sobota, 7 maja 2016

Lekki krążownik typu Tarnopol 1936-1937 (8 szt.)



Lekki krążownik typu Tarnopol 1936-1937 (8 szt.)

Duży, silny, choć nominalnie lekki krążownik, zaprojektowany jeszcze w roku 1933, kiedy przedłużenie obowiązywania traktatu rozbrojeniowego poza rok 1934 stało się bardzo wątpliwe. Okręty tego typu przewidziane są do operowania przede wszystkim w składzie eskadr składających się z 1 krążownika ciężkiego (nowy typ w budowie) i 2 krążowników lekkich.
Przekroczenie (choć niewielkie) limitu wyporności 10 000 ts, umożliwiło zarówno montaż silnego uzbrojenia i opancerzenia, jak i uzyskanie dobrych osiągów (prędkość i zasięg). Stosunkowo wysoka wolna burta pozwoliła na uzyskanie niezłej dzielności morskiej, chociaż odbiło się to trochę niekorzystnie na stateczności (jednakże i ta pozostała w dopuszczalnych granicach).
Mimo tego, że jest to nominalnie krążownik lekki, to jego silne opancerzenie (pow. 100 mm) daje przesłanki do zaliczenia go do tzw. „okrętów pancernych” Uwagę Kolegów winna zwrócić stosunkowo duża grubość pokładu pancernego; jest to wartość nieczęsto spotykana na krążownikach.  Siła ognia jest porównywalna do typowych krążowników ciężkich (9x203 mm), a na krótszych dystansach, dzięki większej szybkostrzelności, może się okazać nawet poważniejsza.
Dzięki zastosowaniu katapulty pokładowej oraz korzystnej lokalizacji hangaru, sylwetka okrętu jest stosunkowo niska i dość zwarta. Uprzedzając spodziewane komentarze, zwracam uwagę na fakt, że kominy tylko wizualnie sprawiają wrażenie niskich. Ich wysokość nad linią wodną jest odpowiednia, nie ma też zagrożenia zadymiania pomostu. Poza tym, za wyjątkiem trudnych do zauważenia masztów, kominy są pierwszym rozpoznawalnym z dużej odległości elementem okrętu. Im niższe, tym „wykrywalność” jednostki jest mniejsza. Utrudnia to również nplowi określenie klasy, typu, odległości i parametrów kursowych naszego okrętu.
Wątpliwości może również budzić niewielka wysokość nad linią wodną pasów pancerza burtowego; proszę jednak wziąć pod uwagę spore zanurzenie okrętu, zdecydowana większość przestrzeni wymagających ochrony znajduje się poniżej linii wodnej.
Jednostki tego typu charakteryzują się dość bogatym wyposażeniem w zakresie systemów kierowania ogniem (dwa dalocelowniki główne + dwa plot) oraz radiotechnicznym. Obiecuję, że w następnych latach będzie jeszcze lepiej! Przy okazji, proszę nie mylić dalocelowników z dalmierzami; przeznaczenie tych urządzeń jest podobne, ale nie tożsame!
Zarówno hangar, jak i powierzchnia pokładu przeznaczona dla samolotów pokładowych posiada znaczne „luzy”; tym większe, że planowany następca samolotu LWS-14HRf(k) Alka będzie miał prawdopodobnie nie większą rozpiętość i długość kadłuba.
Reasumując – moim skromnym zdaniem – uzyskaliśmy bardzo wartościowy lekki krążownik, w każdym razie jeszcze silniejszych okrętów tej podklasy aż do roku 1945 nie planuję.



Tarnopol, Poland Light cruiser laid down 1936

Displacement:
            9 808 t light; 10 201 t standard; 11 518 t normal; 12 571 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (600,64 ft / 597,11 ft) x 65,62 ft x (22,97 / 24,39 ft)
            (183,07 m / 182,00 m) x 20,00 m  x (7,00 / 7,43 m)

Armament:
      12 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 100,09lbs / 45,40kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              4 x Triple mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts - superfiring
      8 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Quad mounts on sides, aft deck forward  2 raised mounts
      10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread  4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, forward deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 1 346 lbs / 610 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,798 t each, 10,788 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   4,92" / 125 mm           419,95 ft / 128,00 m   7,22 ft / 2,20 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 2,95" / 75 mm 219,82 ft / 67,00 m     5,91 ft / 1,80 m
              Main Belt covers 108% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 419,95 ft / 128,00 m   14,11 ft / 4,30 m
            Beam between torpedo bulkheads 55,77 ft / 17,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   3,94" / 100 mm           1,97" / 50 mm             3,94" / 100 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 2,95" / 75 mm

   - Conning towers: Forward 4,92" / 125 mm, Aft 2,95" / 75 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 87 777 shp / 65 481 Kw = 33,00 kts
            Range 10 750nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 370 tons

Complement:
            555 - 722

Cost:
            £4,562 million / $18,247 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 450 tons, 3,9%
               - Guns: 429 tons, 3,7%
               - Weapons: 22 tons, 0,2%
            Armour: 2 869 tons, 24,9%
               - Belts: 787 tons, 6,8%
               - Torpedo bulkhead: 432 tons, 3,7%
               - Armament: 355 tons, 3,1%
               - Armour Deck: 1 208 tons, 10,5%
               - Conning Towers: 87 tons, 0,8%
            Machinery: 2 463 tons, 21,4%
            Hull, fittings & equipment: 3 986 tons, 34,6%
            Fuel, ammunition & stores: 1 710 tons, 14,8%
            Miscellaneous weights: 40 tons, 0,3%
               - Hull below water: 23 tons
               - On freeboard deck: 17 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              17 308 lbs / 7 851 Kg = 161,5 x 6,0 " / 152 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 3,1 ft / 1,0 m
            Roll period: 15,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,42
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,448 / 0,460
            Length to Beam Ratio: 9,10 : 1
            'Natural speed' for length: 28,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 58
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,20 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Forward deck:       40,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Aft deck:    30,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        15,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Average freeboard:                      22,49 ft / 6,86 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 99,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 195,5%
            Waterplane Area: 25 918 Square feet or 2 408 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 121%
            Structure weight / hull surface area: 110 lbs/sq ft or 537 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 1,80
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

1 x catapult
2 x LWS-14HRf(k)

Tarnopol (1936)
Legnica (1936)
Cieszyn (1936)
Zamość (1936)
Bydgoszcz (1937)
Opole (1937)
Bytom (1937)
Łuck (1937)