Przebudowa tureckiej kanonierki torpedowej typu Peyk na szybki eskortowiec 1934-1935 (2 szt.)
Dziś
przebudowa tureckich kanonierek torpedowych typu Peyk. Pomysłodawcą przebudowy jest kolega ŁK. Okręty tego typu zostały oddane do użytku w roku 1907,
początkowo klasyfikowane były jako krążowniki torpedowe i nosiły nazwy Peyk-i
Şevket i Berk-i Satvet, w roku 1924 zmieniono ich
nazwy na Peyk i Berk. Założeniem było
uzyskanie szybkich eskortowców, mogących również w razie potrzeby pełnić rolę
namiastek niszczycieli.
Przebudowę wykonano w tureckiej
stoczni Gölcük Tersane w Istanbule, pod nadzorem włoskich inżynierów ze stoczni
Ansaldo w Genui.
W ramach przebudowy:
- przedłużono kadłub o 3,5 m wraz
z przeprofilowaniem dziobnicy;
- całkowicie wymieniono
urządzenia napędowe;
- całkowicie wymieniono
uzbrojenie;
- całkowicie wymieniono
wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem;
- całkowicie przebudowano
nadbudówki, kominy i maszty.
W wyniku przebudowy:
- długość kadłuba na linii wodnej
wzrosła z 81,8 do 85,3 m;
- zanurzenie wzrosło z 3,35 do
3,50 m;
- wyporność normalna wzrosła z 775
do 891 t;
- moc maszyn wzrosła z 5100 do
10875 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z
21,0 do 28,9 w;
- zasięg wzrósł z 3240 Mm przy 10
w do 3400 Mm przy 13 w.
Koszt przebudowy wyniósł ok. 72%
wartości identycznego okrętu nowego.
W rezultacie otrzymano
wartościowy, szybki eskortowiec, ze stosunkowo silnym uzbrojeniem plot (cała
artyleria ma możliwość prowadzenia ognia do celów powietrznych). W przypadku
zdjęcia z okrętu uzbrojenia pop oraz torped, możliwe jest wzięcie na pokład i
postawienie 40 min kontaktowych (nieuwzględnione w raporcie).
Do prędkości “raportowej” dodano
współczynnik zwiększający 10%, wynikający ze znanych Kolegom wyliczeń. Zwraca
uwagę bardzo dobra dzielność morska tej – niewielkiej przecież – jednostki.
Prócz obrony plot i pop
eskortowanych jednostek, eskortowce są w stanie także odpierać artylerią i
torpedami ataki lżejszych okrętów npla, do niszczyciela włącznie.
Nadałem sylwetce okrętu “niszczycielo-torpedowcowy”
charakter; jeśli nie jest dość szybki, to niech chociaż na takiego wygląda J.
Tyle ode mnie, dodatkowe
informacje co do przeznaczenia jednostek wniesie zapewne sam Pomysłodawca.
Peyk, Turkey eskort ship laid down 1906,
launched 1906, completed 1907, modernized 1934
Displacement:
786
t light; 817 t standard; 891 t normal; 950 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(286,64
ft / 279,86 ft) x 27,56 ft x (11,48 / 11,93 ft)
(87,37
m / 85,30 m) x 8,40 m x (3,50 / 3,64 m)
Armament:
4
- 3,46" / 88,0 mm 45,0 cal guns - 20,97lbs / 9,51kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1926 Model
4 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts - superfiring
1
- 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal gun - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air gun in deck mount, 1914 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
centre
1
raised mount
4
- 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,33lbs / 0,15kg shells, 3 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
Weight of broadside 87 lbs / 39 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,790 t each, 7,160 t
total
In
1 sets of deck mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2
- 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 2,866 t total
in
stern depth charge racks
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 10 875 shp / 8 113 Kw = 28,9 kts
Range
3 400nm at 13,00 kts
Bunker
at max displacement = 133 tons
Complement:
80
- 105
Cost:
£0,282
million / $1,129 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
44 tons, 4,9%
- Guns: 26 tons, 2,9%
- Weapons: 18 tons, 2,0%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
313 tons, 35,1%
Hull,
fittings & equipment: 419 tons, 47,0%
Fuel,
ammunition & stores: 105 tons, 11,7%
Miscellaneous
weights: 10 tons, 1,1%
- Hull below water: 2 tons
- On freeboard deck: 8 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
842 lbs / 382 Kg = 40,5 x 3,5 " / 88 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,13
Metacentric
height 0,9 ft / 0,3 m
Roll
period: 12,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,42
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,41
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak, low quarterdeck ,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,352 / 0,361
Length
to Beam Ratio: 10,15 : 1
'Natural
speed' for length: 16,73 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 21,30 degrees
Stern
overhang: -2,49 ft / -0,76 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 20,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 13,45 ft / 4,10 m
- Aft deck: 46,00%, 10,50 ft / 3,20 m, 10,50 ft / 3,20 m
- Quarter deck: 16,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Average freeboard: 11,64 ft / 3,55 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 123,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 105,9%
Waterplane
Area: 4 610 Square feet or 428 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 124%
Structure
weight / hull surface area: 46 lbs/sq ft or 226 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,87
-
Longitudinal: 3,49
-
Overall: 1,00
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Peyk (1934)
Berk (1935)