niedziela, 28 stycznia 2024

Niderlandzki okręt podwodny typu KXIV 1937-1938 (6 jednostek)

Niderlandzki okręt podwodny typu KXIV 1937-1938 (6 jednostek)

Pełnomorski, a w razie potrzeby, nawet oceaniczny okręt podwodny. Zasięg nawodny nie jest może rewelacyjny, ale podwodny całkiem dobry. Ogólnie, okręt dobrze nadaje się do patrolowania na dalekich podejściach do własnych baz w posiadłościach zamorskich oraz do zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi na akwenach pomiędzy Pacyfikiem, a Oceanem Indyjskim. Operacje na otwartych obszarach oceanicznych są możliwe, lecz wstępnie ich się nie zakłada.
Po trzy jednostki budują stocznie Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen oraz Willemsoord Werf w Den Helder. Wszystkie okręty tego typu zostaną przydzielone do Dowództwa Obszaru Indii Wschodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt dwukadłubowy o znacznym wydłużeniu.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever po 2400 km każdy oraz dwa silniki elektryczne Philips po 600 KM każdy.
Uzbrojenie
- 1xIx105/40 Wilton-Fijenoord P1935, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 14560 m;
1xIIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 6xIxwt533 mm z zapasem 14 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.

Zadałem sobie pewną (niemałą!) ilość pracy, aby przedstawić na rysunku uproszczony przekrój funkcjonalny okrętu, na wysokości rufowej ściany kiosku wraz z legendą. W zasadzie, dla OP zawsze rysuję uproszczone, robocze przekroje. Tym razem, postarałem się bardziej, co nie oznacza, że już tak zawsze będzie. Warto zauważyć, że widoczna na bokorysie wysokość peryskopów, odpowiada ich obsłudze z poziomu centrali. Jeżeli będą obsługiwane z poziomu kiosku, to głębokość peryskopowa (dla peryskopu bojowego) wzrośnie z -1,5 do -4,5 m


KXIV, Netherlands submarine laid down 1936, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)

Displacement:
            897 t light; 922 t standard; 1 089(1394) t normal; 1 223 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (257,92 ft / 254,59 ft) x 22,64 ft x (13,78 / 15,02 ft)
            (78,61 m / 77,60 m) x 6,90 m  x (4,20 / 4,58 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 40,0 cal gun - 35,27lbs / 16,00kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1936 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1931 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 36 lbs / 17 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 23,39 ft / 7,13 m torpedoes - 1,565 t each, 6,262 t total
            submerged bow tubes
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 23,39 ft / 7,13 m torpedoes - 1,565 t each, 3,131 t total
            submerged stern tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 4 800(1200) shp / 3 581(895) Kw = 18,77(9,20) kts
            Range 8 500(60)nm at 12,00(6,00) kts
            Bunker normal = 167 tons, at max displacement = 301 tons

Complement:

            47 

Cost:

            £0,546 million / $2,185 million 

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 31 tons, 2,8%
               - Guns: 6 tons, 0,5%
               - Weapons: 25 tons, 2,3%
            Machinery: 135 tons, 12,4%
            Hull, fittings & equipment: 414 tons, 38,0%
            Fuel, ammunition & stores: 192 ton
               - Hull void weights: 305 tonss, 17,7%
            Miscellaneous weights: 317 tons, 29,1%
               - Hull below water: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              749 lbs / 334 Kg = 18,2 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 0,8 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,25 

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,480 / 0,494
            Length to Beam Ratio: 11,25 : 1
            'Natural speed' for length: 15,96 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,60 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            29,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       27,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Aft deck:    27,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        17,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  0,66 ft / 0,20 m
               - Average freeboard:                      8,17 ft / 2,49 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 61,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 65,2%
            Waterplane Area: 3 772 Square feet or 350 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 181%
            Structure weight / hull surface area: 55 lbs/sq ft or 269 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,39
                        - Longitudinal: 2,57
                        - Overall: 1,48
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Operational diving depth - 77 m
Emergency diving depth - 123 m
Crush diving depth  -  193 m

KXIV (1937)
KXV (1937)
KXVI (1937)
KXVII (1938)
KXVIII (1938)
KXIX (1938)