Lekki krążownik typu Tarnopol 1936-1937 (8 szt.)
Duży, silny, choć
nominalnie lekki krążownik, zaprojektowany jeszcze w roku 1933, kiedy
przedłużenie obowiązywania traktatu rozbrojeniowego poza rok 1934 stało się
bardzo wątpliwe. Okręty tego typu przewidziane są do operowania przede
wszystkim w składzie eskadr składających się z 1 krążownika ciężkiego (nowy typ
w budowie) i 2 krążowników lekkich.
Przekroczenie (choć
niewielkie) limitu wyporności 10 000 ts, umożliwiło zarówno montaż silnego
uzbrojenia i opancerzenia, jak i uzyskanie dobrych osiągów (prędkość i zasięg).
Stosunkowo wysoka wolna burta pozwoliła na uzyskanie niezłej dzielności
morskiej, chociaż odbiło się to trochę niekorzystnie na stateczności (jednakże
i ta pozostała w dopuszczalnych granicach).
Mimo tego, że jest to
nominalnie krążownik lekki, to jego silne opancerzenie (pow. 100 mm) daje
przesłanki do zaliczenia go do tzw. „okrętów pancernych” Uwagę Kolegów winna
zwrócić stosunkowo duża grubość pokładu pancernego; jest to wartość nieczęsto
spotykana na krążownikach. Siła ognia
jest porównywalna do typowych krążowników ciężkich (9x203 mm), a na krótszych
dystansach, dzięki większej szybkostrzelności, może się okazać nawet poważniejsza.
Dzięki zastosowaniu
katapulty pokładowej oraz korzystnej lokalizacji hangaru, sylwetka okrętu jest
stosunkowo niska i dość zwarta. Uprzedzając spodziewane komentarze, zwracam
uwagę na fakt, że kominy tylko wizualnie sprawiają wrażenie niskich. Ich
wysokość nad linią wodną jest odpowiednia, nie ma też zagrożenia zadymiania
pomostu. Poza tym, za wyjątkiem trudnych do zauważenia masztów, kominy są
pierwszym rozpoznawalnym z dużej odległości elementem okrętu. Im niższe, tym „wykrywalność”
jednostki jest mniejsza. Utrudnia to również nplowi określenie klasy, typu, odległości
i parametrów kursowych naszego okrętu.
Wątpliwości może również
budzić niewielka wysokość nad linią wodną pasów pancerza burtowego; proszę
jednak wziąć pod uwagę spore zanurzenie okrętu, zdecydowana większość
przestrzeni wymagających ochrony znajduje się poniżej linii wodnej.
Jednostki tego typu
charakteryzują się dość bogatym wyposażeniem w zakresie systemów
kierowania ogniem (dwa dalocelowniki główne + dwa plot) oraz radiotechnicznym. Obiecuję,
że w następnych latach będzie jeszcze lepiej! Przy okazji, proszę nie mylić
dalocelowników z dalmierzami; przeznaczenie tych urządzeń jest podobne, ale nie
tożsame!
Zarówno hangar, jak i
powierzchnia pokładu przeznaczona dla samolotów pokładowych posiada znaczne „luzy”;
tym większe, że planowany następca samolotu LWS-14HRf(k) Alka będzie miał prawdopodobnie nie większą rozpiętość i długość
kadłuba.
Reasumując – moim skromnym
zdaniem – uzyskaliśmy bardzo wartościowy lekki krążownik, w każdym razie
jeszcze silniejszych okrętów tej podklasy aż do roku 1945 nie planuję.
Tarnopol, Poland Light cruiser laid down 1936
Displacement:
9 808
t light; 10 201 t standard; 11 518 t normal; 12 571 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(600,64
ft / 597,11 ft) x 65,62 ft x (22,97 / 24,39 ft)
(183,07
m / 182,00 m) x 20,00 m x (7,00 / 7,43
m)
Armament:
12 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 100,09lbs / 45,40kg shells, 150
per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1925 Model
4 x Triple mounts on centreline ends, evenly
spread 2
raised mounts - superfiring
8
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
8
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Quad mounts on sides, aft deck forward 2
raised mounts
10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, forward deck
centre 1
raised mount
Weight of broadside 1 346 lbs / 610 kg
Main Torpedoes
6
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,798 t each, 10,788 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 4,92" / 125 mm 419,95 ft / 128,00 m 7,22
ft / 2,20 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,95" / 75 mm 219,82 ft / 67,00 m 5,91 ft
/ 1,80 m
Main Belt covers 108% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 419,95 ft / 128,00 m 14,11 ft / 4,30 m
Beam
between torpedo bulkheads 55,77 ft / 17,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 3,94" / 100 mm 1,97" / 50 mm 3,94"
/ 100 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 2,95" / 75 mm
-
Conning towers: Forward 4,92" / 125 mm, Aft 2,95" / 75 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 87 777 shp / 65 481 Kw = 33,00 kts
Range
10 750nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 370 tons
Complement:
555
- 722
Cost:
£4,562
million / $18,247 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
450 tons, 3,9%
- Guns: 429 tons, 3,7%
- Weapons: 22 tons, 0,2%
Armour:
2 869 tons, 24,9%
- Belts: 787 tons, 6,8%
- Torpedo bulkhead: 432 tons, 3,7%
- Armament: 355 tons, 3,1%
- Armour Deck: 1 208 tons, 10,5%
- Conning Towers: 87 tons, 0,8%
Machinery:
2 463 tons, 21,4%
Hull,
fittings & equipment: 3 986 tons, 34,6%
Fuel,
ammunition & stores: 1 710 tons, 14,8%
Miscellaneous
weights: 40 tons, 0,3%
- Hull below water: 23 tons
- On freeboard deck: 17 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
17 308 lbs / 7 851 Kg = 161,5 x 6,0
" / 152 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric
height 3,1 ft / 1,0 m
Roll
period: 15,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,42
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,21
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,448 / 0,460
Length
to Beam Ratio: 9,10 : 1
'Natural
speed' for length: 28,29 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 58
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,20 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 25,92 ft / 7,90 m
- Forward deck: 40,00%, 25,92 ft / 7,90
m, 25,92 ft / 7,90 m
- Aft deck: 30,00%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Quarter deck: 15,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Average freeboard: 22,49 ft / 6,86 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 99,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 195,5%
Waterplane
Area: 25 918 Square feet or 2 408 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 121%
Structure
weight / hull surface area: 110 lbs/sq ft or 537 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 1,80
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
1 x catapult
2 x LWS-14HRf(k)
Tarnopol (1936)
Legnica (1936)
Cieszyn (1936)
Zamość (1936)
Bydgoszcz (1937)
Opole (1937)
Bytom (1937)
Łuck (1937)