Modernizacja pancerników typu Bolesław Chrobry 1927 (2 szt.)
Oto od
dawna zapowiadana i przez niektórych wyczekiwana modernizacja pancerników typu Bolesław Chrobry (BB-2 – BB-3
1912-1913).
Prace
modernizacyjne objęły: wymianę całego uzbrojenia wraz z systemem kierowania
ogniem, wymianę zespołu napędowego z urządzeniami pomocniczymi, częściową
przebudowę nadbudówek, wzmocnienie pancerza pokładowego i grodzi
przeciwtorpedowych, demontaż zbędnych fragmentów pancerza burtowego oraz inne
drobniejsze prace.
Koszt
modernizacji wyniósł równe 40% wartości nowego okrętu, czyli dokładnie na ustalonej
przeze mnie granicy opłacalności. Wyniki ekonomiczne przedsięwzięcia znacznie
poprawi zapewne sprzedaż odbiorcom zagranicznym zdemontowanej artylerii,
szczególnie 24 działa 305 mm z 1910 roku mogą budzić zainteresowanie.
Ponieważ przyjąłem zasadę nieingerencji w konstrukcję
kadłuba (koszty!), kadłub zachował swój dość archaiczny kształt, zasada
powyższa kazała również pozostawić barbety dział 305 mm. Okazało się, że
istniejące barbety są 30 cm szersze od standardowych barbet podwójnych wież 356
mm, a 30 cm węższe od standardowych barbet wież potrójnych; umożliwiło to (po
drobnych przeróbkach) ich wykorzystanie.
Ponieważ ten wstęp już się robi długi, nie będę rozpisywał
się o szczegółach, można je sobie wyszukać w obu raportach (starym i nowym) i
porównać. W razie wątpliwości będę służył wyjaśnieniami.
W efekcie uzyskaliśmy okręt o 2,5 w. szybszy, z większym o 1
800 Mm zasięgiem, lepiej opancerzony (pokłady i podwodzie) i z nowocześniejszym zestawem
uzbrojenia. Zdjęto z okrętu wyrzutnie torpedowe, dla których w obecnych czasach
trudno byłoby znaleźć uzasadnienie. Uważam, że zmodernizowane jednostki – choć na
pewno nie da się ich zaliczyć do światowej czołówki – mogą pozostać w miarę
wartościowymi składnikami floty mniej, więcej do końca lat 30-tych, a potem
pełnić rolę dużych okrętów szkolnych.
Bolesław Chrobry - modernized, Poland Battleship laid
down 1927
Displacement:
19 191
t light; 20 845 t standard; 22 091 t normal; 23 088 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(559,76
ft / 557,74 ft) x 88,58 ft x (29,53 / 30,56 ft)
(170,61
m / 170,00 m) x 27,00 m x (9,00 / 9,31
m)
Armament:
7 -
14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 150
per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1925 Model
2 x Twin mounts on centreline, forward deck
forward 1 raised mount - superfiring
1 x Triple mount on centreline, aft deck aft
14 -
4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 600 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread 6
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
16 -
1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Quad mounts on sides, forward deck aft 2
raised mounts
2 x Quad mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts
22 - 0,98"
/ 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
10 x Twin mounts on sides, evenly spread 8
raised mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 raised mounts
Weight of broadside 11 581 lbs / 5 253 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 11,8" / 300 mm 334,65 ft / 102,00 m 10,83
ft / 3,30 m
Ends: 2,95" / 75 mm 223,10 ft / 68,00 m 4,92 ft
/ 1,50 m
Upper: 5,91" / 150 mm 141,08 ft / 43,00 m 7,55
ft / 2,30 m
Main Belt covers 92% of normal length
- Torpedo
Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
4,92"
/ 125 mm 334,65 ft / 102,00 m 19,03 ft / 5,80 m
Beam
between torpedo bulkheads 78,74 ft / 24,00 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 11,8" / 300 mm 7,87" / 200 mm 11,8"
/ 300 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
- Armoured deck
- multiple decks:
For and
Aft decks: 5,91" / 150 mm
- Conning
towers: Forward 11,81" / 300 mm, Aft 5,91" / 150 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 52 006 shp / 38 796 Kw = 24,50 kts
Range
9 300nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 200 tons
Complement:
905 -
1 177
Cost:
£2,977
million / $11,907 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
2 137 tons, 9,7%
- Guns: 2 137 tons, 9,7%
Armour:
8 435 tons, 38,2%
- Belts: 2 383 tons, 10,8%
- Torpedo bulkhead: 1 160 tons, 5,2%
- Armament: 1 725 tons, 7,8%
- Armour Deck: 2 866 tons, 13,0%
- Conning Towers: 301 tons, 1,4%
Machinery:
1 642 tons, 7,4%
Hull,
fittings & equipment: 7 001 tons, 31,7%
Fuel,
ammunition & stores: 2 877 tons, 13,0%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
26 615 lbs / 12 073 Kg = 19,3 x
14,0 " / 356 mm shells or 5,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,04
Metacentric
height 4,5 ft / 1,4 m
Roll
period: 17,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,87
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull has
raised forecastle,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,530 / 0,535
Length
to Beam Ratio: 6,30 : 1
'Natural
speed' for length: 23,62 kts
Power
going to wave formation at top speed: 52 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 4,50 degrees
Stern
overhang: -0,98 ft / -0,30 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 25,59 ft /
7,80 m, 24,61 ft / 7,50 m
- Forward deck: 30,00%, 17,06 ft / 5,20
m, 17,06 ft / 5,20 m
- Aft deck: 30,00%, 17,06 ft / 5,20 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Quarter deck: 20,00%, 17,06 ft /
5,20 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Average freeboard: 18,65 ft / 5,68 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 82,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 121,5%
Waterplane
Area: 33 842 Square feet or 3 144 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 98%
Structure
weight / hull surface area: 184 lbs/sq ft or 898 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,08
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Bolesław Chrobry (1912/1927)
Kazimierz Odnowiciel (1913/1927)