. Należy wspomnieć, że Bolesław IV kilkanaście lat służył w MW osiągając stopień kmdr ppor. i piastując m.in. godność attaché morskiego na Litwie. Ponieważ nowy monarcha nie ukończył jeszcze 43 roku życia, można liczyć na jego długie i szczęśliwe panowanie.
Na uroczystości pogrzebowe Jerzego V i koronacyjne Bolesława IV, zapowiedziane jest przybycie wielu głów koronowanych i innych najwyższych dostojników państwowo-politycznych. Przewidziana jest również z tej okazji wielka międzynarodowa parada okrętów wojennych na Zatoce Gdańskiej.
Najstarsza córka naszego obecnego monarchy, księżniczka Joanna przyjęła oficjalnie propozycję małżeństwa od drugiego pod względem starszeństwa syn emira Bahrajnu, Abd-Allacha Al-Chalifa. Senat naszego Królestwa również wyraził swoją zgodę na ten mariaż, pod warunkiem, że potomstwo z tego związku zostanie pozbawione praw sukcesyjnych w Polsce. Zastrzeżenie to nie obowiązuje „w drugą stronę” Ustalono również, że potomstwo tej pary z chwilą osiągnięcia pełnoletniości będzie miało swobodę wyboru zarówno wyznania, jak i miejsca zamieszkania.

Okręt hydrograficzny typu Adriatyk 1934 (1 szt.)



Okręt hydrograficzny typu Adriatyk 1934 (1 szt.)

Do kompletu posiadanych już oceanicznych okrętów hydrograficznych typu Pacyfik, dodaję jeszcze jeden. Z uwagi na mający miejsce w ostatnich latach rozrost naszych posiadłości zamorskich, uznałem to za konieczne. Teraz każdy z trzech okrętów będzie obsługiwał ocean zgodnie ze swoją nazwą; czyli Atlantyk Atlantycki, Pacyfik Spokojny, a Adriatyk… Indyjski :).
Bardzo dobre właściwości morskie, wielki zasięg i autonomiczność, symboliczne uzbrojenie; cóż jeszcze można o tych jednostkach napisać?  Może to, że mimo „nikczemnego” znaczenia tego okrętu, jego sylwetka mi się bardzo podoba.
 

Adriatyk, Poland Survey ship laid down 1934

Displacement:
            606 t light; 628 t standard; 1 068 t normal; 1 420 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (235,63 ft / 229,66 ft) x 32,81 ft x (9,02 / 11,36 ft)
            (71,82 m / 70,00 m) x 10,00 m  x (2,75 / 3,46 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 310 shp / 2 469 Kw = 18,00 kts
            Range 22 400nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 792 tons

Complement:
            93 - 121

Cost:
            £0,179 million / $0,714 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 6 tons, 0,5%
               - Guns: 6 tons, 0,5%
            Machinery: 95 tons, 8,9%
            Hull, fittings & equipment: 357 tons, 33,4%
            Fuel, ammunition & stores: 462 tons, 43,3%
            Miscellaneous weights: 148 tons, 13,9%
               - Hull below water: 120 tons
               - Hull above water: 24 tons
               - On freeboard deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 073 lbs / 1 848 Kg = 316,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 1,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,62
            Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
            Roll period: 9,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 98 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,95

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,580
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,15 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Forward deck:       35,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Aft deck:    30,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Average freeboard:                      12,57 ft / 3,83 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 46,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 137,5%
            Waterplane Area: 5 258 Square feet or 489 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 300%
            Structure weight / hull surface area: 41 lbs/sq ft or 202 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 2,99
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Arsenał floty 1934



Arsenał floty 1934

Przedstawiam w poniższej tabeli aktualny zestaw uzbrojenia naszej floty. Do końca tematycznego tego bloga, czyli do roku 1945, nie zakładam wprowadzenia do tego zestawienia większych zmian. Być może niektóre modele dział ulegną nieznacznej modernizacji, należy się też liczyć z wprowadzeniem za kilka lat niekontaktowych modeli uzbrojenia podwodnego (torpedy, miny).
Zastanawiam się też nad wymianą używanych jedynie w artylerii nadbrzeżnej dział 254 mm model 12 na działa 283 mm model 17.

