Okręt szkolny typu Perun 1920 (1 szt.)
Ponieważ
flocie brakowało okrętu szkolnego, dość długo rozważałem czy budować go od
podstaw, czy też przebudować jakąś starszą jednostkę. Zdecydowałem się na
drugie rozwiązanie głównie z przyczyn natury ekonomicznej.
„Ofiarą”
tej decyzji został krążownik minowy (kiedyś szybki stawiacz min) CM-1Tryton z roku 1901. Przebudowa objęła
częściowo kadłub i nadbudówki, a całkowicie napęd i uzbrojenie. W efekcie
powstał praktycznie nowy okręt, tak niepodobny do swego protoplasty, że ja sam
- widząc obydwie sylwetki - bym ich nie skojarzył. Dociekliwych odsyłam do
posta z 23 września tego roku.
Nie
będzie chyba dla nikogo zaskoczeniem, że projekt zawiera pewne nowości. Mniej
„rewolucyjną” jest zdwojone działo uniwersalne 105 mm, pojedyncze działo tego
modelu pojawiło się już na eskortowcach. Bardziej kontrowersyjne może być
rozwiązanie z kombinowanym napędem; diesel dla prędkości ekonomicznej i turbiny
parowe dla prędkości szczytowej, która i tak jest tu raczej niewielka. Układ
ten przypomina w pewnym sensie współczesne siłownie typu CODOG (w tym przypadku
raczej CODOS). Podstawowym uzasadnieniem dla takiego rozwiązania jest
umożliwienie praktycznego zapoznania się przyszłych oficerów-mechaników z
głównymi rodzajami napędu, które już są lub będą stosowane na okrętach w
najbliższej przyszłości. Podobne założenie jest powodem zamontowania na
jednostce mocno zróżnicowanego zestawu uzbrojenia, obejmującego artylerię
różnego kalibru i przeznaczenia oraz broń podwodną (torpedy, miny i bomby
głębinowe). Opancerzenie okrętu – przyznaję bez bicia – nie ma poważniejszego
uzasadnienia i zaistniało właściwie tylko dla wykorzystania rezerwy nośności
kadłuba. Ponieważ jednostka po przebudowie - pomimo dodania opancerzenia -
okazała się lżejsza od oryginału, lekko się „wynurzyła”, a co za tym idzie zmieniła
się jej wyporność i kilka innych powiązanych parametrów.
Okręt
jest przeznaczony do praktycznego szkolenia kandydatów na oficerów MW różnych specjalności po drugim roku nauki.
Przewidziane są ok. 8-tygodniowe rejsy, co umożliwia np. dotarcie do którejś z
bliższych kolonii i powrót. Dla realizacji tego celu jednostka posiada m.in.
pomieszczenia wykładowe, a prócz załogi stałej zabiera na pokład ok. 120
podchorążych oraz grupę wykładowców i instruktorów. Moje (może trochę naiwne)
wyobrażenie na temat programu szkolenia kandydatów na oficerów MW zawiera
tabela zamieszczona na końcu posta. Przepraszam za jej monstrualny rozmiar, ale blog nie akceptuje niektórych formatów Excela. Przypominam, że szkolenie kandydatów na
oficerów wszystkich broni rozpoczyna się od rocznej unitarnej szkoły
podchorążych, po ukończeniu której można ubiegać się o przyjęcie do jednej ze
szkół oficerskich (patrz post z 20 września).
Istnieje
możliwość wykorzystania okrętu w czasie wojennym do zadań krążowniczych lub
eskortowych. Pomocny w tym będzie duży zasięg pływania, a realizacja tych celów
nie musi wykluczać pełnienia przez jednostkę funkcji szkoleniowych.
