środa, 7 października 2015

Modernizacja pancerników typu Bolesław Chrobry 1927 (2 szt.)



Modernizacja pancerników typu Bolesław Chrobry 1927 (2 szt.)

Oto od dawna zapowiadana i przez niektórych wyczekiwana modernizacja pancerników typu Bolesław Chrobry (BB-2 – BB-3 1912-1913).
Prace modernizacyjne objęły: wymianę całego uzbrojenia wraz z systemem kierowania ogniem, wymianę zespołu napędowego z urządzeniami pomocniczymi, częściową przebudowę nadbudówek, wzmocnienie pancerza pokładowego i grodzi przeciwtorpedowych, demontaż zbędnych fragmentów pancerza burtowego oraz inne drobniejsze prace.
Koszt modernizacji wyniósł równe 40% wartości nowego okrętu, czyli dokładnie na ustalonej przeze mnie granicy opłacalności. Wyniki ekonomiczne przedsięwzięcia znacznie poprawi zapewne sprzedaż odbiorcom zagranicznym zdemontowanej artylerii, szczególnie 24 działa 305 mm z 1910 roku mogą budzić zainteresowanie.
Ponieważ przyjąłem zasadę nieingerencji w konstrukcję kadłuba (koszty!), kadłub zachował swój dość archaiczny kształt, zasada powyższa kazała również pozostawić barbety dział 305 mm. Okazało się, że istniejące barbety są 30 cm szersze od standardowych barbet podwójnych wież 356 mm, a 30 cm węższe od standardowych barbet wież potrójnych; umożliwiło to (po drobnych przeróbkach) ich wykorzystanie.
Ponieważ ten wstęp już się robi długi, nie będę rozpisywał się o szczegółach, można je sobie wyszukać w obu raportach (starym i nowym) i porównać. W razie wątpliwości będę służył wyjaśnieniami.
W efekcie uzyskaliśmy okręt o 2,5 w. szybszy, z większym o 1 800 Mm zasięgiem, lepiej opancerzony (pokłady i podwodzie) i z nowocześniejszym zestawem uzbrojenia. Zdjęto z okrętu wyrzutnie torpedowe, dla których w obecnych czasach trudno byłoby znaleźć uzasadnienie. Uważam, że zmodernizowane jednostki – choć na pewno nie da się ich zaliczyć do światowej czołówki – mogą pozostać w miarę wartościowymi składnikami floty mniej, więcej do końca lat 30-tych, a potem pełnić rolę dużych okrętów szkolnych.


Bolesław Chrobry - modernized, Poland Battleship laid down 1927

Displacement:
            19 191 t light; 20 845 t standard; 22 091 t normal; 23 088 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (559,76 ft / 557,74 ft) x 88,58 ft x (29,53 / 30,56 ft)
            (170,61 m / 170,00 m) x 27,00 m  x (9,00 / 9,31 m)

Armament:
      7 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              2 x Twin mounts on centreline, forward deck forward 1 raised mount - superfiring
              1 x Triple mount on centreline, aft deck aft
      14 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 600 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              6 x Twin mounts on sides, evenly spread 6 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      16 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Quad mounts on sides, forward deck aft 2 raised mounts
              2 x Quad mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
   22 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              10 x Twin mounts on sides, evenly spread 8 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts     
Weight of broadside 11 581 lbs / 5 253 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   11,8" / 300 mm           334,65 ft / 102,00 m   10,83 ft / 3,30 m
            Ends:   2,95" / 75 mm 223,10 ft / 68,00 m     4,92 ft / 1,50 m
            Upper: 5,91" / 150 mm           141,08 ft / 43,00 m     7,55 ft / 2,30 m
              Main Belt covers 92% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        4,92" / 125 mm           334,65 ft / 102,00 m   19,03 ft / 5,80 m
            Beam between torpedo bulkheads 78,74 ft / 24,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   11,8" / 300 mm           7,87" / 200 mm                      11,8" / 300 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 5,91" / 150 mm

   - Conning towers: Forward 11,81" / 300 mm, Aft 5,91" / 150 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 52 006 shp / 38 796 Kw = 24,50 kts
            Range 9 300nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 200 tons

Complement:
            905 - 1 177

Cost:
            £2,977 million / $11,907 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 137 tons, 9,7%
               - Guns: 2 137 tons, 9,7%
            Armour: 8 435 tons, 38,2%
               - Belts: 2 383 tons, 10,8%
               - Torpedo bulkhead: 1 160 tons, 5,2%
               - Armament: 1 725 tons, 7,8%
               - Armour Deck: 2 866 tons, 13,0%
               - Conning Towers: 301 tons, 1,4%
            Machinery: 1 642 tons, 7,4%
            Hull, fittings & equipment: 7 001 tons, 31,7%
            Fuel, ammunition & stores: 2 877 tons, 13,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              26 615 lbs / 12 073 Kg = 19,3 x 14,0 " / 356 mm shells or 5,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,04
            Metacentric height 4,5 ft / 1,4 m
            Roll period: 17,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,87
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,530 / 0,535
            Length to Beam Ratio: 6,30 : 1
            'Natural speed' for length: 23,62 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 4,50 degrees
            Stern overhang: -0,98 ft / -0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  24,61 ft / 7,50 m
               - Forward deck:       30,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:    30,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Quarter deck:        20,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Average freeboard:                      18,65 ft / 5,68 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 82,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 121,5%
            Waterplane Area: 33 842 Square feet or 3 144 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 98%
            Structure weight / hull surface area: 184 lbs/sq ft or 898 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,08
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Bolesław Chrobry (1912/1927)
Kazimierz Odnowiciel (1913/1927)