ARTYLERIA
Kaliber
Rok
Długość lufy
Masa pocisku
Prędkość początkowa
Donośność
Przebijany pancerz
Szybko-strzelność
Przeznaczenie
Kraj producenta
Wartość
Ciężar
D
projekt
produkcja
L
S
V
R
P
N
xI
xII
xIII
xIV
mm
1/D
kg
m/s
m
mm
1/min
zł.
t
t
t
t
13
1924
1925
75
0,05
790
4 400
15
250
przeciwlotnicze
Polska
4,6
0,08
0,14


25
1918
1919
60
0,25
875
5 500
25
120
przeciwlotnicze
Szwecja/Polska
6,9
0,16
0,28


40
1918
1919
60
0,93
855
9 800
69
90
przeciwlotnicze
Szwecja/Polska
16,1
0,73
1,20

2,40
57
1918
1920
60
2,67
880
13 000
85
20
przeciwlotnicze
Szwecja/Polska
39,1
1,80



75
1922
1923
55
5,90
820
13 400
102
15
uniwersalne
Szwecja/Polska
71,3
4,90



105
1919
1920
50
15,10
785
15 400
100
12
uniwersalne
Szwecja
184,0
12,00
19,00


105
1919
1921
45
15,10
740
14 500
94
12
uniwersalne
Polska
138,0
6,80



120
1919
1920
50
24,00
900
19 100
134
10
uniwersalne
Szwecja/Polska
253,0
18,00
29,00


135
1928
1932
50
32,70
908
21 600
177
9
uniwersalne
Polska
368,0

40,00


152
1924
1925
50
45,40
890
24 300
212
7
przeciwokrętowe
Szwecja/Polska
506,0
36,00
57,00
86,00

203
1918
1920
50
119,07
850
28 600
305
5
przeciwokrętowe
Polska
1 173,0

135,00
202,00

254
1909
1912
45
227,00
850
30 300
292
3
przeciwokrętowe
Szwecja
1 955,0

224,00


283
1912
1917
45
305,00
870
29 000
460
3
przeciwokrętowe
Szwecja
2 691,0

253,00


356
1923
1925
50
721,00
820
36 400
709
2,5
przeciwokrętowe
Szwecja/Polska
6 233,0

550,00
825,00
1 100,00
406
1919
1921
45
1 016,00
770
36 800
754
2
przeciwokrętowe
Polska
7 636,0

668,00
1 002,00

Uwagi:
Donośność maksymalna przy optymalnym możliwym kącie podniesienia dla danego działa
Przebijany pancerz z odległości 0 m przy kącie uderzenia 0o
Wartość i ciężar dotyczą całego stanowiska lecz bez opancerzenia

Działa przeznaczone do wycofania

Działa używane wyłącznie w artylerii nadbrzeżnej

Konstrukcje zmodernizowane

Nowo wdrożone (po roku 1930) konstrukcje

TORPEDY
Kaliber
Rok
Masa całkowita
Masa ładunku wybuchowego
Prędkość
Zasięg
Napęd
Nosiciele
Kraj producenta
D
projekt
produkcja
S
s
V
R
mm
kg
kg
w
m
533
1924
1925
1 790
335
40
13 000
parogazowy
okręty
Polska
457
1928
1929
700
180
38
4 700
parogazowy
samoloty
Polska
Uwagi:









Zasięg zależny od prędkości, im większa prędkość, tym mniejszy zasięg




MINY
Rok
Masa całkowita
Masa ładunku wybuchowego
Rodzaj
Kraj producenta
projekt
produkcja
S
s
kg
kg
1920
1922
550
225
kontaktowa
Polska
1928
1930
650
381
kontaktowa
Polska

BOMBY GŁĘBINOWE
Rok
Masa całkowita
Masa ładunku wybuchowego
Kraj producenta
projekt
produkcja
S
s
kg
kg
1927
1928
190
130
Polska
1927
1928
112
80
Polska