Perun, Poland Training ship laid down 1920
Displacement:
1 951
t light; 2 043 t standard; 2 949 t normal; 3 673 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
319,18
ft / 313,32 ft x 39,37 ft x 16,40 ft (normal load)
97,29 m
/ 95,50 m x 12,00 m x 5,00 m
Armament:
2 - 5,98" / 152 mm guns in single
mounts, 101,41lbs / 46,00kg shells, 1917 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on
centreline ends, evenly spread
2 - 4,13" / 105 mm guns (1x2
guns), 33,29lbs / 15,10kg shells, 1920 Model
Dual purpose guns in a deck mount with hoist on
centreline aft, all raised guns – superfiring
4 - 1,57" / 40,0 mm guns (2x2
guns), 2,05lbs / 0,93kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side,
all amidships, all raised mounts – superfiring
2 - 0,98" / 25,0 mm guns in
single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side,
all forward, all raised mounts – superfiring
1 - 0,98" / 25,0 mm guns in
single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Breech loading gun in deck mount on
centreline aft
Weight
of broadside 275 lbs / 125 kg
Shells
per gun, main battery: 200
2 - 21,0" / 533 mm above water
torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 0,98" / 25 mm 206,69 ft / 63,00 m 6,23 ft
/ 1,90 m
Ends: Unarmoured
Upper: 0,98" / 25 mm 78,74 ft / 24,00 m 7,55 ft / 2,30 m
Main Belt covers 101% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm -
2nd: 0,98" / 25 mm 0,98" / 25 mm -
- Armour deck:
0,98" / 25 mm, Conning tower: 1,97" / 50 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines plus diesel motors,
Geared
drive, 3 shafts, 14 158 shp / 10 562 Kw = 24,00 kts
Range
9 000nm at 18,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 629 tons
Complement:
199 -
260
Cost:
£0,292
million / $1,168 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
37 tons, 1,2%
Armour:
269 tons, 9,1%
- Belts: 85 tons, 2,9%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 18 tons, 0,6%
- Armour Deck: 157 tons, 5,3%
- Conning Tower: 9 tons, 0,3%
Machinery:
495 tons, 16,8%
Hull,
fittings & equipment: 1 126 tons, 38,2%
Fuel,
ammunition & stores: 998 tons, 33,8%
Miscellaneous
weights: 24 tons, 0,8%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 509 lbs / 2 499 Kg = 51,4 x 6,0
" / 152 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,23
Metacentric
height 1,8 ft / 0,5 m
Roll
period: 12,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,30
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,25
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak
and transom stern
Block
coefficient: 0,510
Length
to Beam Ratio: 7,96 : 1
'Natural
speed' for length: 20,56 kts
Power
going to wave formation at top speed: 61 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern
overhang: 2,95 ft / 0,90 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 18,37
ft / 5,60 m
- Forecastle (0%): 18,37 ft / 5,60 m
- Mid (50%): 18,37
ft / 5,60 m (11,15 ft / 3,40 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 11,15 ft / 3,40 m
-
Stern: 11,15 ft / 3,40
m
- Average freeboard: 14,76 ft / 4,50 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 66,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 108,3%
Waterplane
Area: 8 627 Square feet or 802 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 187%
Structure
weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 361 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,06
-
Longitudinal: 3,50
-
Overall: 1,19
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is adequate
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
2xDCR (6)
2xDCT (10)
20 mines
|
Zajęcia teoretyczne
|
Zajęcia praktyczne
|
Rejsy szkolne
|
Roczna suma godzin
|
Suma
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział
|
Rok
|
Matematyka
|
Geografia
|
Geografia
gospodarcza
|
Geografia
polityczna
|
Astronomia
|
Nawigacja
|
Budowa
okrętu
|
Mechanika
teoretyczna
|
Optyka
|
Elektrotechnika
|
Budowa
maszyn
|
Siłownie
okrętowe
|
Obrona
przeciwawaryjna
|
Ekonomia
|
Statystyka
|
Towaroznawstwo
|
Hotelarstwo
i
gastronomia
|
Gospodarka
okrętowa
|
