sobota, 11 maja 2019

Przebudowa tureckiej kanonierki torpedowej typu Peyk na szybki eskortowiec 1934-1935 (2 szt.)


Przebudowa tureckiej kanonierki torpedowej typu Peyk na szybki eskortowiec 1934-1935 (2 szt.)

Dziś przebudowa tureckich kanonierek torpedowych typu PeykPomysłodawcą przebudowy jest kolega ŁK. Okręty tego typu zostały oddane do użytku w roku 1907, początkowo klasyfikowane były jako krążowniki torpedowe i nosiły nazwy Peyk-i Şevket i Berk-i Satvet, w roku 1924 zmieniono ich nazwy na Peyk i Berk. Założeniem było uzyskanie szybkich eskortowców, mogących również w razie potrzeby pełnić rolę namiastek niszczycieli.
Przebudowę wykonano w tureckiej stoczni Gölcük Tersane w Istanbule, pod nadzorem włoskich inżynierów ze stoczni Ansaldo w Genui.
W ramach przebudowy:
- przedłużono kadłub o 3,5 m wraz z przeprofilowaniem dziobnicy;
- całkowicie wymieniono urządzenia napędowe;
- całkowicie wymieniono uzbrojenie;
- całkowicie wymieniono wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem;
- całkowicie przebudowano nadbudówki, kominy i maszty.
W wyniku przebudowy:
- długość kadłuba na linii wodnej wzrosła z 81,8 do 85,3 m;
- zanurzenie wzrosło z 3,35 do 3,50 m;
- wyporność normalna wzrosła z 775 do 891 t;
- moc maszyn wzrosła z 5100 do 10875 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 21,0 do 28,9 w;
- zasięg wzrósł z 3240 Mm przy 10 w do 3400 Mm przy 13 w.
Koszt przebudowy wyniósł ok. 72% wartości identycznego okrętu nowego.
W rezultacie otrzymano wartościowy, szybki eskortowiec, ze stosunkowo silnym uzbrojeniem plot (cała artyleria ma możliwość prowadzenia ognia do celów powietrznych). W przypadku zdjęcia z okrętu uzbrojenia pop oraz torped, możliwe jest wzięcie na pokład i postawienie 40 min kontaktowych (nieuwzględnione w raporcie).
Do prędkości “raportowej” dodano współczynnik zwiększający 10%, wynikający ze znanych Kolegom wyliczeń. Zwraca uwagę bardzo dobra dzielność morska tej – niewielkiej przecież – jednostki.
Prócz obrony plot i pop eskortowanych jednostek, eskortowce są w stanie także odpierać artylerią i torpedami ataki lżejszych okrętów npla, do niszczyciela włącznie.
Nadałem sylwetce okrętu “niszczycielo-torpedowcowy” charakter; jeśli nie jest dość szybki, to niech chociaż na takiego wygląda J.
Tyle ode mnie, dodatkowe informacje co do przeznaczenia jednostek wniesie zapewne sam Pomysłodawca.


Peyk, Turkey eskort ship laid down 1906, launched 1906, completed 1907, modernized 1934


Displacement:
            786 t light; 817 t standard; 891 t normal; 950 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (286,64 ft / 279,86 ft) x 27,56 ft x (11,48 / 11,93 ft)
            (87,37 m / 85,30 m) x 8,40 m  x (3,50 / 3,64 m)

Armament:
      4 - 3,46" / 88,0 mm 45,0 cal guns - 20,97lbs / 9,51kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1926 Model
              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      1 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal gun - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1914 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      4 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,33lbs / 0,15kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 87 lbs / 39 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,790 t each, 7,160 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 2,866 t total
            in stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 10 875 shp / 8 113 Kw = 28,9 kts
            Range 3 400nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 133 tons

Complement:
            80 - 105

Cost:
            £0,282 million / $1,129 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 44 tons, 4,9%
               - Guns: 26 tons, 2,9%
               - Weapons: 18 tons, 2,0%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 313 tons, 35,1%
            Hull, fittings & equipment: 419 tons, 47,0%
            Fuel, ammunition & stores: 105 tons, 11,7%
            Miscellaneous weights: 10 tons, 1,1%
               - Hull below water: 2 tons
               - On freeboard deck: 8 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              842 lbs / 382 Kg = 40,5 x 3,5 " / 88 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,42
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,41

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, low quarterdeck ,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,352 / 0,361
            Length to Beam Ratio: 10,15 : 1
            'Natural speed' for length: 16,73 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 21,30 degrees
            Stern overhang: -2,49 ft / -0,76 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Aft deck:    46,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  10,50 ft / 3,20 m
               - Quarter deck:        16,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      11,64 ft / 3,55 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 123,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 105,9%
            Waterplane Area: 4 610 Square feet or 428 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 124%
            Structure weight / hull surface area: 46 lbs/sq ft or 226 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,87
                        - Longitudinal: 3,49
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Peyk (1934)
Berk (1935)