Balistyka
|
Artyleria
okrętowa
|
Budowa
dział
|
Broń
podwodna
|
Historia
wojen
morskich
|
Taktyka
morska
|
Język
angielski
|
Inny
język
obcy
|
Pływanie
|
Żeglarstwo
i
wioślarstwo
|
Szermierka
|
Strzelectwo
|
Działoczyny
|
Kartografia
i
hydrografia
|
Ślusarstwo
i
kowalstwo
|
Rachunkowość
|
Żaglowiec
szkolny
|
Okręt
szkolny
|
Okręty
bojowe
|
|
|
Nawigacyjny
|
1
|
222
|
222
|
|
|
148
|
|
148
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148
|
74
|
37
|
37
|
37
|
37
|
|
|
|
|
448
|
|
|
1558
|
|
2
|
|
|
74
|
|
|
370
|
|
|
|
|
|
148
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
222
|
|
148
|
74
|
|
|
|
|
|
74
|
|
|
|
448
|
|
1558
|
||
3
|
|
|
|
148
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
222
|
|
148
|
|
370
|
148
|
74
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
280
|
1390
|
||
Razem
|
222
|
222
|
74
|
148
|
148
|
370
|
148
|
0
|
0
|
0
|
0
|
148
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
222
|
0
|
148
|
222
|
370
|
444
|
222
|
37
|
37
|
37
|
37
|
0
|
74
|
0
|
0
|
448
|
448
|
280
|
4506
|
||
Uzbrojenia
|
1
|
222
|
148
|
|
|
|
|
148
|
222
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148
|
74
|
37
|
37
|
37
|
37
|
|
|
|
|
448
|
|
|
1558
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148
|
|
370
|
|
148
|
|
148
|
74
|
|
|
|
|
74
|
|
|
|
|
448
|
|
1558
|
||
3
|
|
|
|
|
|
74
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
370
|
|
222
|
|
222
|
148
|
74
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
280
|
1390
|
||
Razem
|
222
|
148
|
0
|
0
|
0
|
74
|
148
|
222
|
148
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
148
|
370
|
370
|
222
|
148
|
222
|
444
|
222
|
37
|
37
|
37
|
37
|
74
|
0
|
0
|
0
|
448
|
448
|
280
|
4506
|
||
Mechaniczny
|
1
|
222
|
148
|
|
|
|
|
148
|
222
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148
|
74
|
37
|
37
|
37
|
37
|
|
|
|
|
448
|
|
|
1558
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148
|
222
|
370
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74
|
|
148
|
74
|
|
|
|
|
|
|
74
|
|
|
448
|
|
1558
|
||
3
|
|
|
148
|
|
|
148
|
|
|
|
|
|
|
370
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
222
|
148
|
74
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
280
|
1390
|
||
Razem
|
222
|
148
|
148
|
0
|
0
|
148
|
148
|
222
|
0
|
148
|
222
|
370
|
370
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
74
|
222
|
444
|
222
|
37
|
37
|
37
|
37
|
0
|
0
|
74
|
0
|
448
|
448
|
280
|
4506
|
||
Administracyjny
|
1
|
222
|
222
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148
|
148
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
148
|
74
|
37
|
37
|
37
|
37
|
|
|
|
|
448
|
|
|
1558
|
|
2
|
|
|
259
|
|
|
|
74
|
|
|
|
|
|
|
|
|
333
|
|
|
|
|
|
|
148
|
|
148
|
74
|
|
|
|
|
|
|
|
74
|
|
448
|
|
1558
|
||
3
|
|
|
|
74
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
222
|
370
|
|
|
|
|
|
222
|
148
|
74
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
280
|
1390
|
||
Razem
|
222
|
222
|
259
|
74
|
0
|
0
|
74
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
148
|
148
|
333
|
222
|
370
|
0
|
0
|
0
|
0
|
148
|
222
|
444
|
222
|
37
|
37
|
37
|
37
|
0
|
0
|
0
|
74
|
448
|
448
|
280
|
4506
|
||
Godzin ogółem:
|
888
|
740
|
481
|
222
|
148
|
592
|
518
|
444
|
148
|
148
|
222
|
518
|
370
|
148
|
148
|
333
|
222
|
370
|
148
|
592
|
370
|
370
|
592
|
1036
|
1776
|
888
|
148
|
148
|
148
|
148
|
74
|
74
|
74
|
74
|
1792
|
1792
|
|
18024
|
||
Wykładowców
|
2
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
2
|
2
|
4
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38
|
|
Instruktorów
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
2
|
2
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
5
|
5
|
|
22
|
||
Inne języki obce
opcjonalnie: francuski, niemiecki, rosyjski, szwedzki, duński, turecki
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rejsy szkolne na
okrętach bojowych polegają na dublowaniu obowiązków oficerów etatowych
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dla rejsów szkolnych
przyjęto jedną wachtę czyli 8 godzin na dobę
|